Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot welke leeftijd BSO?


Nick90 schreef op 10-08-2024 om 23:14:

[..]

Dat is toch niet ver? M'n zoon wil in de stad naar de middelbare op 10 km fietsen, de bus gaat als je geluk hebt maar vooral in het weekend en in de avonden 1 keer per uur ofzo. Doordeweeks komt de bus soms niet eens opdagen hier. De luxe van openbaar vervoer wat op uur en tijd aankomt is hier niet. De metro kent ie niet eens.

Ach, die van jou heeft dan een fatbike toch?

Verder...ja, in dorpen heb je soms nauwelijks OV. Hier ook eens per uur een bus maar niet naar het dorp met de havo/vwo school. Dan moet je eerst naar het station in de stad en dan een andere bus. Fietsen duurt korter. 

Maar als je kiest voor een school verder weg en er is OV en je kind kan daardoor (eerder) zelfstandig naar school, dan is daar toch niet per se iets mis mee?

Hmm goede vraag. Hier zijn ze nu 8 en 6 gaan ze nu 2 middagen per week naar de bso. Bevalt nog prima, maar vanaf 9.5 moet de oudste met de fiets naar een andere bso. (Dit was nog niet bekend toen de kinderen daar startten met 4 jaar) Man wil dat niet hebben en wil eigenlijk jet liefste dat ik dan 5 ochtenden ga werken ipv 2 hele dagen en 2 ochtenden. Ik ben het daar alleen niet mee eens  
Maar misschien kunnen man en ik dan beide 1 middag thuis gaan werken. Of hij gaat kind maar naar die bso brengen en dan weer verder werken. Die bso schijnt wel heel leuk te zijn, dus als alle vriendjes er ook heen gaan, zal kind waarschijnlijk ook niet al alleen naar huis willen trouwens. Ik had daar ook nog niet echt een leeftijd voor in gedachten eigenlijk, dus ik lees hier mee.

Nick90 schreef op 10-08-2024 om 23:14:

[..]

Dat is toch niet ver? M'n zoon wil in de stad naar de middelbare op 10 km fietsen, de bus gaat als je geluk hebt maar vooral in het weekend en in de avonden 1 keer per uur ofzo. Doordeweeks komt de bus soms niet eens opdagen hier. De luxe van openbaar vervoer wat op uur en tijd aankomt is hier niet. De metro kent ie niet eens.

Ok.

Ik zeg alleen maar dat het 10 km is om te verduidelijken dat ze niet de afstand die ze eerst liep nu met de metro aflegt.

Zoon is 10 en gaat na de zomervakantie naar groep 7. Hij gaat 3 middagen naar de bso. Op zijn bso blijven de kinderen relatief lang, in groep 7 nog naar de bso gaan is hier heel normaal.

Wij gaan wel afbouwen nu. Hij gaat vanaf aankomend schooljaar 1 middag minder naar de bso.  Hij loopt dan samen met de buurjongen naar huis. Dat is 2 km lopen. Fietsen is nog geen optie vanwege drukke kruispunten, fatbikes, scooters, trams etc. We wonen in de stad. Over een tijdje halen we nog een middag eraf en in groep 8 gaat hij helemaal niet meer.

Nick90 schreef op 10-08-2024 om 23:14:

[..]

Dat is toch niet ver? M'n zoon wil in de stad naar de middelbare op 10 km fietsen, de bus gaat als je geluk hebt maar vooral in het weekend en in de avonden 1 keer per uur ofzo. Doordeweeks komt de bus soms niet eens opdagen hier. De luxe van openbaar vervoer wat op uur en tijd aankomt is hier niet. De metro kent ie niet eens.

In de stad is 10 km veel meer gedoe en gevaarlijker op de fiets dan in een rustig dorp naar een ander dorp of stad. 10.000 gevaarlijke oversteekpunten, verkeerslichten, verkeer etc. Ik heb kareltje ook liever in de metro dan op zijn fiets 10km. 

Happyapple schreef op 11-08-2024 om 10:15:

Hmm goede vraag. Hier zijn ze nu 8 en 6 gaan ze nu 2 middagen per week naar de bso. Bevalt nog prima, maar vanaf 9.5 moet de oudste met de fiets naar een andere bso. (Dit was nog niet bekend toen de kinderen daar startten met 4 jaar) Man wil dat niet hebben en wil eigenlijk jet liefste dat ik dan 5 ochtenden ga werken ipv 2 hele dagen en 2 ochtenden. Ik ben het daar alleen niet mee eens
Maar misschien kunnen man en ik dan beide 1 middag thuis gaan werken. Of hij gaat kind maar naar die bso brengen en dan weer verder werken. Die bso schijnt wel heel leuk te zijn, dus als alle vriendjes er ook heen gaan, zal kind waarschijnlijk ook niet al alleen naar huis willen trouwens. Ik had daar ook nog niet echt een leeftijd voor in gedachten eigenlijk, dus ik lees hier mee.

Met de fiets zal niet alleen zijn maar zeer waarschijnlijk met een vestje van de bso aan en onder begeleiding. Dat is hier gebruikelijk want ze moeten sowieso door de stad en de bso neemt de verantwoording over vanaf het moment dat dr school uit is.

Bij ons zie je diverse van dat soort treintjes door de stad fietsen. Zo gaat het ook als ze op uitje gaan met school.

Ysenda schreef op 11-08-2024 om 12:37:

[..]

Met de fiets zal niet alleen zijn maar zeer waarschijnlijk met een vestje van de bso aan en onder begeleiding. Dat is hier gebruikelijk want ze moeten sowieso door de stad en de bso neemt de verantwoording over vanaf het moment dat dr school uit is.

Bij ons zie je diverse van dat soort treintjes door de stad fietsen. Zo gaat het ook als ze op uitje gaan met school.

Hmm ik ben benieuwd, dat klinkt in elk geval al wel beter, maar ik had dus gehoord dat ze 'gewoon' zelf fietsen en daar waren wij niet zo blij mee. Al leken wij dus de enigen te zijn, want kennisen met iets oudere kinderen vonden het juist ideaal, zeiden ze. Ik ga maar eens informeren of ze idd met een groep en begeleiding fietsen. 

MamaE schreef op 10-08-2024 om 21:19:

[..]

Ja klein dorpje. Wel drie keer oversteken, maar dat zijn zijstraatjes van de doorgaande weg. Er zijn op dat tijdstip veel mensen onderweg naar of van school.

Ook zelfstandig naar school gaan vind ik een belangrijke vaardigheid om te leren. Als ze naar de middelbare gaan, moeten ze het ook kunnen en dat is vaak nog een stuk verder ook.

Hier is de dichtstbijzijnde middelbare school voor havo en vwo 10 kilometer verderop. Vmbo kan ook op 4-5 kilometer.

Nu zeg ik niet dat elk kind dan maar in groep 3 al zelfstandig moet gaan, maar tot en met groep 8 brengen en halen is weer een ander uiterste.

Speelt denk ik ook wel mee wat in je omgeving gebruikelijk is; hier is het echt niet gebruikelijk tot groep 7/8 dat kinderen zelf van en naar school lopen ook al is het voor de meesten heel dichtbij zonder gevaarlijke oversteekpunten. Doordat veel ouders beiden werken vinden ze het brengen juist leuk en waardevol om te doen, stukje samen zijn / stukje gezelligheid-aandacht met je kind. En veel mensen hebben meerdere kinderen dus dan loop je automatisch al met de jongste en ook met de anderen. Staat verder los van de zelfstandigheid; de meesten kunnen het prima. Hierin is het denk ik vooral ook belangrijk hoe je kind er in staat; vind je kind het prima om alleen te lopen dan is het oke maar niet elk kind vindt dat leuk ook al kunnen ze het qua zelfstandigheid. Ik moest vroefer alleen van en naar school en ik heb dat wel als naar ervaren.

Qua bso zijn mijn oudsten in groep 6 gestopt, zij waren er ook echt aan toe en dat ging prima. Mijn jongste zoon kan het ook prima, is er zelfstandig genoeg voor, maar wilde toch langer op de bso blijven omdat hij er niks aan vond om thuis te zitten in zijn uppie. Hij gaat nu naar groep 8 en stopt aankomende herfstvakantie op zijn bso zijn ook diverse activiteiten zoals toneel en gitaarles en dat kan hij dan afronden. Van jongste dochter verwacht ik wel dat ze in groepp 6 wil stoppen maar nu in groep 5 gaat ze nog naar de bso.

Ik vind zelfstandigheid erg belangrijk maar wil het niet alleen daarvan af laten hangen. Ik moest vroeger veel dingen " omdat ik het kon en er zelfstandig genoeg voor was" maar leuk en prettig vond ik het meestal niet. 

MamaE schreef op 10-08-2024 om 21:19:

[..]

Ja klein dorpje. Wel drie keer overste


Nu zeg ik niet dat elk kind dan maar in groep 3 al zelfstandig moet gaan, maar tot en met groep 8 brengen en halen is weer een ander uiterste.

Er zit natuurlijk behoorlijk berschil tussen groep 3 en groep 8 en de locatie. Hier fietsen kinderen uit groep 7 en 8 zelfstandig naar school, en verwacht dat oudste dat wel na komend schooljaar kan (groep 5 dan). Maar hij heeft een broertje van 2 jaar jonger dus ik loop sowieso met die mee naar school.

Hier is het 10 minuutjes lopen met 1 drukke straat. Vriendin woont letterlijk aan school, kind hoeft alleen om gebouw heen te lopen. Dan is het ook weer anders.

Gingergirl schreef op 11-08-2024 om 16:11:

[..]

Speelt denk ik ook wel mee wat in je omgeving gebruikelijk is; hier is het echt niet gebruikelijk tot groep 7/8 dat kinderen zelf van en naar school lopen ook al is het voor de meesten heel dichtbij zonder gevaarlijke oversteekpunten. Doordat veel ouders beiden werken vinden ze het brengen juist leuk en waardevol om te doen, stukje samen zijn / stukje gezelligheid-aandacht met je kind. En veel mensen hebben meerdere kinderen dus dan loop je automatisch al met de jongste en ook met de anderen. Staat verder los van de zelfstandigheid; de meesten kunnen het prima. Hierin is het denk ik vooral ook belangrijk hoe je kind er in staat; vind je kind het prima om alleen te lopen dan is het oke maar niet elk kind vindt dat leuk ook al kunnen ze het qua zelfstandigheid. Ik moest vroefer alleen van en naar school en ik heb dat wel als naar ervaren.

Qua bso zijn mijn oudsten in groep 6 gestopt, zij waren er ook echt aan toe en dat ging prima. Mijn jongste zoon kan het ook prima, is er zelfstandig genoeg voor, maar wilde toch langer op de bso blijven omdat hij er niks aan vond om thuis te zitten in zijn uppie. Hij gaat nu naar groep 8 en stopt aankomende herfstvakantie op zijn bso zijn ook diverse activiteiten zoals toneel en gitaarles en dat kan hij dan afronden. Van jongste dochter verwacht ik wel dat ze in groepp 6 wil stoppen maar nu in groep 5 gaat ze nog naar de bso.

Ik vind zelfstandigheid erg belangrijk maar wil het niet alleen daarvan af laten hangen. Ik moest vroeger veel dingen " omdat ik het kon en er zelfstandig genoeg voor was" maar leuk en prettig vond ik het meestal niet.

Hier wordt door school gevraagd om kinderen vanaf groep 5 zoveel mogelijk zelfstandig te laten komen. Vaak zie je dat kinderen dan een stukje voor ouders met jongere broertjes/zusjes uit loopt of fietst.

Het wordt door kinderen onderling ook echt niet cool gevonden om samen met papa of mama op school aan te komen in groep 7/8.

MamaE schreef op 10-08-2024 om 21:19:

[..]

Ja klein dorpje. Wel drie keer oversteken, maar dat zijn zijstraatjes van de doorgaande weg. Er zijn op dat tijdstip veel mensen onderweg naar of van school.

Ook zelfstandig naar school gaan vind ik een belangrijke vaardigheid om te leren. Als ze naar de middelbare gaan, moeten ze het ook kunnen en dat is vaak nog een stuk verder ook.

Hier is de dichtstbijzijnde middelbare school voor havo en vwo 10 kilometer verderop. Vmbo kan ook op 4-5 kilometer.

Nu zeg ik niet dat elk kind dan maar in groep 3 al zelfstandig moet gaan, maar tot en met groep 8 brengen en halen is weer een ander uiterste.

Ik denk zelf dat je mazzel hebt gehad dat het allemaal goed gaat. En ja onze zoon liep in groep 3 (5 jaar) niet alleen naar en van school maar in groep 4 (6jaar) mocht hij weleens een boodschap doen na schooltijd, juist omdat het toen minder druk was op straat als rond start en einde school.

MamaE schreef op 11-08-2024 om 18:23:

[..]

Hier wordt door school gevraagd om kinderen vanaf groep 5 zoveel mogelijk zelfstandig te laten komen. Vaak zie je dat kinderen dan een stukje voor ouders met jongere broertjes/zusjes uit loopt of fietst.

Het wordt door kinderen onderling ook echt niet cool gevonden om samen met papa of mama op school aan te komen in groep 7/8.

Ja dat zie je hier ook bij groep 7/ 8. Hier mag je als ouders ook meerdere ochtenden mee de klas in, meeloopochtenden, samen met je kind starten. Hierdoor gaan ook meer ouders mee. Iedere school heeft zo zijn eigen systeem.

Mijn punt was vooral dat ook al kan een kind het qua zelfstandigheid het daarom niet perse moet/ hoeft. 

Ik moest vroeger vanaf groep 3 zelf naar school lopen en zelf naar huis lopen. Dat kon ik op zich prima maar leuk vond ik het niet, kwam voor mijn gevoel nogal gemakzuchtig en liefdeloos over van mijn ouders, vooral omdat de meeste andere kinderen wel gebracht en gehaald werden. Mijn ouders kwamen daardoor alleen op de jaarlijkse ouderavond op school en bij een 10 minutengesprek en waren totaal niet betrokken bij school, kenden klasgenootjes en andere ouders amper, speelafspraken kwamen niet van de grond etc. Zo ervaart ieder kind het anders, sommigen zullen dit weer wel leuk gevonden hebben.

Gingergirl schreef op 12-08-2024 om 08:56:

[..]

Ja dat zie je hier ook bij groep 7/ 8. Hier mag je als ouders ook meerdere ochtenden mee de klas in, meeloopochtenden, samen met je kind starten. Hierdoor gaan ook meer ouders mee. Iedere school heeft zo zijn eigen systeem.


Oh dat mag hier nooit. Ben daar ook helemaal geen voorstander van, al die ouders in de klas. Geeft veel onrust en ook lang niet alle ouders zullen daar tijd voor hebben.

Een boodschap doen is voor ons dan weer lastiger want we hebben geen supermarkt in het dorp. Die zit in een dorp ongeveer 4-5 kilometer verderop.

Ik denk dat het goed is tijdig te starten met zelfstandigheid en langzaam opbouwen. Heb het zelf gezien hier op school. Kind werd altijd overal heengebracht. In groep 7 en 8 stond moeder er nog iedere dag naast. En ook training of schoolkamp etc. Altijd moeder erbij. De overgang naar de middelbare was immens. Kind zag er enorm tegenop. Had nog nooit zo'n stuk gefietst en miste ook gewoon zelfvertrouwen en vaardigheden om te kunnen omgaan met kleine problemen (behalve ouders bellen als er wat was). Moeder stond op de basisschool continu naast de juf. Maar op een grote middelbare valt dat natuurlijk weg. Dan hoor je nog maar weinig van school en moet je kind zelf zaken regelen. Kind heeft een zwaar eerste jaar gehad. Zoveel veranderingen. 

Mijn kinderen zijn allemaal vanaf de meivakantie in groep 7 gaan afbouwen. Zij waren dan eigenlijk al de alleroudsten op de bso, de meeste kinderen waren dan al gestopt, maar wij zaten met lange werkdagen/reistijd en hebben het zo lang mogelijk geprobeerd te rekken. En dan steeds een uurtje eerder naar huis, in overleg met de leidsters, om te wennen  en dan niet gelijk urenlang alleen thuis zijn.

Jongste is direct gestopt zonder afbouwen, omdat ik toen ziek thuis zat en het toch niet nodig was. Na de zomervakantie was ik wel weer aan het werk, maar het ging prima zo. Ik werkte op 1 van de BSO dagen nog thuis en de andere dag was ik wel op kantoor. 
Ze waren dan wel gelijk lang alleen thuis, want school is om 14 uur uit en man en ik allebei meestal pas rond 18 uur thuis. Man soms wel iets vroeger, maar ik zeker niet. Maar het is altijd wel goed gegaan, geloof ik. Als het goed weer is, bleven ze meestal toch op het dorp hangen om buiten te spelen met vriendjes, voetballen, jachtseizoen, naar het zwembad etc.

Qua alleen fietsen gingen ze bij mij al best jong. Wij woonden eerst in het dorp, op 800 meter van school, alleen de straat bij school zelf was erg druk, voornamelijk vanwege de ouders zelf. Inmiddels zijn wij verhuisd toen de jongste net naar groep 7 ging. De oudste twee zaten toen al op de middelbare, dus dat was niet zo'n punt, maar de jongste moest ineens een paar kilometer fietsen, de hoofdstraat oversteken etc. De eerste paar weken ben ik toen nog wel met hem meegefietst, maar het ging goed, dus uiteindelijk heb ik hem wel gewoon zelf laten gaan. Ik ben dus eigenlijk al jaren nauwelijks meer bij school geweest, maar als ik er dan toch eens kwam, zag ik zelfs eind groep 8 nog wel een paar moeders staan om hun groep-8-ers op te halen en die woonden allemaal gewoon in het dorp zelf. Nou ja, misschien vonden zij dat gewoon leuk om te doen, maar ik vind dat je kind tegen die tijd echt wel zelf moet kunnen, want hij of zij moet een tijdje later ook zelfstandig naar de middelbare kunnen fietsen.

Met een kind in groep 7/8 kun je prima thuiswerken is mijn ervaring, maar jonger is wel lastig, want dan vragen ze toch meer hulp en aandacht. ZEker als er ook nog vriendjes mee naar huis komen, moest ik het altijd wel goed in de gaten houden of ze geen ongein uithaalden en dat het geluidsniveau niet te hard werd als ik in een meeting zat.


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.