Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Herfstappeltaart schreef op 27-04-2023 om 12:27:

[..]

Ik haakte in op het "discriminatie van kinderen" onderwerp. En ja, topics gaan vaak alle kanten op, dat ben ik met je eens. Daar doe je zelf ook aan mee.

Mee eens! Toen het topic de wending kreeg richting discriminatie stelde ik al voor dat het mss handiger was hiervoor een nieuw topic te openen, maar nee, dat was niet nodig volgens Renmuis. Helaas heb je als TS niet de regie welke kant het dan wel/niet mag opgaan vwb off-topic.

Mevrouw75 schreef op 27-04-2023 om 12:04:

[..]

Daar gaat het toch ook steeds over?
“en zus/schoonzus (vaak de vrouw, dat dan weer wel) deed níets!”


Ik heb zelf ergens ook de vraag gesteld: als je blijft zitten (want zo opgevoed dat de gastheer-/vrouw serveert, je zit niet in andermans koelkast, en thuis ben jíj de gastheer/-vrouw en bedient dan netjes je gasten) ben je dan onbeleefd of niet?

Het ging ook over prinsjes en prinsesjes en rennende kinderen in de supermarkt. Al vrij snel gaat het over te drukke, verwende of onbeleefde kinderen in vergelijking tot vroeger, want toen werd er wel geluisterd, waren de kinderen wel beleefd, enz.

Mevrouw75 schreef op 27-04-2023 om 12:04:

[..]

Daar gaat het toch ook steeds over?
“en zus/schoonzus (vaak de vrouw, dat dan weer wel) deed níets!”


Ik heb zelf ergens ook de vraag gesteld: als je blijft zitten (want zo opgevoed dat de gastheer-/vrouw serveert, je zit niet in andermans koelkast, en thuis ben jíj de gastheer/-vrouw en bedient dan netjes je gasten) ben je dan onbeleefd of niet?

Heb over deze vraag heen gelezen blijkbaar

Ligt eraan denk ik wat de gastheer/-vrouw voorstelt. Ik geef normaal gesproken altijd het 1e rondje bij bezoek en verder mogen ze best zelf pakken, graag zelfs. Hapjes zet ik op tafel en roep “bedien jezelf”. Als ik zelf een toastje pak vraag ik ook automatisch of ik iets voor iemand anders kan opsmeren terwijl ik hen aankijk. Het wijst zichzelf vaak gewoon uit….

Toch hou ik ook in de gaten of mensen nog drinken hebben, want mijn ouders bijv. zullen nooit zelf drinken pakken. Dat zit er bij hen gewoon niet in en dat begrijp ik ook wel en vind ik het ook niet erg hen van drinken te voorzien, zo ook sommig ander bezoek.

Van mijn zusje weet ik weer dat zij het niet prettig vindt dat bezoek in hun koelkast zit, behalve broer/zus/ouders, en dat respecteert hun bezoek ook. Helemaal prima wat mij betreft, hun huis, hun gewoontes.

Gingergirl schreef op 27-04-2023 om 13:Gevolg is dus wel dat er altijd zo'n 20 eters zijn, wij vinden dat gezellig maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.

Dat zijn van die dingen die ook door de jaren heen kunnen veranderen. Vroeger vond ik het super leuk om voor veel gasten uitgebreid te koken. Ik heb aardig wat feestjes gecaterd en begon er soms al weken vooraf mee. 
Nu heb ik bakken energie in moeten leveren maar dat weet niet iedereen van me. En vind ik een theevisite mooi genoeg. Verjaardagen organiseren met eten erbij moet ik niet meer aan denken 

Ginevra schreef op 27-04-2023 om 19:39:

[..]

Dat zijn van die dingen die ook door de jaren heen kunnen veranderen. Vroeger vond ik het super leuk om voor veel gasten uitgebreid te koken. Ik heb aardig wat feestjes gecaterd en begon er soms al weken vooraf mee.
Nu heb ik bakken energie in moeten leveren maar dat weet niet iedereen van me. En vind ik een theevisite mooi genoeg. Verjaardagen organiseren met eten erbij moet ik niet meer aan denken

Kan ik me voorstellen. En is ook prima ieder zn keus. Zelf vind ik het wel fijn om voor eten te zorgen ( of te bestellen) omdat veel mensen een flinke reistijd hebben, vaak ook met het ov            ( hierdoor begint het ook pas in de middag, ochtend redt niemand), Mensen steken dan veel tijd in een bezoek en blijven meestal ook wel even omdat je elkaar niet zo vaak ziet,  maar ook omdat het feest dan vaak erg gezellig is en anders zo abrupt eindigd.

  Ik heb bv een schoonzus; zij en haar gezin wonen helemaal aan de andere kant van het land ruim 2 uur rijden. Zij nodigen je dan uit voor hun verjaardag; wij vieren het zondag X van half 12 tot half 2. En verwachten ook echt dat iedereen na koffie/ thee/ taart meteen weer vertrekt binnen een uur, vinden het vreemd als je 2 uur blijft. Ook dat moeten ze zelf weten maar wij gaan niet 4 uur rijden voor 1 uurtje verjaardag...dat is dan weer onze keus. Had ik bij ze in de buurt gewoond, prima dan ga je even koffie drinken en klaar. Zo doet iedereen het op zijn eigen manier, geen goed of fout, hooguit dat het niet bij je past.

Gingergirl schreef op 27-04-2023 om 21:34:

[..]

Kan ik me voorstellen. En is ook prima ieder zn keus. Zelf vind ik het wel fijn om voor eten te zorgen ( of te bestellen) omdat veel mensen een flinke reistijd hebben, vaak ook met het ov ( hierdoor begint het ook pas in de middag, ochtend redt niemand), Mensen steken dan veel tijd in een bezoek en blijven meestal ook wel even omdat je elkaar niet zo vaak ziet, maar ook omdat het feest dan vaak erg gezellig is en anders zo abrupt eindigd.

Ik heb bv een schoonzus; zij en haar gezin wonen helemaal aan de andere kant van het land ruim 2 uur rijden. Zij nodigen je dan uit voor hun verjaardag; wij vieren het zondag X van half 12 tot half 2. En verwachten ook echt dat iedereen na koffie/ thee/ taart meteen weer vertrekt binnen een uur, vinden het vreemd als je 2 uur blijft. Ook dat moeten ze zelf weten maar wij gaan niet 4 uur rijden voor 1 uurtje verjaardag...dat is dan weer onze keus. Had ik bij ze in de buurt gewoond, prima dan ga je even koffie drinken en klaar. Zo doet iedereen het op zijn eigen manier, geen goed of fout, hooguit dat het niet bij je past.

Herkenbaar. Ik heb ook een schoonzus die viert het en je bent welkom van 10 uur tot kwart voor twaalf óf van 2 tot kwart voor vijf.  Kortom heel duidelijk niet met eten.        Ik zou niet eens durven zo een uitnodiging te doen maar goed ze woont redelijk dichtbij dus voor mij makkelijkmaar haar eigen familie en moeder die flink bejaard is reist bijna 2 uur.   Die nemen dan boterhammetjes mee voor onderweg

Ja ik zou me doodschamen maar haar eigen familie vind het volgens mij helemaal niet raar.  Dus vind ik het hooguit heel bijzonder maar verder prima natuurlijk 

absor schreef op 28-04-2023 om 01:05:

[..]

Herkenbaar. Ik heb ook een schoonzus die viert het en je bent welkom van 10 uur tot kwart voor twaalf óf van 2 tot kwart voor vijf. Kortom heel duidelijk niet met eten. Ik zou niet eens durven zo een uitnodiging te doen maar goed ze woont redelijk dichtbij dus voor mij makkelijkmaar haar eigen familie en moeder die flink bejaard is reist bijna 2 uur. Die nemen dan boterhammetjes mee voor onderweg

Ja ik zou me doodschamen maar haar eigen familie vind het volgens mij helemaal niet raar. Dus vind ik het hooguit heel bijzonder maar verder prima natuurlijk

Je krijgt wel een stuk taart, neem ik aan? Daar zou ik het denk ik wel op redden tot ik thuis was. 

Mijn schoonzus deed het ook zo, maar dat was in de coronaperiode. Ik kan me wel voorstellen dat je, als je het bijvoorbeeld voor het geld doet, wel 3 taarten kan kopen, maar niet een lunch of avondmaaltijd voor de hele familie of kennissenkring. Of misschien kan je het wel, maar wil je het niet, want zeuren mensen achteraf dat het maar een karige lunch was voor een verjaardag, of zo. Of, passend bij het topic, de kinderen kregen een wit bolletje met een knakworst en de volwassenen een broodje gezond, of het avondeten was bbq en je bent vegetariër, enz enz.

Meestal blijven wij trouwens niet eens langer dan 2 uur, al duurt het de hele dag, dus dit soort dingen valt me meestal niet eens op

Valeria schreef op 28-04-2023 om 07:27:

[..]

Meestal blijven wij trouwens niet eens langer dan 2 uur, al duurt het de hele dag, dus dit soort dingen valt me meestal niet eens op

Ook niet als je in totaal ongeveer 4 uur in de auto of 6 uur in het ov zit? (Voor mij reden om dan met het ov te gaan, goedkoper en ik kan gewoon een boek lezen, spelletje doen of slapen naar buiten staren) 

Ysenda schreef op 28-04-2023 om 07:59:

[..]

Ook niet als je in totaal ongeveer 4 uur in de auto of 6 uur in het ov zit? (Voor mij reden om dan met het ov te gaan, goedkoper en ik kan gewoon een boek lezen, spelletje doen of slapen naar buiten staren)

Zo ver woont de familie nou net niet. 75 minuten is het verst. Dan kun je ook nog wel met een maaltijd zitten, maar dat hebben we dan zelf opgelost.

Bij 2 uur zou ik ook liever met het OV gaan. Naar de verste familie is het al 30 euro pp met het OV (en dat is met 40% korting). Ik vond net een site die voor de benzinekosten 37 gaf. Relaxter zitten wordt dan wel fors duurder met 4 personen helaas. Blijft even duur als we daar heel lang gaan zitten natuurlijk, en we zijn nog eens veel meer van onze dag kwijt. Geen idee wat we zouden doen als er iemand ineens heel ver weg ging wonen. Waarschijnlijk verjaardagen skippen?

Valeria schreef op 28-04-2023 om 11:57:

[..]

Zo ver woont de familie nou net niet. 75 minuten is het verst. Dan kun je ook nog wel met een maaltijd zitten, maar dat hebben we dan zelf opgelost.

Bij 2 uur zou ik ook liever met het OV gaan. Naar de verste familie is het al 30 euro pp met het OV (en dat is met 40% korting). Ik vond net een site die voor de benzinekosten 37 gaf. Relaxter zitten wordt dan wel fors duurder met 4 personen helaas. Blijft even duur als we daar heel lang gaan zitten natuurlijk, en we zijn nog eens veel meer van onze dag kwijt. Geen idee wat we zouden doen als er iemand ineens heel ver weg ging wonen. Waarschijnlijk verjaardagen skippen?

je weet dat jongeren <19 voor  7euro60 de hele dag in de trein kunnen zitten? Het vervolg kaartje van de railrunner. 

Of het groepsticket: Den Helder - Maastricht retour voor 4 personen: 20 euro pp.

ANWB geeft voor die route enkele reis benzine kosten 40 euro, dus komt ook op 80 euro.

Met de stijgende benzine prijs wordt ov aantrekkelijker.

Ysenda schreef op 28-04-2023 om 12:09:

[..]

je weet dat jongeren <19 voor 7euro60 de hele dag in de trein kunnen zitten? Het vervolg kaartje van de railrunner.

Nee??? Wist ik niet! Ik heb laatst een gewoon kaartje gekocht. Bedankt voor de tip.

Valeria schreef op 28-04-2023 om 12:31:

[..]

Nee??? Wist ik niet! Ik heb laatst een gewoon kaartje gekocht. Bedankt voor de tip.

Kijk hier voor de voorwaarden, prijs is verhoogd merk ik, is nu 7.95, die van mij heeft een weekend vrij voor 35 per maand naast de ov studenten week kaart. 

Jongeren Dagkaart Dal | NS

Herfstappeltaart schreef op 26-04-2023 om 10:03:

[..]

En hoe weet je dan of het uiteindelijke "ja" ook gemeend is of een beleefdheidje?

Mijn schoonmoeder heeft twee Oekraïense en hun (klein) dochtertje in huis... Zij vindt ook regelmatig eten in haar keuken dat daar dan voor haar is neergezet... Ze vindt het maar moeilijk om ermee om te gaan 😂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.