Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-05-2022 om 07:24

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 23:59:

[..]

Dan begrijp je mijn post wel heel verkeerd. Je reageerde (nu weer trouwens) heel defensief, zoals mensen vaker doen als ze eigenlijk wel weten dat ze ongelijk hebben. Zoals ook gebeurde/gebeurt bij zaken bijvoorbeeld aangaande racisme of het eten van vlees, maar ik had ook vliegschaamte kunnen noemen, of spullen kopen bij de action enzo. Maar 20-30 jaar geleden had het ook over roken kunnen gaan. Toen reageerden rokers ook heel overtrokken als ze de gezondheidsrisico's onder ogen kregen.

Voor zulk defensief gedrag is een term, maar ik kom er dus niet op.

Waarom ben jij er zo van overtuigd dat jij gelijk hebt en de ander ongelijk? En je haalt wel degelijk racisme erbij. Ik vind het veel te ver gaan om het hebben van wel/ geen ebike te vergelijken met racisme. 

Anderen mogen het gewoon met jou oneens zijn. En een andere mening hebben. Misschien krijg jij in de toekomst gelijk, misschien ook niet. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-05-2022 om 07:28

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 23:59:

[..]

Dan begrijp je mijn post wel heel verkeerd. Je reageerde (nu weer trouwens) heel defensief, zoals mensen vaker doen als ze eigenlijk wel weten dat ze ongelijk hebben. Zoals ook gebeurde/gebeurt bij zaken bijvoorbeeld aangaande racisme of het eten van vlees, maar ik had ook vliegschaamte kunnen noemen, of spullen kopen bij de action enzo. Maar 20-30 jaar geleden had het ook over roken kunnen gaan. Toen reageerden rokers ook heel overtrokken als ze de gezondheidsrisico's onder ogen kregen.

Voor zulk defensief gedrag is een term, maar ik kom er dus niet op.

Defensief nog wel. Misschien moet je eens kijken naar wat je zelf plaatst en uitlokt. Je hebt het zelfs over ongelijk hebben terwijl je ook kan zeggen dat er verschillende meningen zijn. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-05-2022 om 07:29

Leene schreef op 08-05-2022 om 23:09:

[..]

Jaaaa maar van wat voor opvoeding gaat men dan uit???

Ik denk zomaar dat een kind uit Somalië geen 36 transatlantische retourvluchten per jaar 'kost'.

Zoals Gandhi zei; There is enough for everyone's need but not for everyone's greed.

En ja we dwalen af maar hoe dan ook een elektrische fiets voor iedereen is toch weer een uiting van een zekere decadentie...zeker als het naast een auto komt. Natuurlijk heb ik het niet over mensen met gezondheidsproblemen of degenen zonder auto die 30 plus kilometer moeten rijden.

Maar waarom moet een 15 jarige ( of 20, 30, 40 50 of 60 jarige) een elektrische fiets voor 10 km enkele reis.

En persoonlijk blijf ik worstelen met het feit dat voor onze accu's, mobieltjes enz kinderarbeid in de mijnen nodig is. Dus ben ik in het bezit van een fairphone maar ja ook zij kunnen niet een compleet slaaf vrije mobieltje produceren.

Echt je denkt er te makkelijk over als je zegt: ' het gaat ' alleen 'maar' om een elektrische fiets. Dat moet iedereen ' zelluf weten' 'iedereen een elektrische fiets dus ik ook'.

Ik stop er maar mee. Mijn antwoord is duidelijk. Geen electrische fiets voor een 15 jarige.

Maar ook jij hebt toch dat mobieltje, en misschien ook wel een wasmachine en afwasmachine. Ook niet per se nodig natuurlijk. Je legt nu de grens bij de e-bike, maar dat is nogal willekeurig. Een ander vindt het misschien wel heel onnodig om een wasmachine te hebben, of een droger.

Drietje schreef op 09-05-2022 om 07:29:

[..]

Maar ook jij hebt toch dat mobieltje, en misschien ook wel een wasmachine en afwasmachine. Ook niet per se nodig natuurlijk. Je legt nu de grens bij de e-bike, maar dat is nogal willekeurig. Een ander vindt het misschien wel heel onnodig om een wasmachine te hebben, of een droger.

Vooral die droger!

Micky80 schreef op 08-05-2022 om 22:53:

mijn hemel, ik schrik van alle reacties op mijn post. Blijkbaar een gevoelig onderwerp. Ik heb iig besloten om het bedrag voor een ‘gewone’ fiets beschikbaar te stellen en de rest kan hij bij elkaar sparen.

Voor hij zijn geld in een e-bike steekt, kan hij dan ook jouw fiets een paar weken uitproberen? Ervaren of het waard is daar zijn geld in te steken of die op zijn spaarrekening te laten tot hij 16 is.

vervolg,
En misschien bevalt dit hem zo goed dat hij geeneens een scooter meer hoeft als hij 16 wordt; snel genoeg op plaats bestemming en tegelijk minder duur uit. Precies het brein van een puber. Pubers denken niet zo snel aan milieu, ook niet zo vreemd als je de tv- beelden van lange rijen van volwassenen blij de incheckbalie op schiphol ziet terwijl juist de volwassenen hun mond vol hebben over CO2 etc. En het de volwassenen zijn die pubers even wijzen hoe zuinig te zijn met deze planeet. Als pubers ergens gevoelig voor zijn is het wel voor hypocrisie.
Daarnaast; pubers leren van vallen en opstaan, laten we hen vooral die lessen niet ontnemen.

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:57:

[..]

Heel veel mensen missen de discipline, dat is gewoon zo. Boodschappen bezorgen is leuk voor als je slecht ter been bent of straatvrees hebt, anders dan dat is het pure onzin. Toch draaien die bezorgdiensten overuren.

En e-bikes vind ik tokkie ja. Ik woon in de stad en zie zat jonge knapen (en volwassenen) langs me heen scheuren. Pak gewoon de fiets. Zo'n ding (step trouwens nog meer) het toppunt van luiheid.

Huh? Boodschappen bezorgen is voor als je slecht ter been bent?

Ik heb boodschappen doen niet nodig voor mijn beweging hoor. Ik bestel boodschappen omdat de Jumbo hier 5 km vandaan zit, ze dan voor mij die spullen niet in de schappen moeten zetten,( wat geld kost) het minder druk is in de fysieke winkel , omdat het mij tijd bespaart voor een andere leuke sport , en omdat 1 vrachtwagen minder slecht voor milieu is dan 30 auto's die om boodschappen komen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-05-2022 om 11:30

MamaE schreef op 09-05-2022 om 00:01:

Cognitieve dissonantie heet dat. Voor jezelf recht praten wat krom is of waarom een bepaalde keuze gerechtvaardigd is terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Heb je het over mijn post?

Haha, Miepjecody
Als je zou schrijven dat je gezwicht was voor de blijde tv-spotjes van AH en andere thuisbezorgdiensten, zou ik je geloven.
Thuisbezorgen is de nieuwe vorm van luxe, niets meer niets minder.
Als ik een paar pizza’s laat bezorgen ipv effe naar de jumbo lopen, is dat uit pure gemakzucht.

Tickel schreef op 09-05-2022 om 11:30:

[..]

Heb je het over mijn post?

Nee troelahoep had het over een woord waar ze niet op kwam met deze lading dus ik dacht dat ze dat bedoelde.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-05-2022 om 11:35

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 11:31:

Haha, Miepjecody
Als je zou schrijven dat je gezwicht was voor de blijde tv-spotjes van AH en andere thuisbezorgdiensten, zou ik je geloven.
Thuisbezorgen is de nieuwe vorm van luxe, niets meer niets minder.
Als ik een paar pizza’s laat bezorgen ipv effe naar de jumbo lopen, is dat uit pure gemakzucht.

Of omdat ze beter smaken bij de pizzeria vandaan dan de Jumbo.

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 11:31:

Haha, Miepjecody
Als je zou schrijven dat je gezwicht was voor de blijde tv-spotjes van AH en andere thuisbezorgdiensten, zou ik je geloven.
Thuisbezorgen is de nieuwe vorm van luxe, niets meer niets minder.
Als ik een paar pizza’s laat bezorgen ipv effe naar de jumbo lopen, is dat uit pure gemakzucht.

Wat een onzin.

Vroeger kwam de SRV wagen gewoon voor je deur.

Je kan je ook afvragen Waarom we massaal naar 1 locatie gaan, om daar spullen uit schappen te halen, die er net zijn ingezet.

Ook niet heel.efficient

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 11:31:

Haha, Miepjecody
Als je zou schrijven dat je gezwicht was voor de blijde tv-spotjes van AH en andere thuisbezorgdiensten, zou ik je geloven.
Thuisbezorgen is de nieuwe vorm van luxe, niets meer niets minder.
Als ik een paar pizza’s laat bezorgen ipv effe naar de jumbo lopen, is dat uit pure gemakzucht.

En over die pizza slaat helemaal nergens op, want uit de supermarkt zijn ze echt een stuk smeriger. 

En niet iedereen woont op.loopafstand van de jumbo

Temet schreef op 08-05-2022 om 20:44:

Het argument dat ik hier nog niet veel heb zien langskomen maar wat je ook niet moet onderschatten: die e-bikes zijn behoorlijk diefstalgevoelig.

En voor degenen die het hebben over al het sporten dat naast de e-bike gedaan kan worden: voor sportsceptici zoals ik werkt het juist omgekeerd. Omdat ik een loodzware niet-electrische Azor rij, hoef ik gelukkig niet te sporten (nou ja, wekelijks krap uurtje Basic Fit voor de armspieren etc).

Dat is ook een van de redenen waarom ik zelf nog op een oud 2e hands barrel rijd. Als die gestolen wordt is het natuurlijk jammer maar vind ik wel weer een andere 2e hands fiets, zo'n fietser ben ik toch niet. 

Gemak dient de mens dus ik zou het hem wel gunnen. Niet moeilijk doen als het ook makkelijk kan is mijn motto.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.