Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Wow, dit is echt lastig zeg, vooral omdat de kinderen zo vaak samen spelen. Het is dapper dat ouders zulke hoge idealen hebben (geen thee zal waarschijnlijk zijn vanwege de licht opwekkende stof die erin zit), tegelijk zadelen ze een klein kind wel op met een zware taak, haast iets religieus waaraan je je strikt moet houden. Vegan en géén toegevoegde suiker, dan vraag je heel wat van de ouders van een vriendinnetje. 

Lijkt me rottig voor een kind als een ander van alles mag wat zij zelf ook graag zou lusten, maar beslist niet mag, ook niet bij uitzondering. Voor volwassen mensen die zo'n keuze zélf maken kan het op langere termijn al ingewikkeld worden, laat staan een kind.
Ook lijkt het me voor jou TO niet leuk steeds opvoedkundig bezig te moeten zijn met iets waarmee je zelf niet zoveel affiniteit hebt. Sterkte ermee!!

... hoe zou het verder zijn gegaan met de jongen uit de documentaire RAUW, waarover we op OO jaren geleden spraken? ...

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. 

Ik vind dit een vorm van geestelijke kindermishandeling de hele klas zit te snoepen van een traktatie en één kind mag toekijken zelfs een verantwoord trommeltje mag niet eens. Te gek voor woorden en ik snap echt niet dat school hier in mee gaat.

Klinken als erg extreme ouders arm kind.

Klasgenootje kan toch na de lunch komen spelen? En voor het avondeten weer weg. Dan zit je hooguit met een tussendoortje. Maar dat is niet zo moeilijk (meloen, komkommer en snoepworteltjes vinden de meeste kinderen ook wel lekker toch). 

Btw, ons kind drinkt alleen maar water. En kinderen die langskomen daarom dus ook.

Ik zou vasthouden aan de regels van de ouders maar wellicht wel met hen hier het gesprek over aan gaan, en dan dicht bij jezelf houden en aangeven waarom je het moeilijk vind.

Qua ijsje zijn er toch genoeg vegan alternatieven tegenwoordig? Je hebt zelfs vegan magnums, en die zijn echt super lekker. Qua snackjes zou ik het gemakkelijk houden en geen vervangers gaan aanschaffen maar gewoon iets dat iedereen kan eten denk aan doosjes rozijntjes, chips, nootjes etc. Qua lunch zou ik iedereen zelf de boterham laten versieren en daar dan iets leuks voor verzinnen dat iedereen kan eten. Die knakworstjes eet je dan als vegan kind er niet is.

https://wateetjedanwel.nl/vegan-ijs-een-overzicht/

Zit genoeg lekkers en betaalbaars tussen. Wel met toegevoegde suikers vaak, daar zou ik dan een oogje voor dichtknijpen.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Nu pas deze post gelezen. Wat een gedoe, dan blijft er inderdaad weinig over.

Als ik kinderen over de vloer heb die van hun ouders iets niet mogen en het kind vraagt toch om bijvoorbeeld kaas of jam, dan leg ik eerst uit dat het van papa/mama niet mag en als kind daarna nogmaals blijft vragen dan krijgt het van mij gewoon een boterham kaas of jam. 

Uiteraard bied ik ook altijd iets aan wat wel geschikt is, de 100% pindakaas bijvoorbeeld of een peulvruchtenspread, maar ik vind dat een kind -hoe klein ook- zelf moet kunnen kiezen wat er wel of niet gegeten wordt. 
Ik wil geen politieagent zijn voor andermans kinderen. Ik eet zelf vegetarisch, maar zou eigen kinderen (of mijn gasten) nooit verplichten ook zo te eten. Het moet een keuze zijn die je zelf maakt, ook als een kind 5 is. Idem voor halal of kosher eten. 

(Bij medische redenen ben ik wel strenger natuurlijk.) 

Ik zit inderdaad met iets vergelijkbaars, al zijn die ouders gelukkig niet streng op toegevoegde suikers. Hier gaat het om halal vlees terwijl ik in 1e instantie alleen had doorgekregen dat dit kindje geen varkensvlees mag. Ze hebben dus heel wat brood met kippengrillworst op voordat ik erachter kwam dat hij daar eigenlijk alleen de halal versie van mag hebben. En omdat die worstjes er voor een kleuter vergelijkbaar uitzien, wordt er ook nog elke keer gevraagd of ik die worstjes heb. Ik heb al wel eens gezegd dat ze op waren en ook wel eens dat het helaas niet mag van zijn ouders, maar ik vind dat dus ook echt lastig. Als ik van te voren weet dat het kindje komt eten, wil ik best iets halen, (al hebben we ook zat ander broodbeleg dat gewoon mag), maar ik ga dus niet standaard de halal variant in de koelkast leggen...

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Het kind eet wel brood toch? En hopelijk nog wat meer voor een uitgebalanceerd dieet. Anders is het erg ongezond.

Maar goed, kind woont vlakbij dus die zou ik voor etenstijd even naar huis sturen en daarna weer welkom heten. Geen ijsjes uitdelen zou ik dan wel als aanpassing willen doen, een beetje fruit is ook goed te doen. Het is vast heel moeilijk aan te zien, en ook lastig om buiten een groep te vallen, voor het betreffende kind.


Zelf ben ik aangewezen op een glutenvrij dieet en ik zorg meestal voor mijn eigen eten, ik vind niet dat ik mensen kan vragen hierin te voorzien en het risico dat ik ziek wordt is levensgroot aanwezig. Nou loop ik al tientallen jaren rond met dit dieet en ik ben allang geen kind meer, maar het heeft best enige tijd geduurd voordat ik niet meer taalde naar het eten dat het gezelschap heeft. Ik vraag wel wat ze maken en sluit daar op aan in wat ik meeneem, dan voelt het toch beter, anders ben ik de uitzondering en krijg ik allemaal geïnteresseerde en goedbedoelde vragen waar ik niet op zit te wachten.

Ik snap de ouders niet zo goed dat ze van hun kind een ‘uitzondering’ maken zonder dat zélf te faciliteren. Zij willen iets, dan kunnen ze wel wat meer actie ondernemen. Doen ze dat niet, tja dan gaat het kindje maar thuis lunchen. 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 13:14 Topicstarter

Bakblik schreef op 20-08-2024 om 12:14:

[..]

Ze willen nooit wat meegeven bij een lunch? Hoe zien ze dat voor zich als ze zoveel eisen en voorwaarden stellen aan wat hun kind wel en niet mag eten? Zij maken van hun kind de uitzondering in de klas/bij vriendjes thuis. Met zoveel eisen kan je niet verwachten dat anderen daar rekening mee houden. En is het wel zo netjes dat je iets meegeeft.

Suikervrije limonade en thee mag ook niet? Arm kind! Wat zit er achter dat geen thee, weet je dat?

Ik zie wel vaker dat mensen bij bv medische problemen zoals bv glutenvrij/ lactosevrij  het geen probleem vinden iets mee te geven maar als het om leefstijl/ principes gaat ze verwachten dat jij de aanpassingen doet. Terwijl als je dan bij hun komt zij zich net zo goed niet aanpassen voor jou. Nou hoeft dat laatste van ons ook niet; onze kinderen altijd meegegeven dat ze zich bij een ander thuis aan moeten passen maar andersom ligt dat een stuk lastiger. 

Wij hebben diverse vegan opties; suikervrije jam, 100% pindakaas, guacamole, geregeld humus, banaan, tomaat, komkommer dus een broodje kan belegd worden, maar in de praktijk wil het kind het vaak niet / lust het niet. Eerst thuis eten en dan komen spelen is wellicht een goede optie en zal ik met de ouders bespreken binnenkort.

Ja die suikervrije limonade en thee mag niet, uitleg van die moeder had dat met een stofje in de thee te maken wat verslavend zou zijn en ze wil niet dat ze aan smaakjes went. Nou ja goed dat moeten ze zelf weten, niks mis met water drinken, wij drinken ook veel water maar hier mogen de kinderen ook best weleens wat anders. 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 13:42 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 20-08-2024 om 12:27:

[..]

Ik vind dit een vorm van geestelijke kindermishandeling de hele klas zit te snoepen van een traktatie en één kind mag toekijken zelfs een verantwoord trommeltje mag niet eens. Te gek voor woorden en ik snap echt niet dat school hier in mee gaat.

Klinken als erg extreme ouders arm kind.

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere. 

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Ik heb echt zo’n medelijden met dit kind. 😢

Wat een zielig kind. Ik zou kind thuis laten lunchen en dan mag ze daarna komen spelen. Ik zou ook uitleggen aan de ouders waarom ze niet meer kan komen lunchen. Hopelijk worden ze dan wat soepeler.

Och jeetje Gingergirl, wat zielig dit Snap dat je het lastig vindt. Naar huis sturen voor lunch is wellicht de beste oplossing, maar wat sneu (en mogelijk schadelijk) voor het kindje allemaal. Goed dat school ermee bezig is. 

Wow! Bij het lezen van de titel dacht ik aan een ander soort topic, ik zat al helemaal klaar om vegan tips en recepten te delen, maar dit is wel andere koek (en die mag ook niet natuurlijk). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.