Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Kleinduimpje schreef op 26-07-2024 om 23:20:

gaat voor mij en veel vriendinnen echt niet op, hoe jonger je begint hoe meer je drinkt als je ouder bent. Wij begonnen te drinken met 13 jaar en wij (50+) drinken allemaal nooit geen alcohol meer .

Een onderzoek geldt nooit voor alles en iedereen. Het ging er over dat jongeren die jong beginnen in hun 20 er jaren meer drinken.

Gingergirl schreef op 26-07-2024 om 21:49:

[..]


Jij trekt elke deskundige of artikel in twijfel.

Dat is onderzocht, zie onderzoek gepubliceerd op website van het Trimbos;

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol/alcoholreclame-en-alcohol-in-de-media/gevolgen-van-alcoholreclame-voor-alcoholgebruik/

Kimdekim schreef op 26-07-2024 om 22:50:

[..]

Nee hoor, als ik betrouwbaar onderzoek zie zal ik het geloven. Met bron. Met een representatieve controlegroep.

@Kimdekim  zeg je nou dat je onderzoek van het Trimbos instituut niet betrouwbaar vindt? In de gegeven link staat een onderzoek met bronnen.  Als je onderaan klikt op meer in dit dossier dan kom je deze https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol/alcoholreclame-en-alcohol-in-de-media/hoe-leidt-alcoholreclame-tot-alcoholgebruik/ tegen

De invloed van reclame en hoe reclame leidt tot meer en jonger gebruik van alcohol. Als iedereen het doet zal het wel niet zo erg zijn.  Een beetje wat jij ook verkondigd maar het is wel erg en zeker schadelijk voor kinderen/ jong volwassenen en ouderen. 

Kleinduimpje schreef op 26-07-2024 om 23:20:

gaat voor mij en veel vriendinnen echt niet op, hoe jonger je begint hoe meer je drinkt als je ouder bent. Wij begonnen te drinken met 13 jaar en wij (50+) drinken allemaal nooit geen alcohol meer .

Dan zou ik hiet niet zó verwoorden.... 

Kleinduimpje schreef op 26-07-2024 om 23:20:

gaat voor mij en veel vriendinnen echt niet op, hoe jonger je begint hoe meer je drinkt als je ouder bent. Wij begonnen te drinken met 13 jaar en wij (50+) drinken allemaal nooit geen alcohol meer .

Nee, en niet iedereen die rookt, krijgt longkanker. En ook mensen die niet roken krijgen wel longkanker. Maar toch is zeer overtuigend en veelvuldig aangetoond dat roken de kans op longkanker enorm verhoogt. Dit geldt overigens ook voor het drinken van alcohol. Alcohol (ook 1 glas per dag) verhoogt de kans op long- en darmkanker. Dus voorkomen dat jongeren vroeg beginnen met drinken, vind ik belangrijk. Daarom wij hebben ook gezegd dat wij niet willen dat ze drinken voor hun 18e, en faciliteren wij het niet door het voor ze te kopen. Dat betekent uiteraard niet dat ze het nooit gedaan hebben voor hun 18e, maar hopelijk wel minder dan als we het goed gevonden hadden en het gefaciliteerd hadden.

Over roken gesproken: ik ben eigen wel benieuwd of er ouders zijn die daar dezelfde logica hanteren als voor drank. Dat ze het toch gaan proberen, en dat verbieden het alleen maar spannender maakt. Dus dat je het beter thuis kunt leren om er mee om te gaan en of er ouders zijn die het faciliteren door af en toe sigaretten te kopen?

Uiteraard zijn sigaretten veel verslavender dan alcohol, maar toch vind ik de parallel interessant.


kaatjecato schreef op 27-07-2024 om 07:48:

[..]

Nee, en niet iedereen die rookt krijgt longkanker. En ook mensen die niet roken krijgen wel longkanker. Maar toch is zeer overtuigend en veelvuldig aangetoond dat roken de kans op longkanker enorm verhoogt. Dit geldt overigens ook voor het drinken van alcohol overigens. Alcohol (ook 1 glas per dag) verhoogt de kans op long- en darmkanker. Dus voorkomen dat jongeren vroeg beginnen met drinken, vind ik belangrijk. Daarom wij hebben ook gezegd dat wij niet willen dat ze drinken voor hun 18e, en faciliteren wij het niet door het voor ze te kopen. Dat betekent uiteraard niet dat ze het nooit gedaan hebben voor hun 18e, maar hopelijk wel minder dan als we het goed gevonden hadden en het gefaciliteerd hadden.

Over roken gesproken: ik ben eigen wel benieuwd of er ouders zijn die daar dezelfde logica hanteren als voor drank. Dat ze het toch gaan proberen, en dat verbieden het alleen maar spannender maakt. Dus dat je het beter thuis kunt leren om er mee om te gaan en of er ouders zijn die het faciliteren door af en toe sigaretten te kopen?

Uiteraard zijn sigaretten veel verslavender dan alcohol, maar toch vind ik de parallel interessant.


Ik vind dit ook wel een interessant artikel. Hierin worden verschillende verslavingen en de gevolgen ervan vergeleken.

https://www.afkickkliniekwijzer.nl/top-10-meest-verslavende-drugs-alcohol-het-meest-schadelijk/

En ook deze is interessant, met name de informatie in de grijze blokken onderaan.

https://ziendrinkendoetdrinken.nl/informatie_over_alcohol-2/

Bakblik schreef op 27-07-2024 om 07:40:

[..]

[..]

Zeg je nou dat je onderzoek van het Trimbos instituut niet betrouwbare vindt? In de gegeven link staat een onderzoek met bronnen. Als je onderaan klikt op meer in dit dossier dan kom je deze https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol/alcoholreclame-en-alcohol-in-de-media/hoe-leidt-alcoholreclame-tot-alcoholgebruik/ tegen

De invloed van reclame en hoe reclame leidt tot meer en jonger gebruik van alcohol. Als iedereen het doet zal het wel niet zo erg zijn. Een beetje wat jij ook verkondigd maar het is wel erg en zeker schadelijk voor kinderen/ jong volwassenen en ouderen.

Nee juist niet. Ik reageerde op de post van Kimdekim die een stuk tekst - artikel van dokter Lely- in twijfel trekt over wat de invloed van reclame  is op jongeren. Terwijl je dat zo terug kunt lezen op de website van het Trimbos, vandaar dat ik dat linkje deelde.

Kimdekim schreef op 26-07-2024 om 21:25:

Deze meneer preekt natuurlijk wel een beetje voor eigen parochie. Hij heeft dit bedacht dus zal heus niet zeggen dat het geen succes is. Maar in het eerste artikel zegt hij ook dat jongeren nu veel sterke drank drinken ipv bier. Hij wijdt dit aan reclame en marketing maar wat nou als dàt nou juist komt omdat voorheen drank met weinig alcohol zoals bier legaal was met 16?

Dat klopt helemaal en ik spreek uit eigen ervaring. Ik werk als vrijwilliger achter de bar in een voetbalkantine en daar wordt echt veel gedronken in de derde helft. Jongeren onder de 18 komen een cola bestellen aan de bar maar ze hebben zelf sterke drank bij. Die gaan laveloos naar huis want ze doen er meer sterke drank bij dan een normale baco. Natuurlijk wordt er ingegrepen als wij het zien maar eerlijk gezegd is het nooit gebeurd dat wij iemand op heterdaad kunnen betrappen. Daar hebben wij het ook te druk voor. 

Dus met nix 18 is sterke drank toegenomen bij jongeren die willen drinken. Begrijp me goed ik zeg niet bij alle jongeren maar de jongeren die eigenlijk bier wilden drinken zitten nu aan de sterke drank.

Gingergirl schreef op 27-07-2024 om 08:14:

[..]

Nee juist niet. Ik reageerde op de post van Kimdekim die een stuk tekst - artikel van dokter Lely- in twijfel trekt over wat de invloed van reclame is op jongeren. Terwijl je dat zo terug kunt lezen op de website van het Trimbos, vandaar dat ik dat linkje deelde.

Doordat ik jou en Kimdekim heb geciteerd lijkt het alsof ik jou aanspreek. Ik had het tegen Kimdekim. Die geloofd niks van de wetenschap heb ik het idee. Ik heb het aangepast.  Kon net nog. 

Bakblik schreef op 27-07-2024 om 08:30:

[..]

Doordat ik jou en Kimdekim heb geciteerd lijkt het alsof ik jou aanspreek. Ik had het tegen Kimdekim. Die geloofd niks van de wetenschap heb ik het idee. Ik heb het aangepast. Kon net nog.

Onzin,  ik geloof juist wel de wetenschap.  Ik heb alleen het verkeerde artikel geciteerd.  


ik geloof best dat reclame invloed heeft,  maar.... Vanaf 2009 mag er geen alcoholreclame uitgezonden worden tussen 6.00 en 21.00 en alcoholreclame mag nooit specifiek op jongeren gericht zijn. Waar dat vroeger wel was.  Waar komt dan de toename van sterke drank dan vandaan? Ik stel gewoon een kritische vraag.  

En als we toch op de wetenschappelijke toer gaan zoek ik even op het promotieonderzoek van Sarai Boelema

Kimdekim schreef op 27-07-2024 om 08:45:

[..]

Onzin, ik geloof juist wel de wetenschap. Ik heb alleen het verkeerde artikel geciteerd.


ik geloof best dat reclame invloed heeft, maar.... Vanaf 2009 mag er geen alcoholreclame uitgezonden worden tussen 6.00 en 21.00 en alcoholreclame mag nooit specifiek op jongeren gericht zijn. Waar dat vroeger wel was. Waar komt dan de toename van sterke drank dan vandaan? Ik stel gewoon een kritische vraag.

Dat verbod heeft toch geen zin meer als de jeugd nauwelijks nog lineair tv of radio kijkt en luistert?  Media is niet alleen tv en radio en via de socials krijgen ze ook heel wat voor hun kiezen aan promotie en reclame. 

Jij weet net zo goed als ik dat een vinkje klikken om te bevestigen dat je 18 plus bent ook wordt gedaan door kinderen die dat niet zijn.  Dus ja ze worden overspoeld met reclame voor alcohol. 

Kimdekim schreef op 27-07-2024 om 09:11:

En als we toch op de wetenschappelijke toer gaan zoek ik even op het promotieonderzoek van Sarai Boelema

Dat is een erg gedateerd onderzoek uit 2009..

Gingergirl schreef op 27-07-2024 om 09:44:

[..]

Dat is een erg gedateerd onderzoek uit 2009..

Dat had ik ook gevonden. Iets van recentere datum nog niet 

Gingergirl schreef op 27-07-2024 om 09:44:

[..]

Dat is een erg gedateerd onderzoek uit 2009..

Wat zijn recentere onderzoeken dan met andere resultaten? Ik ben nogal diep in het internet gedoken en er is behalve dit onderzoek weinig onderzoek gedaan waar niet naar bingedrinken wordt gekeken.  

( En in de artikel die juliie zelf citeren worden bronnen uit 2000 gebruikt, just saying)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.