Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk in de nacht


Ik ben de afgelopen vijf jaar op kamp geweest met kinderen van 5 tot 7 en er was er altijd wel 1 of 2 die nog een luier droegen 's nachts (op groep van max. 8 kinderen). 

Dat vertelden we de ouders ook altijd vooraf, dat het heel normaal is en geen reden om niet mee te gaan. Kinderen onderling gingen er ook heel relaxed mee om.

Ik was zelf pas met 6,5 zindelijk in de nacht. Ik plaste alleen bij het opstaan en bij het naar bed gaan en verder heel de dag niet. En dus in de nacht heel veel. Ik had zeg maar een omgekeerd dag/nachtritme.
Je kunt dit niet echt afdwingen, het is een soort kwartje dat moet vallen.
Zonder luier laten slapen kan, als de hoeveelheid plas meevalt. Dat betekent wel dagelijks bed verschonen. 

Over logeren/kamp: Dat kan als je kind zelf de luier kan omdoen en zich verschonen.

Ik zou nog even wachten en met luier aan laten slapen. Wil jeovereen poosjezonder luier proberen dan heb ik nog een tip voor je voorhetbed. Ik dektehet bed dubbel op; zeil onderlaken,zeil en onderlaken. Was het bed natdan trok ik snachts de bovenstelaag eraf, legde hem op t andere onderlaken en konden we sneller verder slapen. Ik had ook altijd1 reservedekbed klaar liggen,want dat presteerde hij ook nog wel eens.

Due-scimmie schreef op 03-02-2022 om 19:23:

Nachtzindelijkheid schijn je niet te kunnen trainen. Heeft te maken met aanmaak van bepaald hormoon. Ik zou er dus geen beloningssysteem aan hangen omdat hij er niks aan kan doen waarschijnlijk.

Qua nachtzindelijkheid is het pas vanaf 7 jaar dat ze er iets mee doen zover ik weet. Met 5,5 valt het dus nog gewoon binnen de gemiddeldes.

Dit. Het is echt een kwestie van lichamelijke ontwikkeling, en niet (of nauwelijks) te trainen.

Een beloning bij droog wakker worden zou ik echt niet doen, daarmee geef je het verkeerde signaal.

1 kind was meteen dag en nacht zindelijk. Mijn 2 andere kinderen pas tegen hun 6e verjaardag en toen nog af en toe een ongelukje pas met 7/8 definitief droog

een plaswekker is pas OP ZIJN VROEGST. Vanaf 6 omdat het het tot die leeftijd nog heel normaal is om zo diep te slapen dat je niet merkt dat je moet plassen.  Dat moet zich dan nog ontwikkelen en gaat bij de ene sneller dan de andere

al mijn kinderen zijn laat nachtzindelijk. Rond 7. Ik laat het maar gewoon gaan, wakker maken levert alleen maar frustratie op. Bij de middelste op een gegeven moment wel een plaswekker (die was toen  7) en begon het zelf vervelend te vinden en dat hielp als een trein. Jongste is af en toe droog en de nacht erna weer zeiknat. Ze mogen pas zonder luier als ze écht langere tijd droog zijn. Ik heb geen zin om elke dag het bed te wassen. 

Mijn kind is al een stuk ouder en krijgt droogbedtraining vanuit het ziekenhuis. Belangrijkste is overdag veel drinken (1,5 liter) tot 2 uur voor het slapen (het meeste tot 15.00) en veel plassen (7 x per dag). Geen zuivel, frisdrank, theïne of cafeïne. liefst water. Dan voor het slapen gaan plassen, daarna een half uurtje lezen in bed, dan weer plassen (plassen-lezen-plassen). En jezelf toespreken dat je droog kunt en wil blijven. Geen schermpjes tot 2 uur voor het naar bed gaan. Het idee is dat de 'plasfabriek' goed moet gaan werken. Ik weet niet of dit bij jonge kinderen ook al werkt, maar hier zien we wel resultaat.

Hier pas met 13 jaar nachtzindelijk (zoon) dochter veel eerder. De huisartsassistente zei direct, toen ik het aankaartte (rond zijn 8e jaar) geen punt van maken, kunnen ze niets aan doen.
Toch heb ik wel een plaswekker geprobeerd en ook alles geprobeerd wat ik hierboven ook al heb gelezen. Niets hielp, het hele gezin was wakker van de plaswekker, maar zoon niet. Enorm frustrerend. Uiteindelijk aan de plas-medicatie (Minrin) iedere nacht. Toen hij rond de 12 was zelfs 2 pillen tegelijk anders werkte het niet meer. Zo nu en dan een nachtje zonder, om te checken of hij al droog was. En ja, rond zijn 13e jaar droog !
Uiteraard moest hij in groep 8 op kamp en ik heb dat voorzichtig met de docent besproken. Hij bleek totaal niet de enige te zijn, ieder jaar meerderen die nog niet nachtzindelijk zijn. Ze hadden er voor de kinderen geheime codes voor verzonnen als er toch een nachtelijk ongelukje was geweest zodat het niet uitkwam als er toch ineens een nat bed verschoond moest worden (een pak van zijn hart voor zoon, maar het ging goed met zijn pillen)
Dus ik zou er niet al te veel gedoe van maken, komt vanzelf goed, zoon droeg, voordat hij aan de medicatie ging van die drynites iedere nacht en voor de zekerheid een dubbel opgemaakt bed.

Bijtje82

Bijtje82

04-02-2022 om 21:14

Zeker 2 uur voordat hij naar bed gaat geen drinken meer geven. Voordat hij in bed stapt laten plassen. 
Deze hoeslakens aanschaffen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/grusnarv-waterdichte-matrasbeschermer-40462089/

, en ja toch echt even wekken om te plassen zodra je zelf naar bed gaat. Hij is ruim 5, dus zelf lopen moet lukken met wat enige ondersteuning ivm slaap dronken. Zet desnoods een potje naast zijn bed, zodat ie niet te ver hoeft. 

Bijtje82 schreef op 04-02-2022 om 21:14:

Zeker 2 uur voordat hij naar bed gaat geen drinken meer geven. Voordat hij in bed stapt laten plassen.
Deze hoeslakens aanschaffen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/grusnarv-waterdichte-matrasbeschermer-40462089/

, en ja toch echt even wekken om te plassen zodra je zelf naar bed gaat. Hij is ruim 5, dus zelf lopen moet lukken met wat enige ondersteuning ivm slaap dronken. Zet desnoods een potje naast zijn bed, zodat ie niet te ver hoeft.

Niet meer drinken is echt flauwekul. Zoals hierboven al uitgebreid is besproken en toegelicht, komt het heel veel (20% van de kinderen) voor dat 5-jarigen ‘s nachts nog niet zindelijk zijn en meestal komt dat vanzelf goed. Slapend op de wc zetten heeft dus ook geen enkele zin.

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2022 om 16:05

MMcGonagall schreef op 05-02-2022 om 14:41:

[..]

Niet meer drinken is echt flauwekul. Zoals hierboven al uitgebreid is besproken en toegelicht, komt het heel veel (20% van de kinderen) voor dat 5-jarigen ‘s nachts nog niet zindelijk zijn en meestal komt dat vanzelf goed. Slapend op de wc zetten heeft dus ook geen enkele zin.

Tuurlijk komt het voor, maar onnodig de blaas vullen verhoogd het risico op een nat bed. Hoe meer je drinkt hoe meer urine er geproduceert wordt. 

Bijtje82 schreef op 05-02-2022 om 16:05:

[..]

Tuurlijk komt het voor, maar onnodig de blaas vullen verhoogd het risico op een nat bed. Hoe meer je drinkt hoe meer urine er geproduceert wordt.

In het slechtste geval wordt een zindelijk persoon dan wakker om te plassen. Op het zindelijk worden heeft het totaal geen effect om minder te drinken en je bed wordt net zo nat van een kleine plas.

Bijtje82 schreef op 04-02-2022 om 21:14:

Zeker 2 uur voordat hij naar bed gaat geen drinken meer geven. Voordat hij in bed stapt laten plassen.
Deze hoeslakens aanschaffen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/grusnarv-waterdichte-matrasbeschermer-40462089/

, en ja toch echt even wekken om te plassen zodra je zelf naar bed gaat. Hij is ruim 5, dus zelf lopen moet lukken met wat enige ondersteuning ivm slaap dronken. Zet desnoods een potje naast zijn bed, zodat ie niet te ver hoeft.

Poeh, dan had ik zeven jaar lang, iedere nacht mijn zoon uit zijn slaap moeten halen om te gaan plassen. Denk niet dat dat fijn is. Voor zoon zeker niet, iedere keer wakker gemaakt worden als je lekker ligt te slapen. 

Bijtje82 schreef op 04-02-2022 om 21:14:

Zeker 2 uur voordat hij naar bed gaat geen drinken meer geven. Voordat hij in bed stapt laten plassen.
Deze hoeslakens aanschaffen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/grusnarv-waterdichte-matrasbeschermer-40462089/

, en ja toch echt even wekken om te plassen zodra je zelf naar bed gaat. Hij is ruim 5, dus zelf lopen moet lukken met wat enige ondersteuning ivm slaap dronken. Zet desnoods een potje naast zijn bed, zodat ie niet te ver hoeft.

Volle blaas voel je beter en sneller dat je moet plassen trouwens



heb mijn tweede keurig  wakker gemaakt om te plassen om 23 uur. Hielp geen fluit en was rond 6,5 uit zichzelf nachtzindelijk.  Bij de derde niet meer gedaan en op zelfde leeftijd nachtzindelijk

Poeh, ik had er echt geen weet van dat zoveel kinderen pas zo laat nachtzindelijk zijn!

Het gekke hier is, dat het rond zijn 2,5 jaar een tijdje heel goed is gegaan zonder luier s nachts. Aanleiding was dat de oppas was vergeten de luier om te doen, en hij de volgende dag gewoon droog was. Maar na verloop van tijd ging het steeds vaker mis dus zijn we weer over gegaan op luiers...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.