Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Liz

Liz

24-10-2015 om 18:14

Betalen rijlessen

Kind wordt over een tijdje 16 en kan dan beginnen met theorie(lessen) en met 16,5 met rijlessen.

Lijkt me wel prima om daar snel mee te beginnen, kan kind veel oefenen naast ons. We kunnen het allemaal makkelijk betalen en dat willen we ook wel.

Maar ik hou niet van een "blanco check".

Dus denk eraan bij bijv. te zeggen dat wij alleen de kosten tot het eerste theorie examen betalen. Als kind het niet haalt (is slim genoeg om dat met voldoende oefenen in 1x te halen) dan zijn de kosten van een herkansing voor kind.

Maar wat met het praktijkexamen? De een is getalenteerder dan de ander.

Zou het qua kosten (als kind weet dat het na het 1e examen een deel zelf moet betalen) uitmaken hoe serieus iemand met de lessen is en zich inzet bij het afrijden? Of legt dat juist een verkeerde druk op iemand?

Ideeën hoe we dat met kind kunnen afspreken? Wat doen jullie/hebben jullie gedaan?

En dan alleen reacties als je het wel makkelijk allemaal KUNT betalen.

Als je nl. niet genoeg geld heb, maak je - vanzelfsprekend - andere afspraken.

wij

Wij hebben de afspraak gemaakt dat wij idd 1x theorie betalen( opa en oma dan) en daarna is t voor eigen rekening.
t Lessen betalen wij, mits ze wel ook spaarde van haar loon v d bijbaanje, niet dat zij alles opmaakte ( gaf alles heel snel uit) en wij straks nog alles kunnen betalen voor haar kamer. Daar was ze t mee eens.
Ik denk dat ze zich met rijlessen wel serieus inzetten want ze willen maar wat graag dat papiertje. (de theorie vinden ze maar noodzaak )
Zakken kan gebeuren, er hoeft maar iets tegen te zitten. Daar hebben wij t eigenlijk niet over gehad, ik zou wel doorbetalen denk ik.

anita

anita

24-10-2015 om 18:36

Soms heb je pech

Soms zit het gewoon tegen met het praktijkexamen en zak je. Wij hebben altijd aangegeven dat dit kan gebeuren en er nooit overwogen om het her examen niet te betalen. Kind 1 slaagde in 2 keer, kind twee in 1 keer.
Mijn ervaring is dat elk kind graag zo snel mogelijk will slagen en kind 1 vond het dan ook erg vervelend dat hij gezakt was.
Theorie is volgens mij een kwestie van leren en oefenexamens maken. Wij hadden hier geen afspraken over gemaakt, beiden zijn de eerste keer geslaagd.

Tihama

Tihama

24-10-2015 om 18:46

Extra druk

Ik geloof niet dat er een kind is dat niet serieus omgaat met de rijlessen. Theorie, ja, daar kan inspanning een rol spelen. Maar bij praktijk willen ze allemaal even graag.

De druk van slagen (het liefst de eerste keer) is al enorm hoog. Als je daar nog bij zet dat je het ook zelf moet betalen als het niet lukt, dan verhoog je volgens mij alleen maar de druk, terwijl je voor je praktijkexamen verdraaid weinig invloed hebt.

Wij hebben voor onze zoon alles betaald. Ik ken vrij veel voorbeelden van mensen wiens ouders bijv alleen tot en met het eerste examen betaalden. En dan zakten ze, was er geen geld meer, en pas 10 jaar later had iemand dan het geld om alsnog zijn rijbewijs te halen.

Dan vind ik die eerste lessen ook weggegooid geld. Ik vind trouwens het 2todrive een heel goede aanpak, dus ik vond het ook belangrijk om onze zoon snel zijn rijbewijs te laten halen.

hier lees je trouwens iets meer over de (verwachte) resultaten.
http://www.2todrive.nl/nieuws/2014-10-31/drie-jaar-begeleid-rijden-ruim-80000-2todrivers-op-de-weg/

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 19:04

nee

Als je het kunt betalen moet je je kind niet gaan straffen als het zakt. De druk is al hoog genoeg en die maak je dan nog eens hoger.

Wij kunnen het betalen maar doen het niet, kind moet 1000 euro gespaard hebben, dat betalen aan het rijbewijs en dan mag er begonnen worden. Wij vullen de rest aan.

Overigens: vergis je niet in de theorie, die is toch wel lastiger dan in onze tijd. Er zakken ook meer mensen dus of je daar streng moet zijn weet ik niet, ik zou niet zo moeilijk doen als je het geld hebt. Als je wil dat ze iets meebetalen omdat je dat opvoedkundig wil: doe het dan op onze manier, dan weet je hoe graag ze willen beginnen want dan doen ze wel moeite om te sparen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 19:06

Wij doen 50-50

En nee ik geloof niet dat ze harder hun best doen als het hun eigen portemonnee treft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 19:06

Met praktijk dan

Bedoel ik....

Moni

Moni

24-10-2015 om 19:49

Theorie wordt 1x betaald

Dochter lest op kosten van Oma. Was een prachtig eindexamencadeau.
Het lessen gaat goed. Aan de theorie doet ze veel te weinig. Ze stelt het leren telkens uit. Andere dingen zijn altijd belangrijker die dag.
We hebben nu gezegd dat ze het tweede theorie-examen zelf moet betalen. Want nu is het wel heel verleidelijk om er makkelijk mee om te gaan.
Het theorie-examen is inderdaad moeilijker dan vroeger. Maar er zijn voldoende oefentoetsen. Een goede voorbereiding maakt veel verschil.

Voor het praktijkexamen hebben we die eis niet. Zakken kan altijd. Oma zal daar niet mee zitten.
Als we het zelf hadden moeten betalen, dan hadden we waarschijnlijk een verdeling gemaakt in wie wat betaalt, misschien oplopend in percentage zelf betalen voor dochter naarmate ze meer lessen heeft. Maar zeker niet direct na het eerste praktijkexamen.

Liz

Liz

24-10-2015 om 20:02

Moni

Tjee, wat een cadeau! Las dat je op iets van € 3000 moet rekenen t/m 1e examen.

Katniss

Katniss

24-10-2015 om 20:07

Discussies

Jullie kinderen zijn allemaal enthousiast om aan de lessen te beginnen? Ik vind een rijbewijs heel belangrijk dus ik wil dat dochter op haar 17e begint met lessen. Helaas wil ze niet ;-( Is natuurlijk gewoon angst, want waarom zou je het anders niet willen. Gelukkig heb ik nog een half jaar om haar ervan te overtuigen dat ze er niet onderuit komt.

Moni

Moni

24-10-2015 om 20:14

In het eindexamenjaar nog niet

Dochter wilde liever pas ná haar eindexamen (Oma wilde ook wel vóór die tijd betalen). Ze vond het te veel gedoe om erbij te hebben. Het is toch een spannend jaar, profielwerkstuk kostte veel tijd, baantje erbij, afwegingen t.a.v. studie kostte veel ruimte in het hoofd.
Ze is eind zomervakantie begonnen en toen met veel plezier. Angst was het niet, gewoon nog geen interesse.

Katniss, jullie zouden een keer naar een gratis proefles kunnen gaan. ANWB-rijscholen organiseren die een paar keer per jaar.
Ik zou hier niet dwingen om te lessen. Zo'n proefles vind ik nog wel kunnen. Dan weet ze tenminste waar ze over oordeelt.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 20:23

Liz

Nou ik las toch echt 2100 voor een gemiddeld persoon tot eerst examen. Voor jouw bedrag kun je makkelijk drie maal afrijden.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 20:38

nog even opgezocht

anwb gaat voor een gemiddelde leerling uit van 35-45 lessen plus 250 praktijkexamen en 50 theorie. Leskosten verschillen per deel van het land, met een lespakket is het 48 euro per les en daarmee kom je nog net wat hoger uit dan wat ik net opgaf.

http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/tarieven

Tango

Tango

24-10-2015 om 22:11

Wordt nog flink sparen

Ik zie echt nog niet hoe we dat gaan betalen hoor. Gelukkig is dochter pas 14. Denk dat ze zeker een deel zelf moet gaan betalen want ik vind dat echt een hoop geld. Maar hier gelukkig ook nog wel een lieve oma die mogelijk wel wat gaat bijleggen

Marjoleine64

Marjoleine64

24-10-2015 om 22:19

Wij betalen alles

Oudste zoon is net (op zijn 18e verjaardag) helaas gezakt voor zijn 1e keer praktijk. Jammer, kan gebeuren, ik heb het zelf ook pas de 3e keer gehaald. Hij is gestart toen hij bijna 17 was, hij mocht eerder maar heeft er geen haast mee gemaakt. Vind ik wel jammer, nu hoeft hij niet meer met ons ernaast zodra hij het haalt. Jongste zal (denk ik) gelijk met 16.5 starten, maar zit dan met afrijden rond zijn eindexamen. Nou ja, we zien wel, uitstellen kan altijd nog. Wij betalen alles, ze werken voldoende voor school en doen er heel veel dingen naast in de muziek en scouting. We kunnen het ook makkelijk betalen, en we vinden het gewoon erbij horen, net als zwemles voor kleuters.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-10-2015 om 09:06

Delen

Mijn kinderen zijn nog lang geen 16, maar ik had me min of meer voorgenomen om van iedere les/examen de helft bij te dragen. De rest kunnen ze zelf bij elkaar sparen of een baantje zoeken.

Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat het me een goede leerervaring lijkt als je er zelf aan meebetaalt.

Katniss

Katniss

25-10-2015 om 09:13

Dus...

Jullie vinden het dus geen probleem als je kind helemaal geen rijlessen wil? Ik vind een rijbewijs eigenlijk onmisbaar, en een grote meerwaarde bij het vinden van een (bij-) baan.

Jaina

Jaina

25-10-2015 om 09:33

Geen probleem

Ik betaal de rijlessen niet. Het zou nu financieel wel kunnen maar toen de oudste kinderen de leeftijd hadden kon het niet dus het is niet eerlijk om het nu wel voor de jongere kinderen te betalen. Ik zie een rijbewijs ook niet als noodzakelijk. Als je het nodig hebt kun je het alsnog halen. Mijn oudste zoon heeft inmiddels al een 3 voor zijn leeftijd staan en heeft nog steeds geen rijbewijs. Hij heeft er geen enkele behoefte aan. Hij kan het nu best betalen maar hij wil niet. De tweeling was ergens in de 20 toen ze hun rijbewijs hebben gehaald. Was pas na hun afstuderen. Dochter pas toen ze zwanger was een paar jaar terug. Tweede dochter was begin 20. Zoon 3 was 19. Hij wilde heel graag. Zoon 4 is ook al 18+ maar heeft nog geen behoefte. Je kan zeker in Nederland in de meer atedelijke gebieden heel goed zonder rijbewijs. Ik dring dat niet op. Zou ik ook niet doen als ik het zou betalen want voor die lessen zijn zo duur dat ze er echt achter moeten staan.

Lusithania

Lusithania

25-10-2015 om 09:52

Hier

Zoon 'kreeg' autorijlessen voor zijn 17de verjaardag maar hij wilde niet, zag het nut er niet van in (wel een gevalletje faalangst). Tien maanden later kwam hij uit school en vertelde dat ze in een tussenuur naar de winkel waren gegaan in de auto van een van hen. Hij wilde toen toch maar beginnen met lessen. Drie dagen later kon hij beginnen en ging als een speer.
Helaas zijn van de zomer zijn ogen rechtgezet en nu ziet hij dubbel en is dus tijdelijk (lang) gestopt met de lessen.
Dochter mag ook maar kan het niet. Ze is er door haar ziekte te chronisch moe voor.
Wij wilden het rijbewijs graag voor beide kinderen betalen omdat dochter een aangepaste auto nodig heeft, en dat kost geld.

Thursday Next

Thursday Next

25-10-2015 om 10:19

ik heb geen rijbewijs

en mis het ook niet. Mijn broer en zus hebben ook geen rijbewijs, toen we 18 werden was daar geen geld voor en later hadden we er geen behoefte meer aan.
Oudste dochter wil het misschien wel halen, jongste denk ik niet, die heeft een hekel aan autorijden.
Wij hebben zelf nu wel een auto (ook een tijd zonder gedaan) maar gebruiken hem weinig. Wij zien een rijbewijs dan ook niet als noodzakelijk en onmisbaar.

Liz

Liz

25-10-2015 om 10:22

Katniss

Ik zou mijn kind niet dwingen als het echt niet wil.

Toevallig zei mijn oudste eerst ook niet rijlessen te willen (reden: vindt autorijden stom), maar is (gelukkig) van gedachten veranderd.

Beter lijkt me om te vragen naar het waarom en zoals Moni suggereerde, eens een proefles te volgen. Maar als kind dan echt nog niet wil, zou ik er mijn dure geld - op dat moment - niet aan besteden met het risico dat het ook niet goed zijn best doet en het misschien niet eens haalt.

Dus misschien dan beter geld opzij houden voor een later moment als kind wel gemotiveerd is.

Toen oudste nog niet wilde, twijfelde ik wel of ik dan het bedrag voor rijlessen gewoon "contant" zou moeten geven als tweede kind wel rijlessen zou krijgen, waarbij oudste het dan naar goeddunken zou kunnen besteden. En of ik dan tweede ook die keuze zou moeten geven: geld voor rijlessen of eenzelfde bedrag contant. Tja.... het was nou weer niet de bedoeling ze "gewoon" geld te geven.

Met tweede is het nog lang niet aan de orde, maar ik vermoed dat als 1e nu gewoon rijlessen neemt, dat 2e dat ook gaat doen zodra dat mogelijk is.

anita

anita

25-10-2015 om 12:15

Afhankelijk waar je woont

Wij wonen nogal buitenaf. Openbaar vervoer is slecht geregeld. Bv een keer per uur een bus. Voor mijn kinderen is het hebben van een rijbewijs wel heel handig. Kind 1 kan bijvoorbeeld nog thuis wonen omdat hij soms de auto meeneemt naar een treinstation. Anders zou hij waarschijnlijk op kamers gaan.
Verschillende voorzienigen zoals ziekenhuis, huisartsenpost ed zijn 's avonds bijna niet met openbaar vervoer te bereiken.

Krullevaar

Krullevaar

25-10-2015 om 12:19

wel

Ik zou het zeker wel promoten/stimuleren. Mijn moeder heeft geen rijbewijs en dat is soms gewoon vervelend. Ze moet altijd opgehaald/thuisgebracht worden als we een etentje/feestje hebben of zoiets. Je moet dus altijd rekening houden met elkaar. We wonen niet in dezelfde stad.

Ik neem me nu voor om alles te betalen zolang ze goed hun best doen met hun studie en niet roken.

Jamie: wat ik jullie motivatie om je kind 1000 euro mee te laten betalen? Jouw zoon is toch (naar wat je vertelt) ook een serieuze jongen? Kan hij die 1000 euro dat niet beter sparen voor later? Voor als hij op zichzelf gaat of gaat samenwonen?

Moni

Moni

25-10-2015 om 12:27

Meebetalen is lastig op jonge leeftijd

Mijn dochter verdiende toen ze 17 was ca 75 euro per maand (1 avond per week werken).
Als ze daar de rijles van zou moeten meebetalen, dan blijft er niets over voor andere dingen. Ik denk dat ze dan nog niet gestart was.
Nu werkt ze meer en spaart dat geld grotendeels voor de studie. Dat doel vindt zij belangrijker dan rijlessen.

Maar ik schrijf vanuit de luxe positie dat Oma de rijlessen betaalt.

Juno

Juno

25-10-2015 om 13:29

Kennis

Bij een kennis van mij is het in drieën verdeeld: eerste les betalen de ouders, de tweede les oma en de derde les kind zelf. En zo door.
Ik had het bij zijn 18e verjaardag willen geven maar omdat hij dan waarschijnlijk al het huis uit is hebben we het vervroegd. Ik zit in een soort buitengebied, zeker met kinderen is een rijbewijs noodzakelijk omdat ik anders niet op de SEH kan komen. Overdag met OV naar het ziekenhuis kost ook 2 1/2 uur.
Als je in of zeer vlakbij een grote stad woont is het anders maar hier is een auto echt nodig.

Brianna F

Brianna F

25-10-2015 om 16:48

hier

Onze kinderen zijn op latere leeftijd pas rijlessen gaan nemen, zeg 19-20 jaar. Oudste had wel met 18 jaar een rijbewijs maar heeft dat helemaal zelf gefinancierd, dat kon ook, want ze werkte fulltime. En wij konden het toen niet financieren. Bij de rijlessen van zussen wel en hebben we bij ieder 1000 euro bijgelegd en de rest moesten ze zelf betalen. Om het recht te trekken ten opzichte van hun oudere zus hebben we haar dat geld ook gegeven.

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 17:30

krullevaar

Ik werd hier volledig voor gek verklaard toen ik opperde bij een eerder draadje over dit onderwerp dat we oudste wellicht geen rijbewijs zouden gaan geven en jongste wel. Gewoon omdat de studie van oudste meer gaat kosten dan die voor jongste en oudste waarschijnlijk veel meer gaat verdienen naar jongste en het voor jongste wel een pre is met het krijgen van een baan als hij een rijbewijs heeft.

Nog steeds heb ik er moeite mee dat oudste meer van ons gaat krijgen en voor nu hebben we het dus zo opgelost. Overigens heeft hij een paar maanden bij de supermarkt gewerkt voor 2 of 3 avonden per week en bleek hij opeens deze week de 1000 euro te hebben nadat hij in jan nog een mountainbike voor 700 euro heeft gekocht dus nu is de vraag: gaat hij het doen of niet?

Mijn man en ik hebben het allemaal zelf betaald dus helemaal zo maar geven vond ik ook wat te ver gaan. Dit is een oplossing omdat jongste nu ook al over de helft is (met zijn 14 jaar) dus ze zijn in staat om goed te sparen. Overigens, als hij een beetje op zijn ouders lijkt gaat hij er vijf keer over doen en gaan we meer betalen dan wat TS in haar hoofd had wat het voor 1x kost dus uiteindelijk zijn we net zo duur uit.

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 17:33

Juno

2,5 uur voor je bij een ziekenhuis bent met het OV? Als ik 2,5 uur reis ben ik waarschijnlijk al aan de andere kant van het land en ben ik al 20 ziekenhuizen gepasseerd Ik ben echt wel heel benieuwd waar je in NL 2,5 uur moet reizen voor een ziekenhuis of dus een SEH?

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 17:35

Oja

En die 1000 is omdat ik de helft betalen of om de drie lessen betalen of wat dan ook gewoon niet zo'n goed idee vind. Kind weet nooit wat het hem gaat kosten vooraf en het kost alleen maar weer meer als het zakt. Ik wil die druk niet op ÓNS kind leggen, vooral omdat ik hem ken en dat niet gaat werken. Ik zou dus een kind ook nooit 'straffen' door te zeggen dat het tot en met een eerste examen (theorie of praktijk maakt niet uit) alles krijgt en daarna moet dokken. Zo'n relatie wil ik niet in.

Maar goed: ik ben zeer benieuwd of oudste nu gaat beginnen of niet.

Juno

Juno

25-10-2015 om 17:42

Jamie

Haha ik ga mijn woonplaats hier niet neerzetten. Ik heb speciaal nog even op 9292.nl gekeken maar het is echt zo lang.

Astrid

Astrid

25-10-2015 om 17:43

Katniss

Ergens denk ik: goedkoper zal het niet worden, dus beter meteen lessen, maar ik durfde ook niet en ben pas met 21 jaar gaan lessen, 1 keer gezakt voor praktijk, maar verder geen angst (meer) om te rijden, in tegenstelling tot mijn oudste die meteen begon maar het nooit fijn heeft gevonden en nog steeds angst heeft.
Ik zou niet dwingen, ik geloof niet dat ze er meer zelfvertrouwen van zal krijgen in elk geval als ze moet.
En anders idd 1 proefles en dan zelf laten kiezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.