Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 15:59 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 15:34:

[..]

Ik vind het jammer dat dit zo aan het vegan stuk wordt gelinkt. Er zijn zoveel alternatieven. Hele lekkere en ook ongezonde alternatieven. Vegan is niet sla + wortels. Vegan is ook burgers waar de vette sauzen vanaf druipen en taarten met de heerlijkste karamel.

Als deze ouders hem wel vlees en zuivel hadden laten eten dan waren dat nog steeds niet de traktaties uit de klas (want suiker), geen stukje worst (want bewerkt), geen ijsje (want suiker).

Ik voed twee kinderen vegetarisch op, en dan ook nog voor zo'n 90% plantaardig en die zijn echt niet zielig omdat ze nooit wat lekkers krijgen. Verre van.

Ik beweer nergens dat het zielig is. En er zijn zeker veel opties en of je het lekker vind is natuurlijk persoonlijk.

Vegan/ vega burgers mag dit kind niet want er zit suiker in, net zoals in vegan sauzen en taarten, karamel en dat mag dit kind dus niet. Thuis eet het uitsluitend fruit, rauwkost, groente en in de ochtend vegan yoghurt. Dit gezin eet geen veganopties van gangbare producten, geen vleesvervangers,  geen brood, vegan koekje of snoepje etc. Ik ken inderdaad mensen die vegetarisch en vegan eten en die eten heel smakelijk. Wij eten ook geregeld vegetarisch, maar vinden ook veel producten daarvan niet lekker.  Echter bij dit gezin valt er ook van de vegan opties heel veel af omdat er suiker in zit.

Dit gezin is inderdaad niet uitsluitend vegan maar tevens suikervrij, daar heb je gelijk in. Zij vinden dit echter bij vegan horen de ene veganist is de andere niet. Net zoals dat ik een vegetarische vriendin heb die wel vis eet. Is ook niet echt een vegetarier maar noemt zich wel zo.

Flanagan schreef op 20-08-2024 om 15:54:

Door de info over school en hoe het meisje brood van anderen pakt en dat op toilet opeet etc etc., vraag ik mij af of de privacy van het meisje niet in geding is gekomen als gevolg van grote kans op herkenbaarheid door degene die het meisje en haar familie kennen wanneer ze kinderen hebben op dezelfde school.
Ik snap dat het een gevoelig onderwerp is, met de rauw-eten jongen in het achterhoofd dat toentertijd werd omschreven als kindermishandeling, maar nu de school er al mee bezig is, vraag ik mij af of het dan wel gepast is om hier over het meisje te schrijven. Je zou maar de ouders van het meisje zijn dat hier zo over de tong gaat. Lastig draadje.🤔

Als ze hier zouden lezen komen ze misschien tot besef waar ze mee bezig zijn en dat de situatie voor hun kind en vriendjes niet geheel werkbaar (meer) is?  Nou en!  

De situatie is sowieso rijp voor een ingreep van de hulpverlening. Mag alleen hopen dat ze het kind weet niet voor straffen dat hun leefwijze nu op een forum staat. 

Maar bij deze extreme eetgewoontes kun je toch makkelijk zeggen dat ze thuis moet lunchen en daarna van harte welkom is? Waarom moet het kind dan toch per se bij jullie lunchen?

Wat je ook kunt doen als as het kind een keer weer mee wil lunchen je in het bijzijn van een van de ouders zegt: "Dat mag maar we eten vandaag wel een broodje knakworst/tosti (of iets wat niet vegan of zonder suiker is). Ben benieuwd wat de reactie dan is.

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 15:47:

[..]

Inderdaad. Onze volledig plantaardige belegtafel bestaat uit: appelstroop, bon mamam aardbeienjam, de ruijter vlokfeest, calve pindakaas, speculoospasta, philadelphia vegan roomkaas, AH terra gebraden gehakt en grilworst, tartex. Die laatste 3 smaken misschien net wat anders dan the usual (veel mensen kennen tartex niet) maar er is geen kind dat hier niet wil eten omdat we alleen maar vies vegan beleg hebben.

Uiteraard serveer ik ook altijd komkommertjes, paprika, tomaatjes, fruit en nootjes, maar we hebben ook gewoon Tuc Paprika, oreo's, AH eigen merk jodekoeken, lotus speculoosjes, theebiscuitjes... allemaal standaard al vegan (dus geen speciale versies). We hebben vrijwel nooit snoep in huis maar ook daar heb je heel veel "normale" snoepjes die standaard al vegan zijn.

Dus als ik lees dat betreffend kind natuurlijk die vegan opties niet wil eten dan denk ik nee, betreffend kind wil de suikervrije opties niet eten.

Maar de suikervrije opties zijn ook wel heel beperkt! In jouw lunch opties (waar ik prima mee zou kunnen leven) vervalt al t zoete beleg natuurlijk al. Maar ook die vegan vleeswaren bevatten suiker... pff,  de keus wordt dan wel heel karig! Zeker voor kinderen!

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 15:57:

[..]

Dat betekent dat het in een fabriek wordt gemaakt waar het product besmet kan worden met bijv weipoeder of andere melkbestanddelen. Het is geen ingrediënt.

Nee klopt, het is geen ingrediënt.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 15:59:

[..]

Ik beweer nergens dat het zielig is. En er zijn zeker veel opties en of je het lekker vind is natuurlijk persoonlijk.

Vegan/ vega burgers mag dit kind niet want er zit suiker in, net zoals in vegan sauzen en taarten, karamel en dat mag dit kind dus niet. Thuis eet het uitsluitend fruit, rauwkost, groente en in de ochtend vegan yoghurt. Dit gezin eet geen veganopties van gangbare producten, geen vleesvervangers, geen brood, vegan koekje of snoepje etc. Ik ken inderdaad mensen die vegetarisch en vegan eten en die eten heel smakelijk. Wij eten ook geregeld vegetarisch, maar vinden ook veel producten daarvan niet lekker. Echter bij dit gezin valt er ook van de vegan opties heel veel af omdat er suiker in zit.

Maar het issue is dus niet dat kind vegan moet eten, maar dat het suikervrij moet eten. Als het om alleen vegan zou gaan was er geen probleem geweest. Maar het wordt wel als het probleem genoemd in de titel/OP. En verder lees ik dit ook terug in de reacties. Terwijl het vegan deel dus niet het issue is. En dat vind ik jammer. Kunnen zij zeggen dat ze suikervrij bij vegan vinden horen maar dat heeft echt helemaal niks met elkaar te maken. 

Verder superlief dat je een topic opent en je het beste voorhebt met vriendje. Een hele lastige en zorgelijke situatie. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 16:10:

[..]

Maar het issue is dus niet dat kind vegan moet eten, maar dat het suikervrij moet eten. Als het om alleen vegan zou gaan was er geen probleem geweest. Maar het wordt wel als het probleem genoemd in de titel/OP. En verder lees ik dit ook terug in de reacties. Terwijl het vegan deel dus niet het issue is. En dat vind ik jammer. Kunnen zij zeggen dat ze suikervrij bij vegan vinden horen maar dat heeft echt helemaal niks met elkaar te maken.

Verder superlief dat je een topic opent en je het beste voorhebt met vriendje. Een hele lastige en zorgelijke situatie.

De vraag van to was voornamelijk hoe ze moest reageren als het vriendinnetje vroeg om ook worst of kaas te mogen eten. En dat is wel voornamelijk het vegan verhaal. Gedurende de discussie is er meer naar voren gekomen dat een probleem is, zowel op school als bij vriendjes. 

In mijn ogen is dit een heel andere kwestie dan een lunchvriendje met lastige ouders. Het kind eet alleen groente, fruit en een beetje yoghurt, is mager, is vaak ziek en heeft kennelijk honger want bedelt en steelt. Lijkt mij buitengewoon zorgelijk. Ondervoeding heeft niet alleen invloed op het immuunsysteem en de groei, maar ook op mentale ontwikkeling.
Ik zou contact zoeken met school, aan hen vragen wat jij het beste kunt doen, of jij iets kunt doen (want soms helpt het als de zorgen van meerdere kanten komen).

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 16:24 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 16:10:

[..]

Maar het issue is dus niet dat kind vegan moet eten, maar dat het suikervrij moet eten. Als het om alleen vegan zou gaan was er geen probleem geweest. Maar het wordt wel als het probleem genoemd in de titel/OP. En verder lees ik dit ook terug in de reacties. Terwijl het vegan deel dus niet het issue is. En dat vind ik jammer. Kunnen zij zeggen dat ze suikervrij bij vegan vinden horen maar dat heeft echt helemaal niks met elkaar te maken.

Verder superlief dat je een topic opent en je het beste voorhebt met vriendje. Een hele lastige en zorgelijke situatie.

Daarom staat ook in mijn openingspost dat het gaat om de vraag; hoe om te gaan met een kind wat graag kaas/ worst/ hagelslag etc wil eten en daar ondanks vegan opties telkens om blijft vragen ook al weet het dat het van ouders niet mag. Want daar gaat het om; we kunnen tal van vegan dingen op tafel zetten ( heb ook geregeld dingen voor het kind gekocht, zie eerdere posts) maar kind wil het niet. Dus dat blijft lastig.

Gezien de situatie zou ik niet meer in gesprek gaan met de ouders. De kans dat zij voor hun kind bij anderen een uitzondering willen maken lijkt me klein.
Politieagentje spelen met zo'n extreem dieet zou ik niet kunnen (en willen). Deze negen jarige komt op een leeftijd om zelf te gaan ontdekken wat kan en wat niet. Hoe het thuis gaat en hoe het elders kan gaan. Je biedt al vegan opties aan, super. Er is groente, als het kind zich aan het dieet van thuis wil houden kan dat dus.
En verder zou ik de tip van de monkey-platter doen en me afzijdig houden bij de lunch.

Bakblik schreef op 20-08-2024 om 16:15:

[..]

De vraag van to was voornamelijk hoe ze moest reageren als het vriendinnetje vroeg om ook worst of kaas te mogen eten. En dat is wel voornamelijk het vegan verhaal. Gedurende de discussie is er meer naar voren gekomen dat een probleem is, zowel op school als bij vriendjes.

Geen kaas of worst mogen is geen probleem als er lekkere alternatieven zijn. Die bestaan wel, maar die mag kind ook niet. Ik vind het jammer voor de al negatieve beeldvorming rondom vegan eten (vies, gezond, ik ben geen konijn) als een topic als dit daar onbedoeld aan meewerkt. Dus ik laat graag een tegengeluid horen. 

Deze situatie lijkt me idd meer iets voor de hulpverlening. Tot die tijd toch de lunch uitbesteden aan ouders en in de middag lekker fruitsalade serveren.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 16:24:

[..]

Daarom staat ook in mijn openingspost dat het gaat om de vraag; hoe om te gaan met een kind wat graag kaas/ worst/ hagelslag etc wil eten en daar ondanks vegan opties telkens om blijft vragen ook al weet het dat het van ouders niet mag. Want daar gaat het om; we kunnen tal van vegan dingen op tafel zetten ( heb ook geregeld dingen voor het kind gekocht, zie eerdere posts) maar kind wil het niet. Dus dat blijft lastig.

Waarschijnlijk omdat hij een tekort heeft aan eiwitten en vitamine B12. Op tafel zetten en zelf iets anders gaan doen vind ik een goede suggestie

Mijn hemel zeg, wat erg voor dit kind! Bedelen en stelen om nog wat anders te eten dan sla en komkommer. Ik denk dat ik inderdaad wel een oogje toe zou knijpen aan de lunchtafel hoor, dat kind is gewoon uitgehongerd! Ik zou zéker niet meewerken aan het ondervoeden van een kind!

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 16:24:

[..]

Daarom staat ook in mijn openingspost dat het gaat om de vraag; hoe om te gaan met een kind wat graag kaas/ worst/ hagelslag etc wil eten en daar ondanks vegan opties telkens om blijft vragen ook al weet het dat het van ouders niet mag. Want daar gaat het om; we kunnen tal van vegan dingen op tafel zetten ( heb ook geregeld dingen voor het kind gekocht, zie eerdere posts) maar kind wil het niet. Dus dat blijft lastig.

Ik zou het ook niet meer in huis halen. De suikervrije vegan zut lust kind niet. De andere vegan opties mag kind niet. Je hebt het geprobeerd. Dan luncht kind dus thuis. Van een 9-jarige die twee keer per week komt spelen en jou dus goed kent mag je ook gewoon verwachten dat ze stopt met zeuren. Ook al sta je zelf niet achter de eetgewoonten die ouders opleggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.