Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk in de nacht


Je praat makkelijk zonder ervaring en zonder je ooit goed ingelezen te hebben. Ik heb beide gedaan. Het kind lert niks van wakker worden met een kletsnat bed. Wel van wakker worden van de plaswekker bij de eerste druppels. Je kunt overigens een onderbroek ónder de luier doen om jouw gedachte te volgen. Dat deed ik met de plaswekkeronderbroek. Bedden verschonen is niet goed voor je humeur én helpt het kind niet.

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 11:46

Aiden schreef op 12-02-2022 om 11:31:

Je praat makkelijk zonder ervaring en zonder je ooit goed ingelezen te hebben. Ik heb beide gedaan. Het kind lert niks van wakker worden met een kletsnat bed. Wel van wakker worden van de plaswekker bij de eerste druppels. Je kunt overigens een onderbroek ónder de luier doen om jouw gedachte te volgen. Dat deed ik met de plaswekkeronderbroek. Bedden verschonen is niet goed voor je humeur én helpt het kind niet.

Zonder ervaring? Ik heb drie kinderen zindelijk gekregen. Ben zelf een 10+ bedplasser geweest. Weet best hoe het voor mijn kinderen wel werkt. 

Zoals ik al zei.. Geen kind is hetzelfde en niet iedere aanpak werkt. Maar heel lang een luier laten dragen lijkt mij niet bevoordelijk omdat ik dan het idee heb dat een kind dan niet snel de prikkel ontwikkelt om het niet te laten lopen. Maar er zullen er vast bij zijn bij wie het wel werkt. 

Net zoals het bij veel kinderen niet werkt een plaswekker aan te schaffen. Er zijn er zat die ook daar doorheen slapen. En dan moet je er alsnog uit. Dat zou ik bij een jong kind sowieso doen, zodat ik zeker weet dat het weer goed in bed ligt.

Voor mij persoonlijk is niet gauw iets teveel als het op m'n kinderen aan komt. Ik wil een hoop proberen en als dat tijdelijk ten kosten gaat van mijn nachtrust, dan is dat Maar zo. 

Bijtje82 schreef op 12-02-2022 om 10:48:

[..]

Nou daar ben ik het niet mee eens. Je moet je kinderen op een zekere manier wel stimuleren, die hersenen trainen zichzelf niet.

Nachtzindelijkheid is anders, dat kun je niet of nauwelijks trainen.

Nachtzindelijkheid wordt gestuurd door een hormoon, dat ervoor zorgt dat er ´s nachts minder urine geproduceerd wordt.

Bijtje82 schreef op 12-02-2022 om 11:46:

[..]

Zonder ervaring? Ik heb drie kinderen zindelijk gekregen. Ben zelf een 10+ bedplasser geweest. Weet best hoe het voor mijn kinderen wel werkt.



Het enkele feit dat je zegt dat je 3 kinderen zindelijk hebt gekrégen diskwalificeert jou voor deelname aan deze discussie. Je krijgt een kind niet nachtzindelijk voor het 5 is, dat doet het kind helemaal zelf, of zijn lichaam. Niet jij. Het dragen van wel of niet luiers heeft niks te maken met nachtzindelijkheid. 

Lees ook eens wat ik zei: als je ervan overtuigt bent dat een luier niet helpt in de nachtzindelijkheid, doe dan een onderbroek ónder de luier. Van bedden en pyjama's verschonen middenin de nacht is nog nooit iemand nachtzindelijk geworden!

En wie zegt dat je er niet uit hoeft bij een plaswekker? Wat heb jij voor vreemde ideeën?

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 18:28

Aiden schreef op 12-02-2022 om 17:47:

En wie zegt dat je er niet uit hoeft bij een plaswekker? Wat heb jij voor vreemde ideeën?

Ik bedoel dus dat je er hoe dan ook uit moet. Dus die verstoorde nachtrust heb je toch wel.

Het heeft niet alleen te maken met hormonen. Stress om welke reden dan ook kan een bedplas trigger zijn. 

Mijn enige advies: Doe gewoon wat je zelf denkt dat juist is en waar je kind zich ook prettige bij voelt. Heb ik ook gedaan en heb daarmee en m'n rustige benadering mijn kinderen nacht zindelijk gekregen 😜

Stress? Nee hoor, je hersenen moeten leren jou wakker te maken bij een volle blaas. Als iets niét met stress te maken heeft is dat wel nachtzindelijkheid. Als jij denkt dat het helpt om nat beddegoed en pyjama's te verschonen mag dat, maar houd dat lekker in je eigen hoofd. 

Maar, nee jij hébt je kinderen niet nachtzindelijk gekregen! Dat hebben ze zelf gedaan of denk je nu werkelijk dat jouw ouders iets fout deden en ik het bij mijn eerste helemaal fout deed maar tegelijkertijd mijn jongste wel zindelijk kon krijgen?

Bijtje82 schreef op 12-02-2022 om 18:28:

[..]

Ik bedoel dus dat je er hoe dan ook uit moet. Dus die verstoorde nachtrust heb je toch wel.

Het heeft niet alleen te maken met hormonen. Stress om welke reden dan ook kan een bedplas trigger zijn.

Mijn enige advies: Doe gewoon wat je zelf denkt dat juist is en waar je kind zich ook prettige bij voelt. Heb ik ook gedaan en heb daarmee en m'n rustige benadering mijn kinderen nacht zindelijk gekregen 😜

Je klinkt als iemand met makkelijke kinderen die denkt dat dat door haar opvoeding komt. Maar ik ben het eens met Aiden, in dit geval weet je niet hoe het werkt.

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 21:59

Prima joh 😊
Gelukkig zijn jullie er, en zijn door de hormonen en jullie methoden kinderen in no-time zindelijk. 

Ik zal me er niet meer mee bemoeien en de deskundigen aan het woord laten. 
Succes! 

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 22:01

Aiden schreef op 12-02-2022 om 21:53:

Stress? Nee hoor, je hersenen moeten leren jou wakker te maken bij een volle blaas. Als iets niét met stress te maken heeft is dat wel nachtzindelijkheid. Als jij denkt dat het helpt om nat beddegoed en pyjama's te verschonen mag dat, maar houd dat lekker in je eigen hoofd.

Maar, nee jij hébt je kinderen niet nachtzindelijk gekregen! Dat hebben ze zelf gedaan of denk je nu werkelijk dat jouw ouders iets fout deden en ik het bij mijn eerste helemaal fout deed maar tegelijkertijd mijn jongste wel zindelijk kon krijgen?

Mijn ouders deden alles fout, zal je de details besparen. Maar piste door de mentale mishandelingen tot eind basisschool nog regelmatig in bed. 

Stress kan zeker wel meespelen, maar dat is lang niet altijd het geval.
Op het moment dat een gezin in een stressvolle situatie belandt of er veel spanningen of grote veranderingen zijn kan een kind ook terugvallen wat betreft zindelijkheid, zowel overdag als in de nacht.

MamaE schreef op 12-02-2022 om 22:32:

Stress kan zeker wel meespelen, maar dat is lang niet altijd het geval.
Op het moment dat een gezin in een stressvolle situatie belandt of er veel spanningen of grote veranderingen zijn kan een kind ook terugvallen wat betreft zindelijkheid, zowel overdag als in de nacht.

Juist maar daar ging het niet over. Bijtje koppelt allerlei rare dingen aan elkaar en trekt daar de foute conclusies uit. Ze heeft het over kinderen die straks allemaal voor 4,5 nachtzindelijk zijn. Daar heeft ze zelf nulkommaniks aan gedaan want op die leeftijd gaat het vanzelf. Ze haalt nu haar eigen nare kindertijd erbij en betrekt dat op nachtzindelijk worden van alle kinderen. Ja kinderen kunnen terugvallen in een stressvolle situatie maar je krijgt geen kinderen droog voor 4,5 door daar zelf iets aan te doen. 

Belangrijkste punt waarvan ik hoop dat iedereen dat onthoudt: bedden verschonen en pyjama's verschonen midden in de nacht helpt NIET. 



Een plaswekker is een heel handig ding maar als je die verkeerd gebruikt heeft het geen zin. Paar tips:

* Hoe vaker dat ding af gaat hoe sneller je kind leert dat het wakker moet worden van het signaal van een volle blaas. Wij waren dus blij met elke keer dat de wekker af gaat.

* Daarom gaven wij ons kind juist méér te drinken in de avond dan minder.

* Doe het niet midden in de zomer, dan gaat dat ding soms al af van het zweten.

* Doe een luier óver de plasonderbroek zodat je geen bedden hoeft te verschonen.

* Beloon het kind voor elke druppel die nog in het potje/wc gaat nadat de wekker ging.

* Negeer verder alles.

* Zorg ervoor dat je zelf goed uitgerust bent, het is niet erg dat iedereen wakker wordt van de wekker behalve het kind. Zie de link hieronder: bedplassen komt niet veel vaker voor bij diepe slapers maar juist bij kinderen die lastig zijn wakker te maken. Het gaat echt beter.

* Als je na twee weken geen resultaat ziet (kind wordt nog steeds niet zelf wakker en plast niets in het potje/wc): stoppen en 3 mnd later nog eens proberen.

https://www.kenniscentrumbedplassen.com/voor-direct-betrokkenen/ouders/

Wat interessant dat dit bij zo veel kinderen voorkomt. Je hoort er weinig over, toch een soort schaamte van ouders dan, wat jammer eigenlijk. Onze dochter was al vroeg overdag zindelijk, maar 's nachts totaal geen tekenen in die richting. Ze lekte ook vaak door s nachts (allerlei luiers geprobeerd) dus vooral daarom wilden we er toch graag wat aan proberen te doen, rond haar vijfde verjaardag. 

Begonnen met vaker overdag laten plassen, want net als iemand hier zei, plaste ze overdag weinig keren en dan veel in de nacht. Toen een tijdje voor wij naar bed ging naar de wc gebracht (had ook gelezen dat dat weinig doet, maar toch geprobeerd), en een onderbroek onder haar luier, zodat ze het zou voelen (dat werkte niet, want ze werd dan pas wakker als ze al nat was, en vaak lekte het extra door als de onderbroek niet helemaal door de luier bedekt was). Allemaal weinig succes, toen gingen we op vakantie en zijn maar even gestopt. En opeens een paar weken later ging ze toch vaak zelf een keer naar de wc 's nachts! Nu komt ze vaak de hele nacht door zonder te plassen, en anders gaat ze één keer. 

Terugkijkend heb ik het idee dat het s nachts wakker worden door de natte onderbroek toch misschien iets heeft getriggerd in haar lichaam dat het dan niet maar door kan slapen maar wel even wakker moet worden. Maar geen idee of dit bij anderen net zo zou werken. Succes allemaal en wel fijn, denk ik, om te weten dat dit bij veel kinderen speelt! 

Wel heerlijk dat ze zo diep slapen, trouwens! En mooie zeg van dat toverwoord (was nog even verder aan het lezen), die ga ik onthouden mochten we het voor de jongste nodig hebben!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.