Edjekroketje
28-02-2025 om 17:40
Aangerand?
Ik ben even heel erg van de kaart. Onze dochter heeft ons vandaag verteld dat er kortgeleden iets heeft plaatsgevonden met een jongen dat wij als ouders zouden omschrijven als aanranding.
Hoewel dochter op het oog niet heel erg onder de indruk leek, was wel duidelijk dat ze op het moment zelf niet wist wat ze moest doen en is ze denk ik bevroren.
Inmiddels heb ik begrepen dat de betreffende jongen het verhaal verdraaid heeft en zijn moeder nu erg boos is op mijn dochter.
Wij twijfelen wat we moeten doen, omdat we bang zijn dat dit zich tegen dochter gaat keren, zeker in een tijd waarin social media een grote rol speelt. Gezin van jongen is geen fijn gezin en daar zit een groot deel van de angst bij ons.
Wie heeft raad?

BritgetJones007
28-02-2025 om 19:50
Jonagold schreef op 28-02-2025 om 19:02:
Je kunt een melding doen bij de politie. Die leggen dan een dossier aan. Gebeurt niet direct iets mee als jullie/dochter dat niet willen. Maar komt er nog een keer iemand met een melding, dan is deze jongen al bekend en zal het verhaal van je dochter meegenomen worden.
Zo kunnen jullie wel iets doen waarmee de ernst van de situatie duidelijk wordt, ook voor je dochter, zonder dat je direct de confrontatie met dat gezin aan hoeft te gaan.
Is dat wat?
Dit is een goed advies. Erg eigenlijk dat je nu bang bent voor de consequenties voor jullie door dit gezin....de omgekeerde wereld.

Edjekroketje
28-02-2025 om 19:58
Jonagold schreef op 28-02-2025 om 19:02:
Je kunt een melding doen bij de politie. Die leggen dan een dossier aan. Gebeurt niet direct iets mee als jullie/dochter dat niet willen. Maar komt er nog een keer iemand met een melding, dan is deze jongen al bekend en zal het verhaal van je dochter meegenomen worden.
Zo kunnen jullie wel iets doen waarmee de ernst van de situatie duidelijk wordt, ook voor je dochter, zonder dat je direct de confrontatie met dat gezin aan hoeft te gaan.
Is dat wat?
Dank je. Deze mogelijkheid kende ik nog niet.

Edjekroketje
28-02-2025 om 19:59
BritgetJones007 schreef op 28-02-2025 om 19:50:
[..]
Dit is een goed advies. Erg eigenlijk dat je nu bang bent voor de consequenties voor jullie door dit gezin....de omgekeerde wereld.
Nou precies dat. En natuurlijk door de zweem die tegenwoordig hangt over grensoverschrijdend gedrag.

Edjekroketje
28-02-2025 om 20:00
Roos57 schreef op 28-02-2025 om 19:33:
[..]
Voor wie voelt niets doen totaal verkeerd?
Ten aanzien van mijn dochter. Als we niets doen voelt het of we haar niet beschermen en er zomaar met haar gedaan mag worden wat een ander betaamt.

Roos57
28-02-2025 om 20:23
Edjekroketje schreef op 28-02-2025 om 20:00:
[..]
Ten aanzien van mijn dochter. Als we niets doen voelt het of we haar niet beschermen en er zomaar met haar gedaan mag worden wat een ander betaamt.
Pas op dat jij ook niet over haar grenzen gaat .
Jouw emoties zijn niet de hare en andersom.

alhambra
28-02-2025 om 20:27
Roos57 schreef op 28-02-2025 om 20:23:
[..]
Eens. Volg haar.

RavIvaR
28-02-2025 om 21:16
RavIvaR schreef op 28-02-2025 om 17:51:
Wat is denk je de reden dat je dochter dit nu verteld heeft?
Omdat het meer met haar doet dan ze laat blijken?
Omdat ze bang is voor diegene? Voor wat er een volgende keer kan gebeuren?
Omdat ze bang is voor (?) Nu dit verhaal naar buiten is gekomen?
Zoekt ze steun of hulp bij jullie?
Of iets totaal anders.
Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.
Die melding bij de politie lijkt me een goed idee.

Edjekroketje
28-02-2025 om 22:04
Roos57 schreef op 28-02-2025 om 20:23:
[..]
Ik begrijp hier aan de ene kant wat je zegt, aan de andere kant is ze nog best heel jong (o16) en in hoeverre moeten we haar dan wel of niet in bescherming nemen?

Edjekroketje
28-02-2025 om 22:08
RavIvaR schreef op 28-02-2025 om 21:16:
[..]
Omdat het meer met haar doet dan ze laat blijken?
Omdat ze bang is voor diegene? Voor wat er een volgende keer kan gebeuren?
Omdat ze bang is voor (?) Nu dit verhaal naar buiten is gekomen?
Zoekt ze steun of hulp bij jullie?
Of iets totaal anders.
Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.
Die melding bij de politie lijkt me een goed idee.
Oke zo snap ik hem beter.
Ons meisje is een harde als het om emoties gaat. Ze vindt dat ze dingen zelf moet oplossen of dat ze geen verdriet mag hebben. Waar dit vandaam komt? Geen idee, want wij zijn juist heel open en alles is bespreekbaar en dit weet ze ook. Ik durf wel te zeggen dat ons gezin een heel fijn en warm thuis is.
Uiteindelijk heeft ze het ons wel verteld, omdat ze er, denk ik, toch wel mee zit.

watertoren
01-03-2025 om 01:40
Dat zij het heeft verteld tegen jullie is een groot goed. Dat is zo belangrijk.

Zeespiegel
01-03-2025 om 07:33
Edjekroketje schreef op 28-02-2025 om 22:04:
[..]
Ik begrijp hier aan de ene kant wat je zegt, aan de andere kant is ze nog best heel jong (o16) en in hoeverre moeten we haar dan wel of niet in bescherming nemen?
Bij mij is op mijn 16e ook iets gebeurt. Inmiddels realiseer ik me dat het heel erg fout was van de ander. Dat wilt niet zeggen dat ik er last van heb.
Een melding maken bij de politie voor toekomstige problemen lijkt me zeker een goed idee.
Maar kijk verder eerst naar wat het met haar doet, voordat je allerlei drastische maatregelen neemt.
Laat haar bovenal weten dat het niet haar schuld is.

tsjor
01-03-2025 om 08:09
En geef dan aan dat je haar graag wil beschermen, maar niet goed weet wat je nu het beste kunt doen.
Haar zodanig beschermen dat alle vervelende mensen de wereld uit zijn is niet mogelijk. Maar je kunt wel met haar bespreken wat je kunt doen als ze zoiets vervelends heeft meegemaakt. Ik vind het belangrijk mijn dochter mee te geven, dat de wereld ook van haar is en de straat etc. ook. Hoe zij zich daarin gaat manifesteren, welke risico's ze accepteert etc. dat is dan toch aan haar. En wat ze dan van jullie als haar ouders verwacht, ook dat is aan haar.
Tsjor

Mevrouw75
01-03-2025 om 08:40
Edjekroketje schreef op 28-02-2025 om 22:08:
[..]
Oke zo snap ik hem beter.
Ons meisje is een harde als het om emoties gaat. Ze vindt dat ze dingen zelf moet oplossen of dat ze geen verdriet mag hebben. Waar dit vandaam komt? Geen idee, want wij zijn juist heel open en alles is bespreekbaar en dit weet ze ook. Ik durf wel te zeggen dat ons gezin een heel fijn en warm thuis is.
Uiteindelijk heeft ze het ons wel verteld, omdat ze er, denk ik, toch wel mee zit.
Los van melding doen of niet: zorg er ook voor dat het niet zo uitvergroot dat het je dochter wel wat gaat doen en kijk of je in je opvoeding (of whatever je het noemt je dochter zo weerbaar is dat ze er geen last van heeft.
Ter illustratie: zoals veel vrouwen van mijn leeftijd heb ik best wat meegemaakt op dat gebied, dat nu zeker onder aanranding en evt verkrachting geschaard wordt, maar heb geen trauma ofzo, ben ook niet op mijn hoede etc etc. Ik vind dat heel veel waard.
Je dochter is een harde qua emoties en dat hoeft ook in dit geval niet negatief te zijn. Forceer daar ook haar grenzen niet.
Ik hoop dat overkomt wat ik bedoel, trouwens.

Edjekroketje
01-03-2025 om 08:41
watertoren schreef op 01-03-2025 om 01:40:
Dat zij het heeft verteld tegen jullie is een groot goed. Dat is zo belangrijk.
Ja en daar ben ik ook echt heel blij mee.
Gisteravond kwam ze nog bij me en toen hebben we er samen nog wat uitgebreider over gesproken. Reden dat ze niet wil dat we iets ondernemen is de angst voor de familie en ze vindt het zielig voor hem. Ik heb haar heel goed uitgelegd dat hii degene is die fout is. Ze zei dat ze bevroor toen het gebeurde en niet kon reageren en het daardoor heeft laten gebeuren. Ik ben er echt heel naar van en het voelt rot dat ik haar niet heb kunnen beschermen al weet ik ook dat je ze niet overal tegen kan beschermen.

Edjekroketje
01-03-2025 om 08:47
Mevrouw75 schreef op 01-03-2025 om 08:40:
[..]
Los van melding doen of niet: zorg er ook voor dat het niet zo uitvergroot dat het je dochter wel wat gaat doen en kijk of je in je opvoeding (of whatever je het noemt
je dochter zo weerbaar is dat ze er geen last van heeft.
Ter illustratie: zoals veel vrouwen van mijn leeftijd heb ik best wat meegemaakt op dat gebied, dat nu zeker onder aanranding en evt verkrachting geschaard wordt, maar heb geen trauma ofzo, ben ook niet op mijn hoede etc etc. Ik vind dat heel veel waard.
Je dochter is een harde qua emoties en dat hoeft ook in dit geval niet negatief te zijn. Forceer daar ook haar grenzen niet.
Ik hoop dat overkomt wat ik bedoel, trouwens.
Ik begrijp je punt en ik wil het zeker niet uitvergroten maar wat hier gebeurd is, en dat kunnen jullie niet weten want ik heb het niet verteld <3 , is geen aanraking op een intieme plek geweest en ging veel verder dan dat.
Ik herken ook wat je zegt over hoe het 'vroeger' ging. Ik heb ook wat dingetjes meegemaakt in mijn jeugd waarvan het niet eens in me op zou zijn gekomen om daar iets mee te doen. Echter, door alles van deze tijd bij bv TVOH etc ligt dit veel meer onder de loep.
Ik hoop inderdaad dat ze hier verder niets an overhoudt en dat het in zekere zin ook een les is geweest. Niet dat haar hier schuld treft, maar dat ze misschien wat anders naar jongens zal gaan kijken.
En ik snap je bericht, dank je <3