Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 22:36:

[..]

Hmm beetje flauw vergelijk want voordat je een hersenoperatie mag uitvoeren ben je tig jaar studie verder, is niet iets wat je zo maar kunt doen. Voor een ritje met bv de trein of bus hoef je echt geen studie te volgen, zelfs geen cursus. Ik begrijp best dat de drempel hoog kan zijn als je iets niet vaak doet, maar geef alleen aan dat het soms simpelweg een kwestie van een keer proberen is. Mensen kunnen het zichzelf moeilijk maken met allerlei irreele gedachten. Tegenwoordig is alles zo makkelijk te achterhalen bv via een website of app, informatielijn of gewoon vragen op het station/ aan de buschauffeur. Waarom zou een ander je het voor moeten kauwen en je meeslepen, je kunt alles zo vinden? Dat herken ik gewoon niet uit mijn omgeving, hier in Utrecht is het erg duidelijk aangegeven andere stations wellicht niet al ben ik het nooit tegengekomen.

Maar, om even de stem van een groep mensen te zijn: Kun je het je dan ook niet een béétje voorstellen of gewoon aannemen dat wat jij makkelijk vindt, dat dat voor een ander lastig of moeilijk is? Dat niet iedereen even makkelijk met app's of websites omgaat, het gewoon allemaal heel veel gedoe vindt en het daardoor liever niet doet? 

Geldt voor meer zaken, denk aan autorijden, richtingsgevoel, reizen in het algemeen, werk, opleiding. Voor de 1 een ontspannen iets en voor de ander afschuwelijk. Dat jij het makkelijk vindt maakt het nog niet tot standaard makkelijk.

Max88 schreef op 27-07-2022 om 22:52:

[..]

Maar, om even de stem van een groep mensen te zijn: Kun je het je dan ook niet een béétje voorstellen of gewoon aannemen dat wat jij makkelijk vindt, dat dat voor een ander lastig of moeilijk is? Dat niet iedereen even makkelijk met app's of websites omgaat, het gewoon allemaal heel veel gedoe vindt en het daardoor liever niet doet?

Geldt voor meer zaken, denk aan autorijden, richtingsgevoel, reizen in het algemeen, werk, opleiding. Voor de 1 een ontspannen iets en voor de ander afschuwelijk. Dat jij het makkelijk vindt maakt het nog niet tot standaard makkelijk.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven; ja dat kan ik me best voorstellen. Wel zet ik daar tegenover dat het ook vaak een kwestie van simpelweg proberen is. " heel veel gedoe " is ook iets wat veel mensen zichzelf aanpraten; o jee ik moet iets nieuws doen dus het zal wel heel moeilijk/ veel gedoe zijn. Is geen logische gedachte, want als het echt zo vreselijk moeilijk zou zijn zou niemand er meer mee reizen. En daar komt bij; niemand dwingt je...als je het ov niks vind ga je er toch niet mee.

Dat websites en apps niet voor iedereen praktisch zijn, dat kan. Is vaak ook wel een kwestie van met de tijd mee gaan. Maar als je dat niks vind zijn er ook informatielijnen die je kunt bellen, informatie borden die je kunt lezen, mensen op het station aan wie je het kunt vragen...mogelijkheden zat, voor ieder wat wils. Onbekend is vaak voor velen onbemind, terwijl er niks mis is met iets proberen. Het gaat in dit topic om een jongen van 14 en zijn vrienden, die kunnen dat echt wel.

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 00:44

Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 11:44:

[..]

Nu vraag ik me serieus af waar je woont als Amsterdam met het OV blijkbaar in totaal 3 uur is (0,5 uur bus, 2,5 uur trein), maar met de auto maar 1 uur en een kwartier. Om zolang in de trein te zitten moet je al in een redelijk uithoek van Nederland je bevinden, maar dan haal je met de auto ook Amsterdam niet in een uur en een kwartier

Vanaf hier is Amsterdam een uurtje met de auto. Trein is minimaal 1,5u en in sommige gevallen zelfs 2,5u. En dan woon ik echt niet in een uithoek. Het ligt er maar net aan hoe de diensten zijn en of je direct bij een ns station kunt opstappen. 

De tijd hierboven is puur station - station, dan heb ik de reistijd erheen nog niet eens meegerekend.

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 00:52

Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 17:44:

Toen de strippenkaart werd ingevoerd was het ook drama, dat vond iedereen toen ook ingewikkeld (en het was eigenlijk ook lastiger dan de ov-chip). Nu hoef je tenminste niet meer van te voren een zonekaart te zoeken, uit te rekenen in hoeveel zones je reist en dan eentje extra laten afstempelen.

Oh de strippenkaart! Heerlijk, daar heb ik zo vaak mee gesjoemeld 😜 

Thomass schreef op 27-07-2022 om 17:38:

[..]

Je wilt niet weten wat een drama het was toen het geïntroduceerd werd (of je bent het vergeten) en dat blijft bij sommige mensen in het hoofd zitten. Overstappen en dan wel of niet in en uitloggen. Paaltjes zoeken, vergeten uit te checken, terughalen. Anonieme kaart, persoonlijke kaart, opwaarderen, 2de of 1de klasse. Makkelijk praten dat het zeer makkelijk is. Ja als je het gewend bent wel ja.

Ik ben het niet vergeten. 

Je overdrijft enorm. 1e en 2e klasse is er al eeuwen. Opwaarderen kost 1 minuut en dat kunnen zelfs mijn cliënten.  Anoniem of persoonlijk lijkt me logisch

madee schreef op 27-07-2022 om 17:18:

@Athan ik snap je wel hoor, het is even een dingetje om zo'n kaart te regelen. Moet tegenwoordig online, als je googelt op OV-chipkaart kom je wel bij de goede site. Maar dan nog, je moet bij een anonieme kaart telkens eerst checken of er wel genoeg saldo opstaat, zeker als je maar zelden met OV gaat. Ik heb toen zelf een gepersonaliseerde genomen waarbij je kunt kiezen voor automatisch opladen, dat scheelde veel gedoe. Maar in Randstad en andere grote steden is OV veel beter geregeld dan in de provinciale gebieden. Tegenwoordig koop ik per rit een dagkaart, dat kan zonder chipkaart.

Een anonieme komt gewoon uit de kaartautomaat

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 08:04:

[..]

Ik ben het niet vergeten.

Je overdrijft enorm. 1e en 2e klasse is er al eeuwen. Opwaarderen kost 1 minuut en dat kunnen zelfs mijn cliënten. Anoniem of persoonlijk lijkt me logisch

Je kunt dat werkelijk niet zeggen, dat is zo kort door de bocht en weinig empathisch.  


Max88 schreef op 28-07-2022 om 08:08:

[..]

Je kunt dat werkelijk niet zeggen, dat is zo kort door de bocht en weinig empathisch.

Huh? Moet je dan maar overal empathie mee hebben? Voor iemand die het verschil tussen 1e en 2e klasse niet snapt, of de aanduiding niet kan vinden, heb ik dat inderdaad niet hoor.

Voor een  bejaarde van 99, ja, daar kan ik me wat bij voorstellen.

Maar het gaat hier om een moeder van een kind van 14. Waarvan we niet weten OF ze het allemaal ingewikkeld vindt, maar ALS dat zo is, kan ik me daar niks bij voorstellen op die leeftijd. 

Je halve leven bestaat tegenwoordig uit pasjes opladen en apps.

Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 11:44:

[.

Nu vraag ik me serieus af waar je woont als Amsterdam met het OV blijkbaar in totaal 3 uur is (0,5 uur bus, 2,5 uur trein), maar met de auto maar 1 uur en een kwartier. Om zolang in de trein te zitten moet je al in een redelijk uithoek van Nederland je bevinden, maar dan haal je met de auto ook Amsterdam niet in een uur en een kwartier

Je hebt het niet tegen mij maar ik heb het even gecheckt voor mij. Ik woon in een dorpje in Brabant. Met bus en trein reis ik in 2 uur en 39 minuten naar Amsterdam met de meest gunstige aansluitingen. Met de auto duurt het 1 uur en 23 minuten. Scheelt niet zoveel als in bovenstaand voorbeeld maar scheelt nog steeds veel tijd. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 22:40:

[..]

Utrecht centraal is nu het verbouwd is juist interessant voor jongeren ivm de vele skateboard mogelijkheden bij het station

Dat wist ik niet maar dan snap ik de wens van jongens om daar eens te chillen. Luna kan zijn moeder aangegeven te appen als hij in Utrecht is aangekomen en beloven haar te appen als hij weer naar huis gaat. Als was het maar om volgende keer zonder gevaar te mogen. Dat doen meiden ook vaak; moeders appen om vertrouwen te bereiken en zodoende vaker te mogen.

Het is allemaal niet zo moeilijk, je moet je er alleen wel even in willen verdiepen. En sommige mensen willen dat niet, die verzinnen liever excuses.
Een OV-chipkaart is niet duur als je die regelmatig of zelfs maar een paar keer per jaar gebruikt. Voor heel incidenteel gebruik kun je beter losse kaartjes kopen. En ook dat is allemaal niet zo moeilijk. Die automaten geven gewoon aan wat je moet doen en je kunt ook dingen vragen aan iemand.

Vroeger moest je naar de bank om geld van je rekening te halen. Op een gegeven moment kwam er een pinpas om dat zelf uit de muur te trekken. Waren er ook van die tantes van mijn vader die dat allemaal maar lastig vonden, 'want ze konden de pincode niet onthouden'. Wel alle verjaardagen en telefoonnummers van de hele familie. Tis maar net wat je belangrijk vindt in het leven.

Iemand van 14 kan niet zelf met de auto. Ouders zijn veel geld kwijt aan benzine en ook veel tijd als ze gaan brengen en halen. Als mijn kind voor 7,50 met de trein kon, dan wist ik het wel hoor. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:55:

[..]

Ik gebruik hem zeker 4 a 5 dagen per week dus vind er niks duur aan. Bankpas wordt ook eens in de zoveel tijd vervangen. Als je zelden met het ov gaat zou ik het bij losse kaartjes houden en niet zo'n pas aanschaffen. Ik heb een anonieme kaart dus mijn man gebruikt hem ook geregeld. Pasjes worden gerecycled en met de auto reizen is ook niet milieuvriendelijk, maar dat is weer een andere discussie.

On topic, ben ik van mening dat de gemiddelde 14 jarige prima met de trein kan reizen.

Hier ook een anonieme ov kaart die ik wel eens heb uitgeleend. De ene periode gebruik ik hem regelmatig en dan weer een tijdje wat minder. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 23:07:

[..]

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven; ja dat kan ik me best voorstellen. Wel zet ik daar tegenover dat het ook vaak een kwestie van simpelweg proberen is. " heel veel gedoe " is ook iets wat veel mensen zichzelf aanpraten; o jee ik moet iets nieuws doen dus het zal wel heel moeilijk/ veel gedoe zijn. Is geen logische gedachte, want als het echt zo vreselijk moeilijk zou zijn zou niemand er meer mee reizen. En daar komt bij; niemand dwingt je...als je het ov niks vind ga je er toch niet mee.

Dat websites en apps niet voor iedereen praktisch zijn, dat kan. Is vaak ook wel een kwestie van met de tijd mee gaan. Maar als je dat niks vind zijn er ook informatielijnen die je kunt bellen, informatie borden die je kunt lezen, mensen op het station aan wie je het kunt vragen...mogelijkheden zat, voor ieder wat wils. Onbekend is vaak voor velen onbemind, terwijl er niks mis is met iets proberen. Het gaat in dit topic om een jongen van 14 en zijn vrienden, die kunnen dat echt wel.

Dat herken ik wel bij sommige mensen in mijn omgeving die willen niet de moeite nemen om zich ergens in te verdiepen, het is makkelijker om het aan een ander te vragen. Maar jongeren hebben veel zaken vrij snel door, zeker als het om leuke dingen gaat. Als TO met vrienden op pad wil met de trein, dan kan het interessanter zijn om een ander product te gebruiken met groepskorting. 

duizel schreef op 28-07-2022 om 08:53:

[..]

Je hebt het niet tegen mij maar ik heb het even gecheckt voor mij. Ik woon in een dorpje in Brabant. Met bus en trein reis ik in 2 uur en 39 minuten naar Amsterdam met de meest gunstige aansluitingen. Met de auto duurt het 1 uur en 23 minuten. Scheelt niet zoveel als in bovenstaand voorbeeld maar scheelt nog steeds veel tijd.

Alsof je met de auto geen file hebt?

En ik vind het heerlijk om met mijn zakje m&ms en koffie niet op.te letten. En het  is goed voor het milieu,  en heb geen parkeerprobleem en geen parkeerkosten.

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 09:51:

[..]

Alsof je met de auto geen file hebt?

En ik vind het heerlijk om met mijn zakje m&ms en koffie niet op.te letten. En het is goed voor het milieu, en heb geen parkeerprobleem en geen parkeerkosten.

Het is omdat wij al een uur moeten reizen om bij een station te komen anders zou ik vaker de trein nemen, lekker rondkijken en wat lezen onderweg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.