Moedervan3boys
14-10-2024 om 11:14
4G en schermgebruik
Hallo,
Ik heb 3 zoons. 1 van 3 jaar, 1 van 6 jaar en 1 van 13 jaar. De oudste wil al een hele tijd 4G. Ik heb op internet gezocht maar weet niet wat hier de "norm" voor is. Ik ben benieuwd hoe dit bij andere ouders en hun kinderen is.
Ook wil hij het liefst 24/7 achter een scherm zitten. Natuurlijk mag dit niet van ons. Toch probeert hij dit ook stiekem.
Ik zou graag reacties van jullie ontvangen.
Alvast bedankt.
Ysenda
14-10-2024 om 16:42
Schemerlampje schreef op 14-10-2024 om 16:37:
Een beetje inbrekend op dit topic, heb ik ook een vraag. Wijzelf en onze kinderen hebben geen abonnement maar prepaid. Tegenwoordig overweeg ik weleens een abonnement, maar heb dus geen flauw idee wat een reëel aantal MB is. Bovendien verbruiken we misschien 2 à 3 Euro per jaar per persoon aan SMS-jes, als er een bericht verstuurd moet worden en er geen Wifi is. Dus alles is dan natuurlijk duur. 🙂
We hebben thuis nog een vaste telefoon waarmee we bellen.
dat hangt er vanaf wat je doet, als je veel wifi gebruikt dan kan het laag zijn.
zit je veel buiten wifi en gebruik je je telefoon dan als entertainment center met bv netflix of andere demand providers dan zal het hard gaan.
Daarom heb ik een abbo met 150 minuten/sms en 5gb, en mijn zoon die de halve week in het ov zit, en dan graag netflixt onbeperkt data maar nauwelijks bel-minuten. bellen doen we dan via whatsapp.
Bakblik
14-10-2024 om 17:43
SuzyQFive schreef op 14-10-2024 om 16:22:
[..]
Op school zijn telefoons verboden dus dan schrijven ze op veel scholen toch weer in de agenda het huiswerk op. Doet de school het niet kan je het altijd thuis nog doen. Je mag de telefoon dus niet als rekenmachine gebruiken maar gewoon de rekenmachine die je op school gebruikt moet je ook voor huiswerk gebruiken.
Bij mijn dochter op school gebruiken ze SOM zelfs alleen nog maar voor roosterwijzigingen.
Mobielgebruik moet je ze zeker leren, liefst zo jong mogelijk, voordat ze in de puberteit komen. Dan is het aanleren nog het makkelijkst.
Tja, ik ben nog van de tijd voordat mobieltjes verboden waren in het voortgezet onderwijs.
Toen was magister nog leidend en werd er zelfs nog een app om huiswerk te plannen gepromoot door de school.
Wat ik beschreef is wat ik gedaan heb met mijn kinderen en zij hebben altijd hun mobiel gewoon bij hun huiswerk gehad. Soms ook gewoon handig als 2e of 3e scherm bij hun laptop (en tablet).
Caroline80
14-10-2024 om 19:24
Mijn kinderen hebben een databundel sinds ze naar de middelbare school gaan. Volgens mij hebben ze 12 GB per maand. Daar komen ze bij lange na niet aan behalve tijdens vakanties, want dan is er vaak geen wifi. Kost ook bijna niets meer. Nog geen 4 euro per maand. We hebben thuis geen vaste telefoon meer en bij het abonnement zit ook meteen gratis onbeperkt bellen (niet dat ze bellen, maar die optie is er wel voor noodgevallen).
Ademes
14-10-2024 om 20:38
Bakblik schreef op 14-10-2024 om 13:58:
[..]
Deze vind ik altijd wonderlijk. Telefoon beneden als je huiswerk maakt, dat kan bijna niet meer. Die telefoon is hun agenda en rekenmachine, daar zijn ze ingelogd op magister/somtoday of andere software waar school het huiswerk in zet en ze hun resultaten kunnen zien. Als ze op een ander device willen inloggen komt er een verificatiecode naar hun mobiel. Plus dat ze dat ding ook nodig hebben om contact te hebben met klasgenoten voor groepsopdrachten of om iets te vragen.
Verantwoord mobielgebruik moeten ze leren en dat moet je als ouders begeleiden. Ik was in de weekenden vaak boven bezig met de was als ze op hun kamer huiswerk maakten. Door de week waren ze vaak laat thuis en zaten ze huiswerk te maken aan de keukentafel terwijl ik kookte. Dan kon ik terloops ook het mobielgebruik in de gaten houden.
Ja, ik realiseer me dat onze kinderen op een wat 'ouderwetse' school zaten. Ze gebruiken daar nog volop boeken en schriften en er wordt een papieren agenda geadviseerd. En ze hebben gewoon hun rekenmachine, want die hebben ze ook nodig voor toetsen.
Ze vonden het bij mij zelf ook wel fijn om de telefoon even heel ergens anders neer te leggen, omdat ze zelf gek werden van alle groepsapps. En als ze dan even wat moesten vragen of opzoeken liepen ze even naar beneden. Natuurlijk waren er ook momenten dat ze hun telefoon wel bij zich hadden, inderdaad rondom groepsopdrachten. Maar het was wel een mogelijkheid, om het ding even in een andere ruimte te parkeren.
Er zijn ook wel van die apps waarbij je een boom of struik kunt laten groeien als je 25 minuten niet op je telefoon zit. Dat werkte ook wel. Maar natuurlijk moeten ze het uiteindelijk zelf doen.
Gebruikersnaaminvullen
14-10-2024 om 20:46
TO, wat bedoel je met 4G? Is het de snelheid of bedoel je het verbruik, wat meestal in GB uitgedrukt wordt.
Netherfield
14-10-2024 om 21:33
Wij hebben thuis alle 4 een abonnement van €10 per persoon. Onbeperkt bellen, 500 sms-jes en 14 gig aan internet per maand. Bij Simpel.
Gebruikersnaaminvullen
14-10-2024 om 21:38
Hollands Nieuwe (Vodafone netwerk) Sim Only, 15 GB combitegoed, 10 euro (2 jaar). Als je Ziggo hebt krijg je er nog 10GB bij en een tv pakket.
https://www.hollandsnieuwe.nl/sim-only#duration=24&units=10000&packagetype=SIM_ONLY&brand=CONSUMER&addons=ziggotopup5000
Schemerlampje
14-10-2024 om 22:15
Caroline80 schreef op 14-10-2024 om 19:24:
Mijn kinderen hebben een databundel sinds ze naar de middelbare school gaan. Volgens mij hebben ze 12 GB per maand. Daar komen ze bij lange na niet aan behalve tijdens vakanties, want dan is er vaak geen wifi. Kost ook bijna niets meer. Nog geen 4 euro per maand. We hebben thuis geen vaste telefoon meer en bij het abonnement zit ook meteen gratis onbeperkt bellen (niet dat ze bellen, maar die optie is er wel voor noodgevallen).
4 euro? Bij welke provider? Ik kan dat op internet niet vinden. Alleen bij Youfone leek dat zo te zijn, maar dat was dus alleen de eerste 6 maanden, daarna werd het 2x zoveel.
Caroline80
15-10-2024 om 06:32
Schemerlampje schreef op 14-10-2024 om 22:15:
[..]
4 euro? Bij welke provider? Ik kan dat op internet niet vinden. Alleen bij Youfone leek dat zo te zijn, maar dat was dus alleen de eerste 6 maanden, daarna werd het 2x zoveel.
Bij 50 plus mobiel. Die hebben regelmatig goede acties. Voor de 1 betaal ik 3,33 per maand en voor de ander 3,83. En niet alleen de eerste zoveel maanden maar gewoon de hele contract tijd. Het is een 10GB abonnement met onbeperkt bellen en sms’en. En je krijgt 2MB extra per maand als er minimaal 2 personen op hetzelfde adres een abonnement hebben.
SuzyQFive
15-10-2024 om 14:13
Caroline80 schreef op 15-10-2024 om 06:32:
[..]
Bij 50 plus mobiel. Die hebben regelmatig goede acties. Voor de 1 betaal ik 3,33 per maand en voor de ander 3,83. En niet alleen de eerste zoveel maanden maar gewoon de hele contract tijd. Het is een 10GB abonnement met onbeperkt bellen en sms’en. En je krijgt 2MB extra per maand als er minimaal 2 personen op hetzelfde adres een abonnement hebben.
2mb is niet zoveel
Duufje
15-10-2024 om 14:48
Kind hier is jonger (10)
Hij heeft een internetbundel sinds hij af en toe een paar uurtjes alleen thuis is. Ik wil dat er geen enkel excuus is om ons niet te kunnen bereiken als het nodig is. Hij kan niet over zijn dataplafond gaan (dat kun je instellen) en heeft wel 'gewoon' ingestelde schermtijd- en appbeperkingen.
Caroline80
15-10-2024 om 15:56
SuzyQFive schreef op 15-10-2024 om 14:13:
[..]
2mb is niet zoveel
2GB bedoel ik.
HS26
16-10-2024 om 08:16
Duufje schreef op 15-10-2024 om 14:48:
Kind hier is jonger (10)
Hij heeft een internetbundel sinds hij af en toe een paar uurtjes alleen thuis is. Ik wil dat er geen enkel excuus is om ons niet te kunnen bereiken als het nodig is. Hij kan niet over zijn dataplafond gaan (dat kun je instellen) en heeft wel 'gewoon' ingestelde schermtijd- en appbeperkingen.
Bij Simpel heb je abonnement met plafond waarbij je max 3 nummers op kan geven die altijd bereikbaar zijn, bovenop plafond. Ideaal. Bundel op = pech maar ouders zijn nog gewoon bereikbaar.