Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Zorgelijk gedrag inderdaad. 

In mijn optiek is het al moeilijk genoeg om je kind normaal vegan op te voeden.  Zie de link https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/kinderen-en-jongeren/kan-je-een-kind-veganistisch-opvoeden-.aspx die ik eerder al deelde. Als de ouders dan ook nog zelf allerlei dingen gaan uisluiten hoe komt dat kind dan ooit aan genoeg voedingsstoffen?  Voor kinderen in de groei is het juist belangrijk dat ze voldoende eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgen. Met al die restricties die deze ouders hun kinderen opleggen snap ik het eten pikken op zich wel. Het betreffende kind is kwalitatief ondervoed. Ze krijgt genoeg energie binnen om niet ter plekke ter aarde te storten maar heeft geen reserves waarop ze de gymles vol kan houden bijvoorbeeld.

Lijden die ouders aan orthorexia of zo? Hyperfocus op het vermijden van ongezond voedsel waardoor stevige tekorten ontstaan en zij en het kind kwalitatief ondervoed zijn. 

Als ik jou was zou ik het eens bespreken met jouw huisarts dan kan hij het melden in het overleg met andere huisartsen, zodat ze in beeld komt bij hulpverlening. Dit is niet goed. 

Ach, wat ongelofelijk triest voor dat kind. En ook nog heel zorgelijk dus. Fijn dat school er mee bezig is want klinkt echt heel ongezond voor een kind in de groei. En dan ook nog zo vaak ziek zijn en eten stelen, dat klinkt gewoon als ondervoeding!

Ik zou niet weten wat ik in dit geval zou doen, maar ik neig naar stiekem bijvoeren... Maar misschien verstandiger is denk ik om aan te geven aan de ouders dat je niet meer wilt dat kind bij jullie gaat lunchen omdat het steeds om ander eten bedelt. En dan wel meegeven dat je je zorgen maakt?

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Nou, afgezien van het strenge dieet, wat ik ook naar kindermishandeling vind gaan, lijkt me dit een heel duidelijke aanwijzing dat de ouders meer zouden moeten meebewegen met de behoeften van het kind. En dat niet alleen, het lijkt erop dat het kind niet genoeg te eten krijgt zo! Ik zou serieus een melding overwegen, eerlijk gezegd. 

Ik geloof dat ik de kinderen wat vaker zonder jouw toezicht zou laten lunchen. Wat niet weet wat niet deert. Laat dat arme kind gewoon eten wat ze wil.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 14:21:

Ik geloof dat ik de kinderen wat vaker zonder jouw toezicht zou laten lunchen. Wat niet weet wat niet deert. Laat dat arme kind gewoon eten wat ze wil.

Dát is ook een goeie! Wie weet krijgt het kind bij andere speeladresjes (als die er zijn) ook wel allerlei 'verboden' dingen te eten. 

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 14:21:

Ik geloof dat ik de kinderen wat vaker zonder jouw toezicht zou laten lunchen. Wat niet weet wat niet deert. Laat dat arme kind gewoon eten wat ze wil.

Dit kan ook. Laat de kinderen een tent bouwen in de tuin van latten en oude lakens en dan breng jij een schaal gesmeerde broodjes en laat het gebeuren. Wel beperkt natuurlijk dat het kind niet kan overeten en braken nadien. 

Fijn dat school er mee bezig is want dit klinkt niet goed. Vegan is helemaal prima uiteraard maar dit riekt naar een ziekelijke obsessie/religie-achtige houding van de ouders ten nadele van het kind en dat mogen wij als maatschappij niet laten gebeuren.

Het zou mij veel moeite kosten maar ik zou kiezen voor de vriendschap van mijn kind en dat zou betekenen dat ik elke lunch voor iedereen (dus eigen kinderen en mezelf en wie dan ook) een leuke vegan optie zou voorzien.

Ik zou dus geen worst en geen kaas op tafel zetten, maar iets organiseren dat vegan is.

En daarmee los ik het gevraag dan op.

Ik zou het heel sneu vinden voor het kind dat de ouders zó streng zijn, maar ik zou zelf dat niet ook nog eens willen versterken door wel allerlei verleidingen te bieden en dan nee te zeggen. En ik zou zelf de verleiding weerstaan om het kind toch te geven wat het niet mag hebben, want zodra de ouders daar achter komen mag het kind waarschijnlijk überhaupt niet meer bij je eten.

Hoewel ik de optie van Daglichtlamp ook een goede vind. Ze zijn 9, niet gek als je niet meer bovenop de lunch zit. Dus "jullie mogen zelf een broodje maken, beleg staat in de koelkast/in het kastje", zorgen dat daar wel vegan opties in staan die kind zou kunnen kiezen en verder laten gaan.

Wow dit werpt weer een heel ander licht op de kwestie. Tijdens een feestje mag het kind ook niet afwijken van het dieet? Triest. In dit geval zou ik de school de ouders laten aanpakken en zelf, heel ongehoorzaam, zorgen dat er wat eten binnen handbereik was van het kind waar ik het niet kan zien. Ik deed dat vroeger ook, noemden ze toen een ‘monkey platter’, dat was een soort snaai-eten inclusief kaas/worst, van die droge crackers en wat fruit/komkommer/rozijnen. Dat zette ik op de kamer neer waar ze aan het spelen waren. Ik had slechte eters thuis, alles wat ze aten was mooi meegenomen. En andere kinderen zien eten, deed eten. 

Ik heb je toevoeging over het gedrag van het kind rondom eten gelezen. Ik ben normaal altijd heel transparant en eerlijk maar ik geloof wel dat ik hier ook wat creatief met de waarheid zou omgaan richting kind. Dus zeggen dat iets best mag (want speciaal gehaald en geen toegevoegde suikers) terwijl dat eigenlijk niet zo is. Misschien zou ik zonder vragen gewoon een bord tosti's op tafel zetten en een pakket aan sausjes en het de kinderen zelf laten regelen.

Dus een beetje zoals Daglichtlamp zegt wat vaker niet niet in de buurt zijn. Meer opties neerzetten zonder te overleggen. "Ik heb drinken op het aanrecht gezet" en dan gewoon een kan water en een kan limonade neerzetten, succes ermee. Tegen je kind zeggen dat het zelf een tussendoortje uit de la mag pakken.

Moederkareltje schreef op 20-08-2024 om 11:28:

ik zou mij eens verdiepen in vegan en wat beter je best doen om dat te eten als kind meekomt en dingen in huis te hebben. Tal en tal van variaties en opties. Tis een lovenswaardige manier van eten namelijk. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Eet allemaal hetzelfde op woensdagmiddag. Te duur is geen reden, mensen gaan ook op vakantie of kopen merkkleding. Bespaar ergens anders op ipv de dieren te laten verrekken, opgebruiken en roepen dat vegan te duur is.
Antwoord op je vraag is: niet van toepassing meer.

Ik hoorde onlangs een uitzending waarin beweerd werd dat mensen eerder voedsel zouden kopen waarop *niet* vermeld werd dat het veganistisch was. Kennelijk is de "Vegan" aanduiding een slecht koopargument. Mensen denken kennelijk dat het vies en duur is. Ze associëren het met "afzien" en daar veel voor betalen. Met afgezet worden door deze Vegan-branche. Goede mensen worden gepakt.

Aangeraden werd om plantaardig te gebruiken waar het kon als het allebei even lekker was.

Ik vind Bakkerspeculaas, die elke supermarkt in zijn assortiment heeft, en die eigenlijk "Vegan" is, de lekkerste en lekkerder dan roomboterspeculaas. Maar ja dan moet je niet suikerschuw zijn. Het wordt lastig om dit in koekjes weg te laten. In dat geval ga ik voor koekjes van bladerdeeg (margarine).

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 14:53 Topicstarter

Fiorah schreef op 20-08-2024 om 14:35:

Het zou mij veel moeite kosten maar ik zou kiezen voor de vriendschap van mijn kind en dat zou betekenen dat ik elke lunch voor iedereen (dus eigen kinderen en mezelf en wie dan ook) een leuke vegan optie zou voorzien.

Ik zou dus geen worst en geen kaas op tafel zetten, maar iets organiseren dat vegan is.

En daarmee los ik het gevraag dan op.

Ik zou het heel sneu vinden voor het kind dat de ouders zó streng zijn, maar ik zou zelf dat niet ook nog eens willen versterken door wel allerlei verleidingen te bieden en dan nee te zeggen. En ik zou zelf de verleiding weerstaan om het kind toch te geven wat het niet mag hebben, want zodra de ouders daar achter komen mag het kind waarschijnlijk überhaupt niet meer bij je eten.

Er staan al meerdere vegan opties op tafel. Op een gemiddelde woe lunchen we zo met 12 mensen, dan ga ik niet uitsluitend vegan op tafel zetten en dat iedereen opdringen omdat 1 zo moet eten dat vind ik ook wat ver gaan. Met verleidingen om leren gaan hoort er ook bij, net zoals leren dat niet alles bij een ander precies zo gaat als bij jou thuis. Ik zal het nog eens met de ouders bespreken hoe ze er nu in staan en laat het voortaan los denk ik; er zijn opties en dan is het aan kind zelf wat het pakt.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Als het kind heel mager is en vaak ziek is, zou voor mij een reden zijn om de het kind wel gewoon lekker te laten eten wat het zelf wil. 

En als de ouders daar achter komen kunnen ze boos worden op jou, boos worden op hun kind of verbieden dat het kind nog bij jou komt spelen icm. eten. Ik acht de kans op het eerste het kleinst.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 14:53:

[..]

Er staan al meerdere vegan opties op tafel. Op een gemiddelde woe lunchen we zo met 12 mensen, dan ga ik niet uitsluitend vegan op tafel zetten en dat iedereen opdringen omdat 1 zo moet eten dat vind ik ook wat ver gaan. Met verleidingen om leren gaan hoort er ook bij, net zoals leren dat niet alles bij een ander precies zo gaat als bij jou thuis. Ik zal het nog eens met de ouders bespreken hoe ze er nu in staan en laat het voortaan los denk ik; er zijn opties en dan is het aan kind zelf wat het pakt.

Ik weet dat er opties op tafel staan maar ik vind dit geen standaard situatie. Het is duidelijk een groot issue voor ouders en dus voor kind en als het echt zo'n trek heeft dat het eten van andere kinderen steelt, kun je niet verwachten dat het er niet om vraagt bij jou aan tafel. Natuurlijk wil het kind de vegan opties niet. Omgaan met verleidingen hoort erbij, ja, maar dit contrast is wel heel groot. Dat vind ik echt sneu. Ik zou dus of all in gaan voor vegan eten met iedereen, of het loslaten (maar dan zou ik het ook niet meer bespreken).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.