Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk in de nacht


Ik was ook pas heel laat nachtzindelijk. Uiteindelijk met plaswekker gelukt.
Het aparte is dat ik daarna geen ongelukjes meer had maar ook niet wakker werd ‘s nachts en nog steeds niet. Wel ‘s ochtends meteen naar het toilet.

Ik wil ook wel graag op dit bericht reageren. ik snap de meeste verhalen wel. Zowel het tegen gebruik van luiers als er tegen. Nu denk ik niet dat een kind heel bewust in zijn bedplast. Ik heb zelf een zoon die tot zijn 15de in bed heeft geplast. Dat was echt een lastige periode voor hem. Als ouder vond ik dat ook niet makkelijk omdat ik heel graag voor hem wilde dat hij droog zou zijn. 
Ik voelde me vooral schuldig omdat ik zelf ook heel lang in bed heb geplast en helaas gebeurd dat soms nog weleens alleen nu kan ik het bijna voorspellen dat het gebeurd.

Wij hebben hem zoveel mogelijk gesteund waar mogelijk. tuurlijk hebben we alle mogelijke manier geprobeerd wat hier al besproken is. Wij hebben ook altijd luiers gebruikt. Soms had hij er erg veel moeite mee en wilde ik hem wel de voorkeur geven dat hij zonder mocht. gelukkig hield hij dat zelf niet lang vol en wilde dan toch weer bescherming. 

Ik heb er in het gezin maar ook naar vriendinnen nooit een probleem van gemaakt en ook altijd open in geweest. Ook om enige steun te vinden in mijn manier. Gelukkig heb ik die ook altijd wel gehad en juist door daar met mijn vriendinnen open over te hebben hoor je toch ook wel dat hij niet de enige was. 

Gelukkig is hij zo goed als droog en zijn wij er hopelijk voor hem vanaf. 

Aiden schreef op 13-02-2022 om 10:35:

Een plaswekker is een heel handig ding maar als je die verkeerd gebruikt heeft het geen zin. Paar tips:

* Hoe vaker dat ding af gaat hoe sneller je kind leert dat het wakker moet worden van het signaal van een volle blaas. Wij waren dus blij met elke keer dat de wekker af gaat.

* Daarom gaven wij ons kind juist méér te drinken in de avond dan minder.

* Doe het niet midden in de zomer, dan gaat dat ding soms al af van het zweten.

* Doe een luier óver de plasonderbroek zodat je geen bedden hoeft te verschonen.

* Beloon het kind voor elke druppel die nog in het potje/wc gaat nadat de wekker ging.

* Negeer verder alles.

* Zorg ervoor dat je zelf goed uitgerust bent, het is niet erg dat iedereen wakker wordt van de wekker behalve het kind. Zie de link hieronder: bedplassen komt niet veel vaker voor bij diepe slapers maar juist bij kinderen die lastig zijn wakker te maken. Het gaat echt beter.

* Als je na twee weken geen resultaat ziet (kind wordt nog steeds niet zelf wakker en plast niets in het potje/wc): stoppen en 3 mnd later nog eens proberen.

https://www.kenniscentrumbedplassen.com/voor-direct-betrokkenen/ouders/

De tips hierboven zijn goed, maar soms lukt het echt niet. Hier een zoon die pas bij 12+ droog werd. Werkelijk a-l-l-e-s  geprobeerd vanaf een jaar of 8, en ook om de zoveel maanden herhaald. Soms is het echt iets wat lichamelijk nog niet klaar is. Na een jaar zijn we ermee gestopt, veel te veel frustraties. Zoon was vanaf dat moment droog door gebruik van Minrin en huisarts+assistente gaven ook aan, het komt goed, maak er niet teveel een issue van, hij kan er écht niets aan doen, en jullie ook niet. 

Klopt, bij een klein deel van de kinderen werkt de plaswekker ook niet (bij een groot deel gebruikt men de plaswekker niet juist). Lees ook dit: https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/richtlijn/?richtlijn=19&rlpag=775

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.