Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


Fiorah schreef op 20-08-2024 om 15:00:

[..]

Ik weet dat er opties op tafel staan maar ik vind dit geen standaard situatie. Het is duidelijk een groot issue voor ouders en dus voor kind en als het echt zo'n trek heeft dat het eten van andere kinderen steelt, kun je niet verwachten dat het er niet om vraagt bij jou aan tafel. Natuurlijk wil het kind de vegan opties niet. Omgaan met verleidingen hoort erbij, ja, maar dit contrast is wel heel groot. Dat vind ik echt sneu. Ik zou dus of all in gaan voor vegan eten met iedereen, of het loslaten (maar dan zou ik het ook niet meer bespreken).

Dat is misschien een optie als het heel af en toe is, en dan nog vind ik het wat veel gevraagd van de andere 11. Maar ik begrijp dat dit kind er elke week wel een keer of zelfs vaker eet, dan zou ik daar ook niet aan beginnen.

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 15:09 Topicstarter

Fiorah schreef op 20-08-2024 om 15:00:

[..]

Ik weet dat er opties op tafel staan maar ik vind dit geen standaard situatie. Het is duidelijk een groot issue voor ouders en dus voor kind en als het echt zo'n trek heeft dat het eten van andere kinderen steelt, kun je niet verwachten dat het er niet om vraagt bij jou aan tafel. Natuurlijk wil het kind de vegan opties niet. Omgaan met verleidingen hoort erbij, ja, maar dit contrast is wel heel groot. Dat vind ik echt sneu. Ik zou dus of all in gaan voor vegan eten met iedereen, of het loslaten (maar dan zou ik het ook niet meer bespreken).

Ja iedereen zo zijn keuze natuurlijk. Ik haal al voor mee etende gasten brood in huis ( eten we zelf eigenlijk nooit) en heb geregeld andere vegan producten gekocht die toch echt wel fors duur waren en vervolgs niemand lustte, dat vind ik dan ook weer flinke verspilling. Er eten ook vrienden mee van de andere kinderen dus ook daar moet het leuk voor blijven. 

Als de ouders bedot worden (en kind dus mag meeëten uit de niet-veganistische pot) dan wordt het kind misschien later strakker gecontroleerd dan nodig. Dus dat zou ik zeker niet doen. Je spant dan samen tegen de ouders. De ouders zouden zich verraden kunnen voelen. Ik zou dit allemaal nog eens bespreken met de ouders. Ze kunnen niet verwachten dat iedereen zich gaat aanpassen. Een béétje aanpassen is al heel mooi maar het is zeker geen plicht.

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 15:13 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 20-08-2024 om 15:03:

[..]

Dat is misschien een optie als het heel af en toe is, en dan nog vind ik het wat veel gevraagd van de andere 11. Maar ik begrijp dat dit kind er elke week wel een keer of zelfs vaker eet, dan zou ik daar ook niet aan beginnen.

Dit inderdaad. Nog los van het feit dat als mijn kind daar eet ze ook echt niet 1 ding zullen kopen omdat mijn kind dat bv lekker vindt. Aanpassen/ opties geven gaat blijkbaar altijd 1 kant op. Nou zijn wij echt niet heel principieel en eten heel divers, ook geregeld vegetarisch, en hebben opties voor vegans dus eigenlijk zou dat voldoende moeten zijn.

Caroline80 schreef op 20-08-2024 om 14:54:

[..]

Als het kind heel mager is en vaak ziek is, zou voor mij een reden zijn om de het kind wel gewoon lekker te laten eten wat het zelf wil.

En als de ouders daar achter komen kunnen ze boos worden op jou, boos worden op hun kind of verbieden dat het kind nog bij jou komt spelen icm. eten. Ik acht de kans op het eerste het kleinst.

Als het goed is zit er genoeg ijzer, B12, kalk en eiwit in plantaardige voeding. Je moet dat wel berekenen; je kan niet zomaar wat doen. Zit ook vaak in tabletten die je dagelijks erbij kan nemen. Als je een heleboel groenten en volkorenbrood eet, kan je "ijzer" wegstrepen, maar je kan je daar makkelijk in vergissen. Zo'n pil per dag en je komt echt niets tekort. Dus wat minder "natuurlijk" is dan wel veiliger.

rionyriony schreef op 20-08-2024 om 15:25:

[..]

Als het goed is zit er genoeg ijzer, B12, kalk en eiwit in plantaardige voeding. 

Nee, er zit geen B12 in plantaardige voeding, alleen in dierlijke producten. Veganisten moeten dat bijslikken.

TineWinkel schreef op 20-08-2024 om 15:30:

[..]

Nee, er zit geen B12 in plantaardige voeding, alleen in dierlijke producten. Veganisten moeten dat bijslikken.

algen dacht ik dus wel plantaardig te koop.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Ik vind het jammer dat dit zo aan het vegan stuk wordt gelinkt. Er zijn zoveel alternatieven. Hele lekkere en ook ongezonde alternatieven. Vegan is niet sla + wortels. Vegan is ook burgers waar de vette sauzen vanaf druipen en taarten met de heerlijkste karamel.

Als deze ouders hem wel vlees en zuivel hadden laten eten dan waren dat nog steeds niet de traktaties uit de klas (want suiker), geen stukje worst (want bewerkt), geen ijsje (want suiker). 

Ik voed twee kinderen vegetarisch op, en dan ook nog voor zo'n 90% plantaardig en die zijn echt niet zielig omdat ze nooit wat lekkers krijgen. Verre van. 

rionyriony schreef op 20-08-2024 om 14:49:

[..]

Ik hoorde onlangs een uitzending waarin beweerd werd dat mensen eerder voedsel zouden kopen waarop *niet* vermeld werd dat het veganistisch was. Kennelijk is de "Vegan" aanduiding een slecht koopargument. Mensen denken kennelijk dat het vies en duur is. Ze associëren het met "afzien" en daar veel voor betalen. Met afgezet worden door deze Vegan-branche. Goede mensen worden gepakt.

Aangeraden werd om plantaardig te gebruiken waar het kon als het allebei even lekker was.

Ik vind Bakkerspeculaas, die elke supermarkt in zijn assortiment heeft, en die eigenlijk "Vegan" is, de lekkerste en lekkerder dan roomboterspeculaas. Maar ja dan moet je niet suikerschuw zijn. Het wordt lastig om dit in koekjes weg te laten. In dat geval ga ik voor koekjes van bladerdeeg (margarine).

Inderdaad. Onze volledig plantaardige belegtafel bestaat uit: appelstroop, bon mamam aardbeienjam, de ruijter vlokfeest, calve pindakaas, speculoospasta, philadelphia vegan roomkaas, AH terra gebraden gehakt en grilworst, tartex. Die laatste 3 smaken misschien net wat anders dan the usual (veel mensen kennen tartex niet) maar er is geen kind dat hier niet wil eten omdat we alleen maar vies vegan beleg hebben.

Uiteraard serveer ik ook altijd komkommertjes, paprika, tomaatjes, fruit en nootjes, maar we hebben ook gewoon Tuc Paprika, oreo's, AH eigen merk jodekoeken, lotus speculoosjes, theebiscuitjes... allemaal standaard al vegan (dus geen speciale versies). We hebben vrijwel nooit snoep in huis maar ook daar heb je heel veel "normale" snoepjes die standaard al vegan zijn. 

Dus als ik lees dat betreffend kind natuurlijk die vegan opties niet wil eten dan denk ik nee, betreffend kind wil de suikervrije opties niet eten. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 15:34:

[..]

Ik vind het jammer dat dit zo aan het vegan stuk wordt gelinkt. Er zijn zoveel alternatieven. Hele lekkere en ook ongezonde alternatieven. Vegan is niet sla + wortels. Vegan is ook burgers waar de vette sauzen vanaf druipen en taarten met de heerlijkste karamel.

Als deze ouders hem wel vlees en zuivel hadden laten eten dan waren dat nog steeds niet de traktaties uit de klas (want suiker), geen stukje worst (want bewerkt), geen ijsje (want suiker).

Ik voed twee kinderen vegetarisch op, en dan ook nog voor zo'n 90% plantaardig en die zijn echt niet zielig omdat ze nooit wat lekkers krijgen. Verre van.

Het door to vegan genoemde voedingsvoorschrift blijkt in de praktijk nog meer ge- en verboden te hebben wat het gewoon heel lustig maakt. Het heet nu in dit topic vegan en iedereen heeft daar een menig over maar strikt genomen kan het de titel vegan niet meer dragen. Door de geen suiker, geen thee (dus ook geen koffie waarschijnlijk) geen friet (want ongezond) is het een vreemd & verre van volwaardig voedingspatroon geworden. We moeten bewust zijn dat we dit specifieke verhaal niet zien als vegan. 

Bakblik schreef op 20-08-2024 om 15:48:

[..]

Het door to vegan genoemde voedingsvoorschrift blijkt in de praktijk nog meer ge- en verboden te hebben wat het gewoon heel lustig maakt. Het heet nu in dit topic vegan en iedereen heeft daar een menig over maar strikt genomen kan het de titel vegan niet meer dragen. Door de geen suiker, geen thee (dus ook geen koffie waarschijnlijk) geen friet (want ongezond) is het een vreemd & verre van volwaardig voedingspatroon geworden. We moeten bewust zijn dat we dit specifieke verhaal niet zien als vegan.

Inderdaad. Het vegan deel is echt het issue niet. Zie mijn bovenstaande post. Dit lijkt meer op een raw food achtig dieet. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 15:47:

[..]

Inderdaad. Onze volledig plantaardige belegtafel bestaat uit: appelstroop, bon mamam aardbeienjam, de ruijter vlokfeest, calve pindakaas, speculoospasta, philadelphia vegan roomkaas, AH terra gebraden gehakt en grilworst, tartex. Die laatste 3 smaken misschien net wat anders dan the usual (veel mensen kennen tartex niet) maar er is geen kind dat hier niet wil eten omdat we alleen maar vies vegan beleg hebben.

Uiteraard serveer ik ook altijd komkommertjes, paprika, tomaatjes, fruit en nootjes, maar we hebben ook gewoon Tuc Paprika, oreo's, AH eigen merk jodekoeken, lotus speculoosjes, theebiscuitjes... allemaal standaard al vegan (dus geen speciale versies). We hebben vrijwel nooit snoep in huis maar ook daar heb je heel veel "normale" snoepjes die standaard al vegan zijn.

Dus als ik lees dat betreffend kind natuurlijk die vegan opties niet wil eten dan denk ik nee, betreffend kind wil de suikervrije opties niet eten.

Ik lees net dat De Ruijter vlokfeest melk kan bevatten. (geven ze zelf af als waarschuwing bij de ingrediëntenlijst).

Door de info over school en hoe het meisje brood van anderen pakt en dat op toilet opeet etc etc., vraag ik mij af of de privacy van het meisje  niet in geding is gekomen als gevolg van grote kans op herkenbaarheid door degene die het meisje en haar familie kennen wanneer ze kinderen hebben op dezelfde school.
 Ik snap dat het een gevoelig onderwerp is, met de rauw-eten jongen in het achterhoofd dat toentertijd werd omschreven als kindermishandeling, maar nu de school er al mee bezig is,  vraag ik mij af of het dan wel gepast is om hier over het meisje te schrijven. Je zou maar de ouders van het meisje zijn dat hier zo over de tong gaat. Lastig draadje.🤔

rionyriony schreef op 20-08-2024 om 15:32:

[..]

algen dacht ik dus wel plantaardig te koop.

Weer wat geleerd, dank. Maar ik lees dan wel weer dat de vitB12 dan niet goed opgenomen zou worden. Ik neig naar bijslikken (maar vooral naar niet altijd vegan eten)

Herfstappeltaart schreef op 20-08-2024 om 15:53:

[..]

Ik lees net dat De Ruijter vlokfeest melk kan bevatten. (geven ze zelf af als waarschuwing bij de ingrediëntenlijst).

Dat betekent dat het in een fabriek wordt gemaakt waar het product besmet kan worden met bijv weipoeder of andere melkbestanddelen. Het is geen ingrediënt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.