Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

4G en schermgebruik

Hallo,

Ik heb 3 zoons. 1 van 3 jaar, 1 van 6 jaar en 1 van 13 jaar. De oudste wil al een hele tijd 4G. Ik heb op internet gezocht maar weet niet wat hier de "norm" voor is. Ik ben benieuwd hoe dit bij andere ouders en hun kinderen is. 

Ook wil hij het liefst 24/7 achter een scherm zitten. Natuurlijk mag dit niet van ons. Toch probeert hij dit ook stiekem.

Ik zou graag reacties van jullie ontvangen.

Alvast bedankt.

Bedoel je dat de oudste steeds op internet wil?
Zou kijken hoe ouders van vriendjes hier mee omgaan.

Bedoel je mobiel internetbereik buitenshuis? 

Ik denk dat de meeste 13 jarigen wel een internetbundel hebben.

mijn dochter (11 jaar) heeft een mobiele telefoon met abonnement. Ze kan aantal MB niet overschreiden. Ze gebruikt vooral de wifi. Mobiele data alleen buitenshuis als het nodig is (dus niet voor filmpjes, spelletjes).
Telefoon gaat niet mee naar school (straks wel naar middelbare ivm langere reistijd).

Voor nieuwe apps heeft ze onze toestemming nodig. In de avond blijft de telefoon beneden. Wij hebben toegang tot haar telefoon, ze mag geen social media (wel what's app met bekenden). 

We hebben geen schermtijd, maar we geven wel aan dat ze niet langer op haar telefoon mag. Ze gebruikt haar telefoon bijv ook voor knutsel / teken inspiratie (dan zit ze dus te tekenen met een voorbeeld) of luistert naar muziek. Dat is gevoelsmatig anders dan YouTube shorts.

Persoonlijk vind ik op die leeftijd iets van 4G/5G buitenshuis wel kunnen. Bij Simpel heb je diverse abonnementen met een max aan MB per maand. Geloof dat je ook zelf limieten in kunt stellen. Ideaal om het niet uit de hand te laten lopen en direct leerzaam dat als na een week de MB's op zijn, hij 3 weken moeten wachten op nieuwe. 

Ik vind mobiel internet voor een 13 jarige niet heel vreemd. Jullie als ouders kunnen toch zelf het abbonement/mb's bepalen?

De norm bestaat niet. Die bepalen jullie zelf als ouders. Net zo als hoelang kind op een scherm mag. 
Jullie kunnen als ouders toch afspraken maken over telefoon gebruik? Bijvoorbeeld inleveren tijdens huiswerk tijd en telefoon niet mee naar boven als het tijd is om te slapen? (Of wat jullie dan belangrijke regels/afspraken vinden).

Ik vind 4G niet zo heel gek op die leeftijd, maar ik zou het wel begrenzen. Dus max aantal mb per maand en afspraken over wanneer wel en niet op de telefoon. En dan is het aan hem om te laten zien dat hij die vrijheid aankan.

Dat vind ik ook niet raar en dat hadden ze bij ons ook op die leeftijd. Wel met een maximum (en daarboven supertraag internet). Ik was wel heel streng op de apps die ze installeerden, dat kon alleen maar via mijn account. 

Tja, en 24/7 op internet zitten is ook begrijpelijk. Ik had daar nooit echt regels voor maar besprak het wel met ze. Samen een planning maken en tijdens huiswerk maken je telefoon even beneden leggen. Daarnaast probeerde ik ze eerder af te leiden door 's avonds een spel te doen, of een serie/film te kijken (ook een scherm, maar toch wel iets samen). Behalve als hun schoolcijfers kelderden, dan maakten we strengere afspraken.

Moedervan3boys

Moedervan3boys

14-10-2024 om 13:35 Topicstarter

Pimpelmees67 schreef op 14-10-2024 om 11:29:

Bedoel je mobiel internetbereik buitenshuis?

Ja dat bedoel ik.

Ademes schreef op 14-10-2024 om 13:27:

Dat vind ik ook niet raar en dat hadden ze bij ons ook op die leeftijd. Wel met een maximum (en daarboven supertraag internet). Ik was wel heel streng op de apps die ze installeerden, dat kon alleen maar via mijn account.

Tja, en 24/7 op internet zitten is ook begrijpelijk. Ik had daar nooit echt regels voor maar besprak het wel met ze. Samen een planning maken en tijdens huiswerk maken je telefoon even beneden leggen. Daarnaast probeerde ik ze eerder af te leiden door 's avonds een spel te doen, of een serie/film te kijken (ook een scherm, maar toch wel iets samen). Behalve als hun schoolcijfers kelderden, dan maakten we strengere afspraken.

Deze vind ik altijd wonderlijk.  Telefoon beneden als je huiswerk maakt,  dat kan bijna niet meer. Die telefoon is hun agenda en rekenmachine,  daar zijn ze ingelogd op magister/somtoday of andere software waar school het huiswerk in zet en ze hun resultaten kunnen zien. Als ze op een ander device willen inloggen komt er een verificatiecode naar hun mobiel. Plus dat ze dat ding ook nodig hebben om contact te hebben met klasgenoten voor groepsopdrachten of om iets te vragen. 

Verantwoord mobielgebruik moeten ze leren en dat moet je als ouders begeleiden. Ik was in de weekenden vaak boven bezig met de was als ze op hun kamer huiswerk maakten.  Door de week waren ze vaak laat thuis en zaten ze huiswerk te maken aan de keukentafel terwijl ik kookte. Dan kon ik terloops ook het mobielgebruik in de gaten houden. 

Tja norm... sommigen hebben meer interesse voor technologie dan anderen. Zorg dat het met mate blijft iig

Bakblik schreef op 14-10-2024 om 13:58:

[..]

Deze vind ik altijd wonderlijk. Telefoon beneden als je huiswerk maakt, dat kan bijna niet meer. Die telefoon is hun agenda en rekenmachine, daar zijn ze ingelogd op magister/somtoday of andere software waar school het huiswerk in zet en ze hun resultaten kunnen zien. Als ze op een ander device willen inloggen komt er een verificatiecode naar hun mobiel. Plus dat ze dat ding ook nodig hebben om contact te hebben met klasgenoten voor groepsopdrachten of om iets te vragen.

Verantwoord mobielgebruik moeten ze leren en dat moet je als ouders begeleiden. Ik was in de weekenden vaak boven bezig met de was als ze op hun kamer huiswerk maakten. Door de week waren ze vaak laat thuis en zaten ze huiswerk te maken aan de keukentafel terwijl ik kookte. Dan kon ik terloops ook het mobielgebruik in de gaten houden.

Op school zijn telefoons verboden dus dan schrijven ze op veel scholen toch weer in de agenda het huiswerk op. Doet de school het niet kan je het altijd thuis nog doen. Je mag de telefoon dus niet als rekenmachine gebruiken maar gewoon de rekenmachine die je op school gebruikt moet je ook voor huiswerk gebruiken. 
Bij mijn dochter op school gebruiken ze SOM zelfs alleen nog maar voor roosterwijzigingen. 

Mobielgebruik moet je ze zeker leren, liefst zo jong mogelijk, voordat ze in de puberteit komen. Dan is het aanleren nog het makkelijkst. 

Bij ons op school heeft 84% van de leerlingen een databundel van minimaal 1GB per maand. 16% heeft dus geen databundel en kan dus buiten de wifiverbinding niet internetten (dus ook niet whatsappen naar ouders).

Mijn kinderen hebben een sim only abonnement bij dezelfde provider als ik. Ik heb onbeperkt mb's die ik kan delen met hun. Zo heb ik het verbruik een beetje in de hand en loopt het internet gebruik buitenshuis niet de spuigaten uit. 

Een beetje inbrekend op dit topic, heb ik ook een vraag. Wijzelf en onze kinderen hebben geen abonnement maar prepaid. Tegenwoordig overweeg ik weleens een abonnement, maar heb dus geen flauw idee wat een reëel aantal MB is. Bovendien verbruiken we misschien 2 à 3 Euro per jaar per persoon aan SMS-jes, als er een bericht verstuurd moet worden en er geen Wifi is. Dus alles is dan natuurlijk duur. 🙂
We hebben thuis nog een vaste telefoon waarmee we bellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.