Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 11:27

Baantje dochter

Ennn daar ben ik weer met een vraag waarvan ik graag wel wat meer meningen zou willen horen dan alleen de onze.
Situatie; dochter van 16 heeft eerste baantje. We wonen in een klein dorp, 15 km van de stad af. Hier werkt ze ook. S’weekends geen vervoer behalve de fiets. Dat betekent dat ze, als ze wil werken op de fiets moet. Die afspraak hebben we ook gemaakt. Werken prima, maar wel zelf fietsen. Ik werk 5 dagen en ga op mn vrije dag niet taxiën.
De afgelopen weken is het continu gezeur over het weer. Gisteren sliep ik bij mijn vriend, en presteert ze het om ons wakker te bellen omdat het regent. Om 7.00...! Ik heb haar vriendelijk doch zeer dringend verzocht om niet te bellen om 7 uit in de ochtend op mijn vrije dag.
Ik ben er klaar mee. En toch schuilt ergens dat stemmetje dat ik haar nog een lans moet geven. Mijn vriend zegt van niet. Elke week gezeur over het vervoer...ik sta in dubio.
Wat moet ik hiermee?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 11:32

Hmm

Ik ben misschien een sufferd, maar ik breng en haal mijn dochter wel regelmatig naar haar werk. Ze vindt het al niet zo heel erg leuk, en als het dan rotweer is of ze moet door het donker fietsen strijk ik toch maar met de hand over het hart. Het hoort er een beetje bij als je kinderen hebt. Mijn dochter is wel al wat ouder, dus we hebben afgesproken dat als ze terug is van een half jaar in het buitenland (voor studie) een rijbewijs eerste prioriteit wordt.

Lou

Lou

11-11-2018 om 11:36

Klaar

Ik zou er ook klaar mee zijn hoor. Maar als ik je dochter was, eerlijk gezegd, dan zou ik er óók klaar mee zijn. 's Ochtends vroeg in het weekend 15 kilometer fietsen naar een baantje? Dan maar geen baantje. Of iets in het dorp. Dit probleem blijf je namelijk de hele winter houden.

Mijn dochter past op en geeft bijles, alles hier in de straat of hooguit een paar minuten fietsen. Zou ze zoiets niet kunnen vinden?

zebra

zebra

11-11-2018 om 12:38

alleen in het weekend?

kan ze niet doordeweeks iets doen of valt dat niet te combineren met haar schooltijden? Als ik het goed begrijp, speelt het vervoersprobleem in het weekend en niet doordeweeks.
Of is er in het dorp niks te vinden waarmee ze iets kan bijverdienen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 12:42

Logisch gevolg

Is taxiechauffeuren niet een logisch gevolg van het wonen in een afgelegen dorp als je pubers hebt? Dan zou je het dus gewoon moeten doen. Een baantje is een volstrekt normale wens voor een 16-jarige en zij kan er ook niets aan doen dat ze in zo’n uithoek woont. Het lijkt me voor een puber nul voordelen hebben.

Pirata

Pirata

11-11-2018 om 12:44

No way

No way dat ik ga rijden voor het bijbaantje van mijn zoon. Tenzij het gevaarlijk weer is. Regen valt daar niet onder.

@Emma

@Emma

11-11-2018 om 12:51

Ook geen bus

Nou, als puber zou ik daar klaar mee zijn. Als ouder ook trouwens. 2x 15 km fietsen voor een bijbaantje van een paar uur zou jij waarschijnlijk ook niet doen. In een afgelegen dorp zonder openbaar vervoer heb je de auto toch iets meer nodig lijkt me.

Niet praktisch

Ik zou er ook geen zin in hebben om haar elke keer te brengen. Tegelijk vind ik het ook niet praktisch dat ze een baan 15 km verderop heeft. Ik zou haar aanmoedigen om iets anders te zoeken: in jullie dorp of doordeweeks na school in de stad. Dan hoeft ze niet een keer extra heen en weer te fietsen.
Overigens is een scooter geen goed idee voor je dochter? Dan kan ze makkelijker overal heen in het weekend. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze 's weekends ook wel eens met vriendinnen en zo wil afspreken. 15 km op een scooter is vlugger en makkelijker dan op de fiets.

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 13:04

Taxi

Phryne.

Ik taxi al vaak genoeg voor ze, het houd wel een keer op natuurlijk.
Ik werk 5 dagen, en de winter komt eraan. Dat zou betekenen dat ik 6 dagen in de week om 7u mn bed uit mag omdat dochter graag wil werken. Plus dat ik niks in de middag kan omdat ik haar zou moeten halen...

Lou

Lou

11-11-2018 om 13:06

Dat gaat 'm dus niet worden

"6 dagen in de week om 7u mn bed uit mag omdat dochter graag wil werken. Plus dat ik niks in de middag kan omdat ik haar zou moeten halen..."

Dat is waardeloos natuurlijk. Ik zou het niet doen. Voor dochter is zo'n baantje toch ook niet leuk meer?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 13:07

Scooter

Geef het kind een scooter, dan ben je er binnen een half uur. Of zo’n klein autootje zoals gisteren in de Volkskrant stond

@Emma

@Emma

11-11-2018 om 13:12

Ja scooter!

En niet alleen voor het baantje. 2 x 15 Km fietsen is best wel ver en ik snap dat jij ook niet in het weekend om 7u je bed uit wil.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 13:13

Birò

Birò heten die wagentjes. Een soort Canta maar dan hip.

Emmawee

Emmawee

11-11-2018 om 13:27

Lekker fietsen

Dat is meteen een goede conditietraining. Alleen bij echt winterweer (sneeuw en gladheid) is het wel echt ellende.

Verder... Zijn er geen dorpsgenoten die in het weekend vroeg in de stad moeten zijn met wie ze kan meerijden?

En is er echt helemaal geen OV? Of toch wel een bushalte / station op fietsafstand?

Hangkous

Hangkous

11-11-2018 om 14:03

dochter doet het hier wel

Ze heeft een hele leuke bijbaan, ook 15 km fietsen. Zonder morren ook als het zeikt van de regen. Alleen als het echt heel laat is halen wij haar op. Drie weken geleden had ze bhv cursus in de avonduren tot 22.00 en dan gaan we haar halen op ons initiatief.
Als ze wel eens moppert als ze bij opstaan de regen op het dak hoort tikken hoef ik maar 1 keer te zeggen dat de eigenaar van de super op het pleintje al 3 keer aan mij gevraagd heeft of ze daar wil werken. Ze hoeft echt die 15 km niet te fietsen ze kan ook hier in het dorp werken maar dat wil ze niet. Schone, droge kleren in haar tas en ze gaat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 14:28

15 km

15 km vind ik echt veel te ver om te fietsen. Leuk als zomers uitstapje, maar echt geen optie om door weer en wind te doen. Wel een beetje sneu dus als je puber geen mogelijkheden heeft in eigen woonplaats.

V@@s

V@@s

11-11-2018 om 14:34

waarom

is je puber in het weekeinde alleen als jij bij je vriend wil slapen?

Hangkous

Hangkous

11-11-2018 om 15:13

Voorwaarde

Zelf fietsen was de voorwaarde om het baantje te accepteren. Als ze geen vakken wil vullen maar echt dit baantje in die ballenbak wil houden dan zal ze op de pedalen moeten.
Fietsen naar school moet ook, 20 km per dag en nu bij dat baantje 30 km. Meestal zonder gemopper.
In geval van mijn dochter kan bus naar baantje ook maar dat neemt een aardige hap uit het salaris dus dat doet ze niet.

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 15:24

@ v@@s

Is jouw opmerking helpend voor de vraagstelling?
Dacht het niet.

Maar voor jouw beeldvorming, ze is met zusje samen thuis. Als ik bij mijn vriend wil slapen dan doe ik dat.

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 15:26

Geen ov

We hebben een bushalte op 3 kilometer afstand. Doordeweeks rijd de belbus wel in het dorp en s’weekends tot 6 rijd de bus naar de halte 3 km verderop.
Niet heel handig.

Marie

Marie

11-11-2018 om 15:48

Elektrische fiets?

Is een elektrische fiets ook een optie?
Dat scheelt een hoop tijd, ook op schooldagen natuurlijk.

En anders wel brengen met fiets op de fietsendrager en dan zelf Terug fietsen?

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 15:54

Bedankt

Elektrische fiets en scooter zijn leuke opties maar daar is geen geld voor.
Neemt ook niet weg dat ze niet de verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen baantje.

Ik heb inmiddels wederom een gesprek gehad en ze gaat ontslag nemen na de kerstvakantie en dichterbij huis zoeken naar een baantje.
Bedankt voor de reacties!

V@@s

V@@s

11-11-2018 om 15:56

als jij gewoon thuis bent

dan hoeft ze ze ook niet uit bed te bellen bij je vriend.

Afgelegen

Ik vind ook wel dat jullie erg afgelegen wonen. Daar zul je als ouder ook een zekere flexibiliteit tegenover moeten zetten qua vervoer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 16:05

Baantje

Je wilt als ouder toch dat je kind een baantje heeft? Ik zou dat alleen maar aanmoedigen en er dus zelf ook wat voor over hebben. Zeker als je in een afgelegen oord woont en je kind zelf amper mogelijkheden heeft behalve uren fietsen.

Mijntje

Mijntje

11-11-2018 om 16:19

aandacht

Kan het ook een aandachtsdingetje zijn? Ze belt je op als je bij je vriend bent en klaagt over regen. Maar mist ze je niet gewoon?
Is stoppen met dat baantje geen optie?

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 16:35

Niet het einde van de wereld

Dat we afgelegen wonen kan ik niets aan doen. Dat is gewoon zo. In de zomer vind ze het ook niet zo erg. Het gaat erom dat we een afspraak hadden dat ze zelf haar vervoer zou gaan regelen. Ze is 16!
Als ze een feestje heeft en ze moet fietsen loopt ze ook niet te piepen...
Ik kan toch niet bezig blijven met taxi spelen..?
Zoals gezegd, ik werk ook 5 dagen, ik heb geen zin om dag 6 vroeg mn bed uit te gaan om taxi te spelen.

Dat ze me uit bed belt als ik bij mijn vriend ben is ook niet de hoofdzaak. Ze loopt te neuzelen met het vervoer. Als ik thuis was had ze me ook wakker gemaakt hiervoor.

Ik ben niet elk vrij weekend bij mijn vriend, ik slaap 1 dag in de week bij hem en hij is hier 2 nachten. De rest is hij thuis en ben ik thuis.

Maar zoals ik eerder zei, bedankt voor de reacties.

Geenidee

Daar kan jij natuurlijk wel wat aan doen. Jij bent de volwassene en ooit heb je besloten om hier te gaan wonen of te blijven wonen. daar is ook niks mis mee maar een zekere flexibiliteit tegenover je kinderen is dan wel belangrijk. Dus wat vaker brengen/halen.
Dit baantje is inderdaad niet zo geschikt maar misschien kun je samen met haar bedenken waar ze kan werken wat makkelijker is (dichter bij, doordeweeks in de avond...)

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-11-2018 om 16:53

Geen idee

Ik maak uit de tekst op dat vriend niet de vader van de kinderen is. Is vader nog in beeld?

Ik vraag het omdat ik in eenzelfde situatie heb gezeten. Kind kon in het dorp geen werk krijgen en het OV was niet goed, werk was er wel in woonplaats vader (= stad). Als kind ging werken was hij dan ook bij vader (ongeveer de helft van de week).

tjee Geenidee

Je dochter is 16 geen 22 of zo. Ik vind het wel een beetje onaardig klinken allemaal. Misschien verwen ik mijn kinderen maar zelfs ik breng dochter nog wel eens met auto naar school als ze een lekke band heeft en geen zin om met de bus te gaan. En dan wonen wij in een plaats waar binnen 5 minuten fietsen een keur aan OV is (trein, bus, tram en randstadrail).

Geenidee

Geenidee

11-11-2018 om 18:09

...

@Sally MacLennane
Vader woont 1,5 uur rijden van ons vandaan en wij zijn idd niet meer samen.

@Alkes
Ik bedoel het niet onaardig. Ik wil heus wel eens een keer rijden. Ik wil alleen niet elke week geneuzel over het vervoer aanhoren. That’s it.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.