Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot welke leeftijd BSO?


Het is volledig afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en hun zelfstandigheid. Ook van de buurt natuurlijk. Hier zijn er eigenlijk weinig tot geen kinderen in groep 7 of 8 meer op de BSO. Begrijp ik ook wel. Je hebt een drukke dag op school gehad. En dan uren in de drukte met voornamelijk jongere kinderen. Mijn kinderen zijn liever in hun eigen huis. Waar ze tot rust komen en hun eigen ding doen. Ze hebben een mobiel en houden zich aan afspraken. Als dat niet zo zou zijn is het direct over en moeten ze terug. 

Thuiswerken met kinderen kan overigens prima. Als ze zichzelf weten te redden en zich kunnen gedragen. Ik heb een aparte rustige plek en ze weten wat de afspraken zijn. Dat gaat prima. 

Sowieso gaat elke vorm van zelfstandigheid gepaard met de verantwoordelijkheid om je aan afspraken/voorwaarden te conformeren lijkt mij.
Dus alleen thuis zijn, prima. Elke vijf minuten mama bellen voor iets te vragen, dan beter naar de BSO.
Geldt ook voor thuiswerken; als een kind snapt dat je aan het werk bent en dus wel aanwezig maar niet beschikbaar (tenzij nood), kan dat. Kan je kind zichzelf niet vermaken en heeft het elke vijf minuten een 'noodgeval', dan kan het niet.

Ik denk dat het in aanloop naar de middelbare school wel handig is om de zelfstandigheid op te bouwen. Dan is er geen BSO meer, ook niet op studiedagen. Dus is het wel nodig dat je kind meerdere uren of zelfs de hele dag alleen thuis kan zijn en zich kan redden.

Bosanemoon

Bosanemoon

10-08-2024 om 19:20 Topicstarter

Thuiswerken met kinderen doe ik één middag per week en dat gaat prima. School is om drie uur uit dus het is sowieso maximaal twee uurtjes en dochter vindt het aan het einde van een drukke week heerlijk om op haar kamer te lezen of een cd’tje te luisteren. Ze weet dat ze me niet mag storen als ik aan het bellen ben, verder eigenlijk geen afspraken. Als het mooi weer is neem ik weleens leeswerk mee en gaan we samen in de speeltuin zitten. 

Oudste: vanaf 9 jaar. Eerst kon ze lopend naar huis, sinds ze 10 is gaat ze met de metro.
Middelste is nu 9 en mag echt nog wel even op de bso blijven. Die loopt wel in zeven sloten en ik wil die verantwoordelijkheid ook niet op de oudste afschuiven.
Het is dus echt per kind verschillend wat mij betreft: hoe zelfstandig/verstandig zijn ze en hoe goed kunnen ze alleen zijn.

ja, verschillend per kind maar ook plaats in het gezin.
Onze oudste twee gingen eerst 2 dagen naar BSO tot en met groep 6 en groep 3. Toen ging jongste naar school en ik ging meer werken en toen hebben we oppas aan huis genomen voor 3 dagen/week die ook kookte. Was met 3 kinderen goedkoper dan BSO en beviel ons heel goed, ook omdat wij beide niet voor 18u thuis kunnen zijn. 
Na een jaar wilde de oppas graag naar twee dagen. Dat was begin groep 8, 5 en 2.
Toen mocht oudste 1 middag alleen naar huis, ging dan wel ook trainen. Jongste twee gingen toen weer 1 dag naar BSO. Middelste hebben we daar halverwege groep 6 al afgehaald. Hij was er erg ongelukkig, en het is een heel rustig en verantwoordelijk kind. En het was maar 1 dag/week.
Jongste wilden we er tot en met groep 7 op houden (ander type) maar toen kwam corona en is het toch tot en met groep 6 geworden.
Onze oppas aan huis heeft wel nog jaren bij ons gewerkt, de laatste 2 jaar nog 1 dag/week. Net afscheid genomen (de “kinderen” zijn nu 19,17,13). Ik vond het ideaal dat er dan wel iemand was, al hoefden ze niks met haar. 

Peaches schreef op 10-08-2024 om 19:25:

Oudste: vanaf 9 jaar. Eerst kon ze lopend naar huis, sinds ze 10 is gaat ze met de metro.
Middelste is nu 9 en mag echt nog wel even op de bso blijven. Die loopt wel in zeven sloten en ik wil die verantwoordelijkheid ook niet op de oudste afschuiven.
Het is dus echt per kind verschillend wat mij betreft: hoe zelfstandig/verstandig zijn ze en hoe goed kunnen ze alleen zijn.

Met de metro? 

Mijn oudste is 9 en gaat naar groep 7. Hij gaat nog naar de bso, want alleen naar huis (6km) lukt nog niet. Vraag me zelfs af of hij volgend jaar (gr8) wel alleen kan.. 

MamaE schreef op 10-08-2024 om 12:46:

Overigens gaat dochter al vanaf groep 3 zelfstandig lopend van en naar school en huis. Is vijf minuten lopen en het is een voorzichtig en zelfstandig meisje.

Dan is er waarschijnlijk ook geen drukke weg die overgestoken hoeft te worden.

PhilDunphy schreef op 10-08-2024 om 20:06:

Mijn oudste is 9 en gaat naar groep 7. Hij gaat nog naar de bso, want alleen naar huis (6km) lukt nog niet. Vraag me zelfs af of hij volgend jaar (gr8) wel alleen kan..

Hier oudste 10 en gaat naar groep 7. Wil ook niet meer naar de bso, hij heeft continu rooster en ik werk 2 dagen per week op kantoor en m'n vrouw werkt 3,5 dag waarvoor ze opvang heeft voor het kleintje van nu 13 maanden bijna, zoon zou dus maar 2 dagen per week 2-3 uur alleen zijn na school. Zelfde probleem hier dus hier voor de tips😄

Nick90 schreef op 10-08-2024 om 19:58:

[..]

Met de metro?

Ja, met de metro.

We zijn van school gewisseld. Het is nu 10 kilometer van school naar huis.

Due-scimmie schreef op 10-08-2024 om 20:10:

[..]

Dan is er waarschijnlijk ook geen drukke weg die overgestoken hoeft te worden.

Ja klein dorpje. Wel drie keer oversteken, maar dat zijn zijstraatjes van de doorgaande weg. Er zijn op dat tijdstip veel mensen onderweg naar of van school. 

Ook zelfstandig naar school gaan vind ik een belangrijke vaardigheid om te leren. Als ze naar de middelbare gaan, moeten ze het ook kunnen en dat is vaak nog een stuk verder ook.

Hier is de dichtstbijzijnde middelbare school voor havo en vwo 10 kilometer verderop. Vmbo kan ook op 4-5 kilometer.

Nu zeg ik niet dat elk kind dan maar in groep 3 al zelfstandig moet gaan, maar tot en met groep 8 brengen en halen is weer een ander uiterste.

Malm schreef op 10-08-2024 om 13:23:

Dochter is 10 en heeft nu een jaar geen bso meer. Dat gaat om 1 middag waar ze ongeveer 1,5 uur alleen is. Andere middag werk ik thuis. Zoon is 4 en vindt de bso niet leuk. Maar hij heeft pech, hij zal er toch nog wel een paar jaar naartoe moeten. Nu gaat hij 2 dagen, maar op mijn thuiswerkdag zou hij op een gegeven moment wel thuis kunnen blijven, nu lukt het nog niet om te werken met hem erbij, zeker tijdens vakanties niet. Vanaf welke leeftijd doen/deden jullie dat?

Hier hebben ze het geleerd tijdens Corona. Toen waren ze 5 en 6. Nu leren ze op school ook alles zelf te regelen. Zelfs in de kleuterklas word daar al veel mee geoefend. Dan mag je een kwartier of half uur lang de juf niet storen tenzij er bloed of brand is. De jongens weten heel duidelijk wanneer ze echt mogen storen. Inmiddels zitten zij beneden en ik boven en zie ik ze heel de middag niet. Ik het begin ging ik elk uur even langs. 

Nick90 schreef op 10-08-2024 om 20:14:

[..]

Hier oudste 10 en gaat naar groep 7. Wil ook niet meer naar de bso, hij heeft continu rooster en ik werk 2 dagen per week op kantoor en m'n vrouw werkt 3,5 dag waarvoor ze opvang heeft voor het kleintje van nu 13 maanden bijna, zoon zou dus maar 2 dagen per week 2-3 uur alleen zijn na school. Zelfde probleem hier dus hier voor de tips😄

Gewoon proberen hoe het gaat. Gaat hij al zelfstandig van en naar school? Heeft een telefoon en weet hoe dat werkt met appen? 

Hier sturen ze een berichtje zodra ze thuis zijn. Duidelijke afspraken over wat ze mogen pakken aan eten en drinken, wat te doen bij nood en er mogen geen andere kinderen in huis komen (dus geen vriendjes mee). Elders spelen mag wel als ik bericht krijg. Dat gaat echt prima. Bso vinden veel kinderen op die leeftijd niets aan. Hier geprobeerd en daarna bso opgezegd. Kind gaat hier ook zelfstandig naar vriendjes en sport. Dus dit is niet veel anders. Na groep 8 moeten ze alles zelf he. 

Izza schreef op 10-08-2024 om 22:40:

[..]

 Na groep 8 moeten ze alles zelf he.

Moet dat wel kunnen, ik heb zoon tot hij zijn rijbewijs haalde naar de training en wedstrijden gereden. Niet op fiets of ov afstand / bereikbaar op tijd. 4x per week trainen en wedstrijden in de weekenden. 

Peaches schreef op 10-08-2024 om 20:28:

[..]

Ja, met de metro.

We zijn van school gewisseld. Het is nu 10 kilometer van school naar huis.

Dat is toch niet ver? M'n zoon wil in de stad naar de middelbare op 10 km fietsen, de bus gaat als je geluk hebt maar vooral in het weekend en in de avonden 1 keer per uur ofzo. Doordeweeks komt de bus soms niet eens opdagen hier. De luxe van openbaar vervoer wat op uur en tijd aankomt is hier niet. De metro kent ie niet eens. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.