Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


MamaE schreef op 24-08-2024 om 14:35:

Het inzien van toetsen is gewoon een recht van leerlingen. Daar zouden docenten en school zich gewoon aan moeten houden. Ook bij brugklassers. Juist dan, ik vind de verantwoordelijkheid daarvoor neerleggen bij kinderen van 12/13 jaar echt niet oké.
Natuurlijk moeten kinderen leren om assertief te zijn, maar in je eentje een complete schoolcultuur wijzigen is echt heel lastig.

@Meesje: mijn vraag over de inschrijving was een reactie op een schrijven van TS waarin ze schreef dat school ondanks herhaaldelijke verzoeken allerlei formulieren en dossiers die nodig zijn voor inschrijving op de nieuwe school niet aanlevert.
Kan best dat de dochter van TS naar een ander gebouw van dezelfde school moet, feit is wel dat de inschrijving fatsoenlijk geregeld moet worden. Zodat ze na de vakantie een klas heeft en de juiste boeken, weet waar ze hoe laat moet zijn etc. Als ik zo lees hoe laks school is qua houding, dingen regelen etc. zou ik daar niet direct op durven vertrouwen en dat dus bij de nieuwe school/locatie checken.

Je hebt gelijk. Dat bericht heb ik over het hoofd gezien. Als je binnen een school afstroomt, moet je dan zelf  het leerlingvolgdysteem (want dat is het document dat ze noemt) van de ene afdeling overhandigen aan de ndere afdeling? Dat wist ik niet. Ik zou er helemaal vanuit gaan dat dat intern gaat. 

Even een oprechte vraag van iemand die al bijna 50 jaar geleden op de middelbare school zat: waarom wil iedereen hier toch die toetsen inzien? Worden die niet meer gewoon achteraf in de klas besproken? 

Denksport schreef op 24-08-2024 om 23:55:

Even een oprechte vraag van iemand die al bijna 50 jaar geleden op de middelbare school zat: waarom wil iedereen hier toch die toetsen inzien? Worden die niet meer gewoon achteraf in de klas besproken?

Als het goed is wel, behalve die laatste toetsen omdat elke school met een toetsweek afsluit en er daarna geen les meer is. 

Denksport schreef op 24-08-2024 om 23:55:

Even een oprechte vraag van iemand die al bijna 50 jaar geleden op de middelbare school zat: waarom wil iedereen hier toch die toetsen inzien? Worden die niet meer gewoon achteraf in de klas besproken?

Dat is ook inzien toch? Het maakt niet uit hoe school het vorm geeft, zolang leerlingen die gelegenheid maar krijgen.

Toetsen worden niet meer nabesproken in de klas. Dat leermoment is nu een inzage geworden. Vragen staan in een database en die moeten daar vooral blijven. Telefoons en horloges moeten dus worden ingeleverd anders worden er vragen verspreid en dan zijn de databases onbruikbaar voor de volgende toets. Er mogen ook geen aantekeningen op papier worden gemaakt. Inhoudelijke vragen moeten schriftelijk worden gesteld aan de vakdocent: dat gebeurt in de (online) toets of toch op een blaadje dat je inlevert. Zo is ook dit helemaal in procedures vastgelegd. Het is vreselijk, maar zo gaat het in de hbo-instelling waar ik werk. Middelbare scholen verschillen hierin van elkaar. Hoe meer regels en procedures er komen hoe meer erbij komt kijken om alles te handhaven.  Ik kan me voorstellen dat er scholen zijn waar dit een rommeltje is. 
Intussen zijn onderwijsinstellingen druk in de weer met het ontwikkelen van formatief toetsen, want het moet natuurlijk wel weer onderdeel van het leerproces worden. Het kost allemaal bakken met geld en tijd, maar dan heb je ook weer iets 'nieuws'.

EmmaT schreef op 25-08-2024 om 07:46:

Toetsen worden niet meer nabesproken in de klas. Dat leermoment is nu een inzage geworden. Vragen staan in een database en die moeten daar vooral blijven. Telefoons en horloges moeten dus worden ingeleverd anders worden er vragen verspreid en dan zijn de databases onbruikbaar voor de volgende toets. Er mogen ook geen aantekeningen op papier worden gemaakt. Inhoudelijke vragen moeten schriftelijk worden gesteld aan de vakdocent: dat gebeurt in de (online) toets of toch op een blaadje dat je inlevert. Zo is ook dit helemaal in procedures vastgelegd. Het is vreselijk, maar zo gaat het in de hbo-instelling waar ik werk. Middelbare scholen verschillen hierin van elkaar. Hoe meer regels en procedures er komen hoe meer erbij komt kijken om alles te handhaven. Ik kan me voorstellen dat er scholen zijn waar dit een rommeltje is.
Intussen zijn onderwijsinstellingen druk in de weer met het ontwikkelen van formatief toetsen, want het moet natuurlijk wel weer onderdeel van het leerproces worden. Het kost allemaal bakken met geld en tijd, maar dan heb je ook weer iets 'nieuws'.

Heftig dat dit nodig is. Voor het onderwijsproces lijkt me het inzien van toetsen, zeker bij onvoldoendes maar ook nog bij een 7 of een 8 nog heel belangrijk. Zien waar je de fout ingaat en leren hoe het dan wel moet is heel leerzaam. Ook inzien waar het goed gaat, waar je misschien wel twijfelde is belangrijk. Je sterke punten inzetten is waardevol. 

Of het nu nabespreken in de klas is of een inzagemoment met de leerkracht is maakt niet zoveel uit. Als het maar ingezien kan worden en je wel aantekeningen kan maken. Overigens kwamen wij vroeger nog wel eens een (kleine) vergissing van de leerkracht tegen waardoor je toch weer een tiende hoger kreeg  . (Foutjes in het nadeel van ons gaven we uiteraard niet aan). Niet vaak hoor maar een leerkracht is ook mens en bij het nakijken kan nu eenmaal een vergissing gemaakt worden. Zeker als een docent na een toetsweek weet ik het hoeveel  toetsen na moet kijken. Examens hebben tweede correctors maar gewone toetsen niet. 

Bij dochter in onderbouw kwamen toetsen mee naar huis , nadat ze klassikaal waren besproken.. In de bovenbouw blijven toetsen meestal bij docent. Maar worden toetsen meestal in een les klassikaal besproken en kunnen ze inzien. Als dat niet wordt gedaan , kunnen ze ten alle tijden een toets inzien na een afspraak bij de docent. Wordt ook heel erg aangemoedigd om dat vooral te komen doen. Van een toets maken en je cijfer terug krijgen, leer je niets. Je weet of je goed cijfer heb, maar als je een minder goed cijfer heb, weet je dus totaal niet wat je fout heb gedaan. En kan je daar niets mee voor de volgende keer.

En ook wat al eerder gezegd werd, ook een leraar is een mens. Dochter heeft ook wel eens gehad dat iets toch goed was en geen punten voor had gehad of dat docent punten verkeerd had opgeteld en dat net een paar tiende scheelde. Dus zij telt ook altijd haar punten na.

duizel schreef op 25-08-2024 om 07:59:

[..]

Heftig dat dit nodig is. Voor het onderwijsproces lijkt me het inzien van toetsen, zeker bij onvoldoendes maar ook nog bij een 7 of een 8 nog heel belangrijk. Zien waar je de fout ingaat en leren hoe het dan wel moet is heel leerzaam. Ook inzien waar het goed gaat, waar je misschien wel twijfelde is belangrijk. Je sterke punten inzetten is waardevol.

Of het nu nabespreken in de klas is of een inzagemoment met de leerkracht is maakt niet zoveel uit. Als het maar ingezien kan worden en je wel aantekeningen kan maken. Overigens kwamen wij vroeger nog wel eens een (kleine) vergissing van de leerkracht tegen waardoor je toch weer een tiende hoger kreeg . (Foutjes in het nadeel van ons gaven we uiteraard niet aan). Niet vaak hoor maar een leerkracht is ook mens en bij het nakijken kan nu eenmaal een vergissing gemaakt worden. Zeker als een docent na een toetsweek weet ik het hoeveel toetsen na moet kijken. Examens hebben tweede correctors maar gewone toetsen niet.

Ja, heel soms gebeurt het dat een student gelijk heeft en de hele meute er een tiende punt bij krijgt, dat houdt je als docent ook scherp In de tijd dat we dat klassikaal lieten inzien (iedereen zijn blaadje en de antwoorden op het bord) waren dat soms pittige discussies met een hele groep, maar daar moet je als docent mee kunnen omgaan vind ik. Je moet inhoudelijk een goed weerwoord hebben en soms duidelijk maken dat ze iets niet goed voorbereid hebben. Ik vind de interactie bij zo'n inzage minstens zo belangrijk als de inzage zelf.

Hier  een VO docent : Natuurlijk moet je een toets bespreken. En de leerlingen de kans geven te leren van wat er niet goed ging. En te checken of er geen vergissingen zijn gemaakt ( ik ben ook maar een mens)

Maar. 
Ik merk wel (net als bij de gymkleding discussie elders op t forum) dat sommige ouders wel een heel ander (ideaal)beeld hebben bij het middelbare schoolleven dan dat t in werkelijkheid is. 

Toetsen bespreken is een van de minst favoriete  en meest energieslurpende dingen die ik doe in m’n lessen. Ik doe het wel. ALTIJD. Maar 80 % van m’n leerlingen interesseert het geen fluit. Die willen hooguit hun punten natellen om te kijken of daar iets mis is gegaan & verder niet.  En echt. Sommigen vinden zelfs dat teveel moeite. Overigens geef ik les op een braaf dorps lyceum.  Met voornamelijk heel gezeglijke leerlingen, die qua achtergrond/ milieu vrij veel ‘mee’ hebben. 

Ik heb van alles geprobeerd qua aanpak. Klassikaal, interactief, elkaars werk nakijken, bonuspunten uitdelen,  maar t levert niks op. Desinteresse / ze staan nog voldoende/ 6 jes mentaliteit…..klaar is klaar. 

Als ik een een laatste lesuur vd dag heb en een toets wil bespreken  heb ik als experiment wel eens een toets teruggegeven & gezegd dat je zelf mocht kiezen of je bleef voor de nabespreking (inclusief checken van punten en cijfer). In zo’n geval blijven er dan 3 of 4 van de 30 leerlingen zitten, de rest weet niet hoe snel ze moeten inpakken.   degenen die blijven zitten zijn overigens grotendeels NIET de leerlingen die daar echt baat bij zouden hebben.  Hebbik een heerlijk en leerzaam uurtje met een paar geïnteresseerde leerlingen. Maar t voelt toch niet ok. 
Ik snap dus echt wel ( hoe slecht ook) dat sommige collega’s er een beetje klaar mee zijn. Met dat bespreken.  Ik zou veel liever ( zoals op hbo en universiteit) een inloopmoment  hebben waarop leerlingen vrijwillig  kunnen langskomen. Maar snap tegelijkertijd dat 14/15/16 jarigen daar nog niet het verantwoordelijkheidsgevoel voor hebben. En dat je ze dus eigenlijk wel moet verplichten hij zo’n leermoment aanwezig te zijn. En blijf dus tegen heug en meug klassikaal bespreken. Al is en blijft het een struggle. 
Wat bij ons op school ook niet helpt is dat er  vrij veel verzuim is bij toetsen en proefwerken. En een nogal rommelig inhaalproces. Je wilt een toets liefst bespreken net nadat ie is afgenomen. Niet 3 of 4 weken later. Maar als er nog een hele club inhalers is leidt dat ook weer tot lastige keuzes.  Je wilt niet eigenlijk een proefwerk bespreken  als de inhalers daardoor een onevenredig voordeel hebben als zij de ‘ B versie’ van de toets nog moeten maken. Maar als  je wacht tot zij t ook gedaan hebben ben je zo laat met t bespreken dat het bij iedereen alweer behoorlijk is weggezakt, die hele toets. 
Enfin. Even ter relativering dit. 

IngridT schreef op 25-08-2024 om 10:00:

Hier een VO docent : Natuurlijk moet je een toets bespreken. En de leerlingen de kans geven te leren van wat er niet goed ging. En te checken of er geen vergissingen zijn gemaakt ( ik ben ook maar een mens)

Maar.
Ik merk wel (net als bij de gymkleding discussie elders op t forum) dat sommige ouders wel een heel ander beeld hebben bij het middelbare schoolleven dan dat t in werkelijkheid is.

Toetsen bespreken is een van mijn minst favoriete en meest energieslurpende dingen die ik doe in m’n lessen. Ik doe het wel. ALTIJD. Maar 80 % van m’n leerlingen interesseert het geen fluit. Die willen hooguit hun punten natellen om te kijken of daar iets mis is gegaan & verder niet.

Ik heb van alles geprobeerd qua aanpak. Klassikaal, interactief, elkaars werk nakijken, bonuspunten uitdelen, maar t levert niks op. Desinteresse / ze staan nog voldoende/ 6 jes mentaliteit…..klaar is klaar.

Als ik een een laatste lesuur vd dag heb en een toets wil bespreken heb ik als experiment wel eens een toets teruggegeven & gezegd dat je zelf mocht kiezen of je bleef voor de nabespreking (inclusief checken van punten en cijfer). In zo’n geval blijven er dan 3 of 4 van de 30 leerlingen zitten, de rest weet niet hoe snel ze moeten inpakken. degenen die blijven zitten zijn overigens grotendeels NIET de leerlingen die daar echt baat bij zouden hebben. Hebbik een heerlijk en leerzaam uurtje met een paar geïnteresseerde leerlingen. Maar t voelt toch niet ok.
Ik snap dus echt wel ( hoe slecht ook) dat sommige collega’s er een beetje klaar mee zijn. Met dat bespreken. Ik zou veel liever ( zoals op hbo en universiteit) een inloopmoment hebben waarop leerlingen vrijwillig kunnen langskomen. Maar snap tegelijkertijd dat 14/15/16 jarigen daar nog niet het verantwoordelijkheidsgevoel voor hebben. En dat je ze dus eigenlijk wel moet verplichten hij zo’n leermoment aanwezig te zijn. En blijf dus tegen heug en meug klassikaal bespreken. Al is en blijft het een struggle.
Wat bij ons op school ook niet helpt is dat er vrij veel verzuim is bij toetsen en proefwerken. En een nogal rommelig inhaalproces. Je wilt een toets liefst bespreken net nadat ie is afgenomen. Niet 3 of 4 weken later. Maar als er nog een hele club inhalers is leidt dat ook weer tot lastige keuzes. Je wilt niet eigenlijk een proefwerk bespreken als de inhalers daardoor een onevenredig voordeel hebben als zij de ‘ B versie’ van de toets nog moeten maken. Maa4 als je wacht tot zij t oo’ gedaan hebben ben je zo laat met t bespreken dat het bij iedereen alweer behoorlijk is weggezakt, die hele toets.
Enfin. Even ter relativering dit.

Je hebt helemaal gelijk Ingrid, ik was het even vergeten maar het ging precies zo toen ik in het vo werkte. Er was ook nog een procedure met vragenuurtjes en voorbespreken enzo in de laatste week vóór een toets. Als daar iets verkeerd ging of je was ziek kon de hele toets niet doorgaan terwijl er nooit vragen waren en het niemand een bal intersseerde. Maar wel meteen die ouders aan de telefoon, grrrr

Effectiever is om het facultatief te organiseren voor wie dat wil inderdaad.

Bij dochter op school is een mogelijkheid op het 1e lesuur om toetsen in te zien en extra uitleg van lesstof. De lessen beginnen dan ook volgens rooster van het 2e lesuur. 

Tuna1968 schreef op 25-08-2024 om 14:46:

Bij dochter op school is een mogelijkheid op het 1e lesuur om toetsen in te zien en extra uitleg van lesstof. De lessen beginnen dan ook volgens rooster van het 2e lesuur.

Geniaal! Tsjor

KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:15 Topicstarter

tsjor schreef op 24-08-2024 om 12:30:

Punt blijft dat er dus blijkbaar wel een moment was om toetsen in te zien.
Dan is er een tweede punt, dat je je dochter kunt leren om daar wat alerter en assertiever in te zijn; en als ze dat niet is (niet iedereen hoeft van mij assertief te zijn) dan is de situatie zoals die nu is.

Kinveerman, soms heb ik wel eens meegemaakt dat iemand die in een rouwproces zit in plaats van naar verdriet vast komt te zitten in boosheid. Boosheid op iets of iemand die in de periode rondom het overlijden iets verkeerds zegt of doet, een arts die te laat komt, een huisarts die niet goed reageert, een begeleider die een verkeerd woord zegt. Die boosheid gaat dan heel diep, dat wil zeggen dat er niets mag gebeuren of gezegd worden dat die boosheid weg neemt of relativeert. Het is eigenlijk boosheid in plaats van het diepe verdriet. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, dat weet ik niet. Maar het komt wel in mijn gedachte als ik jouw berichten lees en de vasthoudendheid van je boosheid. Inmiddels gaat het over details (hadden de leraren de toetsen wel bij zich op de dag van inzage aan het einde van het lesjaar?) die met het eigenlijke probleem, namelijk dat je dochter niet voldoende scoorden om over te gaan, nauwelijks nog iets te maken hebben. Zelfs al had ze ze mogen inzien, dan had dat waarschijnlijk niets veranderd aan haar resultaten, zeker niet als ze niet assertief genoeg is om elk cijfer te betwisten.

Nogmaals: ga ervoor om je dochter, ondanks haar teleurstelling, zo goed mogelijk te laten starten op de nieuwe school. In het begin zal ze ongetwijfeld klagen over van alles en aantonen dat ze daar echt niet hoort; uiteindelijk zal ze haar wensen om moeten zetten in de cijfers en dan ligt de hele wereld nog voor haar open. De wedstrijd stopt niet bij één gemiste goal.

Tsjor


Het is geen boosheid. Het is verbazing en het gevoel voor rechtvaardigheid wat ontbreekt.
Natuurlijk gaat mijn dochter op een nieuwe school een mooie tijd tegemoet met hopelijk betere resultaten en zal ze leren van deze ervaring. 

Maar er zijn na mij ook andere ouders/leerlingen die dezelfde behandeling zullen krijgen en dit gevoel van onrechtvaardigheid moeten ervaren. Hoe de school hiermee omgaat is ronduit arrogant en belachelijk, en ook niet volgens de regels die gelden zoals ik van meerdere mensen hier lees. 

Het is fijner als de school zich houdt aan het eigen protocol en dat van de overheid/wetboek zodat dit ook uitstraalt naar de ouders en leerlingen. Dan weet iedereen waar het misgaat. 

Als er een moment is van toetsen nakijken is het voor kinderen lastig om te schakelen als dit niet gebeurt. En dat hoort ook niet, de kinderen horen een school niet aan te moeten spreken op hun eigen recht van inzage.

Dat is de omgekeerde wereld!

KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:17 Topicstarter

tsjor schreef op 25-08-2024 om 21:41:

[..]

Geniaal! Tsjor

De school van mijn dochter begint al elke dag om 8:30 dus dat is lastig. Maar idd wel een goed idee. 

KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:23 Topicstarter

Meesje schreef op 24-08-2024 om 14:59:

[..]

Je hebt gelijk. Dat bericht heb ik over het hoofd gezien. Als je binnen een school afstroomt, moet je dan zelf het leerlingvolgdysteem (want dat is het document dat ze noemt) van de ene afdeling overhandigen aan de ndere afdeling? Dat wist ik niet. Ik zou er helemaal vanuit gaan dat dat intern gaat.


Alleen de scholengemeenschap is hetzelfde de school en directie is anders. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.