Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje 5jr koos prinsessen feestmuts bij traktatie klas


Ik vind dit een heel triest bericht. 
Mijn advies is : koop een leuke babypop met kleertjes voor hem.

Bolmieke schreef op 10-07-2024 om 07:53:

[..]

Het valt mij op dat er in onze maatschappij meer waarde wordt gehecht aan zaken die je als mannelijk kunt benoemen. Zo zullen de meesten een feestmuts met monstertruck grappig en stoer vinden op een meisje maar de prinsessenmuts slap op een jongen.

En een prinsessenmuts weer echt typisch meisjemeisje, met een oogdraai.  

Beterlaat2021! schreef op 10-07-2024 om 07:54:

Ik vind dit een heel triest bericht.
Mijn advies is : koop een leuke babypop met kleertjes voor hem.

Wat een raar advies, een kind kiest voor een prinsessen muts (althans wat iedereen een prinsessen muts vindt) en moet vervolgens baby's leuk vinden?

Ik zou mij focussen op het nog niet duidelijk praten van je vijf jarige zoon. Dat is belangrijker dan het soort feestmuts.

Lekker loslaten. Je zoon mocht kiezen en koos wat hij het mooiste vond. Als een andere ouder daar iets van zou vinden zegt dat vooral heel veel over die ouder en niets over jouw kind. 

Ja dat is stom. 

Nou en? Wat een non-probleem. Je kind koos een muts die hij mooi vindt en was daar trots op. Boeiend wat een ander vindt of denkt. Alsof ouders jou vragen gaan stellen over de keuze van je kind. Die hebben, naar ik mag hopen, wel meer te doen in het leven. En als ze het wel vragen, zou ik ze dit ook antwoorden. 

mijn dochter van 14 heeft altijd jongens kleding aan, voetbalt en koos altijd iets met voetbal/Mario/race-auto’s. Schoolspullen: blauw, rugzak: legerprint, heeft een skateboard etc. Dit al zolang ze haar eigen mening hierover kenbaar kan maken. Ons boeit het sowieso al niet en andere mensen denken maar lekker wat ze willen denken. 
overigens heb ik er nog nooit een vervelende reactie op gehad. Weleens vragen maar die kun je makkelijk pareren toch. Doet ze zelf ook. Als iemand vraagt waarom ze er zo uitziet voldoet een simpel: “omdat ik dat mooi vind”. 

Roze is in andere culturen niet alleen voor meisjes en in de westerse wereld pas honderd jaar.
https://www.quest.nl/maatschappij/cultuur/a25624431/roze-meisjeskleur-waarom/

Hier een zoon met een oudere zus, dus ja, alle prinsessenjurken en roze blingbling topjes droeg hij ook, waren toch veel mooier dan de soms best saaie jongens kleuren/kleding. Maar goed, uiteindelijk vlogen de barbies wel door de woonkamer omdat ze aan het vechten waren zoals een actionman en haar roze rolschaatsen werden gebruikt als vrachtwagen. Uiteraard had hij ook eigen speelgoed en jongensachtige dingen, maar het werd allemaal door elkaar heen gebruikt. Ook door dochter, maar die had toch wel meer meisjesachtige dingen. (en nu ze volwassen is is ze dat weer helemaal niet, maar meer van de stoere kleding)

Ach, in de tijd dat ik klasseassistent was werd er door de jongens meer 'gevochten' om de mooiste prinsessenjurkjes in de huishoek of poppenhoek. Tranen met tuiten als een ander die al aan had. Ze konden dan ook echt als een model ermee rondlopen en voor de spiegel ronddraaien want dat wapperde zo mooi. 
Heerlijk om ze zo te zien spelen en genieten toch?
Niet alle ouders konden het even goed waarderen, want jongen, niet stoer en ga zo maar door. 

Lijkt mij verder geen kwaad in zitten, bij spel hoort alles uitproberen en doen wat jij het leukste vindt, zolang je respectvol blijft naar de rest van je omgeving.

Wat al is gezegd, als hij de hoed heeft gekozen die hij op dat moment het mooiste vond, zonder af te gaan op de mening van andere kinderen of rekening te houden met hoe het hoort. Respect voor hem! Er zijn weinig kinderen die dat durven en doen.

TrefleQ schreef op 10-07-2024 om 04:02:

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Dit

Denk ook niet dat dit zomaar mag of je moet er toestemming voor geven

Vind het nog tot daar aan toe dat je er zelf een issue mee hebt, maar wat andere mensen daar van vinden joh, waarom is dat zo belangrijk. Mensen vinden altijd wat, en vaak vinden ze dat ongeveer een seconde lang voordat ze weer nadenken over hun eigen leven. Ik krijg een dochter en heb vooral kleding in rozetinten gekocht. Die draag ik zelf graag, en een baby heeft nog geen mening. Bij mij zeuren mensen vervolgens dat ik meer blauw en groen zou moeten kopen want anders is het weer stereotypisch meisjes. Echt,  de bloemetjes buiten bloeien in alle kleuren, wat een ge-emmer.

Zoe83

Zoe83

10-07-2024 om 10:20 Topicstarter

Helemaal gelijk allemaal. Ik vind het juist nu stoer dat ie kiest wat ie het mooiste vindt en hij niet let op wat anderen ervan vinden. Daar kan IK juist wat van leren. Zo lief dat jullie zo mee dachten met mij. Knuffel!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.