Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bedtijd?

Wat is een normale bedtijd voor een 14-jarige?

Geen, ze mochten bij ons zelf bedenken hoe laat ze naar bed gingen.

Of is het jouw vraag hoe laat ze dan naar bed gingen?

Dat verschilde per kind. Normaal is eigenlijk maar een raar woord. Gemiddeld of gangbaar vind ik zelf een betere term

Rond die leeftijd ging de oudste hier om 20.30 haar bed in en de jongste eigenlijk ook maar dat kan ook verveling zijn geweest,  die was 14 tijdens de eerste coronalockdown.

rond uurtje of 22.00 maar of ze meteen gingen slapen? 

Met 14 jaar tussen half 10 en 10 beetje afhankelijk van sport en hobby activiteiten

Ik heb dat vanaf een jaar of 11/12 vrij gelaten en dat ging altijd goed. Beide kinderen zijn avondmensen dus ze gingen zeker niet voor 22.00 uur naar boven.

Op 14-jarige leeftijd had ik geen vaste bedtijd meer.

De ene keer lag ik al om 20.30 in bed en keek ik TV vanuit mn bed en de andere keer zat ik samen met mijn ouders TV te kijken tot 23.00 uur.

Hier 1 van 13 en die gaat meestal rond 21:00 naar boven en rond 21:30 naar bed. Maar ik hoor ook regelmatig dat ze nog tot 24:00 op haar telefoon zat of wat anders aan het doen was. Ik heb het los gelaten. Zolang ze niet doodmoe in de klas zit, vind ik het prima

ik zou mijn kinderen zeker om 21 uur max naar boven sturen, ga maar douchen en lezen of chatten of je huiswerk doen. Wegwezen. Ik wil ook rust.

Op deze leeftijd zou ik bedtijd loslaten, mits ze uitgeslapen in de klas zitten.

bij ons mogen vanaf ze naar de middelbare school gaan zelf weten hoe laat ze naar bed gaan. Bij allemaal was het zo dat ze de eerste weken echt zo laat mogelijk naar bed gingen, om er na een tijdje achter te komen dat dat leuker lijkt dan het is.
Na die tijd gingen ze allemaal uit zichzelf op een "normale"tijd naar bed, soms al rond 21:00

eentje van net 14 hier. Ze moet om half 10 bed klaar zijn. En dan ook boven zijn. Dan mag ze daarna als ze wil nog eventjes rommelen op haar kamer, hw maken ofzo. De ene keer doet ze dat. De andere keer gaan ze slapen. 

Hier ook geen specifieke tijd. Maar meestal is het rond 22:00 of 22:30 naar boven. En dan nog rommelen. Zolang ze beide maar er optijd er uit zijn.

Hier op die leeftijd geen vaste bedtijden meer. Doordeweeks gingen ze meestal tussen 21.30/ 22.00 uur.

Geen afgesproken bedtijd hier. Tegenwoordig meld ik me op de overloop door 2 slaapkamerdeuren af…meestal rond 22.30 uur. Oftewel: ik heb geen idee hoe laat mijn pubers (14 en 17) gaan slapen, ze zetten zelf hun wekker en het is hun eigen ervaring die hun leert wat goed voor ze is. En eigen verantwoordelijkheid om op tijd op school te zijn. Af en toe hoor ik wel eens dat er eentje deze avond maar eens wat eerder gaat slapen omdat het die dag erg moeilijk opstaan en volhouden was 🥱

ik liet vanaf de middelbare school de bedtijd redelijk los, waarbij ik als voorwaarden had dat er geen mensen slachtoffer van ochtendhumeur zouden worden EN dat de schoolresultaten er niet onder zouden lijden. Ging over het algemeen OK, sommige dagen 21 uur, andere 22.30 uur. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.