NightNurse
04-04-2025 om 18:38
Mijn pubers (16 en bijna 15) moeten om 22 uur op hun kamer zijn, gedoucht, tanden gepoetst, gewoon klaar. Maar ze mogen zelf weten hoe laat ze gaan slapen, hebben ook gewoon hun devices op hun kamer. Voorwaarde is wel dat ze 's ochtends zonder gemopper, gemekker, gezanik en gezeur opstaan en dat hun cijfers goed genoeg blijven om over te gaan. En dat het stil is voor iedereen in huis die wel wil slapen, dus zachtjes (op gewoon spreekvolume) bellen mag wel, luidruchtig gamen of harde muziek niet.
Volgens mij gaat die van bijna 15 meestal rond 23 uur naar bed.

Moederkareltje
04-04-2025 om 18:44
als jullie kinderen zo laat beneden mogen zitten wanneer heb je dan me time vraag ik mij dan af. Ik moet er niet aan denken geen uurtje meer alleen te kunnen tv kijken met man savonds zonder kinderen.

Kersje
04-04-2025 om 18:51
Moederkareltje schreef op 04-04-2025 om 18:44:
als jullie kinderen zo laat beneden mogen zitten wanneer heb je dan me time vraag ik mij dan af. Ik moet er niet aan denken geen uurtje meer alleen te kunnen tv kijken met man savonds zonder kinderen.
Tja, dat heb je met kinderen. Leuk als ze klein zijn en bijtijds naar bed gaan om te slapen. Als ze de puberleeftijd bereiken kun je ze moeilijk de woonkamer uitkijken, omdat je zonodig me-time nodig hebt natuurlijk. Dat is de consequentie van kinderen hebben toch?
Gelukkig vonden mijn ouders het juist gezellig als wij eens een keertje met hun in de woonkamer zaten ipv enkel op onze kamer. Datzelfde hoor in mijn zus nu ook zeggen mbt haar kinderen (18 en 21)

Moederkareltje
04-04-2025 om 18:54
Kersje schreef op 04-04-2025 om 18:51:
[..]
Tja, dat heb je met kinderen. Leuk als ze klein zijn en bijtijds naar bed gaan om te slapen. Als ze de puberleeftijd bereiken kun je ze moeilijk de woonkamer uitkijken, omdat je zonodig me-time nodig hebt natuurlijk. Dat is de consequentie van kinderen hebben toch?
Dat ga ik dus wel doen. Om 21 uur naar boven sturen. Deden mijn ouders vroeger ook. Ik ging boek lezen in bed, vond ik niet erg. Weekend wel tot 22.30 beneden. Nooit meer even me time vind ik wat overdreven omdat je kinderen hebt.

Kersje
04-04-2025 om 18:56
Moederkareltje schreef op 04-04-2025 om 18:54:
[..]
Dat ga ik dus wel doen. Om 21 uur naar boven sturen. Deden mijn ouders vroeger ook. Ik ging boek lezen in bed, vond ik niet erg. Weekend wel tot 22.30 beneden. Nooit meer even me time vind ik wat overdreven omdat je kinderen hebt.
Geen probleem dan toch?

Moederkareltje
04-04-2025 om 18:58
Kersje schreef op 04-04-2025 om 18:56:
[..]
Geen probleem dan toch?
Ik vraag aan andere ouders wanneer zij dan me time hebben. Of dat ze dat op andere momenten hebben of niet nodig.

Stresskipje
04-04-2025 om 19:11
Moederkareltje schreef op 04-04-2025 om 18:58:
[..]
Ik vraag aan andere ouders wanneer zij dan me time hebben. Of dat ze dat op andere momenten hebben of niet nodig.
Als ik voor mezelf mag spreken; voor mij hangt "me-time" niet af van of er nog iemand rondloopt in huis die hier ook woont. Me-time zijn voor mij de momenten dat ik niks voor een ander hoef te doen. De pubers zorgen voor zichzelf, dus daar heb ik geen last van als ik tv kijk of wat dan ook voor mezelf. Ze hoeven van mij niet uit mn ogen. Ik vind het juist gezellig. Ze zitten hier overigens veelvuldig op hun kamer savonds, dus dan ben ik alleen. Af en toe komt er 1 een ei of tosti bakken, of wat te knabbelen halen. Dan krijg ik meestal ook wat, dus vervelend? Niet bepaald 😁.
Ontopic: onze kinderen zijn nachtbrakers, ik lig eerder op bed dan de pubers. Zij gaan tussen 11 en 12 slapen. In het weekend soms later.

Mischa83
04-04-2025 om 19:20
Als je kinderen ouder zijn veranderd je zorgtaak ook. Dus een puber hoef je niet meer in de gaten te houden als een peuter. Je hebt interessantere gesprekken met elkaar. De hele dynamiek veranderd is mijn ervaring. Dus dan voelt het (althans voor mij) ook niet meer zo zwaar dat ik echt behoefte heb aan alleen tijd aan het einde van de dag.

Hupsakee
04-04-2025 om 19:27
[..]
Mijn pubers zien mij aan komen haha nee sorry je hebt gekozen voor kinderen dus dan is het nou eenmaal zo dat ze ook beneden zitten. Soms kijken we samen tv. Andere keer zitten hun op hun device met oortjes in en ik doe wat voor mezelf.
Hier hebben we om de week een weekend allen 5 de kids.

Moederkareltje
04-04-2025 om 19:34
Mischa83 schreef op 04-04-2025 om 19:20:
[..]
Als je kinderen ouder zijn veranderd je zorgtaak ook. Dus een puber hoef je niet meer in de gaten te houden als een peuter. Je hebt interessantere gesprekken met elkaar. De hele dynamiek veranderd is mijn ervaring. Dus dan voelt het (althans voor mij) ook niet meer zo zwaar dat ik echt behoefte heb aan alleen tijd aan het einde van de dag.
Dan zal dat het wel zijn. Om 21 uur ben ik nu gesloopt en wil ik rust.

madee
04-04-2025 om 19:47
Het is heel anders als ze groot zijn. De rust verplaatst zich naar overdag, en je hoeft ze niet meer overal naar toe te brengen of af te halen, want ze redden zichzelf. Overigens zitten mijn kinderen ‘s avonds meestal en voor het overgrote deel op hun kamer of op de gamezolder. Al dan niet huiswerk makend (veel doen ze op school al voordat ze naar huis gaan) Ik heb de avonden dus eigenlijk voor mezelf, en af en toe spreken we een gezellige spel- of filmavond af.

Due-scimmie
04-04-2025 om 20:28
[..]
Metime kan ook ergens anders als in de woonkamer . Ga je toch zelf op tijd met een boek.naar boven ofzo.

Moederkareltje
04-04-2025 om 20:39
Due-scimmie schreef op 04-04-2025 om 20:28:
[..]
Metime kan ook ergens anders als in de woonkamer
. Ga je toch zelf op tijd met een boek.naar boven ofzo.
Ja normaal gesproken in een groot huis wel maar met de woning die we nu hebben zouden man en ik over een paar jaar in de woonkamer gaan slapen op een slaapbank of opklapbed en de kinderen op de slaapkamer. We hebben maar één slaapkamer. Me time op de wc vind ik ook weer te treurig.

Pippeltje
05-04-2025 om 09:37
Tip van docent: Laat je kinderen hun eigen bedtijd kiezen maar eis dat de telefoon en andere beeldschermen altijd in de avond/nacht, buiten hun bereik aan de opladers liggen!!
Hoeveel kinderen ik in de klas heb die zitten te knikkebollen en vervolgens gewoon vertellen dat ze de halve nacht liggen te gamen...

Hupsakee
05-04-2025 om 10:32
Pippeltje schreef op 05-04-2025 om 09:37:
Tip van docent: Laat je kinderen hun eigen bedtijd kiezen maar eis dat de telefoon en andere beeldschermen altijd in de avond/nacht, buiten hun bereik aan de opladers liggen!!
Hoeveel kinderen ik in de klas heb die zitten te knikkebollen en vervolgens gewoon vertellen dat ze de halve nacht liggen te gamen...
Hier zetten mijn pubers hun devices zodra ze gaan slapen op vliegtuigstand. Net hoe je ze opvoed en wat je meegeeft.