Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Ysenda schreef op 20-08-2024 om 09:54:

[..]

Maar ketchup kan er niet op, ketchup wordt geconserveerd met suiker.

Ook daar heb je versies van zonder suiker. Onze dochter heeft een (gelukkig nog milde) allergie voor ei en daarom eten we vegan mayo. Vind het persoonlijk lekkerder dan de ei variant en het kost niks meer. Soms is het even zoeken maar als je het wilt zijn er echt goede alternatieven te vinden.

Ysenda schreef op 20-08-2024 om 09:55:

vraag aan de ouders vervangende producten, wat geven zij. Of vraag het in het weekend mee te geven.

Maar die ouders eten dus niks afwijkends van groenten en boterhammen met standaard beleg. Terwijl de rest bij TO thuis dat wel krijgt en alleen het vriendje dan niks mag hebben.

Overigens vind ik het heel sneu voor het vriendje dat de ouders zo strikt zijn. Maar aan die ouders verander je niks zo te lezen dus dan kan je alleen kijken wat je zelf voor het vriendje kan betekenen.

Dat is lastig zeg, zo streng, want vegan betekent niet automatisch suikervrij of anderzins gezond, dus eigenlijk zou je daar ook nog op moeten letten als je het goed wil doen!
Tahin en hummus zijn nog opties voor op brood.

Toen mijn kinderen, die ik vegetarisch heb opgevoed, op de basisschool zaten (toch al zo'n 25 jaar geleden, vegetarisch eten was nog niet zo gewoon als nu), heb ik ze nooit instructies gegeven over wat ze wel of niet mochten eten, maar als ze dan terug waren van het speelafspraakje klonk het vaak "wat ze daar eten smaakte zo vreemd" en uit de beschrijving bleek het dan een vleesproduct te zijn. Mijn kinderen zijn nu nog vegetariër, dus het eten bij vriendjes heeft ze niet "bekeerd". Vriendjes waren meestal wel dol op de vegetarische knakworstjes die we serveerden, die moesten we ernstig beschermen als we die meenamen naar een vlees-BBQ (van school ofzo) want die wilden ze allemaal wel. Heeft iemand enig idee waarom Garden Gourmet is gestopt met het maken van die worstjes? 

Als het een goede vriendin van jou zou zijn, zou je dan aanpassingen doen qua eten?

Kunnen die ouders je geen tips geven voor de ijsjes en het broodbeleg, iets wat het kind erg lekker vindt, zodat het ook een beetje als traktatie voelt? Ik snap dat je geen dure vegan dingen gaat kopen, zeker niet als verder niemand het lust. Dus ja, ik zou de ouders vragen om ideetjes hiervoor. Ik googlede even op vegan ijs zonder suiker en zag hele leuke receptjes, je kunt dit de kinderen ook eens zelf laten maken misschien?

Kan me alleen niet voorstellen dat dit blijvend gaat lukken met een kind die dit eigenlijk zelf niet wil, maar goed, dat is een ander verhaal.
Wij eten ook zo veel mogelijk plantaardig, maar als ik op visite bij anderen ben dan eet ik gewoon wat de pot schaft, zo mogen mijn kinderen dat ook doen.

Over je vraag in de openingspost, ik vind het niet kunnen dat je geen alternatief hebt voor het vriendje en de rest wel ijsjes geeft. Als je echt niks voor hem hebt zou ik wachten met ijsjes uitdelen tot hij thuis is (en dan uiteraard niet aangeven dat dat de reden is dat de rest ook nog niet krijgt)

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 10:05 Topicstarter

Ik lees veel reacties met allerlei tips wat betreft het eten en wat er mogelijk is. Dat is lief bedoeld maar dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was; hoe ga je er mee om als het kind het zelf telkens blijft vragen? Hou je strak vast aan de regels van de ouders of laat je het kind het zelf beslissen? Het betreffende kind is bijna 9 jaar.

Ik snap uiteraard ook wel dat er van alles te koop is en dat je van alles zelf kunt maken. Dit hebben we ook gedaan maar bleek helaas vaak verspilling te zijn. Het is ook niet zo dat er voor het klasgenootje niets is bij ons, de keuze is alleen beperkter. Net zoals dat voor mijn kind als het daar is er ook minder keuze is.

Op die leeftijd hou ik vast aan wat de ouders willen en leg ook uit aan het kind dat dit de reden is dat bepaalde voedingsmiddelen niet voor haar zijn.
Als ze het anders wil, moet ze zelf in gesprek met haar ouders.
Ik zou als collega-ouder dus één lijn trekken met de echte ouders.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 10:05:

Ik lees veel reacties met allerlei tips wat betreft het eten en wat er mogelijk is. Dat is lief bedoeld maar dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was; hoe ga je er mee om als het kind het zelf telkens blijft vragen? Hou je strak vast aan de regels van de ouders of laat je het kind het zelf beslissen? Het betreffende kind is bijna 9 jaar.

Ik snap uiteraard ook wel dat er van alles te koop is en dat je van alles zelf kunt maken. Dit hebben we ook gedaan maar bleek helaas vaak verspilling te zijn. Het is ook niet zo dat er voor het klasgenootje niets is bij ons, de keuze is alleen beperkter. Net zoals dat voor mijn kind als het daar is er ook minder keuze is.

Oh sorry, niet helemaal goed begrepen dan.

Ik vond de tip die iemand hierboven gaf wel een goeie; keuze geven tussen (bijvoorbeeld) een appel of een ijsje en daar verder geen woorden meer aan vuil maken. Ik denk niet dat ik het op zou kunnen brengen om me strak aan de regels van ouders te houden. Als je negen bent mag je van mij ook zelf wel kiezen wat je op je brood wilt.

Bij een kind van 9 jaar zou ik mij wel aan de vegan regels van ouders houden vanaf 12 middelbare school niet meer.
Ijsje zou ik wel geven ouders moeten ook accepteren dat het bij vriendjes anders gaat dan thuis.

Ik vind dat iedereen een ijsje krijgt of niemand. Dan maar iedereen een appel in dit geval en later als het vriendje weg is een ijsje. Een ijsje eten terwijl vriendje er geen krijgt vind ik niet kunnen. 

Hier in de straat is het heel normaal dat alle buiten spelende kinderen een waterijsje krijgen van een van de ouders. Dat wordt niet eens gevraagd aan de andere ouders. Ik heb dus ook wel eens ijsjes of een snoepje uitgedeeld. Het lijkt mij dus ook heel lastig volhouden.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 10:05:

Ik lees veel reacties met allerlei tips wat betreft het eten en wat er mogelijk is. Dat is lief bedoeld maar dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was; hoe ga je er mee om als het kind het zelf telkens blijft vragen?
Hou je strak vast aan de regels van de ouders of laat je het kind het zelf beslissen? Het betreffende kind is bijna 9 jaar.

Ik snap uiteraard ook wel dat er van alles te koop is en dat je van alles zelf kunt maken. Dit hebben we ook gedaan maar bleek helaas vaak verspilling te zijn. Het is ook niet zo dat er voor het klasgenootje niets is bij ons, de keuze is alleen beperkter. Net zoals dat voor mijn kind als het daar is er ook minder keuze is.

Om eerlijk te zijn, eerlijk zijn en aangeven dat de ouders het niet willen en dat jij je daar gewoon aan houdt. En dat het geen zin heeft om te vragen. Mogelijk zou ik ook willen proberen dat kind pas bij jou kan komen, dat het thuis heeft gegeten, dus niet met jullie mee luncht. Dat scheelt ook weer een berg.

Mogelijk zou ik makkelijk willen zijn met een ijsje, maar dat zorgt weer voor verwarring.

Het lijkt dat de veganistische voedingswijze weldra tot een eind zal zijn gekomen voor het kind. Maar hoe dan ook; ik zou me er niet mee bemoeien en niet stiekem het kind gaan verleiden. Je kan hooguit tegen de ouders zeggen dat behalve bruine bonen met uitjes en volkorenbrood, er geen speciale veganistische kost geserveerd zal worden. Tenzij je een buitengewone loyaliteit naar dat gezin voelt. 

Dus eerlijk blijven, beperkte veganistische keuze aankondigen, maar verder de regels van het huis toepassen.

Ademes schreef op 20-08-2024 om 09:39:

Tja, ik zou het wel sneu vinden als zo'n kind ergens op bezoek is en er wordt van alles gegeten dat hij/zij niet mag. Dus ja, ik zou er juist wel rekening mee houden. Er zijn best lekkere vegan knakworsten en die zijn ook niet heel veel duurder. Met veel ketchup merk je niet heel veel verschil met de 'echte'.
Idem voor vegan smeltkaas (is wel iets duurder, maar daar zijn ook kleine verpakkingen van.) En een tosti met pindakaas en banaan is ook een heel goed idee. Idem voor een suikervrij ijsje. Natuurlijk gaat het er bij anderen thuis anders aan toe, maar een compromis is toch wel te vinden?

Heb jij enig idee hoeveel toegevoegde suiker er in ketchup zit? Dat mag dit kind dus ook niet!

Engeltje schreef op 20-08-2024 om 10:27:

[..]

Heb jij enig idee hoeveel toegevoegde suiker er in ketchup zit? Dat mag dit kind dus ook niet!

En zout vaak. Het spul is bedacht ter camouflage van niet geheel vers vlees zodat mensen dat toch nog op kunnen eten.

Ik weet niet of deze lekker is: https://www.ah.nl/producten/product/wi551371/remia-tomaten-ketchup-zero-added-sugar


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.