Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tosti ijzer mee naar school


Index224 schreef op 14-12-2023 om 19:05:

Nee hoor, ik vind dat je overdrijft.

??? Ik weet niet wat ik lees zeg. Straks nog iemand een wafelijzer mee.

Decembermamma schreef op 15-12-2023 om 09:20:

[..]

Lees mijn berichten eens? Ik verbied niemand op de basisschool tosti te eten ik ben juist blij dat onze basisschool daar af en toe "als extraatje" een dag voor aanwijst.

Juist om het alleen op een speciale dag als 'extraatje' te bieden en te doen alsof een tosti heel bijzonder is, willen alle kinderen op díe dag een tosti en het enige moment in de week/maand niet aan zich voorbij laten gaan. Door het als 'gewoon' te behandelen, gaan heus niet alle kinderen elke keer weer gehaaid achter de tosti ijzer staan.

yette schreef op 15-12-2023 om 06:20:

[..]

Zo te lezen, doen ze het op heel wat scholen.

Leerkrachten kunnen prima zelf verzinnen hoe ze zoiets gezellig houden. Ze dealen voortdurend met dit soort dingen. Bij de kleuters staat ook maar één watertafel.


Blijkbaar, wel geinig eigenlijk. Maar wat ik zei, daar komt de juf dan vanzelf achter als het veel gedoe geeft. 

EmmaT schreef op 15-12-2023 om 07:14:

Tjezus wat een wereldvreemd gemiep om niks. Een tosti-ijzer in de klas 😱!
Kunnen jullie je niet beter zo opwinden over leesmotivatie bijvoorbeeld? Volgen jullie het nieuws wel?

Het kán natuurlijk zijn dat er in de klas zoveel tijd en aandacht verloren gaat aan het bakken van tosti's dat het lezen erbij in schiet  

Maar serieus, ik denk dat dit echt wel het geval zou kunnen zijn. Zoals er hier geleuterd wordt over tosti-ijzers wordt er in sommige teamkamers ook veel tijd verdaan aan dit soort futiliteiten (spreek uit ervaring). 

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 09:43:

[..]

Het kán natuurlijk zijn dat er in de klas zoveel tijd en aandacht verloren gaat aan het bakken van tosti's dat het lezen erbij in schiet

Maar serieus, ik denk dat dit echt wel het geval zou kunnen zijn. Zoals er hier geleuterd wordt over tosti-ijzers wordt er in sommige teamkamers ook veel tijd verdaan aan dit soort futiliteiten (spreek uit ervaring).

Gelukkig is het eten, al dan niet van tosti's, tijdens de lunchpauze en niet tijdens de leesles.

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 09:50:

[..]

Gelukkig is het eten, al dan niet van tosti's, tijdens de lunchpauze en niet tijdens de leesles.

Klopt. Maar het kan best zijn dat de tosti's hier en daar wat minuten afsnoepen, want zo gaan die dingen.

En vroegah las de juf voor uit een spannend kinderboek tijdens de lunchpauze. Zo kreeg je toch een paar kinderboeken per jaar te horen en werd je enthousiast om er zelf ook een te gaan lezen.

Tuinfluiter schreef op 14-12-2023 om 22:47:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk Jonnie Boer.

Klopt, je hebt helemaal gelijk. 

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 10:12:

[..]

Klopt. Maar het kan best zijn dat de tosti's hier en daar wat minuten afsnoepen, want zo gaan die dingen.

En vroegah las de juf voor uit een spannend kinderboek tijdens de lunchpauze. Zo kreeg je toch een paar kinderboeken per jaar te horen en werd je enthousiast om er zelf ook een te gaan lezen.

Het kan ook best zijn dat kinderen een tosti sneller opeten dan een boterham die al 4 uur in een trommeltje ligt. 

Je komt er pas achter als je het probeert. 

Dutchgirly schreef op 15-12-2023 om 08:39:

Na het lezen van dit topic snap ik pas echt goed waarom een vriendin van mij gestopt is als leerkracht in het basisonderwijs en nu iets heel anders is gaan doen. Hoe een leuk idee voor een tosti ijzer, bij sommige ouders zo snel kan escaleren tot iets wat via hun kinderen afgebrand dient te worden.... je zou er maar dagelijks mee moeten dealen. Het is een wonder dat er überhaupt nog leraren zijn.

Nou, inderdaad

Marty1984 schreef op 14-12-2023 om 19:20:

Voor de laatste dag van het jaar of dergelijke zou ik het niet vreemd vinden.

Voor een doordeweekse donderdag zou ik toch écht opkijken.

Komt een ander straks met een broodrooster aan, nog één met een pan om eieren te bakken, nog één wil wel hotdogs en worst opwarmen ... en voor je het weet kan je een hele keuken draaiende houden.
En springen de stoppen omdat er in élke klas 7 kinderen staan te koken.

Nou overdrijven is ook een vak  Zoon heeft ook een tosti apparaat op zijn werk gezet waar andere collega's ook gretig gebruik van maken. 

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 10:12:

[..]

Klopt. Maar het kan best zijn dat de tosti's hier en daar wat minuten afsnoepen, want zo gaan die dingen.

En vroegah las de juf voor uit een spannend kinderboek tijdens de lunchpauze. Zo kreeg je toch een paar kinderboeken per jaar te horen en werd je enthousiast om er zelf ook een te gaan lezen.

Als nou als meerdere mensen aangeven dat het zo helemaal niet verloopt, waarom is dat zo moeilijk te geloven Blijkbaar hebben sommigen hier het idee dat er hele files bij het tosti apparaat staan. 

En vroeger las de juf helemaal geen boek voor tijdens de lunch want vroeger ging iedereen thuis lunchen. Nu eet de juf zelf mee in de klas en leest ze ook niet voor als ze haar lunch opknaagt.

Als je kinderen enthousiast wil krijgen voor lezen hangt dat echt niet af van voorlezen tijdens de lunch als een enkeling even een tosti maakt. Klinkt meer als zoeken naar zeer onwaarschijnlijke problemen " de tosti generatie leest minder door het eten van een tosti bij de lunch omdat de bereiding zo lang duurde, tevens hebben ze op jaarbasis aanzienlijk minder lesuren genoten dan de leerlingen op niet- tostischolen". Zal ongetwijfeld een geitenwollensok onderzoek naar gaan doen, ik wacht met spanning het onderzoek af  

Alle gekkigheid; als een pauze echt uit zou lopen dan doen scholen het natuurlijk niet.

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 10:12:

[..]

Klopt. Maar het kan best zijn dat de tosti's hier en daar wat minuten afsnoepen, want zo gaan die dingen.

En vroegah las de juf voor uit een spannend kinderboek tijdens de lunchpauze. Zo kreeg je toch een paar kinderboeken per jaar te horen en werd je enthousiast om er zelf ook een te gaan lezen.

Vroegah rookte onze leraar gewoon in de klas, sigaren. Tijden veranderen gelukkig. 

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 11:06:

[..]

Als nou als meerdere mensen aangeven dat het zo helemaal niet verloopt, waarom is dat zo moeilijk te geloven Blijkbaar hebben sommigen hier het idee dat er hele files bij het tosti apparaat staan.

En vroeger las de juf helemaal geen boek voor tijdens de lunch want vroeger ging iedereen thuis lunchen. Nu eet de juf zelf mee in de klas en leest ze ook niet voor als ze haar lunch opknaagt.

Als je kinderen enthousiast wil krijgen voor lezen hangt dat echt niet af van voorlezen tijdens de lunch als een enkeling even een tosti maakt. Klinkt meer als zoeken naar zeer onwaarschijnlijke problemen " de tosti generatie leest minder door het eten van een tosti bij de lunch omdat de bereiding zo lang duurde, tevens hebben ze op jaarbasis aanzienlijk minder lesuren genoten dan de leerlingen op niet- tostischolen". Zal ongetwijfeld een geitenwollensok onderzoek naar gaan doen, ik wacht met spanning het onderzoek af

Alle gekkigheid; als een pauze echt uit zou lopen dan doen scholen het natuurlijk niet.

Correctie, vroeger las de juf voor tijdens het tienuurtje voor het buitenspelen aan. Ik was in verwarring omdat de lunchpauze door het continuerooster qua lengte ook is vervallen tot een tienuurtje. En ik heb ook al meegemaakt dat zelfs de lunchpauze werd besteed aan lesgerelateerde filmpjes. Alles voor de efficiëntie. Dus daar past een tosti nauwelijks tussen. Begrijp me goed, ik vind tosti's hartstikke leuk en het kan best wel goed gaan, maar het is wel een zoveelste leuke dingetje wat afleidt en je goed moet 'managen'. 

Iemand noemde dat het geen wonder is dat leraren massaal stoppen omdat er zoveel heisa gemaakt wordt om dit soort futiliteiten; dit is precies de reden waarom ik als zij-instromer voortijdig ben afgehaakt. Want ouders dringen dit soort op zich leuke dingen op, in feite bemoeit de ouder die ermee begint zich toch met wat er gebeurt in de school.  Als leraar moet je sterk in je schoenen staan om dat niet toe te staan omdat jij het om wat voor reden dan ook niet wilt hebben, want je krijgt allerlei ouders over je heen die het punt niet zien. En er wordt ook nog een teamvergadering aan besteed als je pech hebt. En zo dragen tosti's toch bij aan de achteruitgang van de onderwijskwaliteit, omdat er in die teamvergadering minder tijd gaat naar de leesbevordering, bij wijze van spreken. 

Ik heb werkelijk nog nooit toestanden tijdens het maken van tosti’s/noodles oid gezien. Er staat een filmpje oid op, het tosti-ijzer staat in een hoek van de klas. De leerlingen die een tosti erin hebben, staan daar bij en als het klaar is zeggen ze dat de volgenden kunnen. Dat gaat prima en in het halve uur dat die pauze is, hebben ze heus allemaal gegeten. Het is niet alsof ze een drie gangen diner op een gasfornuis staan klaar te maken hè.
Wat een geneuzel. 

Op de cluster 4 basisschool van de jongste was het op vrijdag tostidag en waren per vrijdag twee kinderen aan de beurt die dan wel zelf voor brood met tostibeleg moesten zorgen. 10 kinderen in de klas, dus ongeveer een keer per maand was het feest! Leuk juist, die extra aandacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.