Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje 5jr koos prinsessen feestmuts bij traktatie klas


Mevrouw75 schreef op 10-07-2024 om 13:20:

[..]

Als kleuter een koningsverjaardagsmuts in blauw en roze is niet afwijken van de norm.

TO schrijft dat alle andere jongetjes spiderman en mario mutsen droegen. Dus kennelijk is dat daar de norm. Dan is de roze prinsessenmuts in die klas dus kennelijk niet de norm voor jongetjes. Het is niet zo dat ik vind dat kinderen niet zelf mogen kiezen hè? Of dat ik iets heb tegen jongens met roze of meisjes met dino's oid. Maar stellen dat een moeder niet mag vinden dat haar kind stoer is als het zijn eigen keuzes maakt, want beleg kiezen is ook keuzes maken, vind ik wat belerend. 

Edit: ik sloeg vooral aan op het corrigeren van TO. Ze opent een topic. 20+ mensen zeggen dat het door haar ervaren probleem geen probleem is. En dat ze trots moet zijn, dat weinig kinderen zo durven kiezen, dat het toch fijn is dat ie (nog) zo vrij is enz. Kan me best voorstellen dat als je wel een probleem ervaart dat best even schakelen is als iedereen het anders lijkt te zien. Dan reageert TO heel sportief met: jullie hebben gelijk en bij nader inzien vind ik mijn zoon hartstikke stoer. En dan moet er gelijk weer iemand overheen met een foei: je mag (nee moet) het niet stoer vinden. Kom op zeg. 

Meesje schreef op 10-07-2024 om 12:13:

[..]

Behalve dat anderen zelden een mening hebben over je broodbeleg. En wel over je kledingkeuze. Iets kiezen dat afwijkt van de norm mag je MI best stoer vinden.

Mwah. Daardoor bevestig je vooral dat het uitzonderlijk is. En hoe minder we dat bevestigen, hoe sneller we van die onzin af zijn (al heb ik niet de illusie dat dat ooit volledig gebeurt). 

Ik begrijp wat je zegt en dat is vaak ook mijn eerste emotionele reactie. Maar ik vind dat dat anders zou moeten zijn. Wordt een beetje filosofisch zo.

Doemijdieglazenbol schreef op 10-07-2024 om 14:27:

[..]

Mwah. Daardoor bevestig je vooral dat het uitzonderlijk is. En hoe minder we dat bevestigen, hoe sneller we van die onzin af zijn (al heb ik niet de illusie dat dat ooit volledig gebeurt).

Ik begrijp wat je zegt en dat is vaak ook mijn eerste emotionele reactie. Maar ik vind dat dat anders zou moeten zijn. Wordt een beetje filosofisch zo.

Ik begrijp ook wel wat jij zegt hoor. En ik stoor me er bijvoorbeeld ook aan dat mijn dochter jongensspeelgoed heeft volgens sommigen. Nee, ze heeft gewoon speelgoed, voor kinderen. Ik vond het in dit kader echter zo lullig en belerend overkomen naar TO. Die bereid is haar zienswijze bij te stellen, maar dat is dan niet goed genoeg. 

Mugske schreef op 10-07-2024 om 13:41:

[..]

Dit wel natuurlijk (en schoon en heel). Wat gepast bij de leeftijd wordt gevonden, verschilt soms ook. Mijn basisschoolkind mag geen croutons met blote buik dragen, ik zie wel andere kinderen dat op school wel dragen (die ouders vinden dat wel gepast)

Mijn kind gaat gerust met kapotte kleren naar school. Ze ging ook met een klein vlekje naar school. Nu niet meer, de sociale norm is echt:1 dag. Ook als kleding nog gewoon schoon is. 

Nick90 schreef op 10-07-2024 om 13:08:

[..]

Mwoah, ik vind dan wel dat het wel gepast voor de leeftijd moet zijn wat je kind draagt.

Die snap ik niet ben ik bang. Of bedoel je te ‘sexy’? Dat is nooit echt aan de orde geweest.

Meesje schreef op 10-07-2024 om 14:35:

Ik vond het in dit kader echter zo lullig en belerend overkomen naar TO. Die bereid is haar zienswijze bij te stellen, maar dat is dan niet goed genoeg.

Eens.

Meesje schreef op 10-07-2024 om 14:35:

[..]

Ik begrijp ook wel wat jij zegt hoor. En ik stoor me er bijvoorbeeld ook aan dat mijn dochter jongensspeelgoed heeft volgens sommigen. Nee, ze heeft gewoon speelgoed, voor kinderen. Ik vond het in dit kader echter zo lullig en belerend overkomen naar TO. Die bereid is haar zienswijze bij te stellen, maar dat is dan niet goed genoeg.

ik bedoelde het vooral als algemene opmerking. Niet specifiek tegen TO. Ik las daar zelfreflectie en dat is altijd 🎉

Meesje schreef op 10-07-2024 om 13:45:

[..]

TO schrijft dat alle andere jongetjes spiderman en mario mutsen droegen. Dus kennelijk is dat daar de norm. 

Of die kinderen voelden niet de vrijheid om voor een roze prinsessenmuts te kiezen. Sommige ouders zijn wel heel erg van jongens en meisjesdingen en vooral niet andersom. Neef van man heeft 2 zoontjes maar daar mag dus geen pop of roze. 

Weet je ik vind het juist al prima dat je je bewust bent van je gevoelens. En het is goedvind ik- dat je hem niet gaat sturen maar hem echt laat kiezen in wat hij wil, zonder oordeel.
Juist omdat je aanvoelt dat je een soort schaamte hebt, kun je je daaroverheen zetten met het besef dat dat jouw aangeleerde rollenpatroon is waaraan je je eigenlijk niet wil conformeren. Toch?

Mijn zesjarige eiste dat het woord 'Kids' van zijn rugtas werd verwijderd. Okee, zoek maar een grote badge uit.

Die heeft de hele basisschooltijd met een fluorescerende doodshoofdbadge op zijn minirugtas gelopen. 

Of het 'passend' was, geen idee, maar zoon was er blij mee.

Mugske schreef op 10-07-2024 om 13:41:

Mijn basisschoolkind mag geen croutons met blote buik dragen, 

Dat vind ik voor croutons ook wel vrij ongepast. Die moeten netjes in de soep blijven liggen in plaats van zich met blote buik op het schoolplein te begeven  

Zoe83 schreef op 10-07-2024 om 10:20:

Helemaal gelijk allemaal. Ik vind het juist nu stoer dat ie kiest wat ie het mooiste vindt en hij niet let op wat anderen ervan vinden. Daar kan IK juist wat van leren. Zo lief dat jullie zo mee dachten met mij. Knuffel!

Daar kunnen wij allemaal wat van leren 😉 of een groot deel van ons.

Dank voor het delen van dit goede voorbeeld van je zoon ❤️

Ginevra schreef op 10-07-2024 om 16:04:

[..]

Dat vind ik voor croutons ook wel vrij ongepast. Die moeten netjes in de soep blijven liggen in plaats van zich met blote buik op het schoolplein te begeven

Ginevra schreef op 10-07-2024 om 16:04:

[..]

Dat vind ik voor croutons ook wel vrij ongepast. Die moeten netjes in de soep blijven liggen in plaats van zich met blote buik op het schoolplein te begeven

Ik ben blij dat je dit even opmerkt, ik zat er al mee in mijn maag.

Misschien koos hij wel de muts die het beste bij zijn shirt paste. Fashionista in de dop.




Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.