Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk in de nacht

Hoi,

Mijn zoon is 5,5. Al een hele poos zindelijk alleen in de nacht lijkt het maar niet te lukken.
Hij slaapt ook erg diep, hij voelt niet dat hij moet plassen.

Hij krijgt een luier voor de nacht en we hebben een beloningssysteem voor als hij droog wakker wordt. Dit is echter meer geluk als het lukt.

Die sticker is ook meer een extraatje als het lukt. Hij is ook niet meer teleurgesteld als het niet lukt gelukkig, wij zeggen ook dat het echt niet erg is en vanzelf komt.

Maar nu vroeg ik me af, kan ik nog iets extra's doen? Zodat hij snachts ook droog blijft. Hij plast voor het slapen gaan.


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

03-02-2022 om 18:50

Hem op de wc zetten als je zelf gaat slapen?

Skippyball

Skippyball

03-02-2022 om 19:01 Topicstarter

Oh ja dat heb ik ook nog even geprobeerd.
Dat was geen succes voor mijn rug, ik moest hem al slapend ongeveer op de wc zetten haha. Dan plaste hij wel wat, maar in de ochtend was zijn luier nog steeds nat helaas.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

03-02-2022 om 19:06

kun je niet de luier weglaten dan? Gewoon een zeiltje eronder.

Alsof het over onze zoon gaat!
Zelfde leeftijd.
Wij zijn bezig met een tussenstap. Hij had er een handje van om t al te laten lopen als we een boekje zaten te lezen. Dus nu gaat hij zonder luier naar bed. Rond 22u zetten we hem op de wc en daarna krijgt hij een luier om. Heel soms is die luier de volgende dag droog, maar meestal niet.
K ben benieuwd naar de tips want wij kunnen ook wel wat ideeën gebruiken over 'hoe nu verder'

Plaswekker helpt echt. Ik weet niet of hij daar nog te jong voor is. 

Nachtzindelijkheid schijn je niet te kunnen trainen. Heeft te maken met aanmaak van bepaald hormoon. Ik zou er dus geen beloningssysteem aan hangen omdat hij er niks aan kan doen waarschijnlijk.  

Qua nachtzindelijkheid is het pas vanaf 7 jaar dat ze er iets mee doen zover ik weet. Met 5,5 valt het dus nog gewoon binnen de gemiddeldes.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-02-2022 om 19:38

Ik denk dat je gewoon wat geduld moet hebben.
Wij hadden dit probleem ook. Rond de leeftijd van jouw kind deden we geen luiers meer aan; als hij in bed plaste, staken we hem even onder de douche en namen hem vervolgens in bed terwijl zijn lakens de was in gingen.
Ondertussen is hij negen en komt het bedplassen slechts zelden voor, dus hopelijk over enkele jaren niet meer. 
Belonen of straffen doen we in dit geval niet omdat hij er zelf geen controle over heeft. 

Skippyball

Skippyball

03-02-2022 om 19:40 Topicstarter

Luier weglaten resulteert in een nat bed, soms al voordat ik zelf naar bed ga, soms de volgende ochtend. 
Dat heb ik ook even geprobeerd omdat zoon soms lui was als hij een luier aan had, inderdaad ook al wat plassen nog met een verhaaltje zoals tuinplantje eerder schreef. (Dat is overigens wel opgelost door hem een week lang zonder luier naar bed te laten gaan haha)

Nee ik maak me verder nog geen zorgen en hij is nog jong, maar hij zou graag zelf zonder luier willen slapen. 

Skippyball

Skippyball

03-02-2022 om 19:42 Topicstarter

Nee straffen doe ik ook zeker niet, doe sticker is extra omdat hij zelf zo trots is.

Alleen maar geduld hebben. Het komt echt goed. Gewoon geen punt van maken, geen beloningssysteem en geen gedoe met geen luier/zeiltje/opnemen. Het gaat zoals het gaat.
Hier een dochter die pas met 14 jaar echt zindelijk was ‘s nachts. We hebben wel van alles geprobeerd hoor, maar uiteindelijk is het in de puberteit vanzelf goed gekomen.
Wat hebben we allemaal gedaan: plaswekker toen ze 7 was, toen dat niet werkt een uitgebreid fysiek onderzoek toen ze een jaar of 8 was, bekkenbodemfysio, weer de plaswekker, zonder luier laten slapen, zelf haar bed laten verschonen, maar niks hielp en het veroorzaakte alleen maar stress bij ons allemaal.
Nergens voor nodig.
Als hij wat ouder wordt en wil gaan logeren of op (school)kamp of zo, dan kun je via de huisarts pilletjes krijgen die de urineproductie stoppen. Dat kun je prima incidenteel gebruiken. En verder er zoveel mogelijk open over zijn. Als vriendjes op school het weten, is er geen reden meer om te pesten. Mijn dochter heeft zelfs op scoutingkamp gewoon met haar luier geslapen. Was echt geen probleem, er bleek er zelfs nog eentje te zijn die opgelucht was dat ze er niet stiekem over hoefde te doen.

Ik zou voorlopig niets doen. Ook belonen niet, want hij kan er niets aan doen. 
Met zeven jaar nog eens kijken. Dan evt plaswekker inzetten. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-02-2022 om 20:00

Skippyball schreef op 03-02-2022 om 19:40:

Luier weglaten resulteert in een nat bed, soms al voordat ik zelf naar bed ga, soms de volgende ochtend.
Dat heb ik ook even geprobeerd omdat zoon soms lui was als hij een luier aan had, inderdaad ook al wat plassen nog met een verhaaltje zoals tuinplantje eerder schreef. (Dat is overigens wel opgelost door hem een week lang zonder luier naar bed te laten gaan haha)

Nee ik maak me verder nog geen zorgen en hij is nog jong, maar hij zou graag zelf zonder luier willen slapen.

Wat bedoel je met opgelost door hem zonder luier te laten slapen?
Wij gebruiken dus geen luier meer, maar waar we altijd wel op letten is dat hij is gaan plassen voor het slapen gaan. 

Laten plassen om een uur of 10 werkt hier goed, dan redt hij de nacht wel. (Onze zoon is net zo oud).
Bij de oudste twee werkte dat overigens niet, dus daar hebben we gewoon gewacht tot ze een jaar of 7, 8 waren en zijn toen met een plaswekker gestart.

Skippyball

Skippyball

03-02-2022 om 20:13 Topicstarter

Valdemar schreef op 03-02-2022 om 20:00:

[..]

Wat bedoel je met opgelost door hem zonder luier te laten slapen?
Wij gebruiken dus geen luier meer, maar waar we altijd wel op letten is dat hij is gaan plassen voor het slapen gaan.

Dat hij in zijn luier plaste terwijl hij nog wakker was, dus met boekje lezen.

Dus vooral afwachten en komt vanzelf goed. Fijn om te horen.

Onze dochter is 5.5 en ook niet zindelijk in de nacht. Proberen te slapen zonder luier eindigt bijna altijd met een nat bed, ook als we haar nog laten plassen later op de avond.
Het cb gaf aan dat kinderen van die leeftijd soms zo diep slapen dat ze gewoon niet wakker worden als ze moeten plassen. 
Pas als het kind met 7-8 jaar nog niet zindelijk is in de nacht dan zouden we actie kunnen ondernemen zoals een plaswekker gaven ze aan. 
Dus dochter slaapt voorlopig met luier en dat is prima. Af en toe proberen we eens zonder (dat geeft ze dan zelf aan dat ze dat wil) en hopelijk komt het vanzelf goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.