Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


Mijn kind heeft zelf te maken gehad met een hele ernstige ziekte met veel absent zijn door o.a. twee operaties en heeft nu 2 herexamens.  Als ze deze niet haalt, dan is het jaar dubbelen (hbo). Ze zag dit heel erg als "een verloren jaar" maar wij hebben haar als ouders leren omdenken.  Ze heeft door haar negatieve ervaring en hoe ze hiermee heeft leren omgaan dit jaar vele malen meer geleerd over het leven dan dat jaar school.
Door om te leren gaan met tijdelijke tegenslagen, kan je straks weer meer aan.  En krijg je vertrouwen in je eigen capaciteiten om om te gaan met onverwachte tegenvallers.

Ik zou haar trachten vertrouwen te geven in dat alles op lange termijn goed komt en dat er weliswaar exprestreinen zijn, maar dat de boemeltreinen er ook komen en dan wellicht onderweg meer van het landschap hebben kunnen genieten.

KimVeerman schreef op 25-07-2024 om 12:31:

[..]


Ik heb meerdere malen gevraagd om hulp en ondersteuning maar Nee, geen ondersteuning gehad vanuit school. Ik vroeg ook om het protocol, maar dat hadden ze niet. Waarschijnlijk vanwege de opvatting dat een overlijden van een grootouders dus niet belangrijk is. Maar ze dus ook niet beseffen dat je als ouder wegvalt doordat je moeder er niet meer is. Mijn dochter zag wel hoe moeilijk ik het had en heeft zelf om hulp gevraagd op school, maar dat is ook niet opgepakt.

Als er zo ontzettend weinig begrip is, vanuit de school, is een nieuwe school misschien ook wel beter? Waar een hulpvraag niet genegeerd wordt?

Allereerst gecondoleerd met je moeder, TO. Vervelend voor je dochter dat ze nu ook nog naar een andere klas en school moet. Dat is wel veel natuurlijk en ik snap dat het oneerlijk voelt. 
Toch denk ik dat je beide zaken niet teveel aan elkaar moet knopen. Het is een vrij onvermijdelijke reflex om als je iemand bent verloren, nog zoveel mogelijk te willen redden. Maar de strijd tegen de school gaat je moeder niet terugbrengen, en dat weet je natuurlijk ook wel, maar je moet ergens heen met alle emotie en het voelt toch alsof je nu nog meer verlies lijdt. Begrijpelijk dat dat je strijdbaar maakt.
Ik kan over de concrete situatie weinig zeggen, maar wel uit eigen ervaring putten. Mijn oudste dochter had met 15 een zwaar jaar gehad, overhoop met zichzelf en nare dingen meegemaakt en toen kwam ook nog het bericht van school dat ze zou doubleren. Dat was wel even schrikken, ik was eerst niet zeker hoe ze zich daaronder zou houden. Maar uiteindelijk viel het mee, de vakantie zat er natuurlijk sowieso tussen en ja, er blijft ook wel eens een vriend of vriendin zitten en uiteindelijk was het na de eerste gewenning eigenlijk best prima, er zaten toch best leuke kinderen in de klas, ze was "cool" in de ogen van anderen want iets ouder en het was snel goed.
Nou gaat jouw dochter niet doubleren maar afstromen, maar ook haar geeft dat de kans om een beetje voor te liggen op de anderen qua stof.
Je geeft aan dat kinderen hard zijn, maar waarom zouden ze haar erop aan kijken dat ze bij hun in de klas komt? Zelf zitten ze daar ook. Andere kinderen, de huidige klasgenoten die wel op de andere school blijven, kunnen misschien wel honend gaan doen maar daar is dan weinig aan verloren als "vrienden" en echte vrienden blijven wel contact houden.

Ik denk ook dat je er zelf vooral niet naar haar toe zwaar aan moet tillen. Want nu lijkt het vooral alsof jij haar erop aan kijkt dat ze afstroomt.
 Dit is zoals het is, er is niks mis met het schooltype waar ze naar toe gaat. Hele hordes kinderen doen VMBO-T, en daarna MBO, of HAVO, en dan misschien nog wel HBO. Of niet, en dan worden ze hele fijne vakmensen die bijdragen aan de maatschappij en daar hebben we er veel van nodig en daar is meer behoefte aan dan aan de zoveelste beleidsmedewerker die droge rapportjes zit te schrijven.
Ga eens naar een MBO-beurs, kijk eens wat een leuke vakken er zijn, wat een enthousiasme de docenten hebben voor de jongeren. Wij hebben net twee MBO diploma-uitreikingen meegemaakt, nou, we waren apetrots en dat waren de docenten ook. En werk zat. En doorstuderen kan ook nog.
Echt, het is zo overrated dat een kind vooral naar het VWO moet. Geef haar alsjeblieft de ruimte om haar eigen pad te volgen, en begeleid en steun haar, maar ga niet in zak en as zitten als het soms anders loopt dan jullie dachten. Dat hoort er nou eenmaal bij. Houd vooral de moed erin, voor jezelf en voor haar.

Een kind dat een vwo advies heeft gekregen hoeft ook niet naar havo/vwo. Dat is voor de twijfelgevallen waarbij het nog niet volledig duidelijk is of het havo of vwo gaat worden. Een kind waarbij duidelijk is dat het vwo aankan krijgt dat ook als advies en dan kan je naar een vwo klas of gymnasium bijvoorbeeld. 

Bedenk dat alle kinderen na de brugklas in nieuwe klassen komen to! Er zal immers een splitsing plaatsvinden tussen havo 3 en vwo 3. En ze mixen de klassen dan weer zodat er een evenwichtige verdeling ontstaat. Dus jouw dochter had in de 3e ook niet meer bij al haar klasgenoten gebleven. Die gaan immers niet allemaal naar hetzelfde niveau. En ze komen binnen hun niveau in verschillende klassen terecht. Ook nog eens afhankelijk van het profiel en keuzevakken. Leer dochter dat ze voor zichzelf op school zit. En dat er voldoende sociale contacten zijn buiten de lessen om. 

Izza schreef op 25-07-2024 om 18:09:

Een kind dat een vwo advies heeft gekregen hoeft ook niet naar havo/vwo. Dat is voor de twijfelgevallen waarbij het nog niet volledig duidelijk is of het havo of vwo gaat worden. Een kind waarbij duidelijk is dat het vwo aankan krijgt dat ook als advies en dan kan je naar een vwo klas of gymnasium bijvoorbeeld.

Niet overal kun je direct naar een VWO-klas. We denken te vaak vanuit ons eigen referentiekader.

Izza schreef op 25-07-2024 om 18:09:

Een kind dat een vwo advies heeft gekregen hoeft ook niet naar havo/vwo. Dat is voor de twijfelgevallen waarbij het nog niet volledig duidelijk is of het havo of vwo gaat worden. Een kind waarbij duidelijk is dat het vwo aankan krijgt dat ook als advies en dan kan je naar een vwo klas of gymnasium bijvoorbeeld.

Mijn zoon had in de regio keuze uit 5 scholen, een gymnasium, een mavo/havo/vwo school en diverse havo/vwo scholen. Er waren maar 2 opties waar hij direct naar een vwo klas zou kunnen. Beide scholen waren niet zijn keuze. Dus dan blijven de scholen met havo/vwo brugklas over, hij heeft nu zelfs 3 jaar havo/vwo tot de keuze gemaakt moet worden. 

Izza schreef op 25-07-2024 om 18:09:

Een kind dat een vwo advies heeft gekregen hoeft ook niet naar havo/vwo. Dat is voor de twijfelgevallen waarbij het nog niet volledig duidelijk is of het havo of vwo gaat worden. Een kind waarbij duidelijk is dat het vwo aankan krijgt dat ook als advies en dan kan je naar een vwo klas of gymnasium bijvoorbeeld.

Bedenk dat alle kinderen na de brugklas in nieuwe klassen komen to! Er zal immers een splitsing plaatsvinden tussen havo 3 en vwo 3. En ze mixen de klassen dan weer zodat er een evenwichtige verdeling ontstaat. Dus jouw dochter had in de 3e ook niet meer bij al haar klasgenoten gebleven. Die gaan immers niet allemaal naar hetzelfde niveau. En ze komen binnen hun niveau in verschillende klassen terecht. Ook nog eens afhankelijk van het profiel en keuzevakken. Leer dochter dat ze voor zichzelf op school zit. En dat er voldoende sociale contacten zijn buiten de lessen om.

Zoals door anderen ook al gezegd is er niet op alle scholen de keus voor een pure vwo-klas. En profielen zijn op de havo en het vwo pas in de vierde klas aan de orde.

TO, gaat je dochter nu naar de 3e van het vmbo of de 2e. Als ze naar de 3e gaat dan is hier wel aan de orde dat de klassen helemaal omgegooid worden ivm profielkeuzes. 

Decembermamma schreef op 25-07-2024 om 18:35:

[..]

Mijn zoon had in de regio keuze uit 5 scholen, een gymnasium, een mavo/havo/vwo school en diverse havo/vwo scholen. Er waren maar 2 opties waar hij direct naar een vwo klas zou kunnen. Beide scholen waren niet zijn keuze. Dus dan blijven de scholen met havo/vwo brugklas over, hij heeft nu zelfs 3 jaar havo/vwo tot de keuze gemaakt moet worden.

Maar je zoon had wel de optie om naar een vwo klas of gymnasium te gaan. Er kunnen tal van goede redenen zijn om dat niet te doen. Maar bij her advies en de score in groep 8 is wel duidelijk of het kind een twijfelgeval is of duidelijk een bepaald niveau. Als kind van to overduidelijk vwo had is het natuurlijk heel vreemd dat ze terugvalt op vmbo 't. Terwijl als ze een twijfelgeval was (met eigenlijk een havo score of advies) dan is het al heel anders. 

Izza schreef op 25-07-2024 om 18:55:

[..]

Maar je zoon had wel de optie om naar een vwo klas of gymnasium te gaan. Er kunnen tal van goede redenen zijn om dat niet te doen. Maar bij her advies en de score in groep 8 is wel duidelijk of het kind een twijfelgeval is of duidelijk een bepaald niveau. Als kind van to overduidelijk vwo had is het natuurlijk heel vreemd dat ze terugvalt op vmbo 't. Terwijl als ze een twijfelgeval was (met eigenlijk een havo score of advies) dan is het al heel anders.

Nee hoor, afstromen gebeurd regelmatig ook vanaf vwo via havo naar vmbo-t. Bij zoon in vmbo-t 3e jaar kwamen meerdere mensen die in de enkele vwo brugklas waren begonnen, afgestroomd naar havo2, dat ook niet gehaald en navmbo-t 3 te hebben gedaan uieindelijk eindexamen kader. Daar waarschuwden de mentoren ook voor in het 2e en 3e jaar, dat afstromen niet betekende dat deze leerlingen op hun lauweren konden rusten want dat de praktijk uit wees dat als ze door het afstromen de eerste keer niet wakker werden geschud en aan het werk gingen ze zoals deze leerlingen vaker nog verder afstroomden. 

Er zijn zoveel processen aan de gang op die leeftijd, vergeet niet dat de pubertijd er ook nog eens keihard doorheen speelt bij deze leerlingen. Dat geeft enorme veranderingen in de groep.


Ik denk dat de les die eruit te leren is, is dat wat er ook om je heen gebeurt, je toch altijd voor je eigen toekomst moet kiezen. Dat blijft toch het belangrijkste en haar oma zou dat ook gewild hebben. Misschien was het niveau toch te hoog voor haar gegrepen dus ze zal iets lager weer moeten beginnen. 

Ze heeft nog alle tijd van de wereld en simpeler te volgen lesstof maakt je weer een stuk zelfzekerder. Voor vrij korte tijd, maar je hebt even tijd om uit te blazen. Misschien dat ze daarnaast wat leuke cursussen kan gaan volgen.

Bijvoorbeeld wat talen, of een cursus styliste, of kleurenkunde. Daar heb je altijd wat aan. Dus daar heeft ze dan tijd voor en die zou ik dan benutten.

Dan is nu twee jaar vmbo-t, wat minder stress, en een diploma halen toch veel fijner voor haar. Daarna kan ze alsnog naar de havo of anders een mbo-opleiding doen. Dit is niet het einde van de wereld.

LindaPinda11 schreef op 25-07-2024 om 20:00:

Dan is nu twee jaar vmbo-t, wat minder stress, en een diploma halen toch veel fijner voor haar. Daarna kan ze alsnog naar de havo of anders een mbo-opleiding doen. Dit is niet het einde van de wereld.

Ik ben mijn moeder nog steeds dankbaar dat ze ging liggen voor het plan van school om me te laten afstromen naar de mavo toen ik doubleerde in drie havo. Dat is gewoon niet voor alle kinderen een goed idee. (ik heb drie havo opnieuw gedaan, vervolgens 4 havo, en mocht toen 5 havo overslaan en direct naar 5 vwo, ben geslaagd met een 8,3 gemiddeld. Ik was echt niet gelukkig geworden op de mavo. Mijn twee beste jaren op de middelbare school waren die twee jaar op het vwo.

ik denk dat je haar het beste kunt steunen door haar te begeleiden met wat er nu gebeurt, niet door verontwaardigd te zijn over de gang van zaken. 
Natuurlijk is ze verdrietig, ik denk dat vrijwel alle kinderen die blijven zitten of afstromen dat zijn. Dat is niets mis mee. 
Wat ik zou doen:

  • begrip geven voor haar verdriet en haar troosten
  • Uitleggen dat zo veel leerlingen dit overkomt, dat ze niet faalt/afgaat, en dat er niets aan de hand is
  • Proberen om ook maar de positieve dingen te kijken. De goede sfeer bij vmbo. Dat ze het wat makkelijker krijgt op school, wat fijn is na zo'n zwaar jaar
  • Opties voor de toekomst bedenken, zodat ze perspectief heeft, liefst zo veel mogelijk. Havo na vmbo, over 2 jaar een toffe studie op mbo, er is vanalles mogelijk
  • Benoemen dat ze er echt wel komt, linksom of rechtsom, en dat ze over een paar jaar terugkijkt ze zal zien dat dit eigenlijk helemaal geen probleem was. Maar dat je ook snapt dat ze dat nu nog niet ziet. 
KimVeerman

KimVeerman

25-07-2024 om 21:38 Topicstarter

Ik begrijp de reacties maar al te goed. Het lijkt alsof ik als ouder het niet kan accepteren, maar dit is niet zo. Ik ben positief en heb het meteen al geaccepteerd, alle voordelen met haar doorgenomen van VMBO-t.

Mijn vraag gingen meer over het overlijden. Ik kon erg weinig vinden over het omgang met rouw op scholen. Dus over het beleid wat hierin leidend is. Nu begrijp ik na al de reacties dat er gewoon wordt gekeken naar de cijfers en prestaties. En ik zie dat persoonlijke situaties ondergeschikt zijn, want idd heeft iedereen wel iets in z’n leven en uiteindelijk gaat het om het rapport.

Mijn dochter is degene die het niet accepteert, ze heeft nog maar weinig tegenslagen geïncasseerd en nu twee keer in 1 jaar, dus het accepteren duurt wat langer. 

De oude klasgenoten zijn heel lief voor haar en de nieuwe klasgenoten kent ze nog niet dus dat komt ook vast wel goed.
Daar ben ik van overtuigd.

Het voelde heel oneerlijk en ik heb het voor haar opgenomen om haar ook te laten zien dat ik achter haar sta. Ik weet zeker dat ze het wel aan zou kunnen, maar ik kan niet toveren 🧚 en dat hoeft ook niet.

Ze gaat van 2havo/vwo naar 3VBMO-t dus ze blijft niet zitten in een 2havo. Ze heeft nu allemaal VWO boeken in de 2havo/vwo klas. Ik snap ook niet helemaal hoe dat werkt… het is heel verwarrend allemaal. Ook met cijfers, ik weet ook niet of ze nou havo of vwo cijfers heeft gekregen. 

als je dochter van 2 havo naar 3 TL gaat. Haar diploma haalt en dan naar H4 gaat en haar havo diploma haalt  dan heeft ze dat in 6 jaar gedaan.
Als ze doubleert in havo 2 is dat ook t maximaal haalbare. Een havo diploma in 6 jaar.

Ik ben havo bovenbouw mentor en zie over t algemeen  dat de meeste kinderen die via het TL diploma terugkeren op de havo harde en gemotiveerde werkers zijn die het uitstekend doen op de havo. Vaak beter dan degenen die worstelend en (te) hard werkend op de havo zijn blijven hangen, al dan niet met een jaar doubleren dat meestal weinig doet voor de motivatie. 

Dus. Even los van de omstandigheden: ik ben enorm fan van deze route. Al was t ook maar dat  je na je Tl Diploma ook heel tevreden kunt kiezen voor de MBO route. Wat sommige jongeren  veel fijner vinden dan lang op de middelbare school blijven hangen. Met een overgangsbewijs H3-H4 mag je ook naar t MBO, maar dat voelt voor veel.leerlingen toch als een soort van ' falen'. Veel beter  om een VMBO diploma op zak te hebben 
.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.