Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 07:16

Twee weken missen in groep 3

Mijn kind zit nu in groep 3, nu wil mijn ex het kind meenemen naar het buitenland voor een uitvaart. Ik vind dat niet goed omdat ik denk dat kind dan teveel van school mist. 
Wat denken jullie hiervan? Is 2 a 3 weken te lang om te missen in groep 3?


Fenyw schreef op 01-11-2021 om 08:31:

Pas in november zijn alle letters aangeboden, kind mist dan wel heel erg veel. Echt basisstof wat niet meer aangeboden gaat worden. Ik zou dat voor mijn kind niet willen. Na november of in een ander leerjaar wel.

Dat hangt zo van het kind af,  het tempo van de letters wordt zo gekozen dat vrijwel alle kinderen het kunnen volgen. Dus als je kind slim is,  is de periode waarschijnlijk geen probleem.

dan

dan

01-11-2021 om 09:42

2 á 3 weken mee naar het buitenland lijkt me wat veel, al is het hier dan vanwege een uitvaart. Aan de andere kant, een kind kan ook weken afwezig zijn door ziekte maar dat is dan natuurlijk geen bewuste keuze. 

Een uitvaart van wie? Had je kind een goede band met deze persoon? Is kind in rouw? Wil het zelf graag naar haar familie toe en de uitvaart meemaken? 

Is het ook mogelijk om er een week van te maken? Ik zou twee weken achter elkaar missen in groep 3 veel vinden. Een week is te doen, dan zou ik wel werkboekjes meenemen. Genoeg tijd om te oefenen in het vliegtuig en ter plekke hier en daar. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 10:45

Julali schreef op 01-11-2021 om 10:39:

Een uitvaart van wie? Had je kind een goede band met deze persoon? Is kind in rouw? Wil het zelf graag naar haar familie toe en de uitvaart meemaken?

Is het ook mogelijk om er een week van te maken? Ik zou twee weken achter elkaar missen in groep 3 veel vinden. Een week is te doen, dan zou ik wel werkboekjes meenemen. Genoeg tijd om te oefenen in het vliegtuig en ter plekke hier en daar.

Haar pa is overleden, kind is dus zijn kleinkind. Het is niet aan mij om te beslissen dat een week wel lang genoeg is. Of er uberhaupt tijd om te oefenen is weet ik zo niet, ze zal het druk hebben.

Friezinnetje schreef op 01-11-2021 om 07:29:

ik snap dat het voor de familie daar fijn zou zijn als je dochter mee komt. Maar voor de uitvaart is het natuurlijk niet nodig. Zij is 6-7 jaar. En ik weet ook niet of de school wel toestemming geeft voor dit.

Nee dat doen ze echt niet.

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 10:45:

[..]

Haar pa is overleden, kind is dus zijn kleinkind. Het is niet aan mij om te beslissen dat een week wel lang genoeg is. Of er uberhaupt tijd om te oefenen is weet ik zo niet, ze zal het druk hebben.

Twee weken lang druk? Waarmee dan? De uitvaart duurt meestal een paar uur? In ieder geval is er veel tijd in het vliegtuig. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 10:56

Twee weken? Daar krijg je überhaupt geen toestemming voor.
Dus dat is makkelijk.

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 10:45:

[..]

Haar pa is overleden, kind is dus zijn kleinkind. Het is niet aan mij om te beslissen dat een week wel lang genoeg is. Of er uberhaupt tijd om te oefenen is weet ik zo niet, ze zal het druk hebben.

Hoe goed kent je kind een opa die op 9,5 uur vliegen woonde als ze pas in groep 3 zit?

Ik zou zeggen, laat dat kind thuis.

Overigens vroegen wij een keer een middag vrij voor de uitvaart van oma en toen moesten we de rouwkaart (bewijs) overleggen. 

Een paar weken school missen is niet erg voor het overgrote deel van de leerlingen. M.i. doen we sowieso te panisch over leerachterstanden, maar daar is het systeem ook debet aan. 

Het is dus de vader van je ex die overleden is. Ik kan me voorstellen dat ze dan niet voor een paar dagen op en neer vliegt, maar dat er veel geregeld moet worden. Is oma nog in beeld? Zijn er broers of zussen? Een ouder verliezen is niet alleen emotioneel heftig, maar kost potentieel ook veel tijd. En in lang niet elke cultuur bestaat een uitvaart alleen uit een ceremonie van een uurtje, gevolgd door een plak cake en een kopje koffie. Ik vind dat de leerplichtwet in Nederland niet altijd genoeg rekening houdt met ouders wiens familie in het buitenland woont, en ook met verschillen tussen culturen rondom overlijden en familie. Enfin, als je kind bij mij op school zou zitten, zou ik toestemming geven voor 2 weken.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 11:43

Haar ouders waren gescheiden en haar moeder woont ook in Nederland. En er zijn inderdaad andere gebruiken en rituelen dan hier, en ze wil dat hij ook iets meekrijgt daarvan.

Ook in Nederland duurt rouw veel langer dan dat uurtje in een zaaltje en de koffie en een plak cake na. Het is een misverstand dat er in Nederland niet wordt getrouwd en dat er geen rituelen bestaan. 

Het is alleen de vraag of een kind van 6 daarvoor wekenlang school moet missen. Groep 3 is een belangrijk jaar en twee weken missen kan wel degelijk zorgen voor een achterstand, zeker in het eerste deel van het jaar. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 11:51

Julali schreef op 01-11-2021 om 11:46:

Ook in Nederland duurt rouw veel langer dan dat uurtje in een zaaltje en de koffie en een plak cake na. Het is een misverstand dat er in Nederland niet wordt getrouwd en dat er geen rituelen bestaan.

Het is alleen de vraag of een kind van 6 daarvoor wekenlang school moet missen. Groep 3 is een belangrijk jaar en twee weken missen kan wel degelijk zorgen voor een achterstand, zeker in het eerste deel van het jaar.

Welke rituelen heb je dan in Nederland?

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 11:43:

Haar ouders waren gescheiden en haar moeder woont ook in Nederland. En er zijn inderdaad andere gebruiken en rituelen dan hier, en ze wil dat hij ook iets meekrijgt daarvan.

Dat snap ik heel goed, en ik zou dat dus als leraar wel op waarde schatten.

Twee weken is echt te overzien, zeker als moeder af en toe met hem kan oefenen, en hij krijgt er levenservaring voor terug. 

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 11:51:

[..]

Welke rituelen heb je dan in Nederland?

Eerst al de wake die weken kan duren. Daarna het opbaren, dat gebeurt bij katholieke meestal in het eigen huis. Samenkomen met familie en vrienden, herinneringen over de overledene uitwisselen, samen muziek luisteren waarmee de overledene iets had. 

Samen alles regelen voor de uitvaart, rouwkaart, kist, bloemen, locatie, rouwauto en rouwstoet, muziek, voorganger, speeches, drankjes en hapjes, vaak nog een nazit bij iemand thuis of in een café tot diep in de nacht. 

Het verdelen van de spullen, soms de verkoop van het huis. Daarna kaarsen branden, foto van de overledene op een speciale plek in huis zetten, sieraad laten maken, naar de plek toegaan waar de overledene is gestorven, naar het kerkhof, of de as uitstrooien op een bijzondere plaats. 

Elk jaar samenkomen en de persoon herdenken op de datum dat hij/zij is overleden, dan opnieuw herinneringen ophalen, muziek luisteren, lievelingseten van de overledene maken. Moet ik nog doorgaan? 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 12:21

Julali schreef op 01-11-2021 om 12:12:

[..]

Eerst al de wake die weken kan duren. Daarna het opbaren, dat gebeurt bij katholieke meestal in het eigen huis. Samenkomen met familie en vrienden, herinneringen over de overledene uitwisselen, samen muziek luisteren waarmee de overledene iets had.

Samen alles regelen voor de uitvaart, rouwkaart, kist, bloemen, locatie, rouwauto en rouwstoet, muziek, voorganger, speeches, drankjes en hapjes, vaak nog een nazit bij iemand thuis of in een café tot diep in de nacht.

Het verdelen van de spullen, soms de verkoop van het huis. Daarna kaarsen branden, foto van de overledene op een speciale plek in huis zetten, sieraad laten maken, naar de plek toegaan waar de overledene is gestorven, naar het kerkhof, of de as uitstrooien op een bijzondere plaats.

Elk jaar samenkomen en de persoon herdenken op de datum dat hij/zij is overleden, dan opnieuw herinneringen ophalen, muziek luisteren, lievelingseten van de overledene maken. Moet ik nog doorgaan?


Avondwake ken ik maar geen wekenlang durende wake, de wet staat dat ook niet toe volgens mij, al die andere dingen waar je het over hebt zijn niet echt rituelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.