Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 09:30:

[..]

Ik heb weleens wat dingen gekocht maar in alle eerlijkheid; het is vaak best prijzig en niemand lustte het incl.klasgenootje. en ja ijsjes zou ik zelf kunnen maken maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het nou eenmaal bij een ander niet altijd zo kan zijn als thuis. Zelf geven die ouders niks op dat gebied ook niet suikervrij. Als mijn kind daar luncht kringt het wat fruit en rauwkost en dat is voor hun lunch, de rest van de dag wordt er niks gegeven. Dat maakt ook wel dat ze liever hier spelen dan daar.

De ouders van het vriendinnetje passen hun menu ook niet aan met gevolg dat ze dus vaker bij jou eten en spelen.

Ik zie geen wederkerigheid ze leggen jou regels op maar hun lunch zorgt er voor dat de meisjes liever bij jou spelen. Mag je ook wat van vinden het gaat tenslotte niet om een medisch dieet. Ik zou mij dus niet in allerlei bochten wringen. En dat zou bijvoorbeeld kunnen inhouden dat er eerst thuis gegeten wordt.

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 11:32 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 20-08-2024 om 11:07:

[..]

Ik zou dat niet doen. Ik zou dan misschien wel aan Pietje vragen of hij iets anders wel mag. En dan kijken of ik dat in huis heb. Maar dat hangt ook een beetje van de reactie van Pietje af. Als hij vrolijk zegt dat hij dat niet mag en verder gaat spelen of dat hij het heel sip zegt en er diep ongelukkig bij kijkt.

Hoe doen die ouders dat met schooltraktaties? Mag hij die wel of heeft hij zijn eigen trommeltje met traktaties? Net als kinderen met een allergie vaak hebben?

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen.  Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust.  Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet.  Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Arm kind, dat is wel een heel karig dieet. Lijkt me ook niet gezond voor een kind in de groei. Ik vermoed dat dit kind op de middelbare school wel losgaat. Of de ouders zouden geen zakgeld moeten geven.

Flanagan schreef op 20-08-2024 om 11:35:

tip waterijsje:
https://veganwiki.nl/product/jumbo-vitamine-waterijsjes/

Ik denk dat als het kind zelfs geen suikervrije limo of thee mag, dit ook wel eens verboden zou kunnen zijn.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Zo'n beperkt eetschema is toch niet vol te houden voor jouw eigen kind als je bij jou thuis je kind niet zou mogen geven wat het normaal eet alleen maar omdat het bezoekende kind het allemaal niet mag en het anders zielig is?


Als het kind blijft vragen, zou ik denk ik aan de ouders voorstellen dat het pas na het middageten komt spelen, en ook weer naar huis gaat voordat er tussendoortjes gegeven worden, omdat je geen zin meer hebt in het gevraag.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 10:05:

Ik lees veel reacties met allerlei tips wat betreft het eten en wat er mogelijk is. Dat is lief bedoeld maar dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was; hoe ga je er mee om als het kind het zelf telkens blijft vragen? Hou je strak vast aan de regels van de ouders of laat je het kind het zelf beslissen? Het betreffende kind is bijna 9 jaar.

Ik snap uiteraard ook wel dat er van alles te koop is en dat je van alles zelf kunt maken. Dit hebben we ook gedaan maar bleek helaas vaak verspilling te zijn. Het is ook niet zo dat er voor het klasgenootje niets is bij ons, de keuze is alleen beperkter. Net zoals dat voor mijn kind als het daar is er ook minder keuze is.

OK, dan heb ik je vraag verkeerd geinterpreteerd. Bij een kind van nu 8 zou ik nog wel vasthouden aan de 'eisen' van de ouders. En dan bied ik waarschijnlijk tegelijk appel en ijsjes aan (waarbij vriendje appel moet kiezen (of niets natuurlijk, dat kan ook) en mijn kind een ijsje zal kiezen). 

Maar vanaf een jaar of 10 (?) zou ik aangeven aan de ouders dat het kind bij jou thuis zelf mag kiezen uit wat jullie aanbieden. En dat je dan aan de ouders aangeeft WAT jij aanbiedt, nl. xxxx. En dan ligt het verder tussen ouder en kind. Want op een gegeven moment zal er toch een moment komen dat het kind echt zelf wil kiezen en dan mogelijk ook eens iets met suiker of niet-vegan willen proberen. 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 11:47 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 20-08-2024 om 11:28:

ik zou mij eens verdiepen in vegan en wat beter je best doen om dat te eten als kind meekomt en dingen in huis te hebben. Tal en tal van variaties en opties. Tis een lovenswaardige manier van eten namelijk. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Eet allemaal hetzelfde op woensdagmiddag. Te duur is geen reden, mensen gaan ook op vakantie of kopen merkkleding. Bespaar ergens anders op ipv de dieren te laten verrekken, opgebruiken en roepen dat vegan te duur is.
Antwoord op je vraag is: niet van toepassing meer.

Zoals al meerdere keren geschreven; wij hebben vegan opties in huis. Het topic gaat erover dat het betreffende vegan kind zelf aangeeft liever wat anders te eten en daarom blijft vragen. Allemaal hetzelfde eten vind ik niet nodig en is met een groot gezin + aanhang op een woe mi niet haalbaar, net zoals dat vegan leven niet een verplichting des levens is.

"Ik heb het nagevraagd bij de ouders of zij een uitzondering maken als
kind elders is maar dat was niet de bedoeling, ze spraken ook hun kind
meteen aan dat er niet meer naar gevraagd mag worden.

Maar ja, dat blijft het kind dus wel doen."

Zelf dus ook heel duidelijk zijn: "Nee, het mag niet van je ouders en ik wil dat je dit niet meer vraagt". Eventueel herhalen en dan is het duidelijk hoor.

Ik zou als de ouders er om vragen en het kind nog op de basisschool zit, aan de wens van de ouders voldoen. Als het kind toch steeds om eten blijft vragen, zou ik op een gegeven moment het kind toch wat strenger toespreken. De eerste paar keer nog in de trant van "Nee, dat mag niet van je ouders.", maar op een geven moment toch wat strenger worden en iets zeggen in de trant van "Ik wil niet dat je daar steeds om blijft vragen, want je weet dat dat niet mag van je ouders.". 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 12:01 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 20-08-2024 om 11:50:

"Ik heb het nagevraagd bij de ouders of zij een uitzondering maken als
kind elders is maar dat was niet de bedoeling, ze spraken ook hun kind
meteen aan dat er niet meer naar gevraagd mag worden.

Maar ja, dat blijft het kind dus wel doen."

Zelf dus ook heel duidelijk zijn: "Nee, het mag niet van je ouders en ik wil dat je dit niet meer vraagt". Eventueel herhalen en dan is het duidelijk hoor.

Dat werkt bij dit kind helaas niet zo simpel. Ik ga het binnenkort nog eens met ouders bespreken en zij zullen zelf met hun kind de discussie aan moeten gaan in hoeverre het zelf mag beslissen wat te eten en wanneer.

Flanagan schreef op 20-08-2024 om 11:35:

tip waterijsje:
https://veganwiki.nl/product/jumbo-vitamine-waterijsjes/

wordt lastig want Jumbo verkoopt deze niet meer. En ze zullen vol suiker gezeten hebben. En dat mag dit kind ook niet.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 12:01:

[..]

Dat werkt bij dit kind helaas niet zo simpel. Ik ga het binnenkort nog eens met ouders bespreken en zij zullen zelf met hun kind de discussie aan moeten gaan in hoeverre het zelf mag beslissen wat te eten en wanneer.

Of dan aangeven dat het kind helaas op woensdag niet meer bij jullie kan lunchen maar dat het na de lunch weer welkom is. 

Maar ook dat jij je best doet en dit is wat je kunt bieden. En dus geen garanties geeft dat je je 100% aan hun regels houdt.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 11:32:

[..]

Nee traktaties mag het kind niet en heeft ook geen vervangend trommeltje, dat willen ouders niet, zij willen geen tussendoortjes. Ze willen verder ook nooit wat meegeven bij bv een lunch. Nou is dat bij ons ook niet nodig, wij hebben altijd wel wat opties maar dat heeft niet iedereen. Veel genoemde veganproducten eten zij ook niet omdat er suiker in zit, dat maakt de keuze nog beperkter + dat het kind zelf ook niet veel lust. Zij eten zelf vooral rauwkost, fruit en groente. Kind drinkt ook alleen water, suikervrije limo of thee zonder suiker mag het ook niet. Ouders moeten het natuurlijk zelf weten maar ik vraag me oprecht af of kind dit volhoudt of ook zelf keuzes gaat maken daarin, dat is denk ik niet altijd tegen te houden.

Ze willen nooit wat meegeven bij een lunch?  Hoe zien ze dat voor zich als ze zoveel eisen en voorwaarden stellen aan wat hun kind wel en niet mag eten?  Zij maken van hun kind de uitzondering in de klas/bij vriendjes thuis.  Met zoveel eisen kan je niet verwachten dat anderen daar rekening mee houden. En is het wel zo netjes dat je iets meegeeft. 

Suikervrije limonade en thee mag ook niet?  Arm kind! Wat zit er achter dat geen thee, weet je dat?

Wat ik het vervelendste zou vinden, is denk ik, dat die ouders mij opzadelen met iets wat compleet tegen mijn natuur in gaat. En ik vermoed bij veel mensen. Ik wil graag dat mijn gasten het naar hun zin hebben, dat ze lekker eten en drinken, en dat ik zoveel mogelijk aan hun wensen probeer te voldoen. In dit geval mag dat dus niet van de ouders. Maar iedere keer dat het kind de vraag stelt appelleert dat aan mijn wens om goed voor mijn gasten te zorgen en dan moet je nee zeggen. Dat zou mij dus steeds een heel vervelend gevoel geven.
Het fijnste zou dan zijn dat de ouders buiten de deur minder strikt worden of dat het kind ophoudt met vragen.
Maar goed, jij zit er nu mee. Het beste is dan denk ik ook maar om nogmaals duidelijk aan te geven dat kind er niet meer om moet vragen en als dat niet lukt, dat hij eerst maar thuis moet eten en dat ze daarna samen kunnen spelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.