Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje 5jr koos prinsessen feestmuts bij traktatie klas


de lievelingskleur van mijn zoontje is roze, hij is bijna 5. Hij laat altijd zo trots zijn roze spullen zien. Als hij mag kiezen tussen kleuren kiest hij roze, liefst met glitters. Mooi toch. Blijkbaar spreekt dat hem aan.
Dochter had het liefst feestmutsen/plaatjes/stickers van Spiderman, auto’s of voetbal. Ik heb werkelijk nooit gemerkt dat anderen dat raar vinden. Laat die kinderen lekker kiezen wat ze mooi vinden, ze hebben geen oordeel. En op wat andere ouders denken heb je geen invloed, loslaten dus.

TrefleQ schreef op 10-07-2024 om 04:02:

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Nou dat! Waarom moet het in de ouderapp? Is dat normaal tegenwoordig? Ben dan blij dat ik allang geen kinderen meer op de basisschool heb. 

Tango schreef op 10-07-2024 om 23:26:

[..]

Nou dat! Waarom moet het in de ouderapp? Is dat normaal tegenwoordig? Ben dan blij dat ik allang geen kinderen meer op de basisschool heb.

Hier niet. Hier krijgen alleen de ouders van de jarige de foto's van het feestvarken.

TrefleQ schreef op 10-07-2024 om 04:02:

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Toch gewoon leuk, dat je als ouders een beetje meekrijgt van wat er op school gebeurt?

Zolang het gepaste foto's zijn natuurlijk. Maar een foto van een goed verlopende verjaardagsviering lijkt me niks mis mee.

Ik vind het persoonlijk niet zo nodig dat leerkrachten alles lopen te fotograferen in de klas. Richt je gewoon op de groep en lesgeven of iets organiseren. Ik hoef ook zeker niet twintig keer per jaar foto's van jarige kinderen te ontvangen. Ik gun ze allemaal een leuke verjaardag, maar een eventuele foto zou ik alleen bij mijn eigen kind interessant vinden. 

We hadden vroeger ook een leuke verjaardag op school zonder dat alles werd vastgelegd. Maar oké, andere tijd misschien. Maar ouders die dan andere ouders gaan aanspreken op de keuze voor een bepaalde feestmuts van een kleuter? Dan heb je echt te weinig te doen in het leven.

Toen ik een jaar of tien was verbeeldde ik me dat ik een paard was. Natuurlijk hinnikte ik niet en at ik geen gras. Het was dus wat selectief dat verlangen.

rionyriony schreef op 11-07-2024 om 10:47:

Toen ik een jaar of tien was verbeeldde ik me dat ik een paard was. Natuurlijk hinnikte ik niet en at ik geen gras. Het was dus wat selectief dat verlangen.

whut? 

Tango schreef op 10-07-2024 om 23:26:

[..]

Nou dat! Waarom moet het in de ouderapp? Is dat normaal tegenwoordig? Ben dan blij dat ik allang geen kinderen meer op de basisschool heb.

In een whatsappgroep zou ik al helemaal niet willen.... dan hebben andere mensen foto's van jouw kind op hun telefoon staan, die op die manier een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Bijvoorbeeld dat je met je hoofd eindigt als whatsappsticker die viral gaat (een keer gebeurd met kennis van een van mijn kinderen).

MamaE schreef op 11-07-2024 om 10:04:

Ik vind het persoonlijk niet zo nodig dat leerkrachten alles lopen te fotograferen in de klas. Richt je gewoon op de groep en lesgeven of iets organiseren. Ik hoef ook zeker niet twintig keer per jaar foto's van jarige kinderen te ontvangen. Ik gun ze allemaal een leuke verjaardag, maar een eventuele foto zou ik alleen bij mijn eigen kind interessant vinden.

We hadden vroeger ook een leuke verjaardag op school zonder dat alles werd vastgelegd. Maar oké, andere tijd misschien. Maar ouders die dan andere ouders gaan aanspreken op de keuze voor een bepaalde feestmuts van een kleuter? Dan heb je echt te weinig te doen in het leven.

En helemaal mee eens!

Maremare schreef op 10-07-2024 om 12:30:

Als je zoon blij is met zijn keuze voor die specifieke verjaardagsmuts dan is dat toch helemaal prima? Leven en laten leven. En de eventuele mening van andere ouders zou me al helemaal geen biet interesseren.

Toen mijn zoon in de eerste BSO-week met roze nagellak op z'n nagels thuis kwam waren er ook mensen die daar iets van vonden. Heb mijn schouders opgehaald en gezegd dat ik blij ben als mijn kind blij is. Ieder kind heeft wel periodes dat er keuzes gemaakt worden die afwijken van wat volgens de "waarden en normen" normaal zou zijn. Maar wat is tegenwoordig normaal en abnormaal? Het is maar net hoe spastisch we zelf omgaan met dingen. Waarschijnlijk kiest hij volgende week weer voor blauw.

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Ik herinner me ineens dat ik de zomer nadat ik eindexamen had gedaan op een jongen/meisje tweeling van 3 jaar paste, omdat hun moeder ziek was en vader moest werken. Ik was daar elke werkdag de hele dag en vaak ook 's avonds. De kinderen waren nog niet zindelijk, daar had moeder geen puf voor gehad vanwege haar ziekte. Ik ben dus met de kinderen gaan trainen om zindelijk te worden. Ze mochten zelf een kleine beloning kiezen als ze op het potje waren geweest. Het jongetje koos dat hij elke keer één nageltje roze gelakt wilde hebben. Het meisje dat ik haar heel hard duwde op de schommel. Aan het einde van de dag kwam pa thuis en liet zijn zoon hem trots 3 roze nageltjes zien. Pa was nogal traditioneel en was het er niet mee eens. Vervolgens vroeg hij waarom zijn dochter geen roze nagels had. Die vertelde hem met schitterende ogen wat háár beloning was. Ook daar had pa geen goed woord voor over. Ik heb hem gevraagd of hij wilde dat zijn kinderen zindelijk werden of niet. Ik was 18 en in mijn extreem-feministische fase. Ik had - en heb -  geen boodschap aan dat soort gemekker. Laat ik nou net het meest roze prinsessen ballet dochtertje ter wereld krijgen...

Ginevra schreef op 10-07-2024 om 16:04:

[..]

Dat vind ik voor croutons ook wel vrij ongepast. Die moeten netjes in de soep blijven liggen in plaats van zich met blote buik op het schoolplein te begeven

Haha, grappige autocorrect, ik bedoelde natuurlijk croptop

Mugske schreef op 11-07-2024 om 18:47:

[..]

Haha, grappige autocorrect, ik bedoelde natuurlijk croptop

Ik heb er serieus lang over nagedacht (een minuut of zo) en kwam er niet uit! Hahaha. Fantastisch!

Dymo schreef op 11-07-2024 om 14:45:

[..]

Ik herinner me ineens dat ik de zomer nadat ik eindexamen had gedaan op een jongen/meisje tweeling van 3 jaar paste, omdat hun moeder ziek was en vader moest werken. Ik was daar elke werkdag de hele dag en vaak ook 's avonds. De kinderen waren nog niet zindelijk, daar had moeder geen puf voor gehad vanwege haar ziekte. Ik ben dus met de kinderen gaan trainen om zindelijk te worden. Ze mochten zelf een kleine beloning kiezen als ze op het potje waren geweest. Het jongetje koos dat hij elke keer één nageltje roze gelakt wilde hebben. Het meisje dat ik haar heel hard duwde op de schommel. Aan het einde van de dag kwam pa thuis en liet zijn zoon hem trots 3 roze nageltjes zien. Pa was nogal traditioneel en was het er niet mee eens. Vervolgens vroeg hij waarom zijn dochter geen roze nagels had. Die vertelde hem met schitterende ogen wat háár beloning was. Ook daar had pa geen goed woord voor over. Ik heb hem gevraagd of hij wilde dat zijn kinderen zindelijk werden of niet. Ik was 18 en in mijn extreem-feministische fase. Ik had - en heb - geen boodschap aan dat soort gemekker. Laat ik nou net het meest roze prinsessen ballet dochtertje ter wereld krijgen...

Vindt het ook helemaal onzinnig. Had op een bepaalde leeftijd veel meisjes in mijn omgeving die rose helemaal zat waren en per se broeken wilden dragen, omdat dat meer vrijheid met spelen bood.

Nou hoorde ik nog niet zo lang geleden, toen mijn peuter dochter met een rose pet binnenkwam, de leidster zeggen tegen de jongetjes, "zij is een meisje, ze mag rose dragen." En toen ze gevallen was, "ze dacht dat ze een jongetje was, en probeerde te voetballen."

Ze speelt liever met auto's dan met poppen en is dol op rose. Dat hebben wij geen van beide opgedrongen. 

Wij geven aan jonge kinderen geslachts neutrale verjaardagscadeautjes, totdat ze hun eigen voorkeuren kenbaar maken.

"En toen ze gevallen was, "ze dacht dat ze een jongetje was, en probeerde te voetballen."

Daar zou ik serieus werk van maken bij haar zelf én bij het management van de kinderopvangorganisatie. Is ze nou helemaal van de pot gerukt! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.