Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 07:16

Twee weken missen in groep 3

Mijn kind zit nu in groep 3, nu wil mijn ex het kind meenemen naar het buitenland voor een uitvaart. Ik vind dat niet goed omdat ik denk dat kind dan teveel van school mist. 
Wat denken jullie hiervan? Is 2 a 3 weken te lang om te missen in groep 3?


dan

dan

01-11-2021 om 12:23

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 11:43:

Haar ouders waren gescheiden en haar moeder woont ook in Nederland. En er zijn inderdaad andere gebruiken en rituelen dan hier, en ze wil dat hij ook iets meekrijgt daarvan.

Daar zit wel wat in. Misschien is het wel mogelijk om iets korter te gaan, al begrijp ik dat het toch een hele reis is met zo'n lange vlucht. En anders wat huiswerk mee, mits school toestemming geeft uiteraard. 

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 12:21:

[..]

Avondwake ken ik maar geen wekenlang durende wake, de wet staat dat ook niet toe volgens mij, al die andere dingen waar je het over hebt zijn niet echt rituelen.

Ieder heeft zijn eigen gewoonten en rituelen rondom de dood en in verschillende kringen en geloven binnen Nederland kan dit er totaal anders uitzien. Het is niet aan jou om te bepalen wat rituelen zijn en wat niet. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 12:26

Julali schreef op 01-11-2021 om 12:23:

[..]

Ieder heeft zijn eigen gewoonten en rituelen rondom de dood en in verschillende kringen en geloven binnen Nederland kan dit er totaal anders uitzien. Het is niet aan jou om te bepalen wat rituelen zijn en wat niet.

Euh jij bent degene die zei dat die uitvaart maar een paar uur kan duren en ze daar dus geen twee weken druk mee zou kunnen zijn.

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 12:26:

[..]

Euh jij bent degene die zei dat die uitvaart maar een paar uur kan duren en ze daar dus geen twee weken druk mee zou kunnen zijn.

Er is een verschil tussen een uitvaart en rouwrituelen. Sommige rituelen vinden plaats ihkv de uitvaart, andere rituelen zijn daarvan niet afhankelijk.

In Nederland wordt verlof beschouwd als uitvaartverlof, niet als rouwverlof.

Als school toestemming geeft, en wat huiswerk/werkjes meegeeft, zie ik het probleem niet.

Julali schreef op 01-11-2021 om 12:12:

[..]

Eerst al de wake die weken kan duren. Daarna het opbaren, dat gebeurt bij katholieke meestal in het eigen huis. Samenkomen met familie en vrienden, herinneringen over de overledene uitwisselen, samen muziek luisteren waarmee de overledene iets had.

Samen alles regelen voor de uitvaart, rouwkaart, kist, bloemen, locatie, rouwauto en rouwstoet, muziek, voorganger, speeches, drankjes en hapjes, vaak nog een nazit bij iemand thuis of in een café tot diep in de nacht.

Het verdelen van de spullen, soms de verkoop van het huis. Daarna kaarsen branden, foto van de overledene op een speciale plek in huis zetten, sieraad laten maken, naar de plek toegaan waar de overledene is gestorven, naar het kerkhof, of de as uitstrooien op een bijzondere plaats.

Elk jaar samenkomen en de persoon herdenken op de datum dat hij/zij is overleden, dan opnieuw herinneringen ophalen, muziek luisteren, lievelingseten van de overledene maken. Moet ik nog doorgaan?


tamelijk willekeurige opsomming,  Jullie.

BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 12:26:

[..]

Euh jij bent degene die zei dat die uitvaart maar een paar uur kan duren en ze daar dus geen twee weken druk mee zou kunnen zijn.

Niet met de uitvaart nee. Het is alleen de vraag of een 6 jarig kind daarvoor wekenlang school moet missen. 

In principe krijg je voor een huwelijk of uitvaart maximaal vijf dagen vrij van school.  Dat lijkt me ook prima haalbaar. In Nederland moet een overledene binnen vijf werkdagen begraven of gecremeerd worden. Een uitvaart of wake duurt echt geen weken. Iemand overlijdt en in de daaropvolgende dagen wordt die opgebaard, afscheid genomen, begrafenis geregeld. Avond ervoor eventueel nog een wake, dan de begrafenis zelf en graflegging en koffietafel, maar dat is allemaal op dezelfde dag. 
Ik heb vroeger toen mijn opa's en oma's overleden één dag vrij gehad voor de begrafenis en bij een oma ook de ochtend na het overlijden omdat wij toen bij een oom en tante van de andere kant van de familie bleven slapen omdat onze ouders in het ziekenhuis zaten. 
Ik zou twee weken school missen voor een begrafenis veel te lang vinden, ongeacht welk schooljaar dat het is. Zeker als het betreffende familielid in het buitenland woont, zal het kind er geen heel innige band mee hebben.
Daarnaast zit je ook nog met corona. Stel dat er iemand daar corona krijgt en ze kunnen niet terug, dan duurt het nog langer. Of je loopt de kans dat je kind bij terugkomst in quarantaine moet. 
Ik zou wel aanbieden dat je kind zolang als de moeder in het buitenland is voor de begrafenis bij jou kan verblijven, zodat ze daar geen omkijken meer naar heeft qua opvang.

MamaE schreef op 01-11-2021 om 12:46:

In principe krijg je voor een huwelijk of uitvaart maximaal vijf dagen vrij van school. Dat lijkt me ook prima haalbaar. In Nederland moet een overledene binnen vijf werkdagen begraven of gecremeerd worden. Een uitvaart of wake duurt echt geen weken. Iemand overlijdt en in de daaropvolgende dagen wordt die opgebaard, afscheid genomen, begrafenis geregeld. Avond ervoor eventueel nog een wake, dan de begrafenis zelf en graflegging en koffietafel, maar dat is allemaal op dezelfde dag.
Ik heb vroeger toen mijn opa's en oma's overleden één dag vrij gehad voor de begrafenis en bij een oma ook de ochtend na het overlijden omdat wij toen bij een oom en tante van de andere kant van de familie bleven slapen omdat onze ouders in het ziekenhuis zaten.
Ik zou twee weken school missen voor een begrafenis veel te lang vinden, ongeacht welk schooljaar dat het is. Zeker als het betreffende familielid in het buitenland woont, zal het kind er geen heel innige band mee hebben.
Daarnaast zit je ook nog met corona. Stel dat er iemand daar corona krijgt en ze kunnen niet terug, dan duurt het nog langer. Of je loopt de kans dat je kind bij terugkomst in quarantaine moet.
Ik zou wel aanbieden dat je kind zolang als de moeder in het buitenland is voor de begrafenis bij jou kan verblijven, zodat ze daar geen omkijken meer naar heeft qua opvang.

Het ligt eraan op welke manier iemand overlijdt. Bij een lang ziekbed kan er wel degelijk sprake zijn van een lange wake, vrienden, familie en bekenden wisselen elkaar dan af. 

Als kind heb je denk ik niet door wat er allemaal bij komt kijken om een uitvaart te regelen en wat er allemaal moet gebeuren in de weken en maanden na het overlijden. 

Het is dus niet gek dat deze dochter een paar weken naar het buitenland moet en wil voor het overlijden van haar vader. In principe wil je je kind daarbij betrekken omdat het ook de naaste familie is van het kind. Kinderen horen er gewoon bij. 

Ik hecht meer waarde aan levenservaringen dan aan schoolse kennis, dus wat dat betreft zou ik stimuleren dat mijn kind mee zou gaan.

Maar goed, ik heb een kind dat groep 2 heeft overgeslagen en nu in groep 3 ook al erg snel lijkt te gaan. Dus ik heb misschien makkelijk praten.

julali,  een wake voor de stervende is wat anders dan een dodenwake. Wat jammer dat je om je punt te maken, nodeloos het topic  oprekt.

Volgens mij is er nog iets als Corona. Dat moeder mogelijk in quarantaine moet als ze teruggaat, bijvoorbeeld. Maar, nu nederland steeds roder wordt op de kaart, lopen ze het risico dat er geen vlucht terug is. Zie Marokko vorige week. Dan worden de twee weken misschien al snel langer.
Los daarvan; ja kind mist veel en de vraag is of meelopen in de rouw rituelen in een land waar hij zelden komt voor een man die hij amper kent, wel een ervaring is die niet te missen is.
Zo had ik, na het overlijden van mijn schoonmoeder hier in Nederland, al het gevoel mijn kinderen te verwaarlozen, 
doordat wij steeds onderweg of bezig waren met van alles en nog wat. Ik was blij dat er mensen waren waar mijn kind kon verblijven zodat kind wel gewoon naar school en sport en vrienden ging. Hoe doe je dat in éen buitenland waar kind een vreemde is? 

Julali schreef op 01-11-2021 om 12:23:

[..]

Ieder heeft zijn eigen gewoonten en rituelen rondom de dood en in verschillende kringen en geloven binnen Nederland kan dit er totaal anders uitzien. Het is niet aan jou om te bepalen wat rituelen zijn en wat niet.

Veel van die dingen die jij noemt zijn gewoon praktische regeldingen.

Jij weet niet wat rituelen betekent blijkbaar

Julali schreef op 01-11-2021 om 13:00:

[..]

Het ligt eraan op welke manier iemand overlijdt. Bij een lang ziekbed kan er wel degelijk sprake zijn van een lange wake, vrienden, familie en bekenden wisselen elkaar dan af.

Als kind heb je denk ik niet door wat er allemaal bij komt kijken om een uitvaart te regelen en wat er allemaal moet gebeuren in de weken en maanden na het overlijden.

Het is dus niet gek dat deze dochter een paar weken naar het buitenland moet en wil voor het overlijden van haar vader. In principe wil je je kind daarbij betrekken omdat het ook de naaste familie is van het kind. Kinderen horen er gewoon bij.

Wake en " waken" is niet hetzelfde!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.