Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Maar.. denken haar ouders echt dat jullie strikt aan de door hen opgegeven regels houden?
Of is het voor die ouders ook wel makkelijk; wat niet weet wat niet deert?
Of te wel: in welke dynamiek zit dit kind? Een écht vrije keuze kan het niet maken....
Is het geen verkapte vraag om hulp? Het almaar blijven vragen naar worst, kaas etc.?

Tona schreef op 20-08-2024 om 16:35:

Maar.. denken haar ouders echt dat jullie strikt aan de door hen opgegeven regels houden?
Of is het voor die ouders ook wel makkelijk; wat niet weet wat niet deert?
Of te wel: in welke dynamiek zit dit kind? Een écht vrije keuze kan het niet maken....
Is het geen verkapte vraag om hulp? Het almaar blijven vragen naar worst, kaas etc.?

Zou best eens kunnen. 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 16:38 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 16:26:

[..]

Geen kaas of worst mogen is geen probleem als er lekkere alternatieven zijn. Die bestaan wel, maar die mag kind ook niet. Ik vind het jammer voor de al negatieve beeldvorming rondom vegan eten (vies, gezond, ik ben geen konijn) als een topic als dit daar onbedoeld aan meewerkt. Dus ik laat graag een tegengeluid horen.

Deze situatie lijkt me idd meer iets voor de hulpverlening. Tot die tijd toch de lunch uitbesteden aan ouders en in de middag lekker fruitsalade serveren.

Natuurlijk mag je een tegengeluid laten horen daar is niks mis mee. Maar besef ook dat veel mensen de producten die jij noemt en ophemelt ook weleens gegeten hebben en het gewoon simpelweg echt niet lekker vinden. Ik merk dat sommige vega/ vegan mensen graag willen verkondigen hoe lekker het allemaal wel niet is terwijl ze het ook niet waarderen als een alleseter zegt hoe lekker kip wel niet is ( ik roep maar wat). Net zoals dat sommigen ( niet iedereen uiteraard) verwachten dat jij speciaal vega/ vegan voor ze kookt terwijl als je daar eet zij ook geen rekening houden met jouw eetpatroon. Het aanpassen gaat vaak ( niet bij iedereen) maar 1 kant op. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Alles overdenkend (uitgehongerd voedsel stelend kind), dan denk ik dat ik eten op tafel zou zetten waar n ieder zijn eigen keuze in kan maken (dus wel vegan suikervrije opties erbij). En dat ik dan geen politie agent ga spelen en dus kind naar eigen keus laat pakken. Wel de ouders op de hoogte stellen dat dat je insteek wordt, met als verklaring dat dat jouw (levens/etens) visie is. Als de ouders dat niet zien zitten, dan is kind na de lunch van harte welkom om te komen spelen. 

Is dat n optie?

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 16:40 Topicstarter

Caroline80 schreef op 20-08-2024 om 16:06:

Wat je ook kunt doen als as het kind een keer weer mee wil lunchen je in het bijzijn van een van de ouders zegt: "Dat mag maar we eten vandaag wel een broodje knakworst/tosti (of iets wat niet vegan of zonder suiker is). Ben benieuwd wat de reactie dan is.

Ik zie die ouders maar zelden anders zou het een goede optie zijn inderdaad.

Hoe oud is dat kind?

Bij een 6-jarige snap ik dat de ouders nog enige vat willen houden.
Een 10- à 12-jarige zou ik gewoon geven waar het naar vraagt.

Wat ze zelf doen en eten moeten ze zelf weten. En wat ze thuis doen moeten ze ook zelf weten. Maar ik ga een kind van 10 niet tegenhouden als die kaas op brood wil of ook gewone worst wil. Tenzij er allergieën mee gemoeid zijn.

In zekere zin vind ik het toch ook gewoon mishandeling om je kind zo extreem uit de groep te laten vallen. Moest kind nu gewoon uit eigen keuze vegetariër zijn zou ik er best mee kunnen leven. Maar dit - wat ouders opleggen - zijn gewoon teveel restricties voor een kind dat daar duidelijk geen zin in heeft. Hebben ze een zinnige reden voor hun voedselbeleid anders dan "we willen onze kinderen pesten"? Want het moet hen toch ook duidelijk zijn dat kind het beleid maar niets vindt.

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 16:43 Topicstarter

Marty1984 schreef op 20-08-2024 om 16:43:

Hoe oud is dat kind?

Bij een 6-jarige snap ik dat de ouders nog enige vat willen houden.
Een 10- à 12-jarige zou ik gewoon geven waar het naar vraagt.

Wat ze zelf doen en eten moeten ze zelf weten. En wat ze thuis doen moeten ze ook zelf weten. Maar ik ga een kind van 10 niet tegenhouden als die kaas op brood wil of ook gewone worst wil. Tenzij er allergieën mee gemoeid zijn.

Bijna 9

ik zou gewoon praatje houden met de ouders en zeggen dat bij jou zowel vegan als niet vegan opties op tafel staan maar je ze zelf laat lunchen, en hij zelf mag kiezen.  
Het is geen allergie he!
En als de ouders daar niet mee akkoord gaan, prima, dan niet spelen bij jullie thuis, dan maar bij hun.
Heel jammer maar dat is dan maar zo. 
En als je vermoedens hebt van kindermishandeling dan een melding maken. 

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 16:38:

[..]

Natuurlijk mag je een tegengeluid laten horen daar is niks mis mee. Maar besef ook dat veel mensen de producten die jij noemt en ophemelt ook weleens gegeten hebben en het gewoon simpelweg echt niet lekker vinden. Ik merk dat sommige vega/ vegan mensen graag willen verkondigen hoe lekker het allemaal wel niet is terwijl ze het ook niet waarderen als een alleseter zegt hoe lekker kip wel niet is ( ik roep maar wat). Net zoals dat sommigen ( niet iedereen uiteraard) verwachten dat jij speciaal vega/ vegan voor ze kookt terwijl als je daar eet zij ook geen rekening houden met jouw eetpatroon. Het aanpassen gaat vaak ( niet bij iedereen) maar 1 kant op. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Ah, komt hier dan toch de aap uit de mouw?

Ik hoef helemaal niemand op te dringen dat vegan toch echt wel heel lekker is. Maar als iemand doet alsof vegan alleen die gore biologische suikervrije wortelpuree voor op brood is dan wijs ik er wel graag op dat dat niet het geval is. En dat het dus niet zielig is dat kind vegan moet eten. Maar dat het probleem is dat het onbewerkt suikervrij karton moet zijn.

 Die producten die ik "zo ophemel" zijn hele standaard producten waarvan men doorgaans niet eens weet dat het vegan is. Die heel veel mensen in hun kast hebben staan. Die niet bijzonder vegan zijn en waarvan veganisten verwachten dat anderen ze ook heus echt heel lekker vinden. Want dit stond al in de standaard voorraadkast voor de veganhype.

Ik vraag me af waarom jij er zo op gebrand bent dat het om een vegan eetpatroon gaat terwijl het voornamelijk de hagelslag, de ijsjes, de traktaties en o ja, ook kaas (helaas, die vegan versie haalt t niet bij het echte werk) en vleeswaren (mag kind sowieso niet want bewerkt) betreft. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 17:01:

[..]

Ah, komt hier dan toch de aap uit de mouw?

Ik hoef helemaal niemand op te dringen dat vegan toch echt wel heel lekker is. Maar als iemand doet alsof vegan alleen die gore biologische suikervrije wortelpuree voor op brood is dan wijs ik er wel graag op dat dat niet het geval is. En dat het dus niet zielig is dat kind vegan moet eten. Maar dat het probleem is dat het onbewerkt suikervrij karton moet zijn.

Die producten die ik "zo ophemel" zijn hele standaard producten waarvan men doorgaans niet eens weet dat het vegan is. Die heel veel mensen in hun kast hebben staan. Die niet bijzonder vegan zijn en waarvan veganisten verwachten dat anderen ze ook heus echt heel lekker vinden. Want dit stond al in de standaard voorraadkast voor de veganhype.

Ik vraag me af waarom jij er zo op gebrand bent dat het om een vegan eetpatroon gaat terwijl het voornamelijk de hagelslag, de ijsjes, de traktaties en o ja, ook kaas (helaas, die vegan versie haalt t niet bij het echte werk) en vleeswaren (mag kind sowieso niet want bewerkt) betreft.

En waarom ben jij er zo op gebrand te vertellen dat vegan eten wel heel lekker is?  De vraag van to gaat niet over het vegan op zich maar om hoe zij omgaat met het gevraag om kaas en vlees van het betreffende kind. To geeft hier en daar wat uitleg, vertelt dat ze sommige vegan opties zelf niet lekker vind en dat is het. Ze heeft nergens gezegd dat het ======die gore biologische suikervrije wortelpuree voor op brood is==== dat vul jij in voor haar dat maakt eerlijk discussiëren wel heel moeilijk. Kan je daar mee stoppen? 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 16:31:

[..]

Ik zou het ook niet meer in huis halen. De suikervrije vegan zut lust kind niet. De andere vegan opties mag kind niet. Je hebt het geprobeerd. Dan luncht kind dus thuis. Van een 9-jarige die twee keer per week komt spelen en jou dus goed kent mag je ook gewoon verwachten dat ze stopt met zeuren. Ook al sta je zelf niet achter de eetgewoonten die ouders opleggen.

Maar een kind dat eten van andere kinderen pakt, dat niet mee mag doen met traktaties en op een bakje sla een kinderfeestje moet doen, dat zeurt toch niet? Wat iemand hiervoor ook al zei, dat is toch een verkapte hulpvraag?

Misschien al genoemd, maar vegan-pannenkoeken, zelfgemaakt of gekocht, met geraspte appel en beetje kaneel zijn. Dan vraagt niemand om hagelslag..

of wortelwrap met hummus en plakje zalm, ( of mag dat ook niet), dan sluit je even je ogen dicht…

Of een grote schaal boerensalade zonder sla waar iedereen van af kan scheppen.

Dus gerechten die je eigen kinderen ook graag lusten?

Belangrijkste is dat de lunch gezellig is.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 09:30:

[..]

Ik heb weleens wat dingen gekocht maar in alle eerlijkheid; het is vaak best prijzig en niemand lustte het incl.klasgenootje. en ja ijsjes zou ik zelf kunnen maken maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het nou eenmaal bij een ander niet altijd zo kan zijn als thuis. Zelf geven die ouders niks op dat gebied ook niet suikervrij. Als mijn kind daar luncht kringt het wat fruit en rauwkost en dat is voor hun lunch, de rest van de dag wordt er niks gegeven. Dat maakt ook wel dat ze liever hier spelen dan daar.

Suikervrije waterijsjes en suikervrije siroop hoeven echt niet vreselijk duur te zijn. 

Vegan is alleen gezond als je alternatieven voor de voedingstoffen uit vlees wel aanbied. En als het klasgenootje de vervanging niet lust, zou ik misschien wel overwegen dat gedoe een beetje te negeren. Het is niet dat vlees eten ongezond is ten slotte. En het gaat om maximaal 1 maaltijd per week.

Ze zetten jouw kind ook hun eigen eten voor, en kopen niet opeens vlees speciaal voor jouw kind.


Fiorah schreef op 20-08-2024 om 17:24:

[..]

Maar een kind dat eten van andere kinderen pakt, dat niet mee mag doen met traktaties en op een bakje sla een kinderfeestje moet doen, dat zeurt toch niet? Wat iemand hiervoor ook al zei, dat is toch een verkapte hulpvraag?

Dit is ook een verkapte hulpvraag. Dit is een zeer ziekelijke manier van omgaan met voeding. En dit wordt door TO en andere reageerders hier weggezet als veganisme. Maar deze situatie gaat heel veel verder dan een veganistisch eetpatroon. Deze ouders gebruiken onder andere het veganisme om hun kind en zichzelf aan allerlei bizarre eetwensen te onderwerpen. Dan is het toch niet vreemd dat ik daar op aan sla? En dus ook vraag of we alsjeblieft niet kunnen doen alsof dit voor een veganist normaal gedrag is? Een veganist eet hele doorsnee dingen. En het is dus ook niet normaal dat een veganistisch opgevoed kind andermans broodtrommel gaat doorzoeken naar iets lekkers. Want veganistisch opgevoede kinderen eten hele normale dingen die een ander ook eet. Maar niet als je ook geen suiker mag en het eten ook niet bewerkt mag zijn. Als vleeseters geen suiker mogen, en hun voeding niet bewerkt mag zijn, blijft er voor hun ook bijzonder weinig over hoor.

Ik heb beslist wel wat over voor andere kinderen/mensen maar als het kind zo weinig mag van de ouders, dan zou ik het erg op prijs stellen dat ze zelf een lunch mee zouden geven, zo niet, dan thuis eten en daarna komen spelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.