Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk in de nacht


Wij zijn met 6 jaar een plaswekker gaan gebruiken. Dat werkt echt. Na een maand was mijn zoon 's nachts zindelijk.

ik lees even mee.
Mijn dochter is bijna 6 en nog geen nacht droog geweest.
Ze slaapt inderdaad ook heel diep. Het plassen tijdens een verhaaltje met het idee “ik heb toch een luier aan” herken ik ook.

Ze krijgt altijd een schone luier voordat wij naar bed gaan, deze luier is dan echt al vol. In de ochtend is haar luier weer vol.

Welke luiers gebruiken jullie? Wij hebben nu maat 6 maar dit absorbeert regelmatig niet voldoende meer waardoor zo ondanks het verschonen in de avond toch regelmatig een nat bed heeft.

Skippyball

Skippyball

06-02-2022 om 08:59 Topicstarter

Fijn om te weten dat het inderdaad vaak voorkomt!

Ik ga inderdaad niet elke keer zoon wakker maken of hem niets meer lsten drinken, zeker nu ik lees dat het vaak goed komt als ze ouder zijn.

Maat 6 past hij allang niet meer helaas. Wij gebruiken dry nites 4-7 jaar. Dat gaat goed.

mijn dochter sliep ook heel vast en voelde niet dat ze moest plassen. Ze voelde zelf niet dat ze nat was, kind lag dan heerlijk te slapen in nattigheid. Soms al als wij zelf gingen slapen. Overdag was ze al hele tijd zindelijk.

Ze droeg een luierbroekje en er stond een potje op haar kamer (Geen toilet op die etage). Soms vroeg ze zelf of ze zonder luier mocht proberen. Prima natuurlijk. Als het dan toch niet lukte, weer terug naar luiers. Op gegeven moment lukte het. Toen was ze denk ik 6 ofzo. We lieten haar dat dus aangeven, dat werkt het best bij onze dochter ook bij andere dingen (bijv fietsen, opeens kon ze het) 

Bijtje82

Bijtje82

06-02-2022 om 09:59

Het blijft uitproberen. Bij mij werkt het wekken rond een uur of 11 en niet teveel meer drinken vaak wel. Vind het een kleine moeite om haar even op de wc te zetten voordat ik zelf naar bed ga. 
Ze wordt zelf ook niet wakker, want slaapt heel diep.
Ieder kind is anders. 
Ik heb tot ruim na m'n tiende in bed geplast, maar dat had een achterliggende oorzaak ivm gezinssituatie.
Stress kan ook veel doen. En dan hoeft het niet eens negatieve stress te zijn. Alles kan aanleiding zijn voor extra spanning. 

ik ga mij nog eens verdiepen in de dry  nites. Deze heeft ze ooit gehad (een broekje) maar toen was haar bed al nat voordat wij naar bed gingen. Leek net of het bij haar niet goed aansloot.

Puknijmegen schreef op 06-02-2022 om 09:59:

ik ga mij nog eens verdiepen in de dry nites. Deze heeft ze ooit gehad (een broekje) maar toen was haar bed al nat voordat wij naar bed gingen. Leek net of het bij haar niet goed aansloot.

pampers heeft ook maat 7 en 8, wie weet andere merken ook?

Mijn zoontje heeft ook maat 6. Al verschillende luierbroekjes geprobeerd maar die sluiten niet goed aan. Hij is gewoon heel smal. Ik ga eens kijken naar die pampers

Bijtje82

Bijtje82

06-02-2022 om 15:47

Tuinplantje schreef op 06-02-2022 om 13:54:

Mijn zoontje heeft ook maat 6. Al verschillende luierbroekjes geprobeerd maar die sluiten niet goed aan. Hij is gewoon heel smal. Ik ga eens kijken naar die pampers

En als je er een onderbroek overheen doet? Een strakke boxer. Zou dat dan helpen? 

Dank voor de tip! Ik wist niet dat pampers er ook in die maten zijn, vandaag meteen een doos maat 8 besteld.

De luierbroekjes sluiten hier dus ook niet goed aan, ook niet met een onderbroek/boxershortje er overheen.

Daarnaast vind ik een luier makkelijker om ‘s avonds te verschonen ipv de pyjamabroek uit en aan doen als ze ligt te slapen. 

Bijtje82 schreef op 04-02-2022 om 21:14:

Zeker 2 uur voordat hij naar bed gaat geen drinken meer geven. Voordat hij in bed stapt laten plassen.
Deze hoeslakens aanschaffen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/grusnarv-waterdichte-matrasbeschermer-40462089/

, en ja toch echt even wekken om te plassen zodra je zelf naar bed gaat. Hij is ruim 5, dus zelf lopen moet lukken met wat enige ondersteuning ivm slaap dronken. Zet desnoods een potje naast zijn bed, zodat ie niet te ver hoeft.

Het heeft echt heel weinig zin om een kind wakker te maken die niet wakker wordt en dan te laten plassen. Het enige wat zou kunnen is dat ze dan niet nat worden, maar zindelijk worden ze er echt niet van.

Mijn dochter was rond de 8 toen ze het zelf niet meer leuk vond. We zijn toen naar een speciale plaspoli geweest nadat de normale dingen niet hielpen (plaswekker: iedereen werd wakker behalve zij, boos omdat ik haar 's avonds op het toilet wilde hebben en daar de volgende dag niets meer van weten etc).

Op de plaspoli bleek dat ze niet goed uitplaste, dat was 1. Verder bleek dat ze heel diep sliep. Zo diep dat ze dus niet wakker werd van de plasprikkel. 
Daar hebben we tips gekregen en een foefje om wel wakker te worden als ik haar wakker maakte 's avonds. Dat foefje was het volgende: elke avond spraken we een toverwoord af. Dat mag van alles zijn. De truc was dan voor haar om in slaap te vallen met in haar hoofd: als mama me wakker maakt moet ik het toverwoord zeggen. Daardoor werd ze wel goed wakker en ging ze *bewust* plassen. Na een paar weken was het over.

Ik heb geen idee of dit al helpt met een 5-jarige overigens.

Ik ben er destijds vanaf gekomen door juist voor het slapen gaan een beker water te gaan drinken, zodat ik er juist wakker van werd om in de nacht te gaan plassen. Als alternatief voor luiers heb je ook wasbare pyjama's met een absorptie gedeelte in de broek.

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 10:07

Ik vraag me juist af of het dragen van luiers niet bijdraagt aan het probleem. Hoe vervelend ook, denk dat nat worden uiteindelijk beter werkt. 

Misschien ben ik bevooroordeeld. Mijn oudste was met 2,5 al snachts zindelijk op een enkel ongelukje na. De middelste met 3,5 en de jongste is nu met af en toe een ongelukje ook zindelijk. Zijn wordt komende maand 4.

Bij hen alle drie heb ik ze savonds voor het slapen niet teveel meer laten drinken en voordat ik ging slapen nog even laten plassen. De jongste laat ik nu nog steeds even plassen omdat ze echt heel vast slaapt. 

Vooral niet laten merken dat het je frustreert en laten weten dat een ongelukje niet erg is. Geeft niet schat, kan gebeuren we proberen het vanavond gewoon opnieuw. Mama maakt je bed schoon en dan kun je er weer lekker in slapen. 

Boos worden werkt echt averechts. 

Bijtje82 schreef op 12-02-2022 om 10:07:

Ik vraag me juist af of het dragen van luiers niet bijdraagt aan het probleem. Hoe vervelend ook, denk dat nat worden uiteindelijk beter werkt.

Misschien ben ik bevooroordeeld. Mijn oudste was met 2,5 al snachts zindelijk op een enkel ongelukje na. De middelste met 3,5 en de jongste is nu met af en toe een ongelukje ook zindelijk. Zijn wordt komende maand 4.

Bij hen alle drie heb ik ze savonds voor het slapen niet teveel meer laten drinken en voordat ik ging slapen nog even laten plassen. De jongste laat ik nu nog steeds even plassen omdat ze echt heel vast slaapt.

Vooral niet laten merken dat het je frustreert en laten weten dat een ongelukje niet erg is. Geeft niet schat, kan gebeuren we proberen het vanavond gewoon opnieuw. Mama maakt je bed schoon en dan kun je er weer lekker in slapen.

Boos worden werkt echt averechts.

Het helpt als je nat wordt maar het helpt niet als je midden in de naxht een bed moet verschonen! Dat is voor iedereen een straf en ja jij hebt niks gedaan om je kinderen in de nacht zindelijk te krijgen. Hun hersenen maakten ze op tijd wakker. Mijn kinderen schelen 2.5 jaar, beide jongens en de jongste was met 3 volledig zindelijk. Oudste is dat met een plaswekker geworden. Met 6,5. 

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 10:48

Aiden schreef op 12-02-2022 om 10:33:

[..]

Het helpt als je nat wordt maar het helpt niet als je midden in de naxht een bed moet verschonen! Dat is voor iedereen een straf en ja jij hebt niks gedaan om je kinderen in de nacht zindelijk te krijgen. Hun hersenen maakten ze op tijd wakker. Mijn kinderen schelen 2.5 jaar, beide jongens en de jongste was met 3 volledig zindelijk. Oudste is dat met een plaswekker geworden. Met 6,5.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Je moet je kinderen op een zekere manier wel stimuleren, die hersenen trainen zichzelf niet.

Maar ieder kind is anders. En nee het is vervelend als je kind snachts nat wordt, maar één kind een luier aan laten houden stimuleert droog blijven mijn inziens ook niet. Dan is er het sein 'maakt niet uit als ik het laat lopen, blijf toch wel droog' 

Denk dat er voor alles wel wat te zeggen is. Je moet vooral naar je eigen kind kijken en verder is het vooral proberen wat voor hem/haar werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.