Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

aantrekkingskracht van Andrew Tate op tieners


MRI

MRI

28-06-2024 om 19:40

'En er is ook nog iets een complotachtig iets, een retoriek die uit conservatief Amerika komt dat kinderen het slachtoffer worden van wat hen opgedrongen wordt uit de lhbti gemeenschap.'

Ja in de jaren 70/80 had je Anita Bryant, die zei precies hetzelfde over gay mensen. Het is dus oude rethoriek van mensen die denken dat hun privileges worden aangetast. Daar kun je hem op wijzen. Er zijn misschien meer mensen uit de kast gekomen maar er is echt niemand gay geworden omdat iemand anders uit de kast kwam, toch? Maar heeft je zoon dan zelf ondervonden dat iemand hem gay of trans of wat ook wilde maken? 

Elpisto schreef op 28-06-2024 om 12:00:

[..]

Hij is nog nergens voor veroordeeld, zoals ik het begrijp.

Hoewel ik heel ver af sta van alle onzin die Tate de wereld in slingert, irriteert het me wel mateloos hoe iedereen, zie dus ook hier, mee gaat in de anti/pro Tate trein.

Media die met dit soort citaten komen:

Ooit claimde Tate in een talkshow: ‘ik ben dol op vrouwen, en heb nog nooit een negatieve interactie met een vrouw gehad’. Niets is natuurlijk minder waar.

Ik vind dit hilarisch: Het is confirmation biase.

Ik begrijp het verschil tussen jouw mening en de mening 'van iedereen hier' niet zo goed. Kan je dat uitleggen?

En dan niet beginnen over één forummer die het woord crimineel gebruikte terwijl hij nog niet veroordeeld is hè, want die spreekt niet voor iedereen.

Thera

Thera

28-06-2024 om 21:55 Topicstarter

MRI schreef op 28-06-2024 om 19:40:

 Maar heeft je zoon dan zelf ondervonden dat iemand hem gay of trans of wat ook wilde maken?

Nee, ik denk het niet. Maar ik moet nu ineens ergens aan denken. Vorig jaar had hij het hierover, over een drag march  waarin er werd gedreigd: we komen voor jullie kinderen! Dat is echt gebeurd zei hij. Het was eigenlijk precies een jaar geleden dit gesprek met hem toen hij ineens zei dat hij Baudet best wel goed vond en ik daarop door vroeg. Baudet zou hier tegen waarschuwen. Hij gaf eigenlijk ook wel gelijk toe dat hij maar heel weinig wist van Baudet. In dit artikel wordt aangetoond dat het uit de context getrokken is en dat heb ik ook gezegd toen. https://www.nbcnews.com/nbc-out/nbc-out-proud/re-coming-children-chant-nyc-drag-march-elicits-outrage-activists-say-rcna91341

En daarbij (ik zit nu wel erg te analyseren maar het dringt zich nogal aan mij op) is hij op zijn 9e jaar nogal bezig geweest met verhalen over gewelddadige clowns. Tenminste, er gingen verhalen op het schoolplein over een film volgens mij. Maar ook nog iets anders, een verhaal dat hij mij toen vertelde alsof het echt was over een clown die ineens in een kamer zat. Hij heeft er zelf toen ook een keer een nachtmerrie over gehad. Dat verhaal moet dit geweest zijn, met uitleg over dat het een broodje aap verhaal is. https://www.tiktok.com/@mariekekuypers/video/7024826205463383302

Thera

Thera

28-06-2024 om 22:04 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 28-06-2024 om 19:35:

dat klinkt inderdaad wel als iets meer dan vooral rebellie, maar meer zoeken naar een plek in de wereld. Hele persoonlijke vraag en misschien helemaal niet relevant, negeer me ook vooral, maar hoe is de vaderrol ingevuld? Heeft hij mannelijke rolmodellen in real life om zich aan op te trekken?

Is wel een goeie hoor. Hij kijkt aan de ene kant tegen zijn vader op, terwijl hij aan de andere kant moeite heeft met zijn vader. (Even wat weggehaald, wil niet dat het te herkenbaar wordt) Hij heeft op school wel heel goede banden met leraren en ik moet zeggen dat hij echt een leuke vriendengroep heeft. Maar ik heb wel eens gehoord van hem dat ze ongeveer hetzelfde denken over deze dingen. 

MRI

MRI

28-06-2024 om 22:08

Thera schreef op 28-06-2024 om 21:55:

[..]

Nee, ik denk het niet. Maar ik moet nu ineens ergens aan denken. Vorig jaar had hij het hierover, over een drag march waarin er werd gedreigd: we komen voor jullie kinderen! Dat is echt gebeurd zei hij. Het was eigenlijk precies een jaar geleden dit gesprek met hem toen hij ineens zei dat hij Baudet best wel goed vond en ik daarop door vroeg. Baudet zou hier tegen waarschuwen. Hij gaf eigenlijk ook wel gelijk toe dat hij maar heel weinig wist van Baudet. In dit artikel wordt aangetoond dat het uit de context getrokken is en dat heb ik ook gezegd toen. https://www.nbcnews.com/nbc-out/nbc-out-proud/re-coming-children-chant-nyc-drag-march-elicits-outrage-activists-say-rcna91341

En daarbij (ik zit nu wel erg te analyseren maar het dringt zich nogal aan mij op) is hij op zijn 9e jaar nogal bezig geweest met verhalen over gewelddadige clowns. Tenminste, er gingen verhalen op het schoolplein over een film volgens mij. Maar ook nog iets anders, een verhaal dat hij mij toen vertelde alsof het echt was over een clown die ineens in een kamer zat. Hij heeft er zelf toen ook een keer een nachtmerrie over gehad. Dat verhaal moet dit geweest zijn, met uitleg over dat het een broodje aap verhaal is. https://www.tiktok.com/@mariekekuypers/video/7024826205463383302

Maar dus niet persoonlijk? Dat kun je uitleggen. Dat het allemaal verhalen van mensen zijn die nauwelijks of geen gay of transmensen kennen. 

Je kan ook nog het principe van geuzenamen en sarcasme uitleggen. 'We komen voor jullie kinderen" schat ik veel meer in als een vorm van sarcasme. 

Dat is ook het gevaar van dit soort populisme: men wordt bang gemaakt voor een bepaalde groep die qua statistieken niet zich meer aan dat soort zaken schuldig maakt dan de traditionele cisheteroman in een gezin, op een school of in een sportclub. Ik denk zelfs integendeel. En dat is dus een gevaar voor de veiligheid van kinderen. Leg alsjeblieft uit dat grensoverschrijdend gedrag niet door die ene travestiet gebeurt maar door iedereen kan gebeuren. 

het gouden kind heeft ook wel veel om “na te komen”. Kan ook faalangst met zich meebrengen. (Ik zie dat je wat hebt weggehaald dus ik doe dat ook). Zeker als vader kwalificaties als zwak gebruikt voor mannen die niet aan het stereotype beeld voldoen (is dit nog oké?)

Wat vervelend dat er zulke kwalificaties aan gegeven worden. En hij lijkt dus nogal gevoelig voor dit soort dingen. 

Als we seksuele oriëntatie op konden dringen, was zo’n beetje iedereen hetero geweest. En toch is niet iedereen dat. Er zijn zelfs bejaarde homos en in het dierenrijk is homoseksualiteit ook alom aanwezig. Ook lastig dat daar zo’n oordeel (en angst) aan hangt. 

Je lijkt me een fijne ouder die hem serieus neemt, maar wel probeert uit te balanceren. 

het is nog even “mens mental health month”. En hoewel ik niet echt fan ben van dit soort kwalificaties, vind ik het wel een schoolvoorbeeld van wat nu in sommige hoeken toxic masculinity wordt genoemd. Er lijkt angst achter te zitten. Ik hoop dat je zoon ook ruimte ervaart voor zijn kwetsbare kanten. Voor dingen die niet helemaal tot de stereotype norm behoren, als hij die ervaart. Het lijkt me beklemmend om aan zoveel te moeten voldoen.

Thera

Thera

28-06-2024 om 23:28 Topicstarter

Ja, zet weer aan tot denken. Hij weet eigenlijk wel dat mensen tegen hem opkijken om werkelijk kanten van hem, niet een fake, maar zijn echte persoonlijkheid. Waarom heeft hij dit dan nog nodig zou je denken. Ik besef dat hij iets kwetsbaars over zich had toen hij de puberjaren inging en dat wij toen ook langere tijd een onstabiel gezinsleven hadden. Hopelijk is zijn fascinatie voor deze hype een fase. Maar ik wil het in ieder geval als een kans zien om goede gesprekken te hebben. Andrew Tate heeft een huis voor zijn moeder gekocht omdat ze het zo moeilijk had, zei hij. Waarop ik hem vertelde dat er ook wel vreselijke dictators zijn die voor een klein groepje familieleden heel goede dingen doen. Maar dat was nog een beetje in de hakketak fase tijdens ons eerste gesprek. Als ik dat teveel doe gaat hij het misschien ontwijken om erover te praten.  

Andrew Tate heeft, net als ieder mens, prettige en minder prettige kanten. de flauwe grap is dan dat hitler ook heel lief was voor honden en andere dieren (hij was vegetarier 😉)

een man is meer dan zijn bezit en wat hij mensen financieel geeft. Een vader is niet een vader omdat hij geld verdient voor brood op de plank. Supporting your family is zoveel meer dan dat. Het betekent ook achter je kinderen staan, tijd met ze doorbrengen, ze accepteren zoals ze zijn en mentaal ondersteunen in wat ze nodig hebben. Hun rug hebben, niet afwijzen of angst inboezemen. 

Tate zou mijn vader als een bèta man bestempelen. Bijvoorbeeld omdat mijn moeder net wat meer geld verdiende dan mijn vader en beiden waren om en om thuis voor ons als we uit school kwamen. Was voor ons heel prettig dat dat zo uitgebalanceerd was. 
Tate zelf claimt meer dan 10 kinderen te hebben, over de hele wereld. Als dat zo is (er is volgens The Sun nog nooit een moeder in de openbaarheid gekomen), is tate op zijn hoogst financieel support maar ziet hij die kinderen verder waarschijnlijk niet. Hoe ziet jouw zoon dat? En (eventueel) ouderschap in het algemeen?
En fijn dat je zoon (verder) zo goed in zijn vel zit. Dat hij zulke leuke mensen om zich heen heeft. Hopelijk gaat hij wat meer nuance zien als hij ouder is. Kan hij Tate 4.0 worden; wel vriendelijk en begripvol in de wereld, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, zelfverzekerd en succesvol. 🍀
Ik moest gisteren wel denken aan dat stuk dat je verwijderd hebt ivm herkenbaarheid. Dat vond ik wel moeilijk om te lezen en kan me voorstellen dat dat ook indruk op je zoon heeft gemaakt. 

MRI

MRI

29-06-2024 om 11:07

Tja ik zou toch ook aan zoon het volgende uitleggen: de alpha male waar tate zo mee schermt, is wetenschappelijk gezien een mythe. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/the_myth_of_the_alpha_male

En je kan uitleggen dat als hij leuke vrouwen wil aantrekken, die hem willen om wie hij is dat hij dan juist andere kwaliteiten zou moeten ontwikkelen. Maar  ook dat het maatschappelijk gezien geen handige keuze is om Tate's ideeën te volgen. Dat je er juist een beetje zielig gevalletje door wordt: 

Het valse gevoel van superioriteit rondom de Alpha -man

Het concept van de Alpha -man is al eeuwenlang in de samenleving ingebed.Het is het idee om in een bepaalde situatie de sterkste, meest dominante en meest succesvolle man te zijn.Helaas heeft het idee van de alfa -man met een vals gevoel van superioriteit eromheen.Dit valse gevoel van superioriteit wordt vaak aangewakkerd door giftige mannelijkheid, wat kan leiden tot negatieve gevolgen voor zowel de alfamale als de mensen om hem heen.

1. Het valse gevoel van superioriteit kan leiden tot arrogantie en verlies van respect voor anderen.Dit kan een giftige werkomgeving creëren, waarbij de alfamannetje zich het recht kan voelen om anderen te kleineren of te ondermijnen.

2. De alpha -man kan zich ook onder druk voelen om het beeld te behouden van de sterkste en meest dominante, wat kan leiden tot stress en angst.Dit kan een vicieuze cirkel zijn, omdat de alfamannetje de behoefte kan voelen om zichzelf te blijven bewijzen, wat leidt tot meer stress en angst.

3. Het valse gevoel van superioriteit kan ook leiden tot een gebrek aan empathie en begrip jegens anderen.De alfamannetje kan het gevoel hebben dat ze boven anderen staan en daarom niet rekening houden met de perspectieven of gevoelens van andere mensen.

4. De alpha -man kan ook de noodzaak voelen om hun emoties te onderdrukken, omdat het aantonen van kwetsbaarheid als zwak kan worden beschouwd.Dit kan leiden tot interne worstelingen en geestelijke gezondheidsproblemen, omdat de alfamannetje het gevoel kan hebben dat ze constant een faade van kracht en dominantie moeten opzetten.

5. Het valse gevoel van superioriteit kan ook leiden tot een vervormd gevoel van eigenwaarde.De alfamannetjes kunnen het gevoel hebben dat hun waarde uitsluitend gebaseerd is op hun succes en daarom kan worstelen met gevoelens van ontoereikendheid als ze te maken krijgen met falen of tegenslagen.

Het valse gevoel van superioriteit rond de alfamannetje is een gevaarlijke mythe die moet worden ontrafeld.Het kan leiden tot negatieve gevolgen voor zowel de alfamannelijke als de mensen om hen heen.Het is belangrijk om te erkennen dat ware kracht voortkomt uit empathie, begrip en het vermogen om kwetsbaar te zijn.

(bron: https://fastercapital.com/nl/inhoud/Alpha-Man--het-ontrafelen-van-de-mythe-van-de-alfamannetje-in-de-samenleving.html#:~:text=Het%20concept%20van%20de%20Alpha%20%2Dman%20is%20al%20eeuwenlang%20in,vals%20gevoel%20van%20superioriteit%20eromheen )


"

Thera

Thera

29-06-2024 om 11:58 Topicstarter

Doemijdieglazenbol en MRI, bedankt voor het meedenken, is echt helpend. 
Ik had de afgelopen tijd al wel eens de gedachte, hoe kom ik aan stof om te praten want het is niet zo dat hij niet met mij wil praten ofzo. Dus ik ben ook wel blij dat ik èn door de ontdekking van zijn fan zijn en door jullie gedachten wat je aan kunt dragen ineens veel stof hebt. 
Wat ik gisteren bedacht is dat Tate kritiek geeft op mensen die verslaafd zijn aan sociale media en dat de overheid of elite er op uit zou zijn om ons zo dom te houden. En dat ik ook wel eens tegen zoon toegeef dat ik net als hijzelf ook van zichzelf vind dat ik te lang per dag op mijn telefoon zit. Nu denk ik, misschien moet ik dit ook aangrijpen om èn voor mezelf èn om aan hem een goed voorbeeld en stimulans te geven daar dan ook echt anders mee omga. Niet zo extreem dat ik het afzweer ofzo, maar meer dat ik laat zien dat ik bewustere keuzes maak wat ik doe met mijn tijd. 
En ik bedacht dat ik wel altijd een gevoel heb gehad dat hij het vast moeilijker heeft gehad de afgelopen jaren met opgroeien dan het leek, maar dat ik daar misschien toch te weinig mee gedaan heb. Ik bedoel, ik heb hem altijd wel laten merken dat hij voor mij oké is zoals hij is. Maar ik heb hem vaak proberen te helpen hoe om te gaan met moeilijke situaties met zijn vader zonder dat ik daar al te veel ach en wee bij wilde roepen. Het kan zijn dat ik daarmee hem onbedoeld het idee gegeven heb, je moet het allemaal maar aan kunnen. Dus dat ik naast een vader die hem als groots en sterk wil zien en anderen afwijst als zijnde zwak ook iemand ben geweest die dat op een andere manier heb gedaan. Nu wil ik dat niet overdrijven, maar wat je schrijft Doemijdieglazenbol was wel een eyeopener om ook te kijken hoe ik hem een meer genuanceerd beeld kan helpen vormen hoe hij over zichzelf kan nadenken en verschillende kanten van hemzelf kan aanvaarden en integreren. 

Thera: ik wil jou zeggen dat jij een goede moeder bent! Dat jouw zoon sympathie heeft voor een foute man met foute gedachtes is niet jouw schuld. Ik merk in jouw reacties dat jij vooral denkt van wat heb ik fout gedaan in zijn opvoeding. Wees een beetje lief voor jezelf , iedereen maakt fouten maar die gedachten die jouw zoon heeft ligt niet aan jou. Ik lees een groot schuldgevoel bij jou en ik zou je door dit te lezen vanaf willen helpen. Opvoeden is moeilijk en iedereen wilt bepaalde normen en waarden die jij belangrijk vind aan je kind meegeven. Bleef het daar maar bij maar je kind wordt ook beinvloed door vrienden en tegenwoordig vooral door social media wat soms in jou geval eigenlijk gif is. Lieve Thera, twijfel niet aan jezelf en blijf vooral met je zoon in gesprek. Laat hem hem zien dat Tate niet gelijk heeft en ik heb er alle vertrouwen in dat hij met een moeder als jij op zal groeien als een fijne man.

MRI

MRI

30-06-2024 om 13:58

Thera: ik liep te denken: het gaat hier natuurlijk om een tienerjongen. Die willen zich afzetten én mee met de peergroep. Misschien is het handig hem niet te willen overtuigen van het 'foute' van Tate maar steeds een beetje relativerend weerwerk te geven. In de hoop dat het ooit toch weer op een plekje valt. Zo van "ach, echt leuke meisjes geven om wie jij bent natuurlijk" En "mwoah van die dure horloge jongens denken dat ze heel wat zijn maar vaak vinden mensen het juist een beetje zielig" Ik denk dat terloopse opmerkingen beter werken dan een heftige discussie.
En natuurlijk is het wel goed als jongens en mannen (en meisjes) een missie in hun leven hebben (een pijler van Tate). Maar een missie hoeft niet per se veel geld verdien te zijn. Je kan het hebben over wat een missie zou zijn die echt bij hem past. Tja een edel mannelijk rolmodel zou ideaal zijn om deze dingen te vertellen Heeft hij dat in zijn leven?

Thera

Thera

30-06-2024 om 15:18 Topicstarter

Watertoren, het klopt wel dat ik soms snel denk dat het aan mij ligt. Toch is het niet precies alleen maar dat. Voor een groot deel voed ik denk ik nogal instinctief of laten we zeggen intuïtief op. Natuurlijk weet ik achtergrondinformatie maar ik ga doorgaans op m'n gevoel af. Maar soms, zoals nu moet ik ineens m'n 'instinct' tegen het licht houden en ben ik me tijdelijk superbewust van alles omdat ik dan ook voor het vervolg wil kunnen bijstellen. Maar het klopt dat je daar dan ook weer te ver in kunt gaan. 

MRI, ja goeie! Slim inderdaad ook. Over rolmodellen, hij is wel opgegroeid met influencers, ik weet dat hij ook lang jaren geleden fan is geweest van EnzoKnol, eigenlijk heb ik geen idee of die ook een ideologie had trouwens. Z'n vader en broer van z'n vader die hebben veel kanten om tegenop te zien, maar hij kijkt daar ook wel weer een beetje doorheen omdat ze daar zelf ook zo uitvoerig over kunnen praten. Ik snap echt niet waarom hij dat dan bij Tate niet doorheeft. Ik heb het gesprek hier alleen niet naartoe geleid, omdat ik niet wil laten merken dat ik bang ben dat hij zoals zijn vader wordt zelf zeg maar. Hij heeft een heel goede mentor gehad en ook een leraar die heel veel voor de de groep heeft gedaan met een speciaal project. Het grappige is dat hij een keer terugkwam van een vriend en zij dat die vriend en zijn ouders het erover hadden dat die ene leraar het eigenlijk wel meer voor zichzelf deed, tenminste voor wat hij zelf had met dat project dan om de leerlingen. En dat vond mijn zoon toen eigenlijk ook wel. Ik geloof niet dat hij verder een duidelijk rolmodel heeft. Het viel hem laatst op van anderen uit dat project dat ze zo'n groot ego hebben. Wonderlijk eigenlijk. Maar het is denk ik de truc van Tate dat hij heel erg naar jezelf verwijst: wat maak jij ervan? En het wordt een soort abstract beeld/ideologie van zoveel mogelijk uit jezelf halen. En de eisen zijn dan misschien heel hoog. Het is ook iets van de tijdsgeest denk ik waar dat in zit, terwijl dat dan schuurt met het wegzakken in je gemakkelijk laten vermaken door van alles. Maar ik vind er iets gemeens inzitten dat Tate dat dan helemaal op de spits drijft en zo zijn best doet om jongens in zijn 'fuik' te laten zwemmen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.