Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Praktisch maar als wij vroeger een tosti aten, kreeg mijn broer een tosti met Jam omdat hij geen kaas lustte. 

Mag kind wel suikervrije ranja? Daar kun je ook makkelijk ijsjes mee maken.

Patat met vegan bitterballen  en Hellmans' vegan mayonaise. Krijgt kind thuis vast niet, goedkoop en ook je eigen kinderen blij. 

Tja, ik zou ook eerlijk zijn tegenover het kind. Wij hadden wel eens kinderen over de vloer en die aten vanwege geloofsredenen bepaalde voedingsmiddelen niet. Ik zei dan altijd dat ik snapte dat ze de vraag stelden, maar dat ik de ouders had beloofd om me aan hun regels te houden. Dat kun je prima doen, je hebt ze immers gevraagd of je af en toe mocht 'smokkelen'.
Omdat ik het naar zou vinden voor het kind (dat heeft er immers niet om gevraagd) zou ik de verleiding wel zoveel mogelijk vermijden, dus geen dingen op tafel die het niet mag eten.

Maar het blijft lastig. Je zou zo'n kind ook anders gunnen. Wij eten ook vegetarisch (bijna vegan), maar als we bij anderen zijn dan passen we ons aan aan aan hun gewoonten.

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 10:50 Topicstarter

Citroengraag schreef op 20-08-2024 om 10:32:

Patat met vegan bitterballen en Hellmans' vegan mayonaise. Krijgt kind thuis vast niet, goedkoop en ook je eigen kinderen blij.

Nee krijgt kind inderdaad thuis niet want ook in die producten zit suiker en dat mag het kind niet zoals ik al schreef. Wij hebben het weleens gegeten maar vinden het niet lekker dus nee niet elk kind wordt daar blij van. Waar haal je die aanname vandaan?

Ik zou het thuis blijven doen zoals het bij jullie gebruikelijk is. Kind kan dan kiezen uit de toch wel aanwezige vegan opties. Ja, het heeft dan minder te kiezen, helaas, dat is de keuze van de ouders. En dat zou ik ook zeggen als het kind toch zeurt. "Je ouders hebben me gevraagd dat niet te geven." Ik neem aan dat die ouders ook geen kaas of worst in huis gaan halen omdat jouw kind de groenten niet lust oid. Dan moet kind het ook doen met de opties die er zijn. Ik zou wel misschien aangeven aan ouders dat de keuze bij jullie beperkt is, dus als ze iets anders/meer willen zij daarin dienen te voorzien. Dat ken ik ook van kinderen die bijvoorbeeld glutenvrij eten, dan geven de ouders wat brood mee. 
Ik zie sommigen opperen dat jouw kinderen dan ook geen ijs of snoep oid mogen omdat dat kind het niet mag. Dat vind ik echt onzin. Jij maakt in jouw huis toch de keuze wat jouw kind mag. Dat kunnen die ouders niet beslissen. 

De enige reden om iets aan te passen zou voor mij zijn als ik het kind echt zielig vind. Dan zou ik aan de slag gaan met zelf ijs maken, leuke fruitspiesjes, soepje bij de boterham ed. Maar ook dat niet structureel iedere woensdag.

Tara82 schreef op 20-08-2024 om 10:21:

Ik vind dat iedereen een ijsje krijgt of niemand. Dan maar iedereen een appel in dit geval en later als het vriendje weg is een ijsje. Een ijsje eten terwijl vriendje er geen krijgt vind ik niet kunnen.

Hier in de straat is het heel normaal dat alle buiten spelende kinderen een waterijsje krijgen van een van de ouders. Dat wordt niet eens gevraagd aan de andere ouders. Ik heb dus ook wel eens ijsjes of een snoepje uitgedeeld. Het lijkt mij dus ook heel lastig volhouden.

En dan sta je daar met je doos ijs en zegt Pietje dat ie dat niet mag van zijn ouders. Laat je dan de andere kinderen hun ijsje weer inleveren en ga je een zak appels halen? 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 11:01 Topicstarter

Fenyw schreef op 20-08-2024 om 09:59:

Als het een goede vriendin van jou zou zijn, zou je dan aanpassingen doen qua eten?

Wij doen altijd aanpassingen, zoals ik in de openingspost schreef: er zijn vegan opties bij ons alleen is de keuze beperkter dan bij het kind thuis. Het gaat er helemaal niet over dat wij niks in huis hebben/ zouden willen halen voor iemand met een ander leefpatroon.  Wij hebben vrienden die vegetarisch eten als zij bij ons eten vinden wij het geen probleem om daar rekening mee te houden. Er is wel een verschil dat het dan om een geplande afspraak gaat waar je dan rekening mee houdt. Hier is het met een grote vriendenkring van ons zelf + alle vrienden van onze 4 kinderen een zoete inval in een huis met echt beperkte ruimte ( ook in de keuken) dus ik kan niet voor ieders wensen telkens aparte producten in huis gaan halen. Soms moet je denknik ook accepteren dat het bij een ander thuis anders gaat.

Meesje schreef op 20-08-2024 om 10:56:

[..]

En dan sta je daar met je doos ijs en zegt Pietje dat ie dat niet mag van zijn ouders. Laat je dan de andere kinderen hun ijsje weer inleveren en ga je een zak appels halen?

Als ik niet van te voren zou weten dan heeft het kind dat het niet mag helaas pech. Maar als ik het zoals in de situatie van TO wel zou weten dan zou ik het niet aanbieden. Ik heb ook wel eens gehad dat een buurkind niet lusten wat ik aanbood en dan is het helaas ook pech. 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 11:06 Topicstarter

Envelop schreef op 20-08-2024 om 10:03:

Over je vraag in de openingspost, ik vind het niet kunnen dat je geen alternatief hebt voor het vriendje en de rest wel ijsjes geeft. Als je echt niks voor hem hebt zou ik wachten met ijsjes uitdelen tot hij thuis is (en dan uiteraard niet aangeven dat dat de reden is dat de rest ook nog niet krijgt)

Ik heb uiteraard mijn eigen kinderen ook geen ijsje gegeven, die hebben we s' avonds gegeten. 

Meesje schreef op 20-08-2024 om 10:56:

[..]

En dan sta je daar met je doos ijs en zegt Pietje dat ie dat niet mag van zijn ouders. Laat je dan de andere kinderen hun ijsje weer inleveren en ga je een zak appels halen?

Ik zou dat niet doen. Ik zou dan misschien wel aan Pietje vragen of hij iets anders wel mag. En dan kijken of ik dat in huis heb. Maar dat hangt ook een beetje van de reactie van Pietje af. Als hij vrolijk zegt dat hij dat niet mag en verder gaat spelen of dat hij het heel sip zegt en er diep ongelukkig bij kijkt.

Hoe doen die ouders dat met schooltraktaties? Mag hij die wel of heeft hij zijn eigen trommeltje met traktaties? Net als kinderen met een allergie vaak hebben?

Ik zou moeite hebben met het gevraag en daar het kind op aanspreken.

Verder zou ik 1 keuzeoptie in huis halen voor kind maar wel alles aanbieden. Het is aan het kind om dan te kiezen zoals het moet volgens de ouders.  Jij gaat geen politieagent spelen. En dit laatste ook aan de ouders meedelen.

Voorlopig zou ik me dan aan het verzoek van de ouders houden. En dat ook iedere keer weer zeggen bij het gevraag. 
Misschien zou ik het omzeilen door geen kaas en worst op de eettafel te leggen maar gewoon al kant en klare broodjes geven en dus ook voornamelijk aanbieden aan jouw kinderen wat zij ook mag. Dan eten ze dat maar weer als ze er niet is. 
Maar wat anderen ook al schrijven, als ze wat ouder is dan zou ik me er niet meer mee bemoeien.

Hoe heb je het tot nog toe opgelost Gingergirl? 

Het is de keuze van die ouders dus dat zou ik tegen het kind ook blijven herhalen dat haar ouders niet willen dat ze vlees en toegevoegde suikers eet.

Voor kinderen in de groei sta ik absoluut niet achter zo'n voedingswijze. Kinderen zijn in de groei en krijgen dan tekort binnen van belangrijke voedingsstoffen.  Ze moeten dan echt allerli supplementen krijgen om gezond groot te worden.  Het voedingscentrum raadt aan bij kinderen begeleiding van een diëtist in te schakelen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/kinderen-en-jongeren/kan-je-een-kind-veganistisch-opvoeden-.aspx

Als ouders echt vinden dat er elders niet gesmokkeld mag worden met hun idee over gezinde voeding dan zou ik ze vragen bepaalde dingen mee te geven als kind ergens gaat spelen en eten. 
Het is niet jouw probleem dat zij dit zo willen. Als kind puber is zal het wel gaan zondigen dan zou ik niet meer zeggen dat het niet mag van de ouders. 

ik zou mij eens verdiepen in vegan en wat beter je best doen om dat te eten als kind meekomt en dingen in huis te hebben. Tal en tal van variaties en opties. Tis een lovenswaardige manier van eten namelijk. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Eet allemaal hetzelfde op woensdagmiddag. Te duur is geen reden, mensen gaan ook op vakantie of kopen merkkleding. Bespaar ergens anders op ipv de dieren te laten verrekken, opgebruiken en roepen dat vegan te duur is. 
Antwoord op je vraag is: niet van toepassing meer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.