Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Lieve mensen, de discussie over wel/niet alcohol toestaan aan minderjarigen is al heel vaak gevoerd op dit forum en er is nog niemand ooit van mening veranderd.

Wat me wel opvalt is dat de omgeving blijkbaar een belangrijke rol speelt. In de ene omgeving komt niemand op je feest als er geen alcohol is en in de andere omgeving niet als er wel alcohol is. Dat kan jouw beeld kleuren, maar stel je verhuist naar een andere regio met andere normen en waarden. Ga jij dan echt jouw kind verbieden naar feestjes te gaan of je kind buiten de groep plaatsen? Of ga je je dan aanpassen aan de heersende modus operandi aldaar? 
Ik vermoed dat de meesten wel een stukje meebewegen met hun omgeving, beide kanten op. 

Bakblik schreef op 27-07-2024 om 14:54:

Voor waarheidsvinding vind ik het altijd wel nuttig om het hele artikel inclusief bronnen te kunnen lezen. Dat er niet een klein stukje. uitgeknipt is dat het positief laat lijken maar dat het hele onderzoek toch minder positief is. Zeker dat stuk dat Kimdekim plakt heeft weinig aanknopingspunten om te bepalen wat het is. Is het de conclusie van het onderzoek, de samenvatting of zomaar een stukje uit het midden?

Het was uit de onderzoek waar hierboven ook een stuk uit geciteerd werd.

Ik zeg nergens dat alcohol gezond is. Alcohol is ongezond. En die boodschap draag ik ook uit naar mijn kinderen.  Het enige wat ik wil zeggen is dat er helemaal nog niks bekend is over wat nou precies de risico's zijn.  Wel is bewezen dat je meer kans hebt op ongelukken,  risicovol seksueel gedrag en alcoholverslaving later.  Daarnaast lijkt de grijze massa ( tijdelijk) te krimpen.  Maar de meeste onderzoeken zijn gedaan bij jongeren die bingedrinken. Bij jongeren die meermaals per maand grote hoeveelheden nuttigen of comazuipen.  

Het enige wat ik wil zeggen is dat je geen ontaarde ouder bent als jij een afweging maakt en besluit kinderen niet onder elke omstandigheid alcohol te verbieden.  

MamaE schreef op 27-07-2024 om 15:08:



Wat me wel opvalt is dat de omgeving blijkbaar een belangrijke rol speelt. In de ene omgeving komt niemand op je feest als er geen alcohol is en in de andere omgeving niet als er wel alcohol is. Dat kan jouw beeld kleuren, maar stel je verhuist naar een andere regio met andere normen en waarden. Ga jij dan echt jouw kind verbieden naar feestjes te gaan of je kind buiten de groep plaatsen? Of ga je je dan aanpassen aan de heersende modus operandi aldaar?
Ik vermoed dat de meesten wel een stukje meebewegen met hun omgeving, beide kanten op.

Je kind zit toch niet in slechts 1 groep? Of in een omgeving met groepen waar je niet uit of in kan?

Als een groep niet (meer) bij je past, zoek je andere mensen. Net als wanneer je ineens stopt (of begint) met een hobby. 

In alle omgevingen heb je groepjes die drinken en die niet drinken. Je kan ook prima omgaan met mensen die in het weekend drinken, alleen dan ga jij of doe jij niet mee. Maar ik ben zelf niet van het ergens bij willen horen, dus ik voel geen druk om ergens aan mee te doen of mee te gaan, en ik voed mijn kinderen ook zo op. Misschien als je dolgraag ergens bij wil horen of graag wil dat je kind ergens bijhoort dat het dan moeilijker is. Wij zijn meer van 'nou ja, jammer dan, er zijn nog meer leuke mensen'. 

Valeria schreef op 27-07-2024 om 15:27:

[..]

Je kind zit toch niet in slechts 1 groep? Of in een omgeving met groepen waar je niet uit of in kan?

Als een groep niet (meer) bij je past, zoek je andere mensen. Net als wanneer je ineens stopt (of begint) met een hobby.

In alle omgevingen heb je groepjes die drinken en die niet drinken. Je kan ook prima omgaan met mensen die in het weekend drinken, alleen dan ga jij of doe jij niet mee. Maar ik ben zelf niet van het ergens bij willen horen, dus ik voel geen druk om ergens aan mee te doen of mee te gaan, en ik voed mijn kinderen ook zo op. Misschien als je dolgraag ergens bij wil horen of graag wil dat je kind ergens bijhoort dat het dan moeilijker is. Wij zijn meer van 'nou ja, jammer dan, er zijn nog meer leuke mensen'.

Dat kan. Maar een vriendschap verbreken vanwege een standpunt over wel/geen alcohol gaat best ver. En zeker omdat je ouders dat willen/eisen. 

Ik heb zelf weinig met groepsdruk en weinig talent om in groepen te passen. 
Maar voor veel pubers is ergens bij horen wel belangrijk en kies je je vrienden zelf uit, niet je ouders. Dus je gaat niet om met mensen enkel en alleen omdat ze wel/niet drinken. 

Kleinduimpje schreef op 27-07-2024 om 14:20:

wij (ik) zeggen toch ook niet dat het drinken van alcohol niet slecht is, maar wij zijn van mening dat het niet verbieden van alcohol voor de 18 jaar beter is dan het verbieden, dit heeft ook te maken met onze eigen ervaring. Daarbij kennen we onze kinderen het beste en het loslaten en niet teveel verbieden heeft hier goede invloed op alles, ze doen het toch wel, want dat heb ik hier al met heel veel jongeren meegemaakt, dan heb ik liever dat ze het eerlijk zeggen.

Maar mijn kinderen zeggen ze het ook eerlijk als ze wel drinken. Ze zijn het echt niet altijd eens met onze mening. Maar ik haal het dus niet in huis.

En het is prima dat je andere keuzes maakt in je opvoeding. Onderzoek toont echter aan dat het wel degelijk zin heeft om te zeggen dat je niet wil dat ze drinken voor hun achttiende. En dat jonger drinken impact heeft. 

Edit: dus dat je anders kiest is prima, ik vind je dan ook zeker niet een ontaarde ouder, maar er wordt aangehaald dat deze dingen niet wetenschappelijk zijn aangetoond, en dat is niet waar. Onderzoek laat gewoon zien: hoe eerder hoe slechter. 

Nu mijn oudste boven de 18 jaar is haal ik ook weleens een biertje voor hem in huis (alleen voor speciale gelegenheden), en dat is misschien ook niet goed als je bedenkt hoe schadelijk alcohol is. Dus als ik heel consequent zou zijn, zou ik dat ook niet doen. 

Kimdekim schreef op 27-07-2024 om 15:26:

[..]

Het was uit de onderzoek waar hierboven ook een stuk uit geciteerd werd.

Ik zeg nergens dat alcohol gezond is. Alcohol is ongezond. En die boodschap draag ik ook uit naar mijn kinderen. Het enige wat ik wil zeggen is dat er helemaal nog niks bekend is over wat nou precies de risico's zijn. Wel is bewezen dat je meer kans hebt op ongelukken, risicovol seksueel gedrag en alcoholverslaving later. Daarnaast lijkt de grijze massa ( tijdelijk) te krimpen. Maar de meeste onderzoeken zijn gedaan bij jongeren die bingedrinken. Bij jongeren die meermaals per maand grote hoeveelheden nuttigen of comazuipen.

Het enige wat ik wil zeggen is dat je geen ontaarde ouder bent als jij een afweging maakt en besluit kinderen niet onder elke omstandigheid alcohol te verbieden.

Maar welke dan? Er zijn er meerdere geciteerd. Even de link opnieuw plakken is toch niet teveel moeite? Jij weet wat je het gevonden hebt, ik niet. 

MamaE schreef op 27-07-2024 om 15:38:

[..]

Dat kan. Maar een vriendschap verbreken vanwege een standpunt over wel/geen alcohol gaat best ver. En zeker omdat je ouders dat willen/eisen.


Nee, dan ga je toch gewoon niet naar zo'n feest? Of je gaat niet uit. Of je drinkt niks als je wel gaat.

Als iemand anders dan wél de vriendschap met jou verbreekt, was het toch niet iets dat wat voorstelde.

kaatjecato schreef op 27-07-2024 om 15:41:

[..]

Maar mijn kinderen zeggen ze het ook eerlijk als ze wel drinken. Ze zijn het echt niet altijd eens met onze mening. Maar ik haal het dus niet in huis.

En het is prima dat je andere keuzes maakt in je opvoeding. Onderzoek toont echter aan dat het wel degelijk zin heeft om te zeggen dat je niet wil dat ze drinken voor hun achttiende. En dat jonger drinken impact heeft.

Edit: dus dat je anders kiest is prima, ik vind je dan ook zeker niet een ontaarde ouder, maar er wordt aangehaald dat deze dingen niet wetenschappelijk zijn aangetoond, en dat is niet waar. Onderzoek laat gewoon zien: hoe eerder hoe slechter.

Nu mijn oudste boven de 18 jaar is haal ik ook weleens een biertje voor hem in huis (alleen voor speciale gelegenheden), en dat is misschien ook niet goed als je bedenkt hoe schadelijk alcohol is. Dus als ik heel consequent zou zijn, zou ik dat ook niet doen.

Precies dit. Net zoals dat echt niet elke puber het stiekem gaat doen. De opmerking " ze doen het toch wel" geldt echt niet voor iedereen. 

Valeria schreef op 27-07-2024 om 15:27:

[..]

Je kind zit toch niet in slechts 1 groep? Of in een omgeving met groepen waar je niet uit of in kan?

Als een groep niet (meer) bij je past, zoek je andere mensen. Net als wanneer je ineens stopt (of begint) met een hobby.

In alle omgevingen heb je groepjes die drinken en die niet drinken. Je kan ook prima omgaan met mensen die in het weekend drinken, alleen dan ga jij of doe jij niet mee. Maar ik ben zelf niet van het ergens bij willen horen, dus ik voel geen druk om ergens aan mee te doen of mee te gaan, en ik voed mijn kinderen ook zo op. Misschien als je dolgraag ergens bij wil horen of graag wil dat je kind ergens bijhoort dat het dan moeilijker is. Wij zijn meer van 'nou ja, jammer dan, er zijn nog meer leuke mensen'.

Hier in het dorp (Gelderland) drinkt echt bijna iedere jongere vanaf een jaar of 16. En het is echt niet zo makkelijk om maar een andere vriendengroep te kiezen. Hier bij de voetbal bijvoorbeeld drinkt bijna iedere jongere van de onder 17 en de onder 19. Bij beide verenigingen in het dorp. Moet zoonlief dan maar gaan turnen of gaan handballen omdat ze daar misschien niet drinken?

Bakblik schreef op 27-07-2024 om 15:43:

[..]

Maar welke dan? Er zijn er meerdere geciteerd. Even de link opnieuw plakken is toch niet teveel moeite? Jij weet wat je het gevonden hebt, ik niet.

Ik weet niet hoe ik een link moet plakken en krijg het ook niet geciteerd,  maar het was het laatste onderzoek.  Over de grijze massa. 

Valeria schreef op 27-07-2024 om 15:27:

[..]

Je kind zit toch niet in slechts 1 groep? Of in een omgeving met groepen waar je niet uit of in kan?

Als een groep niet (meer) bij je past, zoek je andere mensen. Net als wanneer je ineens stopt (of begint) met een hobby.

In alle omgevingen heb je groepjes die drinken en die niet drinken. Je kan ook prima omgaan met mensen die in het weekend drinken, alleen dan ga jij of doe jij niet mee. Maar ik ben zelf niet van het ergens bij willen horen, dus ik voel geen druk om ergens aan mee te doen of mee te gaan, en ik voed mijn kinderen ook zo op. Misschien als je dolgraag ergens bij wil horen of graag wil dat je kind ergens bijhoort dat het dan moeilijker is. Wij zijn meer van 'nou ja, jammer dan, er zijn nog meer leuke mensen'.

Maar alcohol drinken heeft niet altijd te maken met ergens bij willen horen.  Mijn dochter is heel goed bestand tegen groepsdruk maar wil gewoon af en toe drinken. Ze vindt het lekker en het gevoel vindt ze fijn.  Het zou een beetje raar zijn om andere vrienden te zoeken,  omdat ze wel/ niet drinken

Anne1234! schreef op 27-07-2024 om 16:08:

[..]

Hier in het dorp (Gelderland) drinkt echt bijna iedere jongere vanaf een jaar of 16. En het is echt niet zo makkelijk om maar een andere vriendengroep te kiezen. Hier bij de voetbal bijvoorbeeld drinkt bijna iedere jongere van de onder 17 en de onder 19. Bij beide verenigingen in het dorp. Moet zoonlief dan maar gaan turnen of gaan handballen omdat ze daar misschien niet drinken?

Niet als hij er geen problemen mee zou hebben als hij als enige niet zou drinken. Als de sfeer door het drinken niet bij hem past, dan wel ja. Dat is altijd een stuk slimmer dan toch maar gaan drinken om geen uitzondering te zijn. (Dat is toch überhaupt voor niemand een vraag, lijkt mij?)

Kimdekim schreef op 27-07-2024 om 16:33:

[..]

Maar alcohol drinken heeft niet altijd te maken met ergens bij willen horen. Mijn dochter is heel goed bestand tegen groepsdruk maar wil gewoon af en toe drinken. Ze vindt het lekker en het gevoel vindt ze fijn. Het zou een beetje raar zijn om andere vrienden te zoeken, omdat ze wel/ niet drinken

Er werd hier ergens opgemerkt dat er niemand op je feest zou komen als je geen alcohol aanbood. Dan heeft het dus álles te maken met groepsdruk.

Kimdekim schreef op 27-07-2024 om 16:33:

[..]

Maar alcohol drinken heeft niet altijd te maken met ergens bij willen horen. Mijn dochter is heel goed bestand tegen groepsdruk maar wil gewoon af en toe drinken. Ze vindt het lekker en het gevoel vindt ze fijn. Het zou een beetje raar zijn om andere vrienden te zoeken, omdat ze wel/ niet drinken

Hoezo is het raar om andere vrienden te zoeken vanwege wel of geen alcoholgebruik?

Mijn oudste heeft een jaar studievertraging door een heftige covid-besmetting. Toen ze dus bij jongeren uit een andere jaarlaag moest aansluiten voor practica had ze eerst iemand gevonden die haar qua karakter wel lag.  De samenwerking liep echter helemaal niet goed vanwege flink drinken door de nieuwe practicumpartner. Half kachel je opdrachten doen valt niet mee. Oudste is op zoek gegaan naar mensen die minder dronken en wel wilden werken. Binnen haar vriendengroep wordt weleens wat gedronken maar dat dochter niet drinkt wordt volledig geaccepteerd. 

De oude slogan is nog steeds waar: drank maakt meer kapot dan je lief is!  Je vriendenkring maar ook je studieresultaten gaan er niet echt goed op vooruit 

Bakblik schreef op 27-07-2024 om 17:22:

[..]

Hoezo is het raar om andere vrienden te zoeken vanwege wel of geen alcoholgebruik?

Mijn oudste heeft een jaar studievertraging door een heftige covid-besmetting. Toen ze dus bij jongeren uit een andere jaarlaag moest aansluiten voor practica had ze eerst iemand gevonden die haar qua karakter wel lag. De samenwerking liep echter helemaal niet goed vanwege flink drinken door de nieuwe practicumpartner. Half kachel je opdrachten doen valt niet mee. Oudste is op zoek gegaan naar mensen die minder dronken en wel wilden werken. Binnen haar vriendengroep wordt weleens wat gedronken maar dat dochter niet drinkt wordt volledig geaccepteerd.

De oude slogan is nog steeds waar: drank maakt meer kapot dan je lief is! Je vriendenkring maar ook je studieresultaten gaan er niet echt goed op vooruit

Als ik dat moet uitleggen, dan hebben we een ander beeld van vriendschap

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.