Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 07:16

Twee weken missen in groep 3

Mijn kind zit nu in groep 3, nu wil mijn ex het kind meenemen naar het buitenland voor een uitvaart. Ik vind dat niet goed omdat ik denk dat kind dan teveel van school mist. 
Wat denken jullie hiervan? Is 2 a 3 weken te lang om te missen in groep 3?


waarom zou je 2 of 3 weken weg moeten zijn voor een uitvaart?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 07:26

Omdat ze ervoor naar het buitenland moet, vlucht van 9,5 uur.

ik snap dat het voor de familie daar fijn zou zijn als je dochter mee komt. Maar voor de uitvaart is het natuurlijk niet nodig. Zij is 6-7 jaar. En ik weet ook niet of de school wel toestemming geeft voor dit. 

School mag geen toestemming geven voor meer dan tien dagen. Voor meer dan tien dagen moet je ex toestemming vragen aan de leerplichtambtenaar.
Als jij ouderlijk gezag hebt, heeft ze ook jouw toestemming nodig voor de trip met je kind.
Ik snap het belang van aanwezig zijn bij de begrafenis (vooropgesteld dat het naaste familie is), maar ik vermoed dat school voor maximaal een week toestemming zal geven.

Zou ze daar toestemming voor krijgen van school?

Ik zou het te lang vinden en het houden op een paar dagen. Hooguit 5. 

Dat ligt aan je kind. Ik heb ooit 4 weken school gemist in groep 3 vanwege een ziekenhuisopname (ik kreeg wel schoolwerk in die periode, maar dat was niet erg veel). Dat was geen probleem, ik kon in groep 2 al lezen en rekenen. Ik had groep 3 ook over kunnen slaan, maar omdat ik elk jaar een paar weken miste vanwege ziekenhuisopnames en controles is dat niet gebeurd. De hele basisschool vond ik saai, ik kon er elk jaar wel een paar weken tussenuit.

Heb je al aangeboden dat je kind in die periode ook bij jou kan verblijven? Zodat zij alle tijd heeft om naar haar familie te gaan?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 07:56

Daglichtlamp schreef op 01-11-2021 om 07:46:

Heb je al aangeboden dat je kind in die periode ook bij jou kan verblijven? Zodat zij alle tijd heeft om naar haar familie te gaan?

Dat houd ze als optie 2 als ze geen toestemming krijgt, de man is gisteren overleden dus ze heeft niet veel tijd om op toestemming e.d te wachten.

Tuurlijk kan het, kinderen worden ook weleens ziek, maar of je het wil en school het toestaat zijn andere vragen. 

Mijn kinderen (tweeling) hebben ook in november 2 weken groep 3 gemist, we waren toen lekker op vakantie (mocht van school omdat man toendertijd absoluut geen vrij kreeg in de zomer en kerstperiode). Wat iemand schrijft over 10 dagen klopt, maar dat zijn 10 schooldagen, dus 2 weken past dan precies. School mag daar zelf toestemming voor geven met een goede reden, de ene school is soepeler dan de andere, dus dat kun je het beste met school overleggen. Hier gaf Juf wat werkjes mee en de rest haalden ze wel weer in. Dit hebben we overigens in groep 4 en 5 ook gedaan, daarna kreeg man een andere baan en konden we voortaan in de meivakantie op vakantie. De kinderen hebben er nooit 'last' van gehad verder. 

kan me niet voorstellen dat je er toestemming voor krijgt

missen kan natuurlijk. Kind kan ook weleens 2 weken goed ziek zijn

Pas in november zijn alle letters aangeboden, kind mist dan wel heel erg veel. Echt basisstof wat niet meer aangeboden gaat worden.  Ik zou dat voor mijn kind niet willen. Na november of in een ander leerjaar wel.

---

---

01-11-2021 om 08:33

Fenyw schreef op 01-11-2021 om 08:31:

Pas in november zijn alle letters aangeboden, kind mist dan wel heel erg veel. Echt basisstof wat niet meer aangeboden gaat worden. Ik zou dat voor mijn kind niet willen. Na november of in een ander leerjaar wel.

Dus gedurende drie maanden mag je niks missen en de rest van de tijd is dat geen probleem? Dat vind ik echt zo'n onderschatting van wat ze in acht jaar doen.

Ik had eens 2 wk in havo 4 gemist en dat was zo'n enorme brok wiskunde dat ik dat nooit meer heb ingehaald. 

Het ligt vooral aan het kind en of de ouders in staat zijn om de weken erna eventueel nog wat hulp te bieden of (beter nog) tijdens die weken. 

Maar ik zou daar geen toestemming voor geven als ouder. Een week lijkt mij meer dan genoeg.

Kan kind al een beetje lezen en schrijven? Anders vragen welke letters aangeboden gaan worden, en het kern-boekje mee. Zo moeilijk is het niet om dat te begeleiden. 
Splitsen kan je ook makkelijk thuis oefenen, nou, dan kan ze vooruit hoor. 

LydiaDietz schreef op 01-11-2021 om 08:41:

Kan kind al een beetje lezen en schrijven? Anders vragen welke letters aangeboden gaan worden, en het kern-boekje mee. Zo moeilijk is het niet om dat te begeleiden.
Splitsen kan je ook makkelijk thuis oefenen, nou, dan kan ze vooruit hoor.

Op zich eens met wat je hier stelt. Maar vraag is wel of moeder tijd/zin heeft om te helpen als ze in het buitenland zit voor een uitvaart. Kans is best aanwezig dat moeder haar familie een tijd niet heeft gezien en daarom geen tijd kan/wil vrij maken om haar kind te begeleiden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-11-2021 om 08:55

2-3 weken voor een uitvaart is absurd, ook als het aan de andere kant van de wereld is. Dan wordt het "gewoon" familiebezoek, en daar hoef je over het algemeen geen vrij voor buiten de schoolvakanties.

Laat vader het verzoek bij school indienen en bespreken. Gezien de tijdsdruk niet alleen via de formele weg maar direct vandaag in een persoonlijk gesprek met de directie.

Qua schoolcarrière zal het echt geen probleem zijn. Kind kan tijdens het verlof ook schoolwerk doen. Vaders verantwoordelijkheid dat hij daarin begeleidt. Een kind met een pittige griep is ook zo 1-2 weken afwezig, een eventueel achterstand loop je vanzelf weer in, eventueel met wat extra ondersteuning van het thuisfront.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.