Stormvogel
08-01-2025 om 13:27
Zoon (7) eet geen groente
We hebben drie kinderen en de jongste van 7 jaar heeft een beperkt eetpatroon.
Hij eet pasta, brood, friet, zoet beleg, kipfilet en boterhamworst. Hij eet appelmoes, appels en peren en soms mango. Broodje knakworst en pannenkoeken eet hij ook.
Dat is het wel zo'n beetje.
Hij eet geen andere soorten fruit, geen enkele groente en ook geen pizza. Hij eet geen pastasaus.
Hij wil niet proeven en niet proberen. Boos worden of dwingen heeft geen enkele zin - hij eet er niet door en snapt ook niet waarom we boos worden. Voor beloningen is hij niet gevoelig (misschien nu wel, maar een jaar geleden niet)
Hij is gezond en vrolijk, niet te dik of te dun, en hij lijkt zelf geen last te hebben van dat hij zo weinig eet.
Inmiddels beginnen wij het als ouder wel een probleem te vinden (met name omdat het gedoe geeft met avondeten) en heb ik hulp ingeschakeld van de jeugdarts waar we komende week contact mee zullen hebben.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met (voormalig) moeilijke eters en jullie tips en ervaringen.
Gaat het vanzelf over over?
Wat werkt wel en niet om je kind meer te laten eten?
Bedankt alvast.
Nicole123
09-01-2025 om 11:05
Anoniemvoornu schreef op 09-01-2025 om 10:16:
verder durf ik niet reageren want verschillende goedbedoelde adviezen worden als weggezet als irritant, beetje naar sfeertje
Voor mezelf sprekend: ik vind adviezen fijn, maar de toon ervan maakt wel veel uit. Dus 'bij mijn kind werkte dit, dat zou je eens kunnen proberen als je dat nog niet gedaan had' vind ik prima en prettig. Een 'bij mijn kind lag het aan de structuur, bij haar werkte het om het te pureren' vind ik dus prima. Ga vooral daarmee door wat mij betreft.
Ook die 'Proef eens of de komkommer niet te nat is' vind ik geniaal, heel 'out of the box'. Ik denk dat ik daarmee mijn kind niet direct komkommer leer eten, maar ik gok dat ze hierdoor wel een likje eraan wil doen zonder dat er een vervelende druk op ligt en al die kleine beetjes helpen.
Wat irriteert zijn vooral posts met een air van 'je moet gewoon zus en zo doen en dan eten ze wel' of 'mijn kinderen eten wel groente want ze moeten altijd een hapje proeven, punt'. Als mensen suggereren dat hun goed etende kinderen het gevolg zijn van hun eigen geweldige aanpak. Dat ouders met slechte eters het fout doen en dat nog even lekker doortrekken, zoals er meerdere keren per week friet van maken terwijl niemand dat zegt. Terwijl ze in feite met dooddoeners komen die TO natuurlijk al lang geprobeerd heeft (zo'n hapje proeven bijvoorbeeld), maar die bij haar kind echt niet werken en alleen maar strijd opleveren.
Nicole123
09-01-2025 om 11:20
Stormvogel schreef op 09-01-2025 om 10:57:
[..]
In het geval van mijn zoontje is onze grote uitdaging dat we willen dat hij uberhaupt groente, of in elk geval iets nieuws gaat proberen. Dus dat hij die eerste stap zet. Als hij dat heeft gedaan, dan kan je kijken wat hij wel en niet lekker vindt en waarom dat is. En wat je kan doen om het voor hem beter te maken. Groente pureren in een saus bijvoorbeeld werkt heel goed voor mijn oudste twee kinderen, maar niet voor hem want hij eet nu uberhaupt geen groente.
Dus de grote vraag is: HOE krijgen we hem zover dat hij dingen gaat uitproberen? En dan gaat het daarna pas om WAT hij dan gaat uitproberen.
Ik herken dit wel, mijn jongste dochter eet naast vrijwel geen groente ook heel beperkt dingen als taart, koekjes, toetjes en chips. Het gaat niet zozeer om wel/geen groente of gezond/ongezond, maar om angst voor nieuwe dingen, moeite met smaken en structuren. Alleen bij groente kont het er dagelijks het meeste uit. Het is het het grootste probleem voor ons als ouders, want of ze 9 van de 10 koekjes, chipssoorten of toetjes niet eten is niet zo'n punt voor hun gezondheid en de sfeer aan tafel.
Dus een andere kant op gedacht: is het misschien een idee om nieuwe dingen proeven even los te koppelen van groente eten? Dat stap 1 is meer variëren en proeven en je dat niet zozeer met groente doet, maar met dingen als toetjes of koekjes (disclaimer voor MamaE: Nee, niet in plaats van het avondeten, maar meer variëren in wat hij nu al krijgt op dat vlak). Of wat dan ook waarvan jij denkt dat het een klein stapje is. Dan maak je dat groente leren eten ook niet zo beladen, wat een beloningssysteem over groente misschien wel doet, en kun je het proeven daarvan als stap 2 of 3 doen.
Jorni
09-01-2025 om 11:34
Ik zou ervoor zorgen dat er in ieder geval geen ongezond voedsel in huis is en kind veel groente en fruit geven die het wel lust. Het kan goed zijn dat kind stukje bij beetje steeds meer wil proeven en dan ook blijkt te lusten. Verder bijvoorbeeld in pastasaus groente verstoppen. Dat werkt hier wel goed, vooral in bijvoorbeeld een versgemaakte rode pastasaus.
Of bijvoorbeeld een tosti maken en er tomaat of komkommer in verstoppen.
Mlah!
09-01-2025 om 11:41
Zou het kunnen helpen om te spelen met een paar druppels kleurstof (vaak bij de toko te vinden) en dan groene of oranje pannenkoeken te bakken? Wel laten zien hoe het komt dat het beslag opeens groen is. Als dat goed gaat, na een paar keer proberen of er gepureerde groenten in kunnen, passend bij de kleur.
Het lijkt me wel heel frustrerend als ouder, aan de ene kant omdat je je zorgen maakt over groei en ontwikkeling, maar ook omdat ik me stoor aan mensen/kinderen die niks lusten en ik dat dan weer onredelijk vind van mezelf.
Gaat hij wel eens bij vriendjes eten, of zij bij jullie? Dat wil soms ook nog wel eens helpen om iets nieuws te proberen
Nicole123
09-01-2025 om 11:45
'Mijn zoon lust en eet geen enkele groente'
Antwoord: 'Dan geef je hem gewoon veel groente en fruit dat hij wel lust!'
Heb je de OP wel gelezen, Jorni, of alleen de titel?
En 'in ieder geval geen ongezond voedsel in huis halen'? Er zijn nog 2 andere kinderen in het gezin, die mogen dan omdat hun broertje geen groente eet geen enkel koekje meer?
kenfan
09-01-2025 om 12:16
Het is allemaal relatief. Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf duidelijk te krijgen wiens probleem het is: is de groei/gezondheid van je kind in gevaar of is het je eigen irritatie/gevoel van onvermogen dat je parten speelt. Zoon zat negen van de 10 keer te kieskauwen aan tafel, maar ik vond overal snoeppapiertjes. Uit de voorraadkast pikken, en dan geen eens de moeite te doen om de papiertjes weg te gooien. Daar heb ik me wezenloos aan geergerd, en nu lachen we erom.
Dochter heeft een ernstige eetprobleem gehad, daar moest de nodige interventie aan te pas komen om haar leven weer op de rit te krijgen. Mijn zoon was gewoon een kieskeurige zeiksnor. Ik heb een vriendin die hier vaak met smaak meeeet, en die zei dat ze tot haar zestiende ook bijna niets lustte.
Bij de meeste gewone kieskeurige kinderen komt het wel goed.Wat ik je afraad is in het laatste geval je in allerlei bochten te gaan wringen zoals groenten te gaan verstoppen of aantrekkelijke alternatieven te vinden. Op een gegeven moment dacht ik bekijk het maar, en heb een pot pindakaas (het soort met uitsluitend gemalen pinda's)
Nomade
09-01-2025 om 12:20
de enige tip die ik je kan geven is: ga niet het 1 na het ander uitproberen.
Dus niet deze maand een beloningssysteem en als dat niet werkt in maart een andere aanpak.
Dat zorgt echt voor heel veel onrust en gaat je niet helpen.
(Ik spreek helaas uit ervaring, je wil niet weten wat ik allemaal uit de kast heb getrokken voor mijn niet etende kind)
Jorni
09-01-2025 om 12:29
Nicole123 schreef op 09-01-2025 om 11:45:
'Mijn zoon lust en eet geen enkele groente'
Antwoord: 'Dan geef je hem gewoon veel groente en fruit dat hij wel lust!'
Heb je de OP wel gelezen, Jorni, of alleen de titel?
En 'in ieder geval geen ongezond voedsel in huis halen'? Er zijn nog 2 andere kinderen in het gezin, die mogen dan omdat hun broertje geen groente eet geen enkel koekje meer?
Dat heb ik gelezen ja. Hij lust volgens de openingspost toch wel best wat dingen waaronder bepaald fruit het is alleen beperkt. En er staat in dat hij pasta lust. Ik neem aan dat het geen droge pasta is en normaal gesproken zit er dan in ieder geval al standaard ui in (is ook groente). Dan kun je denk ik het beste veel daarvan geven en wat dingen die kind niet standaard lust verstoppen in gerechten die je maakt maar zodanig dat kind het niet ziet en het niet proeft. En extra veel fruit geven dat kind wel lust. Daar ziten ook veel goede voedingsstoffen in. En standaard ongezonde rommel in huis hebben vind ik zelf nergens voor nodig, behalve als er een feestje is ofzo.
Peaches
09-01-2025 om 12:44
Jorni schreef op 09-01-2025 om 12:29:
[..]
Dat heb ik gelezen ja. Hij lust volgens de openingspost toch wel best wat dingen waaronder bepaald fruit het is alleen beperkt. En er staat in dat hij pasta lust. Ik neem aan dat het geen droge pasta is en normaal gesproken zit er dan in ieder geval al standaard ui in (is ook groente). Dan kun je denk ik het beste veel daarvan geven en wat dingen die kind niet standaard lust verstoppen in gerechten die je maakt maar zodanig dat kind het niet ziet en het niet proeft. En extra veel fruit geven dat kind wel lust. Daar ziten ook veel goede voedingsstoffen in. En standaard ongezonde rommel in huis hebben vind ik zelf nergens voor nodig, behalve als er een feestje is ofzo.
Dat is dus wel droge pasta, want pastasaus eet hij niet. Staat ook gewoon in de OP...
Ademes
09-01-2025 om 12:45
Herkenbaar en gelukkig is het helemaal goed gekomen. Wij hebben wel gekozen voor 'zachte dwang', ons kind moest op een gegeven moment wel iedere dag groente eten. Het hoorde er gewoon bij, net als tandenpoetsen en handen wassen. Wel hoefde ze maar kleine beetjes te eten en mocht ze zelf kiezen welke groente. Het had bij haar geen zin om pastasauzen te maken met gepureerde groenten, daar zat uiteindelijk juist het probleem. Teveel smaken door elkaar en dat trok ze niet. Losse pasta, losse groente en los vlees lukte wel.
Inmiddels is ze volwassen, eet ze bijna alles en is ze blij dat we 'doorgezet' hebben. Maar goed, wij kregen destijds zulke uiteenlopende adviezen, die stonden vaak echt haaks op elkaar. Je moet echt zelf kijken wat werkt.
Stormvogel
09-01-2025 om 13:21
Peaches schreef op 09-01-2025 om 12:44:
[..]
Dat is dus wel droge pasta, want pastasaus eet hij niet. Staat ook gewoon in de OP...
Klopt. Hij eet 'kale' pasta met hamblokjes of gehakt. Daar kan je lastig groente in verstoppen
Hij eet ook kale wraps met gehakt/kipfilet.
Geen ongezonde rommel in huis. Tja, dat is niet haalbaar natuurlijk. Maar het gaat erom dat je dat met mate eet, dus twee koekjes prima, maar niet 10 ipv een hoofdmaaltijd.
Stormvogel
09-01-2025 om 13:27
Mlah! schreef op 09-01-2025 om 11:41:
Zou het kunnen helpen om te spelen met een paar druppels kleurstof (vaak bij de toko te vinden) en dan groene of oranje pannenkoeken te bakken? Wel laten zien hoe het komt dat het beslag opeens groen is. Als dat goed gaat, na een paar keer proberen of er gepureerde groenten in kunnen, passend bij de kleur.
Het lijkt me wel heel frustrerend als ouder, aan de ene kant omdat je je zorgen maakt over groei en ontwikkeling, maar ook omdat ik me stoor aan mensen/kinderen die niks lusten en ik dat dan weer onredelijk vind van mezelf.
Gaat hij wel eens bij vriendjes eten, of zij bij jullie? Dat wil soms ook nog wel eens helpen om iets nieuws te proberen
Voor ons als ouder is het inderdaad het meest vervelend, omdat het gewoon saai en vervelend is om beperkt en/of dubbel te koken.
Hij maalt er niet om. Het maakt ook niet uit of hij bij een vriendje eet. Laatst had hij een verjaardag waar ze zelf pizza gingen maken, heel leuk, maar het eindresultaat heeft hij rustig laten staan, ze hebben hem maar een broodje gegeten.
Ook als je zegt: dit is het, je krijgt niks anders, dan zegt hij: ok, prima! Dus druk zetten op die manier heeft weinig zin.
De tip van de druppels neem ik mee. Hij had laatst op school zulke pannenkoeken gemaakt - groen met die druppels - en dat vond ie prachtig. Vanuit daar misschien de stap naar groente maken. Maar aan de andere kant zou ik dan dingen gaan verstoppen en dat lijkt me ook niet ideaal. Want zijn gezondheid is prima.
Jorni
09-01-2025 om 13:52
Stormvogel schreef op 09-01-2025 om 13:21:
[..]
Klopt. Hij eet 'kale' pasta met hamblokjes of gehakt. Daar kan je lastig groente in verstoppen
Hij eet ook kale wraps met gehakt/kipfilet.
Geen ongezonde rommel in huis. Tja, dat is niet haalbaar natuurlijk. Maar het gaat erom dat je dat met mate eet, dus twee koekjes prima, maar niet 10 ipv een hoofdmaaltijd.
Dan gaat dat inderdaad niet. Het scheelt dat hij zich verder gezond voelt. En hem maar extra veel geven van de dingen die hij wel lust. De dingen die hij wel lust die je noemt daar zitten ook veel goede voedingsstoffen in. Je zal dan zelf moeten kijken naar wat wel werkt en met een beetje geluk groeit kind er overheen als het ouder is.
Ninoea
09-01-2025 om 13:53
Goed dat je een jeugdarts inschakelt. Je wil zeker zijn dat er onderliggend niet iets is of dat het niet goed eten tot groei of ontwikkelingsproblemen leidt. Beter het zekere voor het onzekere. Er is in het topic ingegaan op arfid. Het dochtertje van een vriendin van mij lijdt hieraan. Het meisje heeft geen trauma’s meegemaakt, haar broers en zussen hebben geen arfid en haar ouders ook niet. Zij hebben uiteindelijk hulp gevonden bij https://seyscentra.nl/
Hun zorgen werden in eerste instantie weggewuifd “ er zijn zoveel kinderen moeilijke eters, etc” en “ze groeit en is vrolijk” maar uiteindelijk had zij toch wel voedingstekorten en was hulp toch wel echt noodzakelijk.
Sterkte.
Rosehip
09-01-2025 om 14:04
Je gaat toch niet werkelijk met kleurstof groene pannenkoeken maken om de volgende keer 10 blaadjes spinazie door het beslag te kunnen pureren?
Wat schiet je hiermee op?
Hij is gezond, hij krijgt zn vitaminen binnen dmv een pil.