Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

aantrekkingskracht van Andrew Tate op tieners


Kimdekim schreef op 28-06-2024 om 09:02:

[..]

Omdat jongeren zich afzetten tegen het wereldbeeld van hun ouders?

Ik denk het wel en kijk er niet van op, hoewel ik liever zie dat ze een andere man dan Tate als voorbeeld nemen. 

Elpisto schreef op 28-06-2024 om 09:04:

[..]

Er gaan ook hele andere geluiden op he?

Niet dat ik nu heel erg warm wordt van de zin en onzin die Tate allemaal spuit op internet. 

zoals je zelf al aangeeft; er blijft genoeg om je zorgen over te maken. Daarbij; dat niet iedere vrouw slechte ervaringen met hem heeft, betekent niet dat sommige vrouwen geen slechte ervaringen met hem hebben. 

en voor mij is je verdienmodel maken van misogynie en/of andere vormen van haat al voldoende om “af” te zijn. 

Wees slimmer, do better. 

Ik vind het ook zorgelijk dat jonge mannen zich zo laten beïnvloeden door iemand met dergelijke denkbeelden. Afzetten tegen opvoeding kan ik in komen, maar is dit dan écht hoe ze denken over vrouwen?
Denken ze ook zo over hun moeder of zus? En vinden ze het oké als een ander zo denkt over mensen die hen lief zijn?

Ik zag een paar weken geleden op televisie een documentaire over hem. Ik had wel eens van hem gehoord, maar wist eigenlijk niet zo goed wat nu eigenlijk de hele hype inhield. Maar wat een engerd.....
N.a.v. die documentaire heb ik mijn kinderen (jongens) gevraagd wat zij van hem vonden. Zij zijn inderdaad ook wel fan. Hij heeft wel veel aantrekkelijke praatjes. Mijn zonen vonden dat heel dat gedoe over hoe hij met vrouwen omgaat overdreven is op internet en dat hij gewoon heel slim is, stoer, sportief, er goed uitziet, goed is in geld verdienen. Een van mijn zonen is erg van het worstelen, kickboksen etc. en Tate is daar ook bekend mee geworden, dus hij kende hem daar vooral van.

Mijn man en ik hebben geprobeerd uit te leggen dat hij de enige is die beter wordt van zijn zaken (zijn lessen en het voor zich laten werken van vrouwen) en dat je in het echte leven echt niet zo om kunt gaan met vrouwen zoals hij.
Ze verzekerden ons dat ze dat heus niet zullen doen. En dat ze eigenlijk al een tijdje nauwelijks meer met hem bezig waren, vooral vorig jaar was hij blijkbaar erg in, maar op dit moment is dat alweer wat afgezakt.  Maar ik was wel een beetje geschokt door hoe makkelijk zij in te pakken zijn. 

Oh en wat ik denk, maar dit wil echt niemand horen.....

Van oudsher is ook in onze cultuur de vrouw ondergeschikt aan de man. Het is nog geen 50 jaar geleden dat vrouwen moesten stoppen met werken als ze trouwden, laat staan als ze kinderen kregen. En geloof me, in diverse, ook moderne/evangelische kerken, is dat ondergeschikt zijn nog steeds aan de orde van de dag. Ik ga zelf naar een vrij ouderwetse kerk en noodgedwongen verricht ik daar taken, waarvan men 10 jaar geleden nog zei dat een vrouw die niet zou moeten doen, maar ja, er is op dit moment niemand anders die ervoor geschikt is. Mijn ouders gaan naar een wat modernere kerk, maar toen mijn vader een keer grapte dat hij 'de directie' even moest vragen of het uitkwam dat hij iets zou doen, werd hij gelijk serieus tot de orde geroepen dat hij zelf het hoofd van het gezin moest zijn en niet zijn vrouw. 


Ik kijkk soms wel eens op threads van instagram. En daar zie ik wel eens van die discussies van moslimjongens die het heel normaal vinden dat hun toekomstige vrouw het huis niet uit mag en onderdanig moet zijn en moet doen wat haar man wil. In die cultuur zit dat nog meer aan de oppervlakte dan in de christelijke Nederlandse cultuur.

MAar ik denk dus dat die houding ook verborgen, maar heel diep ingebakken zit in veel mensen die zichzelf helemaal niet als ouderwets beschouwen. En als er dan zo'n figuur voorbijkomt die dit propageert, dan spreekt dat veel mensen/mannen/jongens instinctief misschien toch aan. Volwassenen duwen dat gauw weer weg, omdat het not done is om zo te denken en ze dat ook niet meer willen, maar kinderen zijn daar misschien toch nog wat meer vatbaar voor. 

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 10:31:

MAar ik denk dus dat die houding ook verborgen, maar heel diep ingebakken zit in veel mensen die zichzelf helemaal niet als ouderwets beschouwen.


Dat denk ik ook. Zie de 'tradwife' trend. Er zit iets aangenaams overzichtelijks in: mannen zijn sterk en verdienen het geld, vrouwen zijn mooi en zorgzaam en blijven thuis.

Mannen zijn soms aan het zoeken waar ze hun 'waarde' vandaan moeten halen, als vrouwen immers zelf geld verdienen en ze nauwelijks nodig lijken te zijn. Dus die zoeken naar manieren om hun mannelijkheid vorm te geven. Dan is het fijn om een rolmodel te hebben die het zo duidelijk voor ze neerlegt.

Wat dat betreft geloof ik ook in het nut van mannelijke rolmodellen in de omgeving. Mannen die jongens leren hoe ze man kunnen zijn zonder dit soort giftigheid.

De wereld van jonge jongens bestaat al voor een groot deel uit vrouwen. Op school hebben ze juffen en als de ouders gescheiden zijn ligt de primaire zorg nog steeds veel bij moeders. Als moeder gaat uitleggen hoe de wereld in elkaar zit en hoe ze met vrouwen om moeten gaan, dan gaan ze om zich heen kijken "maar wie is er nou een echte man, hoe kan ik zijn, hoe moet ik worden".

Dan is een links activistische vader die vooral bezig is met klimaatdoelen niet per se het aantrekkelijkste rolmodel. Voor sommige jongens wel, maar niet voor allemaal.

En als er dan wel een gespierde 'succesvolle' rijke vent toont: "zo moet je het doen, ik ben een echte man en dat kun jij ook worden", dan zal dat sommige jongens wel aantrekken.

Net zoals er meisjes zijn die zich aangetrokken voelen door tiktokfilmpjes van vrouwen die in een gebloemd jurkje met een lief kindje taart bakken van onbespoten pruimen uit de eigen moestuin. Heerlijk overzichtelijk en op het eerste gezicht veel leuker dan het vooruitzicht om een baan te moeten zoeken, je eigen geld verdienen of ploeteren om een studie te voltooien.

Kimdekim schreef op 28-06-2024 om 09:02:

[..]

Omdat jongeren zich afzetten tegen het wereldbeeld van hun ouders?


En omdat het wereldbeeld van zulke ouders niet per se het aanlokkelijkste is. Wie heeft het nou beter voor elkaar: 

- een activistische vader die tobt over het klimaat en demonstreert en 's avonds tofu op tafel zet, of

- een grote gespierde kerel met een pak bankbiljetten die een grote sappige steak op de bbq legt?

Dat er heel realistische redenen zijn om je zorgen te maken over het milieu en de wereld wil nog niet zeggen dat het ook een leuk plaatje is en dat je er pubers mee enthousiast maakt.

Sigaretten werden vroeger ook verkocht met filmpjes van skiënde mensen in de sneeuw en stoere cowboys bij een kampvuur. Dat oogt een stuk leuker dan de realiteit van COPD en chemokuren. En reken maar dat de marketeers van sigarettenfabrikanten verdomd goed wisten wat jongeren leuk en stoer en cool vonden. Want van die doelgroep moesten ze het hebben. Gif verkopen aan pubers is een lucratief kunstje, of het nou gif in de vorm van peuken of gif in de vorm van Tate is.

Elpisto schreef op 28-06-2024 om 09:04:

[..]

Er gaan ook hele andere geluiden op he?

Niet dat ik nu heel erg warm wordt van de zin en onzin die Tate allemaal spuit op internet. Maar er zijn heel wat vrouwen, die voor hem gewerkt hebben, die het af doen als complete onzin. Dat maakt wat hij roept niet pertinent waar of onwaar, maar het is in elk geval ook wel heel erg makkelijk om hem af te schilderen als crimineel, als je het ergens maar niet mee eens bent.

Ow ik las op internet dat hij ook echt strafrechtelijk veroordeeld was voor verschillende zware misdrijven. Vandaar dat ik hem crimineel noemde.

Captainbrown schreef op 28-06-2024 om 09:29:

[..]

Klopt. Maar zou het ook kunnen dat juist die vrouwen door Tate zijn betaald om te liegen over deze zaak?

Vindt je dat niet een beetje een dubbele standaard? Er direct vanuit gaan dat hij dan wel iets crimineels gedaan zal hebben, om dat voor elkaar te krijgen?

Het feit dat er 2 jaar later nog steeds niks aan hem blijft plakken vwb de aanklachten en er dus idd heel veel werknemers en voormalig werknemers naar voren komen, zegt mij in elk geval wel wat. Ik vind dat persoonlijk een beetje van een zelfde kwaliteit, als de mensen die vol in zijn praatjes trappen: Dan val je dus zelf vol in die anti-praatjes, en doe je daar dus zelf net zo hard aan mee.

En het allermooiste, voor Tate, is dat die het weer gewoon in zijn hele "matrix bullshit" verhaal kan verwerken: Zie ze allemaal eens proberen mij te beteugelen met bullshit die niet waar is. 

Je speelt hem precies in de kaart. 




Dietloverzzz schreef op 28-06-2024 om 11:02:

[..]

Ow ik las op internet dat hij ook echt strafrechtelijk veroordeeld was voor verschillende zware misdrijven. Vandaar dat ik hem crimineel noemde.

Hij is nog nergens voor veroordeeld, zoals ik het begrijp. 

Hoewel ik heel ver af sta van alle onzin die Tate de wereld in slingert, irriteert het me wel mateloos hoe iedereen, zie dus ook hier, mee gaat in de anti/pro Tate trein. 

Media die met dit soort citaten komen: 

Ooit claimde Tate in een talkshow: ‘ik ben dol op vrouwen, en heb nog nooit een negatieve interactie met een vrouw gehad’. Niets is natuurlijk minder waar.

Ik vind dit hilarisch: Het is confirmation biase. 

hij is nog niet veroordeeld, maar het is ook niet dat er niets blijft plakken. De zaken in Roemenië en Engeland moeten nog voorkomen. Roemenië heeft hem (en zijn broer) een maand of wat geleden uitgeleverd.

maar eerlijk gezegd boeit het me niet zo of ze veroordeeld worden. De taal die hij uitbraakt is voor mij niet oké. 

En als het al in onze aard zit om vrouwen op een bepaalde manier te bestempelen of behandelen, betekent dat nog niet dat we dat moeten cultiveren of zelfs bewonderen. 
Ik snap wel dat TO (en andere ouders) even schrikken als ze merken dat hun kind “fan” is. 

Tjod22 noemde al een documentaire over hem, heel boeiend om te bekijken: 
I am Andrew Tate op NPO Start. 

MRI

MRI

28-06-2024 om 15:25

Ja ik zou willen dat er eens een vlogger opstond die duidelijk maakt dat als je de adviezen van Tate volgt, je jezelf diskwalificeert voor een gezonde volwassen relatie met vrouwen. 

Thera

Thera

28-06-2024 om 19:29 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 28-06-2024 om 09:23:

de manosphere is serieus een ding en echo’s ervan hoor je overal terug. Overigens denk ik niet dat je jezelf kwalijk hoeft te nemen dat je het niet in de gaten had. En kennelijk heeft je kind nog niet zoveel idiote onzin uitgekraamd van tate (in jouw bijzijn) anders had je het eerder doorgehad. Dus niet helemaal geïnternaliseerd en/of hij weet dat het eigenlijk niet kan.
Maar wat trekt je kind het meest aan in tate? Rijkdom, vrouwen, rebellie, religie, fitness, broederschap, conservatisme… is hèt ding zeg maar? Of gewoon lachen met je vrienden zoals “wij” dat vroeger om Bill and Ted, beavis and butthead of Wayne’s world deden?

Ook zo ironisch; the matrix, waar Tate zijn misogyne conspiracy wereldbeeld scam op bouwt is een film van de Wachowskis. Transvrouwen. Ironisch, niet?

hier een aardige studie die mogelijk wat handvaten/herkenning biedt. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/20563051241228811

Dankje voor de link. Wat hem het meest aantrekt.. Het is niet puur lachen met je vrienden. Hij is er eigenlijk best serieus over. Ik snap nu ook bepaalde opmerkingen van hem van eerder. Dat hij zijn potentie niet benut, een klacht van hemzelf over zichzelf. Ik linkte dat aan niet zijn best doen op school. Ook had hij het wel eens over geld willen beleggen. De uitstraling van Andrew Tate denk ik ook wel, hij is ook met gespierd zijn bezig. En er is ook nog iets een complotachtig iets, een retoriek die uit conservatief Amerika komt dat kinderen het slachtoffer worden van wat hen opgedrongen wordt uit de lhbti gemeenschap. Ik had het toen met hem daar wel over gehad dat dat waarschijnlijk heel erg wordt overdreven. Ik merkte namelijk dat hij er echt wat angst bij voelde. 

Ik denk dat ik het nu echt moet uitbuiten en het er af en toe over moet hebben als zijnde een interessant iets om over van gedachten te wisselen, zoals inderdaad zo'n feitje van transvrouwen in the matrix. 

Ik zag vandaag nog een video op youtube waarin iemand mensen ondervraagt wat ze van Andrew Tate vinden en waarom. Als ze hem dan niet wat vinden maar niet weten waarom wordt dat gebruikt om te zeggen: zie je wel, die mensen die hem afwijzen zitten echt allemaal in de matrix! Nou ik zal m'n zoon laten zien dat ik daar niet in zit ha ha.

dat klinkt inderdaad wel als iets meer dan vooral rebellie, maar meer zoeken naar een plek in de wereld. Hele persoonlijke vraag en misschien helemaal niet relevant, negeer me ook vooral, maar hoe is de vaderrol ingevuld? Heeft hij mannelijke rolmodellen in real life om zich aan op te trekken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.