Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


TO heb je enig idee hoe andere ouders waar het kind wel eens speelt dit oplossen?

Zeespiegel schreef op 21-08-2024 om 04:41:

[..]

Is dat niet juist een argument om het kind wel vlees te geven? Zodat de darmen er mee om leren gaan? Als het kind er last van heeft, terwijl het daar na die lunch de hele middag speelt, merk je dat snel genoeg. En dat is voor het kind ook de snelste manier om af te leren er nog om te vragen.

Beetje zielig en ik vraag me af of het kind het door heeft dat-ie zich niet lekker voelt daardoor. Voorzichtig opbouwen en niet loos laten gaan!

Gingergirl

Gingergirl

21-08-2024 om 08:29 Topicstarter

-Escondido- schreef op 20-08-2024 om 23:16:

Ik begrijp LydiaDietz wel, een dieet van 'vooral groente en fruit' (en rauwkost, dus wederom groente) en een kind dat als alternatief op een feestje sla met tomaat (geen noten, geen peulvruchten, geen rijst/aardappel, niks wat weliswaar ook onbewerkt en veganistisch is maar wel vult) meekrijgt, beschrijven als 'vegan kind' bevestigt wel het meest negatieve stereotype van veganisten dat er bestaat. Dat ergert mij ook en ik eet gewoon zuivel en eieren en af en toe vlees of vis.

Dat gezegd hebbende: ik zou het kind ook zeggen: er staat van alles op tafel, je weet wat veganistisch en suikervrij is, maar ik ben niet van de belegpolitie. Je bent oud genoeg om je eigen boterham te smeren en te eten. En als ouders iets zeggen hetzelfde melden: ik ben niet van de belegpolitie, ik ga niet bijhouden wat iedereen eet.
Overigens verbaast het me dat als hij zo eenzijdig eet en uitgehongerd is dat hij niet gewoon aanvalt op boterhammen met pindakaas. Daar kun je toch heel wat voedseltekorten mee inhalen.

Deze ouders noem zichzelf veganisten. Als ik kijk naar de betekenis van veganisme op wiki:

Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het volledig vermijden van het gebruik van dieren.[1][2] Iemand die leeft volgens het veganisme heet veganist of vegan. Producten of diensten die passen binnen het veganisme worden veganistisch of vegan genoemd.

Heel strikt genomen klopt het dan wel bij deze mensen dat ze vegan zijn want zij eten en gebruiken geen dierlijke producten of diensten. Alleen voegen zij aan hun vegan leefstijl er nog extra aan toedat zij geen producten met toegevoegde suiker willen eten waardoor binnen het vegan leven de keuze erg beperkt wordt en ze tevens erg strikt zijn op gezond zoals dat kind alleen water mag drinken en geen traktaties mag. Hun keuzes zijn niet representatief voor alle mensen met deze leefstijl. Maar dat is met alle leefstijlen zo; wij hebben vrienden die vegetarisch leven maar ook ervoor kiezen om niks uit pakjes en zakjes te eten terwijl dat op zich best zou mogen in die leefstijl, zij doen het net even anders maar zijn nog steeds vegetarier. Mijn vegetarische collega eet geen brood en rijst en pasta terwijl dat best mag in die leefstijl. Zij kiest ervoor het niet te doen maar is dan nog steeds vegetarier. Net zoals dat alleseters die 5 dagen per week snackbarfood eten ook niet het toonbeeld zijn van de alleseter. Verschillen in de uitvoering van een leefstijl hou je toch wel.

Ik weet ook niet alle details want daar ken ik het gezin niet goed genoeg voor. Op het kinderfeestje mocht patat niet omdat het ongezond is en de vega knakworsten niet ivm toegevoegde suiker, maar of zij thuis verder nooit aardappelen, peulvruchten, rijst, vleesvervanger zonder suiker, pasta, soep etc eten weet ik ook niet. Mijn dochter heeft daar een paar keer geluncht en kreeg toen voornamelijk rauwkost en fruit maar of ze altijd zo eten weten wij niet. Als je het aan het kind zelf vraagt van goh wat gaan jullie vanavond eten is het antwoord " vegan".

Kijk wat jij schrijft is ook een eye- opener; je zou inderdaad zeggen dat als het kind zo'n honger heeft dat het bij ons dan aanvalt op de hagelslag/ pindakaas/ jam of een van de andere dingen. Maar het kind lust niks van die dingen wat best uitzonderlijk is. Het kind is erg mager / vaak ziek / kan niet meekomen met gym vandaar dat school er mee bezig is. Of het ondervoed is weet ik niet, ik ben geen arts maar alles lijkt wel met het voedingspatroon te maken te hebben. Of dit door de ouders komt omdat kind niks mag of dat ouders wel degelijk dingen aanbieden maar kind misschien weinig tot niets lust kan natuurlijk ook. Daarom goed dat school er mee bezig is. Want ook als het kind wellicht heel weinig lust en daardoor zo mager is moet er ook hulp komen.

Voor hier ga ik voortaan gewoon alles op tafel zetten zoals altijd en laat de keus bij het kind. Blijkbaar wil kind erg graag kaas, worst , ik ga er niet telkens op letten wie wat pakt.

Ik kan niet helemaal met elkaar rijmen dan het kind bij jullie niets lust (eet) van de aangeboden opties, maar op school wel boterhammen van anderen jat. Of zoekt dat kind dan heel specifiek alle bakjes af tot het een boterham met worst of kaas te pakken heeft? 

Ik denk dat het kind het misschien wel lust, maar haar kans schoon ziet om worst en zuivel te eten. Ook kan het zijn dat ze door een tekort aan voedingsstoffen juist behoefte heeft aan deze producten.

Parodie schreef op 20-08-2024 om 09:47:

Ik lees uit je reactie dat je geen zin hebt om dingen apart in huis te halen. Dat is uiteraard je goed recht, maar dan houdt het gewoon op en blijft het zoals het is. Inclusief de vragen van het meisje, waar je dan gewoon vriendelijk mee kunt omgaan.

Wij eten ook vegetarisch en zoveel mogelijk plantaardig. Onze kinderen mogen bij anderen eten wat ze willen. Dus ook vlees. Ik denk dat de strikte voedingskeuze van deze ouders stress meebrengt voor het kind. Dit zal voor haar altijd meespelen: als ze ergens eet, bij traktaties op school, bij kinderfeestjes etc. Als ze wat ouder wordt, kan ze daar hopelijk beter mee omgaan.

Helemaal mee eens! Ben inderdaad benieuwd hoe dat kind t later gaat doen. 


Ik mocht zelf nooit prik drinkeookaltijd appelsap, ranja of roosvicee. Ook niet 1 glaasje sinas op zaterdagavond toen ik al 12 was... gevolg- ik ging op m'n 17e op kamers en zoop Cola vanaf mijn ontbijt! Nu kon t eindelijk. Dus alles verbieden lijkt mij geen goed idee.

Door te vragen naar worst en kaas probeert het kind misschien ook de verantwoordelijkheid af te schuiven op Gingergirl, want dan kan ze thuis zeggen dat het mocht van Gingergirl en zijn haar ouders hopelijk niet boos op haar, maar op de moeder van haar vriendje. Dat ze daarmee Gingergirl in een nare positie zet heeft het kind natuurlijk ook niet door. Dat is gewoon een kind die probeert te overleven en geen straf probeert te krijgen. Heel zielig voor het kind en heel lastig voor Gingergirl.

Ik hoop dat alles op tafel zetten en niet te veel opletten op wie wat eet gaat helpen, want het is een trieste situatie.

Gingergirl

Gingergirl

21-08-2024 om 10:48 Topicstarter

Mugs schreef op 21-08-2024 om 09:48:

Ik kan niet helemaal met elkaar rijmen dan het kind bij jullie niets lust (eet) van de aangeboden opties, maar op school wel boterhammen van anderen jat. Of zoekt dat kind dan heel specifiek alle bakjes af tot het een boterham met worst of kaas te pakken heeft?

Ja klopt, het ging echt om brood met kaas en vleeswaren wat het klasgenootje van andere kinderen uit de trommels haalde. 

Ik snap best dat je als ouders keuzes maakt voor je kind om een bepaalde leefstijl aan te willen houden. Maar stel dat het kind liever anders eet, sta je dat dan toe of hou je vast aan jouw keuze en kan kind het pas loslaten als het uit huis gaat? Dit kind eet graag kaas en vleeswaren ik snap dat dat voor vegan ouders niet fijn is maar ja, tot wanneer hou je het verplicht vraag ik me dan af.

Gingergirl

Gingergirl

21-08-2024 om 10:57 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 21-08-2024 om 07:35:

TO heb je enig idee hoe andere ouders waar het kind wel eens speelt dit oplossen?

Ik weet van 1 ouder dat ze weleens kaastosti's gaf en dat de moeder daar wel bij haar op teruggekomen is dat dat niet de bedoeling was. Verder weet ik het eigenlijk niet.

Gingergirl schreef op 21-08-2024 om 10:57:

[..]

Ik weet van 1 ouder dat ze weleens kaastosti's gaf en dat de moeder daar wel bij haar op teruggekomen is dat dat niet de bedoeling was. Verder weet ik het eigenlijk niet.

Oké. Jammer, anders kon je je nog eens spiegelen hieraan.

Gingergirl schreef op 21-08-2024 om 10:48:

[..]

Ja klopt, het ging echt om brood met kaas en vleeswaren wat het klasgenootje van andere kinderen uit de trommels haalde.

Ik snap best dat je als ouders keuzes maakt voor je kind om een bepaalde leefstijl aan te willen houden. Maar stel dat het kind liever anders eet, sta je dat dan toe of hou je vast aan jouw keuze en kan kind het pas loslaten als het uit huis gaat? Dit kind eet graag kaas en vleeswaren ik snap dat dat voor vegan ouders niet fijn is maar ja, tot wanneer hou je het verplicht vraag ik me dan af.

Tot een bepaalde leeftijd vind ik wel dat kinderen thuis mee moeten in de leefstijl van de ouders. Zo eten wij thuis grotendeels vegetarisch. Die keuze is in overleg met het hele gezin gemaakt. Maar toen we nog veel vaker vlees aten zou ik het niet goed vinden dat mijn kinderen vegetarisch wilden eten. 

Gingergirl schreef op 21-08-2024 om 10:57:

[..]

Ik weet van 1 ouder dat ze weleens kaastosti's gaf en dat de moeder daar wel bij haar op teruggekomen is dat dat niet de bedoeling was. Verder weet ik het eigenlijk niet.

Dan zou je je als reactie kunnen geven “Het is ook niet de bedoeling dat ik allemaal speciaal eten voor je kind moet kopen of dat ik je kind laat verhongeren.”

Lastig. Eén van mijn kinderen had ook zo'n vriendje. Kind kreeg thuis geen suiker etc. en trok hier de kasten open op zoek naar hagelslag. Of at zich helemaal misselijk op een kinderfeestje. Kind is inmiddels puber, dus ik neem aan dat hij zelf de weg naar de supermarkt wel heeft gevonden.

Gingergirl

Gingergirl

21-08-2024 om 11:41 Topicstarter

HollyHobbie schreef op 20-08-2024 om 12:35:

Klasgenootje kan toch na de lunch komen spelen? En voor het avondeten weer weg. Dan zit je hooguit met een tussendoortje. Maar dat is niet zo moeilijk (meloen, komkommer en snoepworteltjes vinden de meeste kinderen ook wel lekker toch).

Btw, ons kind drinkt alleen maar water. En kinderen die langskomen daarom dus ook.

Ja dat kan ook al is het meestal toch wel gebruikelijk ook qua gezelligheid om vanuit school meteen mee te gaan. Maar het kan inderdaad en is misschien ook wel een optie om te overwegen.

Water drinken is ook niks mis mee en kinderen moeten ook leren dat het bij een ander thuis niet altijd hetzelfde gaat als thuis. Mag je kind bij een ander thuis wel iets anders drinken? Drinken jij en je partner ook uitsluitend water? Gewoon uit interesse.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.