Liz
24-10-2015 om 18:14
Betalen rijlessen
Kind wordt over een tijdje 16 en kan dan beginnen met theorie(lessen) en met 16,5 met rijlessen.
Lijkt me wel prima om daar snel mee te beginnen, kan kind veel oefenen naast ons. We kunnen het allemaal makkelijk betalen en dat willen we ook wel.
Maar ik hou niet van een "blanco check".
Dus denk eraan bij bijv. te zeggen dat wij alleen de kosten tot het eerste theorie examen betalen. Als kind het niet haalt (is slim genoeg om dat met voldoende oefenen in 1x te halen) dan zijn de kosten van een herkansing voor kind.
Maar wat met het praktijkexamen? De een is getalenteerder dan de ander.
Zou het qua kosten (als kind weet dat het na het 1e examen een deel zelf moet betalen) uitmaken hoe serieus iemand met de lessen is en zich inzet bij het afrijden? Of legt dat juist een verkeerde druk op iemand?
Ideeën hoe we dat met kind kunnen afspreken? Wat doen jullie/hebben jullie gedaan?
En dan alleen reacties als je het wel makkelijk allemaal KUNT betalen.
Als je nl. niet genoeg geld heb, maak je - vanzelfsprekend - andere afspraken.

Liz
25-10-2015 om 22:27
Ad Hombre
Haha, dat weet ik, vandaar dat ik er zelf een smiley achter zette.
En ook ik kom wel eens anders over dan ik bedoel, ook IRL. Best fijn als mensen je daarop feedback geven. Dan kan ik daar mijn voordeel mee doen, of in elk geval proberen mijn voordeel mee te doen.

Jamie
26-10-2015 om 04:23
bloemetje en liz
Bloemetje je begon in 48 in twijfel te trekken of ik wel echt benieuwd was? Ja dat was ik. Ik vond het interessant omdat 2,5 uur ov binnen de randstad enorm lang is. Ik geloofde haar zelfs gewoon maar vroeg om verduidelijking.
Dat met die aap sloeg op het feit dat ik het niet voor niets opvallend en interessant vond; het klopte niet. Dat heeft niets te maken met het door jou (niet door mij) hier gebruikte woord onzin. Dat gebruik ik bij duidelijk weerlegbare feiten zoals veel koolhydraten in kaas
Verder voor liz: maak je niet zo druk om mij. Je bent het met mij oneens blijkbaar over elisa: kom dan met argumenten en met die 2,5 uur was ik helemaal niet stellig etc ik vroeg netjes om uitleg.

Engeltje
26-10-2015 om 09:32
Eens met Astrid
Ik was er op mijn 18e ook nog niet aan toe, maar het aanbod van mijn ouders om de helft te betalen gold alleen het jaar dat ik 18 was. Dus ik ben uiteindelijk wel gestart de week voor ik 19 werd, maar het heeft jaren geduurd voor ik me echt op mijn gemak voelde achter het stuur. Het komt vanzelf, die motivatie, maar die kun je niet forceren. Dus laat het lossss...

maaike11
26-10-2015 om 13:56
hier niet noodzakelijk
Wij hebben geen auto, ook geen rijbewijs, wonen en werken in dezelfde (grote) stad en voor ons is een auto absoluut overbodig. Ik kan me wel voorstellen dat dat op andere plaatsen anders is, maar noodzakelijk is het hier zeker niet.

Katniss
26-10-2015 om 14:04
Wat vreselijk
Het lijkt me echt heel vervelend om geen rijbewijs te hebben. Hoe kun je dat nu niet willen? Ik kan me voorstellen dat je er na tig jaar zonder ook geen behoefte meer aan hebt, of in ieder geval voor jezelf 'goedpraat' dat het overbodig is.
Zijn jullie wel zelfredzaam, of doe je vaak een beroep op anderen om te chauffeuren?

Angela67
26-10-2015 om 14:10
rijlessen vs dansles
Er werd in mijn puberteit nog door sommige ouders gezegd dat dansles er toch wel bijhoorde want ja weet je het is toch wel handig als je daar iets van opgepikt hebt. Ik denk dat er nu veel minder ouders zullen zijn die zoiets zeggen.
Wat rijlessen betreft is er misschien nu een kantel-generatie in opkomst? Ik denk zelf nu dat het voor mijn kinderen (11 en 14) handig zou zijn als ze in ieder geval een *rijbewijs* hebben, zodat je het kunt als het nodig is. En als je zelf een auto ooit zou kopen, dan moet je gewoon een paar extra rijlessen nemen om er dan weer in te komen.
Maar misschien kun je het gewoon zonder redden en staat het je zelfredzaamheid niet in de weg, met alle fiets/elektrische fiets/ov/brommobiel/scooter/mogelijkheden.
gr Angela

Jaina
26-10-2015 om 15:52
Katniss
Ik ken best veel mensen zonder rijbewijs en die redden het echt uitstekend. Nu wonen wij wat meer buiten en hier zou het zonder een rijbewijs en auto lastig te zijn omdat de bus 's avonds en in het weekend weinig tot niet rijdt. Daarnaast wonen we in een niet fietsvriendelijke omgeving. Toen we echter nog in Nederland woonden stond ons huis in een buitenwijk van een middelgrote stad. Alles uitstekend te befietsen & een bushalte voor de deur die je binnen 15 minuten naar de binnenstad bracht en binnen 20 minuten naar het station. Ik ging altijd met de bus naar mijn werk (in de binnenstad zonder veel parkeermogelijkheden). Mijn man nam wel vaak de auto maar dat was puur gemakzucht. Hij kon ook best met de fiets/bus. Avondjes uit in de stad en dergelijke deden we zelden met de auto. Fietsen/bus duurt iets langer maar je dat dan niet met parkeren. Onze woonwijk had een klein winkelcentrum en een grote supermarkt dus op loopafstand waren alle eerste levensbehoeftes te krijgen. Wij hadden dus wel een auto maar zonder hadden we daar even makkelijk kunnen leven. Als je geen auto/rijbewijs hebt dan kies je waarschijnlijk voor een woonomgeving met goed OV.
Mijn zoon zonder rijbewijs woont bijvoorbeeld in een grote stad. Hij woont op loopafstand van zijn werk en van allerlei cafes/restaurants/winkels/ander vermaak. Daarnaast zijn er bussen/trams/treinen en zelfs nachtbussen. Voor noodgevallen is er de taxi. Hij mist het hebben van een rijbewijs/auto niet voor zover ik weet. Als hij midden op het platteland in een klein dorpje zou wonen dan zou het uiteraard anders zijn.

Thursday Next
26-10-2015 om 15:55
nou, Katniss
Ik kan alles wat ik wil bereiken met fiets & openbaar vervoer.
Ik fiets naar mijn werk (25 km), kan ook met OV indien nodig (45 min.)
Ik heb een hekel aan autorijden, als ik mijn rijbewijs zou hebben zou ik vast niet veel rijden. Als het dan eens echt nodig zou zijn bij calamiteiten mis ik alle rij-ervaring dus dan is het niet verstandig in de auto te stappen.
En ik vertik het om jarenlang te gaan autorijden puur om de rijervaring op te doen.
Oja soms naar wedstrijden van de kinderen vraag ik of kind en ik mee kunnen rijden. Dus in die zin ben ik "afhankelijk". Dit is denk ik 3 a 4x per jaar.
En ik verbaas me er eigenlijk over dat mensen zo makkelijk de auto pakken. Ook voor korte afstanden. En dat iemand OV "geen optie" noemt omdat het station 5 km ver is. Dat kan je prima fietsen, denk ik dan.
Ik snap natuurlijk wel dat niet iedereen 25 km naar het werk wil fietsen hoor, maar zelf vind ik het heerlijk, moet er niet aan denken om na een dag binnen zitten weer in een benauwde auto te moeten.
Jongste dochter is net als ik, die wilde zaterdag liever 8km op de fiets naar een scouting-activiteit dan met de auto.

Krullevaar
26-10-2015 om 22:18
Precies: meerijden
Ja maar mensen die geen auto hebben willen wel altijd maar wat graag meerijden. Waarom dan ook niet dan goede OV nemen?
Ik heb een collega die geen auto heeft en zgn niet nodig heeft, maar als wij met het werk ergens heen moeten kiest ze niet voor het OV hoor maar vraagt ze wanneer ik haar kom ophalen. Want het is toch wel makkelijk en snel. Tja...
Ik snap dat het een keuze kan zijn of je het gewoon te duur vindt, maar zeg dan niet dat je 'm niet nodig hebt en wees er gewoon eerlijk over.

Thursday Next
26-10-2015 om 23:09
krullevaar
een van de redenen dat ik meerijdt is dat er dan weer een auto minder die kant op hoeft en een auto minder op een overvolle parkeerplaats staat.
Ik vraag of ik mee kan rijden en ik ga er niet van uit dat dat kan. Als het niet kan regel ik het zelf.
Het is inderdaad heel makkelijk dat we af en toe met anderen mee kunnen rijden. En als ik wel een rijbewijs had gehad was dat nog steeds heel makkelijk geweest.
Zoals een van de ouders ook opmerkte: het is toch onzin dat we allemaal met half lege auto's achter elkaar aan rijden... Ja, ik kan niet rijden en dus niet op mijn beurt ook andere kinderen (en evt. ouders) meenemen. Maar ja, dan doe ik wel andere dingen, zoals jurylid zijn.

bloemetje
26-10-2015 om 23:23
Krullevaar
Hm, je lijkt nu alle niet-auto-bezitters over 1 kam te scheren. Hoeveel ken je er eigenlijk? Weet je, dat jouw collega zich gedraagt zoals jij beschrijft, zegt helemaal niets over andere mensen zonder auto. Het heeft ook niet zo veel zin om te proberen om te generaliseren.
Wat mij - als niet auto-bezitter - trouwens wel wat verbaast, is sommige mensen nogal argwanend lijken te zijn richting mensen zonder auto. Of plotseling reuze principieel. Of, dat lees ik ook een beetje in jouw bericht, vinden dat je dan ook niet meer aan iemand mag vragen om mee te rijden want dan 'moet' je maar gewoon met het OV. Waar komt dat vandaan, vraag ik mij dan af.Laten we met z'n allen blij zijn dar er in Nederland ook mensen zijn zonder een auto. Anders stonden de snelwegen nóg voller. En stonden de parkeerplaatsen bij supermarkten en sportvelden nóg voller.
Ik vraag een heel enkele keer wel eens of ik met iemand kan meerijden. Ik ken trouwens ook veel mensen mét auto doe ook regelmatig vragen of ze met iemand kunnen meerijden. Omdat ze het eng vinden om naar een onbekende plek te rijden, niet in het donker willen rijden of gewoon omdat ze het zonde vinden om alleen in een auto te rijden. Lijkt mij alleen maar goed.
Maar vele malen vaker gaat het juist precies andersom. Dan heb ik al lang bedacht om met het OV of op de fiets naar een vergadering of een feestje te gaan, en dan word ik gebeld: ik kom je straks wel even ophalen, dan rijden we gezellig samen en 'hoef' je niet met het OV. Ik moet regelmatig uitleggen dat ik helemaal niet zielig ben, en het OV juist erg prettig vind. Dat kunnen bijvoorbeeld mijn collega;s zich nog steeds niets bij voorstellen

Thursday Next
26-10-2015 om 23:28
ja bloemetje
inderdaad heel herkenbaar. "Je kan wel met mij meerijden hoor!" Nee hoor, het is maar 6 km, dat fiets ik wel

wil40
26-10-2015 om 23:43
Een auto.
Ik doe ook alles met ov en fiets. Ik heb wel een rijbewijs overigens, maar er is geen 2e auto. Helemaal geen auto in een gezin lijkt me toch wel lastig. Fietsen is niets mis mee, maar 's avonds naar een etentje of feestje zit mijn haar leuk en hijs ik me in een kekke outfit, dan op de fiets zou ik niet leuk vinden. Laat staan met slecht weer.
Even naar de woonboulevard of ikea voor dat kastje is ook niet handig op de fiets.
Nee, ik zou de auto in ons gezin niet graag willen missen.

Jaina
27-10-2015 om 00:35
Meerijden
Ik heb nooit gemerkt dat niet autobezitters altijd mee willen rijden. Die regelen hun eigen zaken wel. Ik bied wel vaak aan dat mensen mee kunnen rijden als ik toch ergens heen moet en dan zeggen ze ook vaak ja maar dat is niet hetzelfde als er maar vanuit gaan dat je mee kan rijden. Ik zie niet in waarom ze principieel zouden moeten weigeren om mee te rijden als ik het toch aanbiedt. Ik merk nooit dat mensen (buiten mijn eigen gezin en nabije familie om) er vanuit gaan dat ze maar mee kunnen rijden.

Jaina
27-10-2015 om 00:37
Uitgaan
In onze vorige woning ging ik vaak met de bus naar de stad 's avonds om uit eten te gaan of zo. Vond ik veel prettiger dan met de auto die je nergens kwijt kan. Ik drink zelf niet maar veel mensen vinden het ook wel prettig om een glaasje te kunnen drinken als ze 's avonds wat ondernemen dus dan is een auto niet handig. Ik ging altijd heel makkelijk met de bus naar de stad. Je kon tot bijna 1 uur nog terug met de bus. Werd het echt veel later dan kan je met de taxi gaan. Nu hadden wij natuurlijk wel een auto dus we gingen ook wel eens met de auto maar ik vond het niet perse veel gemakkelijker.

Krullevaar
27-10-2015 om 08:57
bloemetje
Je hebt natuurlijk gelijk dat niet alle niet-autobezitters zo zijn, maar het valt me op dat juist degene die er om principiële redenen voor kiezen (en dat tot in den treure trots lopen te verkondigen) zo zijn. Dan denk ik ook: een auto is toch overbodig? Maar waarom verkies je dan toch elke keer meerijden boven het OV. Ik heb ook gewoon collega's die het gewoon vragen hoor.
Natuurlijk is samen rijden handiger en heb je maar 1 parkeerplek nodig, dat snap ik ook wel. Maar wij hebben best vaak meetings op de hei en dan is het OV helemaal niet zo handig.
Het gaat me vooral om die principes die zo sterk worden verkondigd maar ook zo makkelijk opzij kunnen worden geschoven.

Liz
27-10-2015 om 09:07
Krullevaar
Ik meen veel ergernis te lezen in jouw berichten over meerijdende niet-autobezitters?
Heb je er zelf veel last van, in de zin dat jij "steeds weer" moet omrijden om hen op te halen?
Of is het echt een principe-ding van jou? Zo van: als je geen auto bent dan moet je dus voortaan alles zonder auto doen?
Als het dat laatste is: waarom zou je er zo principieel over doen? Het komt op mij zo zwart-wit over.
Wij hebben 2 auto's en ik "kan" niet zonder (als het zou moeten natuurlijk wel, maar vind het wel erg handig). Ik ben echt heel blij met alle mensen die geen auto aanschaffen. Elke auto minder is er weer een minder! Hoorde vanochtend weer dat met het aantrekken van de economie het fileleed weer gaat toenemen. Dus laten we vooral stimuleren dat mensen geen auto hebben.
En wat meerijden betreft: of je nou wel of geen auto hebt, als je kunt meerijden, poolen of wat dan ook, dan is dat toch altijd een goed idee? Scheelt benzine, minder files, minder parkeergeld. Is daarnaast goed voor de sociale contacten. Ik doe het als wel autobezitter ook heel graag (mensen mee laten rijden of zelf meerijden).
En misschien is het bij veel niet-autobezitters niet zo dat ze principieel tegen autorijden zijn, maar er voorstander van zijn dat indien mogelijk je niet zelf een auto aanschaft. En als je vaak met het OV gaat, word je daar vaak ook makkelijker in en positiever over. Maar dan mogen ze toch wel af en toe met een - toch al rijdende - auto meerijden?

Jamie
27-10-2015 om 09:16
Liz
Dan moeten ze wel aanbieden om die benzine te delen en ik begrijp ook niet goed waarom ze er van uit gaan dat Krullevaar ze wel komt halen. Je kunt ook, als het onderweg is, ergens op een handige plek afspreken of als het dichtbij is; dat ze even fietsen naar Krullevaar. Dat omrijden is ook een gunst maar bij Krullevaar eisen ze die gunst gewoon op blijkbaar.

bloemetje
27-10-2015 om 10:01
wi zijn 'ze'?
"Dan moeten ze wel aanbieden om die benzine te delen en ik begrijp ook niet goed waarom ze er van uit gaan dat Krullevaar ze wel komt halen."
Wie zijn 'ze'? Volgens mij heeft Krullevaar 1 collega die zich nogal opdringt. Bijzonder dat die collega nu opeens een groep niet-autobezitters lijkt te vertegenwoordigen en waar bepaalde eigenschappen aan worden toegedicht.
Laat het gewoon waar het ligt: bij die ene collega. Het zegt iets over de collega, maar helemaal niets over andere niet-autobezitters.

Brigit
27-10-2015 om 20:58
Herkenbaar
Mijn dochter had zo'n vriendinnetje op het VO. Neeeee, wij hebben geen auto, zoooo slecht voor het milieu, wij gaan met de trein en wij eten ook altijd biologisch en wij doen de kachel alleen aan als het hard vriest. Maar als er dan 's avonds een feestje was, was het wel: mag x met ons meerijden want de bus komt daar niet en door het donker fietsen in de nacht door de weilanden mag ze niet... Jahoor tuurlijk mag dat. Wij gaan gerust van ons dorp A naar x's dorp B en dan weer de andere kant op naar dorp C van het feestje. In de nacht de route andersom. Onze benzine was vast een stuk minder slecht voor het milieu. Moest daar altijd wel om lachen, jezelf zoveel beter vinden dan een ander maar ondertussen.

maaike11
28-10-2015 om 08:55
reactie
Het is voor mij echt niet 'vreselijk' om geen rijbewijs te hebben, zoals ik zei is voor mij alles met fiets en OV bereikbaar. Mijn ouders hadden overigens ook geen auto.
Meerijden met iemand anders doe ik ook bijna nooit, de laatste keer dat ik in een auto zat was vijf jaar geleden in een volgauto naar de begraafplaats geloof ik.

Violetta
30-10-2015 om 08:53
Rijbewijs
Een rijbewijs is echt niet heilig zoals in de topic soms wel wordt gepropageerd. Ik heb twee op kamers wonende kinderen die allebei hun rijbewijs hebben maar dus nauwelijks autorijden. Als ik het over moest doen zou ik ze niet zo vroeg hun rijbewijs laten halen maar pas als ze een auto echt nodig hebben.

Jamie
30-10-2015 om 09:00
Violetta
Op zich is dat ook wat ik bedoelde te zeggen tegen Elisa maar je moet natuurlijk wel oppassen dat je niet te lang wacht en je een baan niet kan aannemen omdat je geen rijbewijs hebt en het met ov te lang duurt. Een rijbewijs koop je niet even volgende week. Het kan maanden duren en dan kost het ook nog eens heel veel tijd om dat te halen per week en als je pech hebt duur het een jaar of langer.

Liz
30-10-2015 om 10:33
Bedankt
Nog even iedereen bedankt voor het reageren.
Ik ben er nu in elk geval van overtuigd dat het wel goed kan zijn de kosten van theorie t/m het 1e examen te betalen (en evt herkansing moeten kinderen dan zelf betalen), maar er bij de praktijklessen geen voorwaarden aan te verbinden.
Ik denk dat als je als ouder(s) het geld hebt, de kinderen het willen EN je zelf een of twee auto's hebt, het slim is ze het juist snel te laten halen, zodat ze, zolang ze nog thuis wonen, het rijbewijs kunnen halen en daarna veel kunnen oefenen (naast vader of moeder en na hun 18e alleen met auto van vader of moeder).
Als je het eenmaal geleerd heb, leer je het niet snel meer af - paar uitzonderingen daargelaten. En zelfs als ze eenmaal op zichzelf wonen zullen ze nog wel eens thuis komen om het een beetje te onderhouden.

viola
31-10-2015 om 01:08
ot over Jamie
Ha, schrijf dit niet vaak over iemand, (en je hebt het zéker niet nodig Jamie, maar wilde het toch even doen) maar ik geniet altijd erg van je schrijven!
Je krijgt daar hier wel vaker commentaar op, iets dat ik wel snap, maar waar ik het niet mee eens ben. Je hebt een aparte schrijfstijl, idd heel herkenbaar, en kunt heerlijk ongenuanceerd uit de hoek komen.
Maar volgens mij sta je enorm open voor anderen, en ben je gewoon een heel leuk mens!
Dus, wat mij betreft, laat dat veranderen maar zitten!
(Ik snap alleen niets van je nieuwste nick, die past toch helemaal niet bij je?)

Jamie
31-10-2015 om 12:46
viola
Dank je wel.
Wat is er mis met mijn nick? Heb je een leuk nieuw idee voor me?

viola
31-10-2015 om 18:40
nee hoor
Niets mis met je nick.
Vind m alleen niet passend bij je, maar dat heeft ook wel weer iets grappigs.

Els
31-10-2015 om 21:07
Omdraaien?
Als je het betalen als stimulans wilt gebruiken kun je ook afspreken dat je het examen betaalt zodra ze geslaagd zijn. In plaats van de eerste keer betalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.