Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje 5jr koos prinsessen feestmuts bij traktatie klas


Gelebloem schreef op 10-07-2024 om 10:16:

Vind het nog tot daar aan toe dat je er zelf een issue mee hebt, maar wat andere mensen daar van vinden joh, waarom is dat zo belangrijk. Mensen vinden altijd wat, en vaak vinden ze dat ongeveer een seconde lang voordat ze weer nadenken over hun eigen leven. Ik krijg een dochter en heb vooral kleding in rozetinten gekocht. Die draag ik zelf graag, en een baby heeft nog geen mening. Bij mij zeuren mensen vervolgens dat ik meer blauw en groen zou moeten kopen want anders is het weer stereotypisch meisjes. Echt, de bloemetjes buiten bloeien in alle kleuren, wat een ge-emmer.

Niks van aan trekken inderdaad. Zolang de baby maar iets comfortabels aan heeft is het prima. Wij hadden heel veel babykleertjes doorgeschoven gekregen. Zat echt vanalles bij. Als mijn man haar aan had gekleed was het vaak iets met dinos en ik koos vaak wat meer meisjes achtige kleding uit de stapel. Als er alleen roze in de kast had gelegen was het ook prima geweest. Nu is ze 5 en heeft ze een eigen mening en nog steeds van alles wat in haar kledingkast. Toen ze een blauw dino shirt wilde van de jongens afdeling heb ik die gewoon gekocht. Ik maak mij daar helemaal niet druk om en als ze een jongentje was geweest ook niet. Zolang ze het zelf maar mooi vinden.

Zoe83 schreef op 10-07-2024 om 10:20:

Helemaal gelijk allemaal. Ik vind het juist nu stoer dat ie kiest wat ie het mooiste vindt en hij niet let op wat anderen ervan vinden. Daar kan IK juist wat van leren. Zo lief dat jullie zo mee dachten met mij. Knuffel!

Het is niet stoer. Het is gewoon een keuze. Net als kiezen wat je op je boterham wil. That's all. Die normatieve lading mag (of moet) er volledig af.

ik krijg altijd jeuk van dit soort topics,laat je kind lekker dragen wat ie mooi vind!
Hij is nog jong, dus als ouders daar negatief over gaan doen.. gewoon geen woorden meer voor

MRI

MRI

10-07-2024 om 11:38

En voor iedereen die zegt "oh maar dat deed mijn kind ook en het is toch goed gekomen": als hij over tien of twintig jaar nog steeds een prinsessenjurk of zo aan wil, is het ook goed gekomen. 

kinderen denken vaak gewoon heel logisch, als je jarig bent, wil je er toch niet uitzien als een superheld in zn dagelijkse kloffie? Nee, dan kies je ervoor je te kleden als een koning, met goud en edelstenen, dat is gewoon logisch.

Ik heb het altijd heerlijk gevonden dat mijn beide kinderen (j/m, intussen allebei volwassen) altijd hebben gedaan en gedragen wat ze zelf mooi en prettig vonden en vinden. Zoon liep rustig in november nog in een korte broek want had het altijd warm. En loopt nu met nagellak in alle kleuren van de regenboog en heeft in beide oren een oorbel. Helemaal prima! Dochter trekt zich ook niks aan van mode en wat haar wel of niet staat, als zij het zelf maar mooi vindt. Over het algemeen kiest ze wat stoerdere kleding en dat is prima. Ik ben wel blij overigens dat ze pas op ruim volwassen leeftijd aan de tattoos is begonnen, maar ook daar: ze kiest wat zij wil en mooi vindt. Ik heb zelf niks met tattoos, maar dat zij lang nadenkt over wat en waar ze laat plaatsen vind ik dan weer wel geweldig.

MRI schreef op 10-07-2024 om 11:38:

En voor iedereen die zegt "oh maar dat deed mijn kind ook en het is toch goed gekomen": als hij over tien of twintig jaar nog steeds een prinsessenjurk of zo aan wil, is het ook goed gekomen.

Ja ook dit, alsof je dan niet goed bent.. 

Duidelijk weer een reltopic. Welke weldenkende ouder maakt hier een probleem van. Het is een kleuter.

Doemijdieglazenbol schreef op 10-07-2024 om 10:55:

[..]

Het is niet stoer. Het is gewoon een keuze. Net als kiezen wat je op je boterham wil. That's all. Die normatieve lading mag (of moet) er volledig af.

Behalve dat anderen zelden een mening hebben over je broodbeleg. En wel over je kledingkeuze. Iets kiezen dat afwijkt van de norm mag je MI best stoer vinden. 

Als je zoon blij is met zijn keuze voor die specifieke verjaardagsmuts dan is dat toch helemaal prima? Leven en laten leven. En de eventuele mening van andere ouders zou me al helemaal geen biet interesseren. 

Toen mijn zoon in de eerste BSO-week met roze nagellak op z'n nagels thuis kwam waren er ook mensen die daar iets van vonden. Heb mijn schouders opgehaald en gezegd dat ik blij ben als mijn kind blij is. Ieder kind heeft wel periodes dat er keuzes gemaakt worden die afwijken van wat volgens de "waarden en normen" normaal zou zijn. Maar wat is tegenwoordig normaal en abnormaal? Het is maar net hoe spastisch we zelf omgaan met dingen. Waarschijnlijk kiest hij volgende week weer voor blauw.

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Meesje schreef op 10-07-2024 om 12:13:

[..]

Behalve dat anderen zelden een mening hebben over je broodbeleg. En wel over je kledingkeuze. Iets kiezen dat afwijkt van de norm mag je MI best stoer vinden.

Ik weet alleen niet of dat op die leeftijd echt al speelt..? Op latere leeftijd is dat misschien stoer (of hoe je het ook wil noemen). Op deze leeftijd is het inderdaad gewoon een keuze en kijkt een kind er helemaal niet naar of dat 'normaal' is of niet 

Jonagold schreef op 10-07-2024 om 11:57:

Ik heb het altijd heerlijk gevonden dat mijn beide kinderen (j/m, intussen allebei volwassen) altijd hebben gedaan en gedragen wat ze zelf mooi en prettig vonden en vinden. Zoon liep rustig in november nog in een korte broek want had het altijd warm. En loopt nu met nagellak in alle kleuren van de regenboog en heeft in beide oren een oorbel. Helemaal prima! Dochter trekt zich ook niks aan van mode en wat haar wel of niet staat, als zij het zelf maar mooi vindt. Over het algemeen kiest ze wat stoerdere kleding en dat is prima. Ik ben wel blij overigens dat ze pas op ruim volwassen leeftijd aan de tattoos is begonnen, maar ook daar: ze kiest wat zij wil en mooi vindt. Ik heb zelf niks met tattoos, maar dat zij lang nadenkt over wat en waar ze laat plaatsen vind ik dan weer wel geweldig.

Mwoah, ik vind dan wel dat het wel gepast voor de leeftijd moet zijn wat je kind draagt. 

Meesje schreef op 10-07-2024 om 12:13:

[..]

Behalve dat anderen zelden een mening hebben over je broodbeleg. En wel over je kledingkeuze. Iets kiezen dat afwijkt van de norm mag je MI best stoer vinden.

Als kleuter een koningsverjaardagsmuts in blauw en roze is niet afwijken van de norm.

HAHA!wait..what schreef op 10-07-2024 om 13:02:

[..]

Ik weet alleen niet of dat op die leeftijd echt al speelt..? Op latere leeftijd is dat misschien stoer (of hoe je het ook wil noemen). Op deze leeftijd is het inderdaad gewoon een keuze en kijkt een kind er helemaal niet naar of dat 'normaal' is of niet

Zeker wel! Dat roze ‘voor meisjes’ is, is wel degelijk in sommige kleuterklassen al een ding. Je daar niets van aantrekken vind ik wel stoer. 

Nick90 schreef op 10-07-2024 om 13:08:

[..]

Mwoah, ik vind dan wel dat het wel gepast voor de leeftijd moet zijn wat je kind draagt.

Dit wel natuurlijk (en schoon en heel). Wat gepast bij de leeftijd wordt gevonden, verschilt soms ook. Mijn basisschoolkind mag geen croutons met blote buik dragen, ik zie wel andere kinderen dat op school wel dragen (die ouders vinden dat wel gepast) 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.