Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
StrictOryx53

StrictOryx53

23-03-2022 om 11:12

Brutale pubers

Wie heeft er ervaring met pubers van niet luisteren en een grote mond.

Hier een puber 15 draagt dag en nacht telefoon en iPad mee, natuurlijk ook op school.
Als ik zeg als ze thuis komt, even wat drinken, ja zo, en niet doen dus, maar oortjes in en tel, tiktok  bekijken.

Afpakken, ( dus gewoon wat drinken, en de tel iPad oortjes aan de kant ), heeft geen zin, dan krijg ik het antwoord, wijf blijf van m’n spullen af.


Dit soort gedrag zou ik echt niet pikken van mijn 15 jarige. Maar hier hebben we dan ook al heel lang duidelijke regels omtrent het gebruik van beeldschermen en gebeuren dit soort dingen echt niet.

Ik zou in dit geval het wifi wachtwoord wijzigen en een gastennetwerk opzetten voor 2 uur per dag zodat ze haar huiswerk kan doen. Verder mag alles ingeleverd worden en zet ik er een andere pincode op. Zodra ze zich weer normaal kan gedragen kunnen de maatregelen terug gedraaid worden.

De eerste die mij wijf noemt kan een ander huis gaan zoeken.
Verder laat ik de puber zoveel mogelijk puber zijn. Ze hoeft niet verplicht naast mij op de bank te zitten. Als ze me nodig heeft, weet ze me te vinden, en soms komt ze ook gewoon gezellig kletsen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

23-03-2022 om 11:21

Het woordgebruik zou ik aanpakken. Maar verplicht wat samen drinken na school is meer iets voor een 5- jarige dan een 15- jarige. Dus laat dat los. 

StrictOryx53

StrictOryx53

23-03-2022 om 11:29

Dank jullie wel, ze heeft onbeperkt WiFi, niet van mij, als we onze WiFi uitzetten, gaat puber op haar eigen.

Toen puber wijf tegen me zei, heb ik puber ff naar vader gestuurd.
Daar staat alles aan, tv tel iPad.

Ik laat puber puber zijn, maar er zijn wel grenzen.

StrictOryx53

StrictOryx53

23-03-2022 om 11:46

Dank jullie wel voor jullie bericht.

topic mag gesloten worden

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-03-2022 om 11:54

Gescheiden waarbij ze bij je ex meer mag dan bij jou? 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

23-03-2022 om 11:57

'wijf'?

Het woord wijf zou ik wel over vallen. Ik zou niet meer eisen dat ze aan tafel wat drinkt na school, maar wel dat er aan tafel tijdens het eten geen apparaten worden gebruikt. 
Je afzetten tegen je ouders is normaal, respect verliezen niet.

Noemt jouw kind je echt "wijf" TO? 
Ik zou dat niet pikken!  Ik zou al haar apparaten  voor minstens 2 weken in beslag nemen. 
Ongelooflijk vind ik het dat zoveel ouders uitgescholden worden! 

zwaankip schreef op 23-03-2022 om 12:27:

Noemt jouw kind je echt "wijf" TO?
Ik zou dat niet pikken! Ik zou al haar apparaten voor minstens 2 weken in beslag nemen.
Ongelooflijk vind ik het dat zoveel ouders uitgescholden worden!

Helemaal mee eens! En ik kan me niet voorstellen dat zulk gedrag ineens vanuit het niets in de puberteit ontstaat. Hier is in de opvoeding al veel eerder iets fout gegaan.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

23-03-2022 om 14:42

zwaankip schreef op 23-03-2022 om 12:27:

Noemt jouw kind je echt "wijf" TO?
Ik zou dat niet pikken! Ik zou al haar apparaten voor minstens 2 weken in beslag nemen.
Ongelooflijk vind ik het dat zoveel ouders uitgescholden worden!

Hoeveel dan?

Het woord "wijf" zou ik niet accepteren, dat is echt respectloos.
Vraag me wel af of puber jouw kind is? 

Krijg het idee dat er meer speelt, ook omdat het topic gesloten mag worden als je bevestigd krijgt dat dit gedrag niet kan. Alsof je even je gelijk wil krijgen.

Ik werk met pubers en heb 5 eigen en drie stiefkinderen waarvan de jongsten nu aan het prepuberen zijn. 

Als ik het zo lees heb je te weinig grenzen gesteld. Je hoeft natuurlijk niet op elke slak zout te leggen maar een puber heeft wel behoefte aan duidelijkheid. 
Allereerst zal je moeten leren je eigen grenzen te bewaken. Je door je eigen kind ‘wijf’ laten noemen is natuurlijk al een heleboel stappen te ver als ze dit structureel gebruikt. Daar mag je echt wel paal en perk aan stellen. 
Verder zou ik vooral gedragsverwachtingen afspreken: 
Als je thuiskomt groet je even en heb je je koptelefoon af. 
Tijdens het eten is van alle apparaten het geluid uit en liggen ze op de kast (dus ook die van jezelf). 
Na het eten help je mee opruimen. 
Vermijd het woord ‘niet’. 
En wat doe je verder om het gezellig te houden? En dat is meer dan samen een kop thee willen drinken. 
Gaat het verder goed op school? Heeft haar iPadgedrag invloed op de resultaten of contacten met anderen buiten jou? 

Uitschelden gaat mij ook te ver maar ik weet van mijn dochter bijvoorbeeld dat ze even moest ‘omschakelen’ van school naar thuis en dat deed ze door linea recta naar haar kamer te lopen (“hoi” kon er nog net vanaf) en even te gamen. Na een kwartier tot half uur kwam ze dan even wat uitgebreider praten. Dat werkte beter. 

Truusje113 schreef op 23-03-2022 om 11:29:

Dank jullie wel, ze heeft onbeperkt WiFi, niet van mij, als we onze WiFi uitzetten, gaat puber op haar eigen.

Toen puber wijf tegen me zei, heb ik puber ff naar vader gestuurd.
Daar staat alles aan, tv tel iPad.

Ik laat puber puber zijn, maar er zijn wel grenzen.

Het probleem was dus dat jij even een moment met je dochter wilde zonder beeldschermen erbij. Toen ze dat weigerde en je ook nog uitschold, stuurde je haar naar haar vader waar ze 24/7 naar TikTok kan kijken ...

Wat vind je zelf van die oplossing?

Wij hebben hier op dit moment de 4e aan het puberen. Die probeert ook op allerlei manieren zijn eigen gang te gaan. Logisch, want hij is 16 en kan al best wat verantwoordelijkheid aan. Dus bepaalde regels hebben we inmiddels losgelaten. Hij heeft bijvoorbeeld geen bedtijd meer. Gaat prima. Maar waar het nog niet helemaal kan, zoals bij de keuze huiswerk maken of gamen, hebben we duidelijke afspraken en zijn we zo consequent mogelijk in het nakomen daarvan. Dat is lastig, maar het moet. 

Als hij zit te gamen terwijl hij huiswerk zou maken, vindt hij ook dat ik zeur als ik wil dat hij aan het werk gaat. Want dat huiswerk komt later wel. Helaas heeft hij nog niet laten zien dat dat op die manier lukt. Dus op zo'n moment krijgt hij 10 minuten om zijn spel af te ronden en zijn controllers beneden te leggen. Geen haar op mijn hoofd om hem dan naar een adres te sturen waar hij zonder mijn 'gezeur' kan gamen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.