Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje 5jr koos prinsessen feestmuts bij traktatie klas

Hai hai,ja het gaat misschien nergens over maar mijn zoontje vierde vandaag zijn verjaardag in de klas. Hij is bijna 5 jaar. Koos ie een feestmuts met roze en blauwe bloemen met gouden steentjes uit. De foto's staan nog niet in de ouderapp, dat zal morgen wel komen maar ik ben ruimdenkend maar zag steeds bij andere vorige jarige jongens super Mario, spiderman feestmutsen en ik zie hem nooit naar meisjesachtige tekenfilms kijken, speelt alleen met jongensachtige monstertrucks etc en dan opeens zo een feestmuts. Had hem toevallig wel vandaag ook een roze polo aangetrokken. Hij kwam de klas uit en het stond zo girly. Hij praat nog niet heel duidelijk en uitleggen waarom ie zo een feestmuts had uitgekozen zal ie niet gauw doen en ik zal er ook niet naar vragen. Alleen is het heel stom als ik me een beetje schaam als straks die foto's op de Ouderapp komen? Ik weet het, belachelijk als ik erover nadenk eigenlijk!!! Dat ik überhaupt mij druk maak om wat anderen zullen denken maar toch dacht ik. Ik plaats dit onderwerp. Weet niet waarom, uit mijn eigen onzekerheid ofzo. 

Groetjes Zoë 


Ik hoop eigenlijk dat dit een grap is..? 
Je hoeft je echt niet te schamen hoor. Laat hem lekker zijn eigen keuzes maken en (ver)oordeel niet.. Ben je bang voor de reacties van anderen? Of wil je zelf graag dat hij niet opvalt wat dat betreft maar 'gewoon' zoals de meeste jongens is..?

Hoe zou je het vinden als hij nagellak op wil (bijvoorbeeld) ? 

Juist leuk dat hij gewoon de muts uitkoos die hij op dat moment het meest feestelijk vond of zo. Super Mario associeert hij misschien meer met spelen, en deze muts met feest? Al is het maar omdat de kleuren 'mooier' (liever, minder 'hard')  zijn? 

Als iemand er een opmerking over maakt, zou ik lachend zeggen dat in elk geval duidelijk is dat hij écht zelf mocht kiezen en deze muts op dat moment blijkbaar echt de mooist vond...prima, toch?  

Korte reactie: Ja, dat is heel stom.

Uitgebreidere reactie: Het is wat jij er zelf bij denkt, en dat is mogelijk heel wat anders dan hij, of andere ouders, denken.

Hij is nog jong genoeg om zonder oordeel vanalles te dragen wat hem op dat moment leuk lijkt. 

(En wat zou het mooi zijn als dat op elke leeftijd zo zou zijn.)

Kind van 5 kiest wat ie op dat moment het mooist vind.  Zag vorige week desbetreffende muts bij de vorige jarige en dacht ‘wow die is gaaf’

ik vermoed dat je het meisjesachtig vind en niet jongensachtig maar het is zo heerlijk dat ze daar op die leeftijd nog niet aan doen.   Gauw genoeg gaan ze dat we doen en dan ineens wil hij geen roze polootje meer aan. Of met sophietje spelen. Of naar het kinderfeestje van loes want loes is een meisje en dus stom.  
 En dan denk je er met weemoed aan terug en denk je ach wilde hij maar weer eens een roze prinsessenmuts. 

”maar ik ben ruimdenkend maar”

jim-carrey-dumb-and-dumber.gif

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Mijn zoon koos op die leeftijd een roze step (hij had keuze uit blauw en roze). Geen moment dat ik eraan dacht dat te weigeren. Kinderen zien dat nog niet als meisjes of jongens kleuren dat komt pas als ze net wat groter zijn.

Ik herken je gevoel wel. Toen mijn zoon 5 was, brak hij zijn pols. Op de gipskamer mocht hij gips kiezen en hij koos roze gips met witte hartjes. Ik probeerde hem nog te stimuleren om wat anders te kiezen, maar hij was heel overtuigd. Dus dat roze gips werd het.
Het ging er mij niet om dat hij het van mij niet zou mogen, maar ik was bang dat oudere kinderen op school hem zouden pesten (had ik niet zo tegen hem gezegd). Wat eigenlijk een non-argument is, want dan zou ik hem leren dat je moet buigen voor de mening van de groep en je niet voor jezelf moet staan. Dus ik heb me over mijn angsten heen gezet en hem gecomplimenteerd met zijn mooie gips.

Hij is er geen enkele keer mee gepest, iedereen vond het mooi. Hij staat er trouwens ook mee op de schoolfoto

Wat ik wil zeggen: jouw angsten of onzekerheid mogen er ook zijn, niets menselijks is jou vreemd. Laat het alleen niet merken en complimenteer hem met zijn prachtige kroon. En wellicht is het voor jezelf interessant om te onderzoeken waar dit gevoel bij je vandaan komt (angst? Onzekerheid? Erbij willen horen?).

TrefleQ schreef op 10-07-2024 om 04:02:

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Dat vind ik vaak hypocriet. Meestal zijn hebben kindjes die op schoolfoto's geblurd zijn ouders die op facebook en Insta e.d.volop met foto's koketteren hoe "geweldig" hun gezin wel niet is en dat ze zo enorm "gelukkig" zijn.

Vooral vakantiefoto's,  terwijl er meer gevloekt en getierd werd dan gelachen met vervelende kids op de achterbank was het voor de buitenwereld natuurlijk een geweldige reis met voorbeeldige kinderen op de achterbank of in het vliegtuig. Terwijl iederen stiekem eigenlijk wel beter weet, maar ook weer denken dat ze zelf wat verkeerd doen. Dat is het gevaar van social media. Iedereen heeft daar het perfecte leven terwijl het bij jouzelf regelmatig niet zo glad verloopt.

On topic: roze, bloemen en gouden steentjes (bling, bling)is natuurlijk veel feestelijker dan super Mario of spiderman. Dus niet zo druk maken.

Men gaat steeds uit van wat een ander er wel niet van zal denken, maar ipv daarvan draai ik het wel eens om. Hoe zou ik zelf denken als ik een ander kindje zo zag? Leuke feestmuts en wat straalt ie mooi omdat hij jarig is, en doorrr in dit geval.

TrefleQ schreef op 10-07-2024 om 04:02:

Met welke muts dan ook: ik zou miet willen dat een foto van mijn kind in een ouderapp komt. Foto's zijn prive.

Och dat wordt gewoon gevraagd en als je niet wil dat je kind in de ouderapp komt dan gebeurt dat in de regel ook niet. Dat is dus niet het probleem hier. 

Al lijkt to het wel een probleem te vinden dat deze specifieke foto's in de app komen. Ik zou het juist fijn vinden dat kind zich zo veilig voelt en zonder vooroordelen waardoor hij kiest wat hij op dit moment mooi vindt. 

@to als je niet wil dat deze foto's in de app komen mag je dat aan de juf vragen. Je maakt er dan, mijn inziens, wel meer een ding van. 

Als je dochter een feestmuts met een monstertruck koos, had je dat dan wel goed gevonden?

Joh, wat een non-issue zou dat hier zijn. Beide kinderen hadden een voorliefde voor roze op gegeven moment. Bij die van 7 is dat voorbij, bij mijn kleuter van 5 nog steeds. Helemaal prima dat mijn jongens dat mooi vinden. 

Als iemand met een rare jurk loopt kijk ik maar zelden haar moeder erop aan. Die ken ik vaak nieteens. 

Het is ook niet verboden om te zeggen dat ik de jurk niet mooi vind. Of het handig is hangt o.a. af van de waarde die ze aan mijn mening over de jurk toekennen. Ik loop dus het gevaar een zeur te worden gevonden. Of misschien vinden ze juist heel belangrijk welke stijl ik mooi vind.

juist positief dat je zoon kiest voor wat hij zelf het leukst vindt en zich niet laat leiden door 'wat hoort' of groepsdruk. Ik zou gewoon trots op hem zijn en als andere ouder uit de klas zou ik daar niks van vinden hoor. Ik zou denken oh pietje was jarig, het was feest in de klas.

Mijn 4 jarige dochter koos bij vrij spelen vaak voor de autohoek. Tot dan toe het terrein van de 6-jarige groep 2 jongens. Als snel gingen die jongens haar vragen of ze mee kwam spelen in de autohoek. 

Poezenmeisje schreef op 10-07-2024 om 06:50:

Als je dochter een feestmuts met een monstertruck koos, had je dat dan wel goed gevonden?

Het valt mij op dat er in onze maatschappij meer waarde wordt gehecht aan zaken die je als mannelijk kunt benoemen. Zo zullen de meesten een feestmuts met monstertruck grappig en stoer vinden op een meisje maar de prinsessenmuts slap op een jongen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.