Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


CcBloom00O schreef op 24-04-2023 om 19:55:

[..]

Welke les had je geleerd? Ik leer uit deze tekst dat die vader een onopgevoede eikel is. Het is super onbeleefd om je gasten zich ongemakkelijk te laten voelen. Helemaal over een plakje vlees. Zal wel een raar nachts dingetje zijn geweest met boos worden erbij...

Als hier een kind naar de ijskast loopt dan vraag ik of hij ook wat voor mij kan pakken als ik dat wil. Kind is inmiddels negen, maar hier duiken ze ( kind en vrienden) gewoon de ijskast in om kaas te pakken. Die schaven ze ook zelf, beetje mayo op de boterham, kaas erop en happen maar. Fantastisch dat ik het niet hoef te doen!

Je kunt een kind best aanspreken op gedrag dat bij jou thuis niet mag of gangbaar is.
Stel dat je je kinderen leert dat broodbeleg niet bedoeld is om los te eten (omdat je dat zo vindt of omdat het anders te duur is) en als een vriendje het doet, dan mag het opeens wel?

Als je ergens regelmatig komt is het ook al anders dan wanneer je voor het eerst ergens gaat spelen. 
De les daarvan is dat bij andere mensen andere regels en gewoonten kunnen zijn. Dat is best nuttig om te leren als kind. 

Aviendha schreef op 24-04-2023 om 21:54:

[..]

Moet je speciaal hiervoor het topic weer omhoog halen? De les is dat andere mensen het nou eenmaal anders doen. Niet bij iedereen wordt broodbeleg los opeten, boter terugsmeren of de koelkast induiken als "fantastisch" gezien. Dat maakt die mensen geen onopgevoede eikels.

Ik vind dat je hier een aantal koppelingen maakt die niet kloppen. 
CcBloom vond het (mi volkomen terecht) onopgevoed dat genoemde man zijn (kleine!) gast een ongemakkelijk gevoel gaf. 
Dat is echt iets anders dan jij schrijft. 

Ik vind het wel een interessant en leerzaam draadje trouwens verder. Zelf ben ik zo braaf als wat en ga *dus* met de meute mee (hier in Nederland) maar liever zou ik zelf zien dat gasten zich bij ons meer thuis zouden voelen en vice versa. 

Max88 schreef op 24-04-2023 om 22:08:

[..]

De laatste reactie is pas 11 dagen geleden, volgens mij mogen mensen vrij reageren tenzij het topic door forumbeheer gesloten is.

Dat snap ik, maar ik vond het een onnodig negatieve reactie en dan afgesloten met "kijk mij relaxed zijn". Daar lag mijn ergernis. 

Isabella70 schreef op 24-04-2023 om 23:16:

[..]

Ik vind dat je hier een aantal koppelingen maakt die niet kloppen.
CcBloom vond het (mi volkomen terecht) onopgevoed dat genoemde man zijn (kleine!) gast een ongemakkelijk gevoel gaf.
Dat is echt iets anders dan jij schrijft.

Ik vind het wel een interessant en leerzaam draadje trouwens verder. Zelf ben ik zo braaf als wat en ga *dus* met de meute mee (hier in Nederland) maar liever zou ik zelf zien dat gasten zich bij ons meer thuis zouden voelen en vice versa.

Als een volwassene zegt: 'wat doe jij nou' of 'dat mag hier niet' zal een kind van 6 dit vrijwel altijd als boos interpreteren en dus een ongemakkelijk gevoel geven. Tenzij je echt op de pieptoon gaat. 

Aviendha schreef op 24-04-2023 om 21:54:

[..]

Moet je speciaal hiervoor het topic weer omhoog halen? De les is dat andere mensen het nou eenmaal anders doen. Niet bij iedereen wordt broodbeleg los opeten, boter terugsmeren of de koelkast induiken als "fantastisch" gezien. Dat maakt die mensen geen onopgevoede eikels.

Boter terug smeren hoeft van mij ook niet zo, maar daar ging het ook helemaal niet over. Ik vind het zeker wel ongepast om boos te worden op een gast in huis, en het spreekt niet echt voor een goede opvoeding... Mensen mogen vanalles niet willen in hun eigen huis natuurlijk, maar boos worden is op zijn zachtst gezegd overdreven.

Aviendha schreef op 25-04-2023 om 13:06:

[..]

Dat snap ik, maar ik vond het een onnodig negatieve reactie en dan afgesloten met "kijk mij relaxed zijn". Daar lag mijn ergernis.

Je ergernis ligt bij jezelf

Aviendha schreef op 25-04-2023 om 13:09:

[..]

Als een volwassene zegt: 'wat doe jij nou' of 'dat mag hier niet' zal een kind van 6 dit vrijwel altijd als boos interpreteren en dus een ongemakkelijk gevoel geven. Tenzij je echt op de pieptoon gaat.

Dan ga je maar 'op de pieptoon' zoals jij het noemt. Als jij kan bedenken dat een opmerking op volwassen toon het kind een ongemakkelijk gevoel kan geven, kan een volwassen vent dat vast ook bedenken. Ik vind het nog steeds onopgevoed en eikelig gedrag, dus ik denk dat we het niet met elkaar eens gaan worden..

CcBloom00O schreef op 25-04-2023 om 16:46:

[..]

Dan ga je maar 'op de pieptoon' zoals jij het noemt. Als jij kan bedenken dat een opmerking op volwassen toon het kind een ongemakkelijk gevoel kan geven, kan een volwassen vent dat vast ook bedenken. Ik vind het nog steeds onopgevoed en eikelig gedrag, dus ik denk dat we het niet met elkaar eens gaan worden..

Kinderen vinden als ze aangesproken worden het al gauw " boos" klinken. Terwijl dat lang niet altijd zo is. Ik had het afgelopen weekend;

We waren bij kennissen op een verjaardag en na het bekende koffie met taart rondje, werden er hapjes op tafel gezet. Wat bakken met chips en schalen met toastjes, kaas etc. Mijn dochter 6 jaar, vroeg netjes aan mij of ze een toastje brie mocht pakken en van mij mocht dat. Maar toen de kennis dit zag zei ze tegen dochter ( op normale toon) de toastjes zijn voor de grote mensen, jij mag chips pakken. Op zich niks aan de hand, hun feestje hun regels, ook voor mij een les dat het er bij anderen anders aan toe gaat dan bij ons op feestjes. In de auto naar huis zegt dochter ineens...Marlies was heel boos he toen ik dat toastje pakte. Was echt niet zo en dochter ook uitgelegd.

Renmuis

Renmuis

25-04-2023 om 17:21 Topicstarter

Gingergirl schreef op 25-04-2023 om 17:06:

[..]

Kinderen vinden als ze aangesproken worden het al gauw " boos" klinken. Terwijl dat lang niet altijd zo is. Ik had het afgelopen weekend;

We waren bij kennissen op een verjaardag en na het bekende koffie met taart rondje, werden er hapjes op tafel gezet. Wat bakken met chips en schalen met toastjes, kaas etc. Mijn dochter 6 jaar, vroeg netjes aan mij of ze een toastje brie mocht pakken en van mij mocht dat. Maar toen de kennis dit zag zei ze tegen dochter ( op normale toon) de toastjes zijn voor de grote mensen, jij mag chips pakken. Op zich niks aan de hand, hun feestje hun regels, ook voor mij een les dat het er bij anderen anders aan toe gaat dan bij ons op feestjes. In de auto naar huis zegt dochter ineens...Marlies was heel boos he toen ik dat toastje pakte. Was echt niet zo en dochter ook uitgelegd.

Ik kan me voorstellen dat je dochter het als boos interpreteerde. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen terwijl ik iets wil pakken, bijvoorbeeld dat de toastjes alleen voor mannen / roodharigen / 50+ers zijn, zou ik me diep ongemakkelijk en vernederd voelen. Daar heb je als kind natuurlijk nog geen woorden voor, dus dan wordt het al snel boos. 

Ik snap dat gewoontes en gebruiken over anders zijn, maar voor mij zou een vriendschap behoorlijk bekoelen na zo'n voorval. Het willekeurig discrimineren van kinderen vind ik niet oké. Natuurlijk moeten er soms andere regels gelden voor kinderen, bijvoorbeeld om de kinderen te beschermen, omdat iets gevaarlijk of breekbaar of ongezond is, en kunnen ze niet overal bij zijn omdat ze zich nog niet passend kunnen gedragen, maar dit valt wat mij betreft in de categorie machtsmisbruik. 

okay, ja, kan gebeuren inderdaad. Maar als een kind zonder ouder bij ons over de vloer is, dan probeer ik echt heel duidelijk te maken dat ik niet boos ben. Vooral als ik corrigeer. In geval van de boter zou ik zelf na gebruik even een mes er langs halen en aftikken boven de prullenbak...
Enige regels die wij echt hanteren: we laten spullen heel en we maken geen ruzie. Herrie maken vind ik prima, troep maken ook. Maar wel even zelf opruimen en als ik klaar ben met de herrie dan ga je maar naar het plein ( wonen in een druk gedeelte van een stad, plein is groot en geen huizen er om heen, dus herrie valt daar niet op) Ze stoppen eigenlijk altijd als ik dat vraag... Ik ben er niet voor om andermans kinderen op te voeden...

Van geen toastje brie voor kinderen vind ik trouwens wel wat... Wat is de leeftijd waarop dat dan wel zou mogen?

Renmuis schreef op 25-04-2023 om 17:21:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je dochter het als boos interpreteerde. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen terwijl ik iets wil pakken, bijvoorbeeld dat de toastjes alleen voor mannen / roodharigen / 50+ers zijn, zou ik me diep ongemakkelijk en vernederd voelen. Daar heb je als kind natuurlijk nog geen woorden voor, dus dan wordt het al snel boos.

Ik snap dat gewoontes en gebruiken over anders zijn, maar voor mij zou een vriendschap behoorlijk bekoelen na zo'n voorval. Het willekeurig discrimineren van kinderen vind ik niet oké. Natuurlijk moeten er soms andere regels gelden voor kinderen, bijvoorbeeld om de kinderen te beschermen, omdat iets gevaarlijk of breekbaar of ongezond is, en kunnen ze niet overal bij zijn omdat ze zich nog niet passend kunnen gedragen, maar dit valt wat mij betreft in de categorie machtsmisbruik.

Een kind aanspreken valt in de categorie machtsmisbruik?

CcBloom00O schreef op 25-04-2023 om 17:21:

okay, ja, kan gebeuren inderdaad. Maar als een kind zonder ouder bij ons over de vloer is, dan probeer ik echt heel duidelijk te maken dat ik niet boos ben. Vooral als ik corrigeer. In geval van de boter zou ik zelf na gebruik even een mes er langs halen en aftikken boven de prullenbak...
Enige regels die wij echt hanteren: we laten spullen heel en we maken geen ruzie. Herrie maken vind ik prima, troep maken ook. Maar wel even zelf opruimen en als ik klaar ben met de herrie dan ga je maar naar het plein ( wonen in een druk gedeelte van een stad, plein is groot en geen huizen er om heen, dus herrie valt daar niet op) Ze stoppen eigenlijk altijd als ik dat vraag... Ik ben er niet voor om andermans kinderen op te voeden...

Van geen toastje brie voor kinderen vind ik trouwens wel wat... Wat is de leeftijd waarop dat dan wel zou mogen?

Dat is voor een kind natuurlijk net zo genant. En: we laten spullen heel en we maken geen ruzie (onze dochter vindt ons al ruzie maken als we een piepklein meningsverschil hebben) is net zo 'streng en boos' als "huh? Wat doe je nou?"

Renmuis schreef op 25-04-2023 om 17:21:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je dochter het als boos interpreteerde. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen terwijl ik iets wil pakken, bijvoorbeeld dat de toastjes alleen voor mannen / roodharigen / 50+ers zijn, zou ik me diep ongemakkelijk en vernederd voelen. Daar heb je als kind natuurlijk nog geen woorden voor, dus dan wordt het al snel boos.

Ik snap dat gewoontes en gebruiken over anders zijn, maar voor mij zou een vriendschap behoorlijk bekoelen na zo'n voorval. Het willekeurig discrimineren van kinderen vind ik niet oké. Natuurlijk moeten er soms andere regels gelden voor kinderen, bijvoorbeeld om de kinderen te beschermen, omdat iets gevaarlijk of breekbaar of ongezond is, en kunnen ze niet overal bij zijn omdat ze zich nog niet passend kunnen gedragen, maar dit valt wat mij betreft in de categorie machtsmisbruik.

De toastjes alleen voor bepaalde groepen vind ik echt niet kunnen, helemaal als de moeder aangeeft dat dat wel mag. Ik zou me als moeder ook een beetje op mijn plaats gezet voelen 😂 goeie reden om daar weg te blijven...

Renmuis

Renmuis

25-04-2023 om 17:29 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 25-04-2023 om 17:23:

[..]

Een kind aanspreken valt in de categorie machtsmisbruik?

Natuurlijk bedoel ik dat niet. Het gaat om het kind te verbieden om een bepaald hapje te pakken omdat dat alleen voor volwassenen bedoeld is. Vul elke andere willekeurige groep in in dit scenario waarbij er sowieso sprake is van een scheve machtsverhouding (bijvoorbeeld managers / schoonmakers op een bedrijfsborrel) en je snapt wat ik bedoel.

Mevrouw75 schreef op 25-04-2023 om 17:26:

[..]

Dat is voor een kind natuurlijk net zo genant. En: we laten spullen heel en we maken geen ruzie (onze dochter vindt ons al ruzie maken als we een piepklein meningsverschil hebben) is net zo 'streng en boos' als "huh? Wat doe je nou?"

Niet op dat moment zelf natuurlijk, maar als ik naar de lunch de boter in de ijskast zet ( gelukkig hebben wij geen boter die je kan terug smeren en mayo komt uit een tube dus ook niet terug te smeren). En de regels vertel ik niet, maar daar ligt wel mijn grens. Als ik de bank te hard hoor kraken, dan is het tijd om ergens anders druk te gaan doen. Aan ruzie tussen kinderen zou ik ook wat doen ( gelukkig nog niet aan de hand gehad )

Ik zie het al voor me: bij binnenkomst even deze ( twee) regels opdreunen zeker?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.