Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bedtijd?

Wat is een normale bedtijd voor een 14-jarige?

Pippeltje schreef op 05-04-2025 om 09:37:

Tip van docent: Laat je kinderen hun eigen bedtijd kiezen maar eis dat de telefoon en andere beeldschermen altijd in de avond/nacht, buiten hun bereik aan de opladers liggen!!
Hoeveel kinderen ik in de klas heb die zitten te knikkebollen en vervolgens gewoon vertellen dat ze de halve nacht liggen te gamen...

Vooral niet in de nacht aan de lading, gaat bijna altijd goed. Als het verkeerd gaat pakt het vaak ook slecht uit. 
Is natuurlijk aan ieder zich zelf, zelf vind ik dat vaak niet fijn.

Moederkareltje schreef op 04-04-2025 om 18:54:

[..]

Dat ga ik dus wel doen. Om 21 uur naar boven sturen. Deden mijn ouders vroeger ook. Ik ging boek lezen in bed, vond ik niet erg. Weekend wel tot 22.30 beneden. Nooit meer even me time vind ik wat overdreven omdat je kinderen hebt.

Wat vreselijk zeg.

Wij vonden het heerlijk om met hen tv te kijken samen, praten of spelletjes doen

Miepjecody schreef op 05-04-2025 om 13:12:

[..]

Wat vreselijk zeg.

Wij vonden het heerlijk om met hen tv te kijken samen, praten of spelletjes doen

Ja ik ben een vreselijke moeder zeg. Dat kan allemaal ook voor 21.00uur of in het weekend voor 22.30

Mijn pubers (14 & 17) hebben geen door mij opgelegde bedtijd, maar houden gelukkig erg van slapen. Ze vertrekken dus meestal redelijk op tijd naar boven, ergens tussen half 10 en 10 uur. Devices blijven beneden. Soms lezen ze nog wat in bed. Jongste speelt graag nog even met lego. Soms zijn 's ochtends moe, omdat ze te laat zijn gaan slapen, maar ook dat zijn allemaal lessen, denk ik dan maar. Ze sporten, het gaat goed op school etc. dus ik ben meer van de liefdevolle verwaarlozing in mijn opvoeding. 

Moederkareltje schreef op 05-04-2025 om 14:03:

[..]

Ja ik ben een vreselijke moeder zeg. Dat kan allemaal ook voor 21.00uur of in het weekend voor 22.30

Wat een zwaktebod, dit antwoord. Of is het echt een tekortkoming in je empathie dat het niet zo fijn is als kind van 14 een woonkamerverbod opgelegd te krijgen, omdat je moeder zonodig me-time nodig heeft? 

Kersje schreef op 05-04-2025 om 15:16:

[..]

Wat een zwaktebod, dit antwoord. Of is het echt een tekortkoming in je empathie dat het niet zo fijn is als kind van 14 een woonkamerverbod opgelegd te krijgen, omdat je moeder zonodig me-time nodig heeft?

Jij bent wel van de sneren hé. Zure kers. Onnodig.

Moederkareltje schreef op 05-04-2025 om 15:25:

[..]

Het is meer dat je nog jonge kinderen hebt en je je weinig in leeft in de wereld van de ouders met pubers.

Die van mij komen om half 9 uit hun training en moeten dan nog eten. Of als je pech hebt nog later.

Er voor eten kan niet want dat ligt te zwaar op de maag. Huiswerk maken doen ze tussen de bedrijven door. Er wordt 3 -4x per week getraind. Soms ook nog voor school.

Of ze komen zo laat uit hun bijbaantje. Pubers zijn anders dan peuters.

mana_sutiyuq schreef op 05-04-2025 om 15:35:

[..]

Het is meer dat je nog jonge kinderen hebt en je je weinig in leeft in de wereld van de ouders met pubers.

Die van mij komen om half 9 uit hun training en moeten dan nog eten. Of als je pech hebt nog later.

Er voor eten kan niet want dat ligt te zwaar op de maag. Huiswerk maken doen ze tussen de bedrijven door. Er wordt 3 -4x per week getraind. Soms ook nog voor school.

Ik vraag daarom toch hoe andere ouders het invullen? Het sneren vind ik niet nodig. Ieder zijn communicatiestijl.

mana_sutiyuq schreef op 05-04-2025 om 15:35:

[..]

Dit inderdaad. Een gezin met pubers is heel anders dan een gezin met peuters en kleuters.

Nu met18 plussers gaan ze hun eigen gang en zijn soms pas klaar met een avondje werken als wij al bezig zijn naar bed te gaan.  Dan heb je dus vroeg op de avond me-time en later nog een paar minuten schema maken wie wanneer mag douchen. 

Iedere fase heeft leuke en mindere kanten. Je hoopt dat ze eindelijk eens in bed blijven als je ze er in gelegd hebt en als het dan zo ver is kan je even genieten van de me-time en moet het weer en ander schema worden. 

Tot ze het huis uit zijn, never a dull moment😜

Hier heb ik het ook losgelaten vanaf dat ze dertien waren. Meestal gaan ze rond 22:00 slapen, ik ook. Soms zijn ze later omdat het rooster dat toelaat en soms eerder omdat ze vroeg op moeten. Kunnen ze prima zelf regelen en staan ook altijd op tijd op. Verder zijn ze veel weg of op hun kamer dus ik vind het wel leuk als ze eens erbij zitten om te kletsen/film te kijken/spelletje te doen. Toen ze klein waren vond ik het ook heerlijk als om een uur of acht de rust in huis was wedergekeerd maar dat verandert echt. 

Moederkareltje schreef op 05-04-2025 om 15:25:

[..]

Heeft helemaal niets met sneren te maken hoor, al kun je er zelf ook aardig wat van. Het is toch niet zo lastig, lijkt mij, je te verplaatsen in pubers dat je daar persé voorbeelden van nodig hebt? Blijkbaar dus wel, maar die geven mensen voldoende gelukkig.

Kersje schreef op 05-04-2025 om 16:45:

[..]

Heeft helemaal niets met sneren te maken hoor, al kun je er zelf ook aardig wat van. Het is toch niet zo lastig, lijkt mij, je te verplaatsen in pubers dat je daar persé voorbeelden van nodig hebt? Blijkbaar dus wel, maar die geven mensen voldoende gelukkig.

Het is een forum. Mensen wisselen visies uit. Vragen staat vrij dacht ik. 

Moederkareltje schreef op 05-04-2025 om 17:00:

[..]

Het is een forum. Mensen wisselen visies uit. Vragen staat vrij dacht ik.

Ja, vandaar dat ik schrijf dat velen gelukkig voorbeelden geven.

Tja toen de puberteit begon, kregen de pubers ook behoefte aan me tijd. Dus gingen meer op hun kamer zitten na het avondeten om daar hun ding te doen. En kwamen halverwege de avond weer naar beneden om ook even bij ons te zitten. Dus het was meer een natuurlijk verloop.
Echte me tijd (dus zeker weten dat we niet gestoord worden) hebben man en ik de ochtenden in het weekend. Want pubers slapen uit. Bedtijd liet ik los, zo lang je maar gezellig was ochtends. En je bent zelf verantwoordeljjk dat je op tijd bent op school. En school is genadeloos als je te laat bent, dus al hebben ze bewijs van sprekem maar 1 schoen aan, ze gaan de deur uit. 

Moederkareltje schreef op 04-04-2025 om 18:44:

als jullie kinderen zo laat beneden mogen zitten wanneer heb je dan me time vraag ik mij dan af. Ik moet er niet aan denken geen uurtje meer alleen te kunnen tv kijken met man savonds zonder kinderen.

Hier zitten de pubers overdag en begin van de avond op hun kamer. Tegen 20 uur komen ze beneden om tv te kijken (en voor de maaltijden natuurlijk). Dus genoeg tijd samen voor mij en mijn man.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.