Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Gingergirl

Gingergirl

21-08-2024 om 11:44 Topicstarter

Caroline80 schreef op 21-08-2024 om 11:01:

[..]

Tot een bepaalde leeftijd vind ik wel dat kinderen thuis mee moeten in de leefstijl van de ouders. Zo eten wij thuis grotendeels vegetarisch. Die keuze is in overleg met het hele gezin gemaakt. Maar toen we nog veel vaker vlees aten zou ik het niet goed vinden dat mijn kinderen vegetarisch wilden eten.

Tot welke leeftijd zou jij in gedachte hebben?

Waarom zou je het in die andere situatie niet goed gevonden hebben?

Caroline80 schreef op 21-08-2024 om 11:01:

[..]

Tot een bepaalde leeftijd vind ik wel dat kinderen thuis mee moeten in de leefstijl van de ouders. Zo eten wij thuis grotendeels vegetarisch. Die keuze is in overleg met het hele gezin gemaakt. Maar toen we nog veel vaker vlees aten zou ik het niet goed vinden dat mijn kinderen vegetarisch wilden eten.

Ja, dat ben ik wel met je eens. Zeker bij kinderen in de basisschoolleeftijd.

Maar niet als de gezondheid van het kind in gevaar komt. En als ik lees dat dit kind niet mee kan doen met de gymlessen omdat het dat fysiek niet redt, dat het vaak ziek is en heel mager, dat het eten steelt, dan denk ik dat dat wel eens de realiteit zou kunnen zijn.

En dan vind ik het mijn morele plicht als volwassene om daar in elk geval niet verder aan bij te dragen. En misschien wel in te grijpen.

Fiorah schreef op 20-08-2024 om 14:35:

Het zou mij veel moeite kosten maar ik zou kiezen voor de vriendschap van mijn kind en dat zou betekenen dat ik elke lunch voor iedereen (dus eigen kinderen en mezelf en wie dan ook) een leuke vegan optie zou voorzien.

Ik zou dus geen worst en geen kaas op tafel zetten, maar iets organiseren dat vegan is.

En daarmee los ik het gevraag dan op.

Ik zou het heel sneu vinden voor het kind dat de ouders zó streng zijn, maar ik zou zelf dat niet ook nog eens willen versterken door wel allerlei verleidingen te bieden en dan nee te zeggen. En ik zou zelf de verleiding weerstaan om het kind toch te geven wat het niet mag hebben, want zodra de ouders daar achter komen mag het kind waarschijnlijk überhaupt niet meer bij je eten.

Dit

Daarnaast ben ik bang dat het kind last krijgt van het eten dat ze normaal nooit krijgt. Ik ben pescotariër, als ik bij iemand anders ben en het vlees zit ergens in verwerkt waardoor ik het niet kan "ontwijken", ga ik niet moeilijk doen. Daarna krijg ik vaak flinke buikpijn en kan er een paar dagen last van hebben. 

Fiorah schreef op 20-08-2024 om 15:00:

[..]

Ik weet dat er opties op tafel staan maar ik vind dit geen standaard situatie. Het is duidelijk een groot issue voor ouders en dus voor kind en als het echt zo'n trek heeft dat het eten van andere kinderen steelt, kun je niet verwachten dat het er niet om vraagt bij jou aan tafel. Natuurlijk wil het kind de vegan opties niet. Omgaan met verleidingen hoort erbij, ja, maar dit contrast is wel heel groot. Dat vind ik echt sneu. Ik zou dus of all in gaan voor vegan eten met iedereen, of het loslaten (maar dan zou ik het ook niet meer bespreken).

Eens

Omgaan met verleidingen hoort er inderdaad bij, maar in dit geval gaat het om een 9 jarige.

Bovendien als omgaan met verleidingen zo makkelijk was, waarom zijn er dan zoveel mensen met overgewicht?

Yumi schreef op 21-08-2024 om 12:25:

[..]

Dit

Daarnaast ben ik bang dat het kind last krijgt van het eten dat ze normaal nooit krijgt. Ik ben pescotariër, als ik bij iemand anders ben en het vlees zit ergens in verwerkt waardoor ik het niet kan "ontwijken", ga ik niet moeilijk doen. Daarna krijg ik vaak flinke buikpijn en kan er een paar dagen last van hebben.

Maar dit kind eet toch al stiekem wel die dingen omdat hij/zij het uit schooltassen haalt? Dan zal het wel meevallen met last krijgen.

(Al schuiven de ouders het ziek en zwak zijn misschien juist wel af op die verboden hapjes...)

Koekie1980 schreef op 21-08-2024 om 10:15:

[..]

Helemaal mee eens! Ben inderdaad benieuwd hoe dat kind t later gaat doen.


Ik mocht zelf nooit prik drinkeookaltijd appelsap, ranja of roosvicee. Ook niet 1 glaasje sinas op zaterdagavond toen ik al 12 was... gevolg- ik ging op m'n 17e op kamers en zoop Cola vanaf mijn ontbijt! Nu kon t eindelijk. Dus alles verbieden lijkt mij geen goed idee.

Zelfde probleem hier maar dan met cola. Ik drink ook vaak al een colaatje bij m'n ontbijt😂

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar mijn hemel dit kind begraaft zich op de middelbare school in frikandelbroodjes en cornetto's nadat hij 1x iets geproefd heeft..

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

het vegan stukje is denk het probleem hier niet. hier is veel meer aan de hand in het hoekje "doorgeslagen" lijkt het wel. 

zonnebrand is waarschijnlijk ook gif enzo... 



Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 14:21:
Ik geloof dat ik de kinderen wat vaker zonder jouw toezicht zou laten lunchen. Wat niet weet wat niet deert. Laat dat arme kind gewoon eten wat ze wil.

en dit.. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 16:26:

[..]

. Ik vind het jammer voor de al negatieve beeldvorming rondom vegan eten (vies, gezond, ik ben geen konijn) als een topic als dit daar onbedoeld aan meewerkt. Dus ik laat graag een tegengeluid horen.


totaal offtopic, maar is dat het idee dat jij veel hoort? ik ervaar dat heel anders. vooral als enorm veel gedoe als je het goed wil doen en met goed bedoel ik zo min mogelijk extreem bewerkt voedsel zoals de vegan vleesvervangers, kaas etc

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 18:03:

[..]

Dit is ook een verkapte hulpvraag. Dit is een zeer ziekelijke manier van omgaan met voeding. En dit wordt door TO en andere reageerders hier weggezet als veganisme. Maar deze situatie gaat heel veel verder dan een veganistisch eetpatroon. Deze ouders gebruiken onder andere het veganisme om hun kind en zichzelf aan allerlei bizarre eetwensen te onderwerpen. Dan is het toch niet vreemd dat ik daar op aan sla? En dus ook vraag of we alsjeblieft niet kunnen doen alsof dit voor een veganist normaal gedrag is? Een veganist eet hele doorsnee dingen. En het is dus ook niet normaal dat een veganistisch opgevoed kind andermans broodtrommel gaat doorzoeken naar iets lekkers. Want veganistisch opgevoede kinderen eten hele normale dingen die een ander ook eet. Maar niet als je ook geen suiker mag en het eten ook niet bewerkt mag zijn. Als vleeseters geen suiker mogen, en hun voeding niet bewerkt mag zijn, blijft er voor hun ook bijzonder weinig over hoor.

Lieverd, je bent op missie in het verkeerde topic.

jij bent de enige in al deze pagina die het probleem legt bij het vegan stukje. echt. je bent de enige. 

de aanleiding is dat kind vraagt om iets anders dan vegan, maar al snel wordt duidelijk dat het probleem is zoals jij ook al aangeeft: een zieke relatie met voeding van de ouders, maar nog steeds hoe ze met de vraag om iets anders om moet gaan.

en dan kom jij met bovenstaande aantijgingen die NIEMAND hier heeft geuit. 

Broadway schreef op 21-08-2024 om 15:00:

[..]

Lieverd, je bent op missie in het verkeerde topic.

jij bent de enige in al deze pagina die het probleem legt bij het vegan stukje. echt. je bent de enige.

de aanleiding is dat kind vraagt om iets anders dan vegan, maar al snel wordt duidelijk dat het probleem is zoals jij ook al aangeeft: een zieke relatie met voeding van de ouders, maar nog steeds hoe ze met de vraag om iets anders om moet gaan.

en dan kom jij met bovenstaande aantijgingen die NIEMAND hier heeft geuit.

Nee hoor, ze is niet de enige. En ik merk ook vaak dat, zodra het woord 'vegan' valt, mensen een beetje doorslaan. Dus ik snap haar wel. Dat wilde ik even kwijt omdat je begon over 'jij bent de enige'

_Anoniem_ schreef op 21-08-2024 om 15:09:

[..]

Nee hoor, ze is niet de enige. En ik merk ook vaak dat, zodra het woord 'vegan' valt, mensen een beetje doorslaan. Dus ik snap haar wel. Dat wilde ik even kwijt omdat je begon over 'jij bent de enige'

excuus, maar blabladadida. 

"je hoort vaak" nou, das dan heel vervelend, maar dan moet je op missie als je het hoort, niet hier. hier heb je dat namelijk niet gehoord. 

zij is inderdaad de enige die zegt dat dat in dit topic gebeurt. niemand anders zegt dat, zelfs jij niet. 

maar eigenlijk kwam ik mijn reactie verwijderen omdat men haar al voldoende uitgelegd had dat ze in dit topic een foute afslag had genomen. je hebt nu gereageerd dus ik laat het staan. 

_Anoniem_ schreef op 21-08-2024 om 15:09:

[..]

Nee hoor, ze is niet de enige. En ik merk ook vaak dat, zodra het woord 'vegan' valt, mensen een beetje doorslaan. Dus ik snap haar wel. Dat wilde ik even kwijt omdat je begon over 'jij bent de enige'

Inderdaad, ze is niet de enige. Ik lees hier toch ook wel ten onrechte negatieve framing van veganisme

Mugs schreef op 21-08-2024 om 15:14:

[..]

Inderdaad, ze is niet de enige. Ik lees hier toch ook wel ten onrechte negatieve framing van veganisme

waar dan? ik ben oprecht benieuwd. ik lees niet meer dan dat vegan genoemd wordt naast 600 problemen waardoor er een zorgelijke situatie is daar thuis en verder vegan alleen als aanleiding voor de vraag> kind is vegan, wil ham.. wat te doen?

Valeria schreef op 21-08-2024 om 13:22:

[..]

Maar dit kind eet toch al stiekem wel die dingen omdat hij/zij het uit schooltassen haalt? Dan zal het wel meevallen met last krijgen.

(Al schuiven de ouders het ziek en zwak zijn misschien juist wel af op die verboden hapjes...)

Om aan het eten van vlees te wennen is 'n keer uit een schooltas halen onvoldoende. Of het wel mee zal vallen, dat weten we niet.... kind zal waarschijnlijk niet weten dat het de oorzaak is en als dat wel zo mocht zijn, dan nog weten de ouders niet dat hij die dag uit schooltassen heeft gegeten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.