Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Renmuis

Renmuis

25-04-2023 om 19:13 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 25-04-2023 om 19:05:

[..]

De inhoudelijkheid lees ik terug in andere posts, dus vind het niet zo nodig het te herhalen, ik like de reactie dan.

De enige reactie die ik lees is "je maakt het te groot". Dat vind ik geen inhoudelijk reactie, en herken ik heel erg als dooddoener in soortgelijke discussies over vrouwenrechten, LGBTQ rechten, minderheidsrechten.  

Mijn ervaring is op dit soort gebieden: soms moet je de zware taal gebruiken om de grote meerderheid wakker te schudden. Dus dat doe ik.

Renmuis schreef op 25-04-2023 om 19:13:

[..]

De enige reactie die ik lees is "je maakt het te groot". Dat vind ik geen inhoudelijk reactie, en herken ik heel erg als dooddoener in soortgelijke discussies over vrouwenrechten, LGBTQ rechten, minderheidsrechten.

Mijn ervaring is op dit soort gebieden: soms moet je de zware taal gebruiken om de grote meerderheid wakker te schudden. Dus dat doe ik.

Misschien daarover dan een nieuw topic openen als dat je doel is?

Renmuis

Renmuis

25-04-2023 om 19:20 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 25-04-2023 om 19:18:

[..]

Misschien daarover dan een nieuw topic openen als dat je doel is?

Ach, dit is immers mijn topic. Het is ook twee weken geleden alle kanten op ontspoord, en dat vond ik prima. 

Renmuis schreef op 25-04-2023 om 19:13:

[..]

De enige reactie die ik lees is "je maakt het te groot". Dat vind ik geen inhoudelijk reactie, en herken ik heel erg als dooddoener in soortgelijke discussies over vrouwenrechten, LGBTQ rechten, minderheidsrechten.

Mijn ervaring is op dit soort gebieden: soms moet je de zware taal gebruiken om de grote meerderheid wakker te schudden. Dus dat doe ik.

Maar Renmuis, als iemand beslist dat de toastjes franse kaas en zalm voor de volwassenen zijn en de schaal chipjes en tucjes voor de kinderen heeft dat niks met discriminatie / machtsvertoon / de wil om iemand te vernederen te maken.

 Dit zijn hooguit mensen die in de belevenis zijn dat kinderen " kinder eten" krijgen en volwassenen " volwassenhapjes". Het is niet kwaad bedoeld, zij hebben er blijkbaar andere ervaring mee en maken daarom deze keus. Als ze gezegd zou hebben " jij mag geen toastje brie omdat je huidskleur x hebt, een meisje bent, je hebt roodhaar etc. Of geschreeuwd zou hebben...Ja dan heb je een punt. Het is ook belangrijk dat je, je kind leert dat aangesproken worden er ook bij hoort in het leven. 

Gingergirl schreef op 25-04-2023 om 19:23:

[..]

Maar Renmuis, als iemand beslist dat de toastjes franse kaas en zalm voor de volwassenen zijn en de schaal chipjes en tucjes voor de kinderen heeft dat niks met discriminatie / machtsvertoon / de wil om iemand te vernederen te maken.

Dit zijn hooguit mensen die in de belevenis zijn dat kinderen " kinder eten" krijgen en volwassenen " volwassenhapjes". Het is niet kwaad bedoeld, zij hebben er blijkbaar andere ervaring mee en maken daarom deze keus. Als ze gezegd zou hebben " jij mag geen toastje brie omdat je huidskleur x hebt, een meisje bent, je hebt roodhaar etc. Ja dan heb je een punt.

leeftijdsdiscriminatie is ook discriminatie. Hier zit geen goed argument achter als veiligheid of gezondheid waardoor onderscheid gerechtvaardigd zou zijn.

Renmuis schreef op 25-04-2023 om 17:21:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je dochter het als boos interpreteerde. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen terwijl ik iets wil pakken, bijvoorbeeld dat de toastjes alleen voor mannen / roodharigen / 50+ers zijn, zou ik me diep ongemakkelijk en vernederd voelen. Daar heb je als kind natuurlijk nog geen woorden voor, dus dan wordt het al snel boos.

Ik snap dat gewoontes en gebruiken over anders zijn, maar voor mij zou een vriendschap behoorlijk bekoelen na zo'n voorval. Het willekeurig discrimineren van kinderen vind ik niet oké. Natuurlijk moeten er soms andere regels gelden voor kinderen, bijvoorbeeld om de kinderen te beschermen, omdat iets gevaarlijk of breekbaar of ongezond is, en kunnen ze niet overal bij zijn omdat ze zich nog niet passend kunnen gedragen, maar dit valt wat mij betreft in de categorie machtsmisbruik.

Als ik dit zo lees werd ik mn hele jeugd zwaar geterroriseerd 

Lena55 schreef op 25-04-2023 om 19:08:

Ik denk dat we het hier ook hebben over een cultuurverschil.

Ik ben half Aziatisch en vanuit die cultuur spreek je bezoek absoluut NOOIT aan op iets van eten of drinken. Zelfs al zou iemand in je kasten graaien en alles opeten: je zegt er niks van. Zelfs al pakt iemand dure kaasjes en eet het niet op: je zegt niks en lacht vriendelijk. Het wordt als heel onbeschoft gezien als jij als gastheer/vrouw jouw bezoekers aanspreekt op eet- of drinkgewoontes. Als je bezoek krijgt wordt de hele tafel volgezet en bezoek krijgt ook bakjes met eten mee naar huis.

Andersom zou je zelf als bezoeker nooit vragen om eten of drinken, je weigert eigenlijk eerst en pas als er aangedrongen wordt neem je iets. En dat aandringen hoort er dus bij. Dus 'nee' zeggen betekent niet 'nee', maar het is een beleeftheidsuiting. Ik heb ook echt moeten leren om geen 'nee' te zeggen, want dan kreeg ik dus ook echt niks Het is ook heel Nederlands (westers?) om te vragen aan bezoekers of ze iets willen. Ik vond dat altijd zo vreemd en ongemakkelijk als kind.

Best vermoeiend eigenlijk Maar doordat ik het van beide kanten heb meegekregen, kan ik misverstanden rondom gastvrijheid/aanspreken wel plaatsen.

Herkenbaar! Maar dan van de andere kant. Toen ik in een Grieks dorp kwam wonen vroeg ik aan buren die  langs kwamen in het begin altijd of ze koffie of zo wilden. En als ze dan stellig nee zeiden gaf ik niks....🙈 Inmiddels begrijp ik dat dat uit beleefdheid is en dat ik dan aan moet dringen.... Andersom, als ik vriendelijk bedankte bij iemand anders werd dat genegeerd en kreeg ik gewoon toch van alles voorgezet, vond ik in het begin helemaal niet leuk en ongemakkelijk. Nu weet ik t, en weet ook dat ik niks op hoef te maken als ik geen zin heb...best ingewikkeld soms, al die verschillen...

Alfa schreef op 25-04-2023 om 19:35:

[..]

Herkenbaar! Maar dan van de andere kant. Toen ik in een Grieks dorp kwam wonen vroeg ik aan buren die langs kwamen in het begin altijd of ze koffie of zo wilden. En als ze dan stellig nee zeiden gaf ik niks....🙈 Inmiddels begrijp ik dat dat uit beleefdheid is en dat ik dan aan moet dringen.... Andersom, als ik vriendelijk bedankte bij iemand anders werd dat genegeerd en kreeg ik gewoon toch van alles voorgezet, vond ik in het begin helemaal niet leuk en ongemakkelijk. Nu weet ik t, en weet ook dat ik niks op hoef te maken als ik geen zin heb...best ingewikkeld soms, al die verschillen...

Ik had in het buitenland een Koreaanse kamergenoot en die kon weer geen nee zeggen terwijl ze dingen echt niet wilde. Dus op een gegeven moment zei ik, als je iets niet wil zeg dan gewoon nee want anders begrijp ik je niet en blijf ik doorgaan.

Op een later moment vroeg ik of ze met me naar de McDonald's wou en toen zei ze NO! Haha. Stond toen wel even te kijken maar het was duidelijk

Renmuis

Renmuis

25-04-2023 om 19:46 Topicstarter

Gingergirl schreef op 25-04-2023 om 19:23:

[..]

Maar Renmuis, als iemand beslist dat de toastjes franse kaas en zalm voor de volwassenen zijn en de schaal chipjes en tucjes voor de kinderen heeft dat niks met discriminatie / machtsvertoon / de wil om iemand te vernederen te maken.

Dit zijn hooguit mensen die in de belevenis zijn dat kinderen " kinder eten" krijgen en volwassenen " volwassenhapjes". Het is niet kwaad bedoeld, zij hebben er blijkbaar andere ervaring mee en maken daarom deze keus. Als ze gezegd zou hebben " jij mag geen toastje brie omdat je huidskleur x hebt, een meisje bent, je hebt roodhaar etc. Ja dan heb je een punt.

Leg me dan eens uit hoe het anders is. Of mijn voorbeeld met de hapjes voor de schoonmakers en de managers op de bedrijfsborrel want "in onze ervaring kunnen schoonmakers het niet waarderen". Ik wil het echt graag horen. 

Ik snap dat het niet kwaad bedoeld is. Maar dat betekent niet dat het geen onterechte discriminatie is. Discriminatie zou nooit zo hardnekkig zijn als er altijd een mannetje gniffelend in zijn handen bij stond te wrijven. 

Ysenda schreef op 25-04-2023 om 19:30:

[..]

leeftijdsdiscriminatie is ook discriminatie. Hier zit geen goed argument achter als veiligheid of gezondheid waardoor onderscheid gerechtvaardigd zou zijn.

Zeker, maar in het geval van hun hapjes in hun huis, om verspilling tegen te gaan(wat bij hun dus vaak gebeurd is), en deze mensen hebben het niet zo breed, vind ik het een prima argument. Je kunt ook overal een drama van gaan maken maar dat is een keuze.

Kijk zelf zou ik er niet voor kiezen mijn feestjes zo in te richten, maar ieder zijn ding.


kinderen hebben in een heleboel situaties niet dezelfde rechten als volwassenen en dat is in veel gevallen met goede redenen (veiligheid, gezondheid, etc). 

En in sommige gevallen is daar helemaal geen reden voor en dan is er reden om tegen te protesteren. 

En in sommige gevallen is het een beetje grijs gebied want dan is er wel een reden voor (de ervaring van afgekloven stukjes kaas die toch niet zo lekker bleken) maar dan vindt de ene volwassene dat wel een goede reden en de andere niet. Daar kun je over discussiëren maar ik vind het vrij belachelijk om er dan meteen zulke enorme woorden aan te hangen. Buitenproportionele taal helpt meestal niet om je punt over te brengen. 

toastjes voor volwassenen en chips voor kinderen is prima. En echt geen discriminatie. 
Bij mijn schoonfamilie probeer ik
Het ook vaak zo, jongens ik zet hier chips neer voor de kinderen maar helaas, alsof ze thuis niets gegeten hebben…..   heb er nu een trucje voor. Zet én chips neer én de kinderen krijgen zelf nog zo’n klein zakje.   En ben maar gestopt met de toastjes

laatst vond schoonzus (van 55 jr) het wel oneerlijk (discriminatie?) want die wilde ook nog zo’n klein zakje riep ze

Lena55 schreef op 25-04-2023 om 19:08:

Ik denk dat we het hier ook hebben over een cultuurverschil.

Ik ben half Aziatisch en vanuit die cultuur spreek je bezoek absoluut NOOIT aan op iets van eten of drinken. Zelfs al zou iemand in je kasten graaien en alles opeten: je zegt er niks van. Zelfs al pakt iemand dure kaasjes en eet het niet op: je zegt niks en lacht vriendelijk. Het wordt als heel onbeschoft gezien als jij als gastheer/vrouw jouw bezoekers aanspreekt op eet- of drinkgewoontes. Als je bezoek krijgt wordt de hele tafel volgezet en bezoek krijgt ook bakjes met eten mee naar huis.

Andersom zou je zelf als bezoeker nooit vragen om eten of drinken, je weigert eigenlijk eerst en pas als er aangedrongen wordt neem je iets. En dat aandringen hoort er dus bij. Dus 'nee' zeggen betekent niet 'nee', maar het is een beleeftheidsuiting. Ik heb ook echt moeten leren om geen 'nee' te zeggen, want dan kreeg ik dus ook echt niks Het is ook heel Nederlands (westers?) om te vragen aan bezoekers of ze iets willen. Ik vond dat altijd zo vreemd en ongemakkelijk als kind.

Best vermoeiend eigenlijk Maar doordat ik het van beide kanten heb meegekregen, kan ik misverstanden rondom gastvrijheid/aanspreken wel plaatsen.

Dit is zo’n mega cultuurclash als de Nederlander en aziaat elkaars gewoonte dus niet kent.  De nl die niets wil zegt nee en vind het echt heel vervelend als er dan toch wat wordt voorgeschoteld.  En een aziaat zal niets krijgen want inderdaad, als iemand nee zegt is het super onbeschoft om maar te blijven pushen.   Voor nederlanders dan



absor schreef op 25-04-2023 om 21:12:

[..]

Dit is zo’n mega cultuurclash als de Nederlander en aziaat elkaars gewoonte dus niet kent. De nl die niets wil zegt nee en vind het echt heel vervelend als er dan toch wat wordt voorgeschoteld. En een aziaat zal niets krijgen want inderdaad, als iemand nee zegt is het super onbeschoft om maar te blijven pushen. Voor nederlanders dan



Zeker. Je krijgt dan hele vreemde toestanden. Nu weet je als je in Nederland woont op een gegeven moment natuurlijk wel hoe het er hier aan toe gaat. Maar toch...Het praten over eten (wat ik wil) blijf ik gênant vinden bij een ander. Zeker als het geen naaste familie is. Dan vraagt iemand 'Zal ik wat toastjes neerzetten?'. Ik schaam me dan om te zeggen 'Ja lekker'. Dat doe ik dus wel als ik trek heb, want anders krijg ik niks haha. Maar het zeggen (vragen om eten) voelt zo onnatuurlijk. 

Lena55 schreef op 25-04-2023 om 21:22:

[..]

Zeker. Je krijgt dan hele vreemde toestanden. Nu weet je als je in Nederland woont op een gegeven moment natuurlijk wel hoe het er hier aan toe gaat. Maar toch...Het praten over eten (wat ik wil) blijf ik gênant vinden bij een ander. Zeker als het geen naaste familie is. Dan vraagt iemand 'Zal ik wat toastjes neerzetten?'. Ik schaam me dan om te zeggen 'Ja lekker'. Dat doe ik dus wel als ik trek heb, want anders krijg ik niks haha. Maar het zeggen (vragen om eten) voelt zo onnatuurlijk.

Je zou bij mij echt niets krijgen zo🫣. Ik vraag vaak aan vriendinnen of ze wel of niets iets bij de thee willen en als zij nee zeggen neem ik ook niets trouwens. En ivm dieten zeggen ze vaak nee.  Mijn moeder dieet niet maar wil ook niets, mijn schoonouders soms wel en soms niet. Ze zeggen het iig altijd eerlijk.     Als ik mensen minder goed ken bied ik gewoon wat aan maar als ze nee zeggen doe ik het terug in de kast weer. 😅.   Je weet niet of ze lijnen oid en wil ze niet in verzoeking brengen. Zal zeker nooit aandringen




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.