Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vind jij je kind mooi?

Ik zeg nooit tegen andere mensen dat ik hun kind knap vind. Vind ik niet zo nodig en ik vind andere eigenschappen ook belangrijker. Ik zeg eerder dat ze bijvoorbeeld leuk gespeeld hebben met mijn kind of dat kind iets liefs zei/deed. 
Ik herken het ook niet dat het normaal is dat volwassenen heel vaak tegen elkaar zeggen welk kind er knap is en welk kind niet. 
Ik zeg ook niet om de haverklap tegen mijn eigen kind dat ik haar knap vind. Wel dat ik trots op haar ben en dat ik haar lief vind en dat ik van haar houd. 

MamaE schreef op 09-12-2024 om 10:36:

Ik zeg nooit tegen andere mensen dat ik hun kind knap vind. Vind ik niet zo nodig en ik vind andere eigenschappen ook belangrijker. Ik zeg eerder dat ze bijvoorbeeld leuk gespeeld hebben met mijn kind of dat kind iets liefs zei/deed.
Ik herken het ook niet dat het normaal is dat volwassenen heel vaak tegen elkaar zeggen welk kind er knap is en welk kind niet.
Ik zeg ook niet om de haverklap tegen mijn eigen kind dat ik haar knap vind. Wel dat ik trots op haar ben en dat ik haar lief vind en dat ik van haar houd.

Nou, dit inderdaad. Ik besef nu dat ik eigenlijk alleen zeg dat ik een kind mooi vind als het om een baby of hooguit een dreumes gaat, ik geloof niet dat ik ooit over een kind vanaf de kleuterleeftijd tegen de ouder (laat staan tegen het kind zelf) heb gezegd dat het een mooi kind was. Hooguit dat het kind mooi haar had ofzo, maar dat was het dan wel. En ik heb tegen mijn eigen kinderen ook niet dat ze mooi zijn en heb dat ook nooit gezegd. Hooguit dat ze er mooi uitzien (in hun nieuwe outfit oid). 

Terwijl ik vind dat ik best mooie kinderen heb, zeker als ik ze met hun ouders vergelijk

FruitMoeder schreef op 09-12-2024 om 08:19:

[..]

Ik merk ook wel aan de reacties is hier dat het best taboe is om te zeggen. Maar het voelt bijna als of mijn dochter een achterstand heeft in haar leven. En zij begint dit helaas ook te merken. Ik had gewoon meer voor haar gehoopt. En dat gebrek aan complimenten van andere naar mij toe over hoe knap mijn dochter is bevestigen mijn gevoel ook.

Hier ga je echt de mist in. Kijk om je heen op straat. Het overgrote deel van de mensen is niet 'knap'. Hebben die dan allemaal een achterstand? Uiterlijk is echt maar één van de factoren in je leven en absoluut niet de bepalende (extreme afwijkingen daargelaten). Kijk liefdevol naar je dochter zoals ze is en ga uitzoeken hoe je haar kunt helpen uit te groeien tot een stabiele volwassene met zelfvertrouwen.

Ik vind 'daar moet je de jongens straks vanaf slaan' trouwens een verschrikkelijke opmerking. Klinkt eerder als een vloek dan als een compliment.

Zilver_gray schreef op 09-12-2024 om 08:55:

Nou dit is ook wel overdreven hoor, er mankeert haar (zichtbaar of onzichtbaar) toch niks? En wat merkt ze er van?

Mwoh, je merkt het echt wel hoor, als kind en als volwassene, dat anderen mooi gevonden worden en jij niet.

Ik heb dat zelf ervaren, ik was geen mooi kind en ben ook geen mooie volwassene. Ik kan dat nuchter constateren en weet dat ik andere kwaliteiten heb, maar je merkt echt het verschil wel. 

Of dat een achterstand is, daar kun je over discussieren natuurlijk. Maar ik vind het ook niet helpend om daarom te doen alsof het verschil niet bestaat. Dat is een soort gaslighten van minder knappe mensen: nee hoor, je wordt niet anders behandeld, dat beeld je je in.
Het is uit en te na onderzocht dat mooie mensen anders behandeld worden. Ik zeg niet dat ze daardoor een makkelijker leven hebben of dat het beter is, maar verschil is er wel.

een hele hoop heb je zelf nog in de hand ook al is het gezicht niet zo mooi. Je lichaam shapen met sporten en voeding, kleding, je haardracht, make up.  Als ik niks meer aan mezelf doe ben ik binnen een maand lelijk van buiten. 

FruitMoeder schreef op 09-12-2024 om 08:19:

[..]

Ik merk ook wel aan de reacties is hier dat het best taboe is om te zeggen. Maar het voelt bijna als of mijn dochter een achterstand heeft in haar leven. En zij begint dit helaas ook te merken. Ik had gewoon meer voor haar gehoopt. En dat gebrek aan complimenten van andere naar mij toe over hoe knap mijn dochter is bevestigen mijn gevoel ook.

Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven tegen een mens (behalve mijn partner) gezegd dat ie knap is, laat staan tegen een kind. Ik vind dat ook niet ok om te doen, want je uiterlijk is heel persoonlijk en prive. Bovendien heb je geen invloed op hoe je ter wereld komt. Daarnaast is uitstraling het allerbelangrijkste en maakt of breekt alles. Pas op dat je geen verkeerde boodschappen zendt naar je kind!

Ginevra schreef op 09-12-2024 om 11:07:

[..]

Mwoh, je merkt het echt wel hoor, als kind en als volwassene, dat anderen mooi gevonden worden en jij niet.

Ik heb dat zelf ervaren, ik was geen mooi kind en ben ook geen mooie volwassene. Ik kan dat nuchter constateren en weet dat ik andere kwaliteiten heb, maar je merkt echt het verschil wel.

Of dat een achterstand is, daar kun je over discussieren natuurlijk. Maar ik vind het ook niet helpend om daarom te doen alsof het verschil niet bestaat. Dat is een soort gaslighten van minder knappe mensen: nee hoor, je wordt niet anders behandeld, dat beeld je je in.
Het is uit en te na onderzocht dat mooie mensen anders behandeld worden. Ik zeg niet dat ze daardoor een makkelijker leven hebben of dat het beter is, maar verschil is er wel.

De vraag was “wat merkt ze daar dan van?” 

Ik kan me van mijn kindertijd geen enkele opmerking over mooi of lelijk herinneren en geloof ook niet dat ik één iemand van de hele basisschool mooi of lelijk vond. Voor- en afkeuren lagen op totaal andere vlakken. Ouderwets of grauw gekleed, of euhh, die ontleedt uileballen in het weekend ofzo. En op de school van dochter nu, idem. Er is tegen haar weleens geroepen dat ze dom, stom en lelijk was, terwijl ze objectief gezien alledrie gewoon echt niet is.

Aantrekkelijkheid (en bijbehorende schoonheidswaarden) werd belangrijk halverwege de middelbare school en toen vond ik mijzelf oerlelijk, wat achteraf bezien door de buitenwereld niet gedeeld werd, integendeel. 

Wat schreef iemand hier ook alweer. Ik kijk graag naar mijn (klein)kinderen. Mooi zijn ze, kijkend met mijn hart. Hopelijk kijken ze ook zo naar mij.

Mevrouw75 schreef op 09-12-2024 om 12:45:

[..]

De vraag was “wat merkt ze daar dan van?”

Ik kan me van mijn kindertijd geen enkele opmerking over mooi of lelijk herinneren en geloof ook niet dat ik één iemand van de hele basisschool mooi of lelijk vond.

Ik kan niet zeggen wat anderen ervan merken, want dat weet ik niet. Ik kan alleen zeggen wat ik er zelf van merkte. Dat op andere kinderen (de mooie kinderen) anders gereageerd werd. Op het schoolplein, door volwassenen, door andere kinderen, in winkels.

Ergens samen binnenkomen en dat er dan over het andere kind gezegd werd "oh wat een pláátje". Dat andere kinderen gevraagd worden voor de foto's van school, sportclub of muziekclub (voor posters en folders en zo), of om vooraan te staan als het schoollied gezongen wordt. Dat er tegen andere kinderen gezegd wordt "ja met zulk mooi lang haar mag er wel een grote strik in he!", of dat een kind dat eigenlijk een pestkop was overal mee wegkwam omdat ze van die grote blauwe ogen had.

Zelf had ik geen leuk charmant koppie, ik had eerder een wat gesloten uitstraling. Ik werd makkelijk overgeslagen als ik ergens in de rij stond te wachten, of kreeg op mijn kop als ik in de weg liep of zo. Waar de kinderen met de schattige kuiltjes in de wangen, of de lange blonde krullen sneller opgemerkt werden of toegeeflijk behandeld werden.

Het is allemaal geen drama, ik snap wel hoe het werkt, maar het is er wel. Zo hoef je niet eens tegen kinderen te zeggen dat ze mooi of niet zo mooi zijn, in veel gevallen merken ze het vanzelf.

Het schijnt zelfs bij de ouders onbewust verschil te maken: https://www.sciencedaily.com/releases/2005/04/050412213412.htm (even iets betere link geplaatst)

Oei, ik heb wel eens tegen iemand gezegd dat ze een heel mooi kind had. Die vrouw is zelf ook heel knap en haar dochter is net Shirley Temple in haar kinderjaren, grote blauwe ogen, een mooie neus en prachtige krullen. Dat soort uitzonderlijke exemplaren heb je nu eenmaal. Daar word ik zelf niet knapper of lelijker van. De meeste mensen zijn heel gemiddeld qua schoonheid.

mijn dochter heeft wel eens op de voorkant van een schoolblaadje gestaan. Ze was ( en is) ook echt mooi. Andere kinderen hadden daar geen boodschap aan en hebben haar regelmatig lelijk genoemd waardoor haar zelfvertrouwen echt een hele flinke knauw heeft gekregen. Zelfs als zij wel een op straat werd gescout dan kon zij niet geloven dat ze haar echt mooi vonden. Overigens hebben wij er niets mee gedaan omdat het modellen wereldje meestal echt heel vervelend kan zijn. 

Moederkareltje schreef op 07-12-2024 om 22:52:

[..]

Ik denk ook zoiets ja van 2 van de 20 kinderen dat ik denk zozo want een spetter. Maar ik denk nooit was dat maar mijn kind of dat ik jaloers raak. Ik denk dan weer wel dat ik andere moeders jaloers maak met mijn kinderen en het zielig is om ze steeds te confronteren met mijn mooie kinderen. Met wat logica kan ik het allemaal wel bedenken dat zij op hun beurt waarschijnlijk helemaal niet zo denken maar het blijft de dode hoek, de blinde vlek, de roze bril.

- knip -

Nick90 schreef op 09-12-2024 om 19:32:

[..]

[Quote verwijderd]

Ik zeg toch om de mooiheid van mijn kinderen waar dit topic over ging en dat ze dat waarschijnlijk niet eens denken door mijn blinde vlek. Neem het met een korreltje zout. Ik zeg toch nergens dat andere moeders jaloers zijn op mijn leven... 

Waarom moet jij daar nou weer botte lul opmerkingen bij maken over mijn kleine flat en weinig geld. Zeg er maar ook meteen bij dat ze ook niet jaloers hoeven te zijn omdat man regelmatig aan de drugs zit en ik een hoer geweest ben met een alcoholverslaving. 

Nick90 schreef op 09-12-2024 om 19:32:

[..]

[Quote verwijderd ] Iedereen vind z'n eigen kind de mooiste en liefste.

En blijkbaar vind niet iedereen dat Nick anders was het hele topic niet nodig. 

Dat je galbakkenopmerkingen nog geliked worden ook. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.