Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Ik heb niet de hele discussie gelezen. Er zitten bij mij twee lijnen in. De eerste is hoe dat terechtwijzen ging. Het lijkt erop dat je dochter best sensitief is (niets mis mee!) en dan kan iets wat sneller hard aankomen.

Andere punt ligt ook bij de ouder van het vriendinnetje. Als mijn 4-jarige een vriendje of vriendinnetje te spelen krijgt, is dat soms de eerste keer. Dan weet ik dat de regels/etiquette nog niet helemaal duidelijk is. Dan houd ik daar rekening mee. Dat betekent niet dat mijn regels niet gelden, but it's all in the delivery.

Poekewiki schreef op 13-04-2023 om 09:01:

Terug naar wat gebruikelijk is - wel voor kinderen die wat ouder zijn. Als mijn dochter uitgenodigd werd op een uitje, dan gaf ik haar geld mee om ook iets te betalen. Bijvoorbeeld: entree zwembad en eten werd dan vaak betaald door de ouders die hadden uitgenodigd, maar ik zei dan tegen dochter dat ze een ijsje voor iedereen moest halen ofzo. Ik weet eigenlijk niet of dat echt een gewoonte is, maar ik vond dat wel netjes voor de moeite.
Of dat je minstens even vraagt: wat krijgen jullie voor het kaartje. Bijna 100% van de gevallen hoor je dan: niets hoor, wij nodigen toch uit. Maar toch merk ik dat ik de vraag wel apprecieer als het omgekeerd is. Dat je er niet voetstoots van uit gaat dat alles maar zo vanzelfsprekend is.

Dit vind ik ook. Een kind die je zelf uitnodigt daar betaal je voor.   Als mijn kinderen voor iets uitgenodigd worden vraag ik wel hoeveel het kost maar ga er vanuit dat het niets kost maar zorg dan dat mijn kind trakteert


echter ik heb inmiddels al meerdere keren anders meegemaakt en altijd van rijke vriendinnetjes.  Mijn kind werd door die ouders meegevraagd , ook een keer op vakantie (vijf dagen kamperen)  en kreeg toen te horen dar ik 150 euro moest betalen.     Heel bijzonder. Nodig dan niet uit.    Ook een keer voor een pretpark en bleek dat verwacht werd dat dochter zelf haar kaartje betaalde.   Ik vind dat vreemd.    

Pimpelmees67 schreef op 13-04-2023 om 09:09:

[..]

Hoe kan een werkend mens op dat tijdstip eten?

Toen mijn kinderen klein waren, waren man en ik ergens tussen 17.30 en 18.00 thuis, en dan moest er nog gekookt worden.

Mijn man en ik werken beiden tot 17.00 uur. Man werkt vaak thuis dus geen reistijd. Ik ben binnen 10 minuten thuis, ook niet veel reistijd. Wij koken ook weleens vooruit dus koken hoeft niet altijd lang te duren. Als ik 17.15 uur thuis ben dan staat er met gemak een gezonde maaltijd voor zes uur op tafel. Moet bij ons ook wel want er zijn nog genoeg afspraken / sport/ clubjes kinderen 's avonds. 

Verder werkt niet iedereen fulltime natuurlijk dus wisselen mensen de taak koken met elkaar af.

absor schreef op 13-04-2023 om 09:31:

[..]

Dit vind ik ook. Een kind die je zelf uitnodigt daar betaal je voor. Als mijn kinderen voor iets uitgenodigd worden vraag ik wel hoeveel het kost maar ga er vanuit dat het niets kost maar zorg dan dat mijn kind trakteert


echter ik heb inmiddels al meerdere keren anders meegemaakt en altijd van rijke vriendinnetjes. Mijn kind werd door die ouders meegevraagd , ook een keer op vakantie (vijf dagen kamperen) en kreeg toen te horen dar ik 150 euro moest betalen. Heel bijzonder. Nodig dan niet uit. Ook een keer voor een pretpark en bleek dat verwacht werd dat dochter zelf haar kaartje betaalde. Ik vind dat vreemd.

Nou echt he! Het ergste wat wij hebben meegemaakt op dit vlak is grappig om te vertellen:

Dochter (toen 14) zat bij een vriendin in de vakantie. Daar kwam ter sprake dat het gezin van vriendin overmorgen naar een tentoonstelling in een museum in Amsterdam zou gaan. Dochter gaf aan dat ze daar ook heel graag heen wilde, ze had al diverse reclames daarvoor voorbij zien komen en het leek haar heel interessant. Die vader zegt toen: Als je mee wilt en je eigen kaartje voor het museum betaalt dan kan dat wel, jullie passen met 3 meiden prima op de achterbank. Dochter met mij overleggen, wat het kaartje koste, of ze het zelf moest betalen enzovoort. Dus op de dag dat ze gingen meldt ze zich met een lunch (dat was ook afgesproken) en wat lekkers om te delen in haar tas bij vriendin en ze rijden naar Amsterdam.

Na een gezellige dag komt ze enthousiast thuis. Ze heeft keurig bedankt voor de rit naar Amsterdam en het ijsje dat die vader trakteerde.

De volgende dag belt die vader op en meldt dat hij nog xx euro en 22 cent krijgt, 1/5 van de gebruikte brandstofkosten en 1/5 van het parkeergeld. Dochter is het gelijk gaan brengen, dacht dat dat wel zo zou horen. Toen ik dat later hoorde was ik woest. Ik vond het erg uitgekookt van zo'n volwassen man om je tripje met je kinderen naar Amsterdam goedkoper te maken nodig je een vriendinnetje uit waar je dan later parkeer en benzinekosten gaat declareren. Ontzettend flauw, als mijn dochter niet mee had gekund/gewild was hij wel gegaan en had gewoon volledig zelf die kosten voor zijn gezin gedragen. Ja Amsterdam is duur maar als je A zegt moet je ook B zeggen en niet een kind van 14 opzadelen met onverwachte kosten. 

Boh Bakblik, wat laat zo iemand zich dan kennen.  Dat doe ik nog met volwassenen niet eens.  Dan zeg ik "ik reed toch die kant al op voor mezelf".  Vaak bieden ze dan toch aan om mee te delen in de parkeerkosten, maar ik zou daar zelf nooit een tikkie voor sturen ofzo.  Laat staan bij een puber. 

Bakblik schreef op 13-04-2023 om 10:09:

[..]

Nou echt he! Het ergste wat wij hebben meegemaakt op dit vlak is grappig om te vertellen:

Dochter (toen 14) zat bij een vriendin in de vakantie. Daar kwam ter sprake dat het gezin van vriendin overmorgen naar een tentoonstelling in een museum in Amsterdam zou gaan. Dochter gaf aan dat ze daar ook heel graag heen wilde, ze had al diverse reclames daarvoor voorbij zien komen en het leek haar heel interessant. Die vader zegt toen: Als je mee wilt en je eigen kaartje voor het museum betaalt dan kan dat wel, jullie passen met 3 meiden prima op de achterbank. Dochter met mij overleggen, wat het kaartje koste, of ze het zelf moest betalen enzovoort. Dus op de dag dat ze gingen meldt ze zich met een lunch (dat was ook afgesproken) en wat lekkers om te delen in haar tas bij vriendin en ze rijden naar Amsterdam.

Na een gezellige dag komt ze enthousiast thuis. Ze heeft keurig bedankt voor de rit naar Amsterdam en het ijsje dat die vader trakteerde.

De volgende dag belt die vader op en meldt dat hij nog xx euro en 22 cent krijgt, 1/5 van de gebruikte brandstofkosten en 1/5 van het parkeergeld. Dochter is het gelijk gaan brengen, dacht dat dat wel zo zou horen. Toen ik dat later hoorde was ik woest. Ik vond het erg uitgekookt van zo'n volwassen man om je tripje met je kinderen naar Amsterdam goedkoper te maken nodig je een vriendinnetje uit waar je dan later parkeer en benzinekosten gaat declareren. Ontzettend flauw, als mijn dochter niet mee had gekund/gewild was hij wel gegaan en had gewoon volledig zelf die kosten voor zijn gezin gedragen. Ja Amsterdam is duur maar als je A zegt moet je ook B zeggen en niet een kind van 14 opzadelen met onverwachte kosten.

Onvoorstelbaar!!! 

Zou je zeggen…

Maar ik herken dit zo!


en altijd van vriendinnetje wiens ouders in een tesla oid rijden en in een vrijstaand huis wonen.  
ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen echt dat je zoiets doet.  Als ik iemand uitnodig dan is alles op mijn kosten natuurlijk. En als ik voor 3 kinderen lunch mee neem dan ook voor 4 als een vriendinnetje mee gaat.   

Wat een asociale man


Maar zoals ik zei. Zeer herkenbaar.   

Even vragen wat het kaartje kost of zorgen dat een kind zelf kan betalen doe ik ook altijd wel. En als kind getrakteerd wordt op een uitje dan krijgt ze geld mee voor een ijsje te trakteren of zo. 
Geld voor benzine of parkeerkosten niet, je gaat toch al die kant op.
Ja, als we als jongvolwassenen met rijbewijs ergens heen gingen met de auto van één van de ouders, dan deelde je soms wel de benzinekosten. Maar dat was dan omdat de ouders zelf niet gingen en de jongelui er allemaal graag heen wilden. Dan is het niet fair om één persoon met alle vervoerskosten op te schepen.

Bij pubers kwam het wel vaker voor dat één iemand voorstelde om iets te gaan doen en dan betaalde je wel allemaal zelf je kaartje.

Als je niet kan of wil betalen voor een extra kind, nodig het dan niet uit. Of kijk of je met twee gezinnen samen iets kunt ondernemen. Dan betaalt wel vaak elk gezin voor zichzelf in mijn ervaring.

absor schreef op 13-04-2023 om 11:26:

[..]

Onvoorstelbaar!!!

Zou je zeggen…

Maar ik herken dit zo!


en altijd van vriendinnetje wiens ouders in een tesla oid rijden en in een vrijstaand huis wonen.
ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen echt dat je zoiets doet. Als ik iemand uitnodig dan is alles op mijn kosten natuurlijk. En als ik voor 3 kinderen lunch mee neem dan ook voor 4 als een vriendinnetje mee gaat.

Wat een asociale man


Maar zoals ik zei. Zeer herkenbaar.

Dat iemand aangeeft dat je mee kan als je zelf je kaartje betaalt vind ik niet zo heel gek, dat gebeurde op de basisschool van mijn kinderen weleens vaker. Maar en deel benzine en parkeerkosten declareren echt te gek voor woorden en dan inderdaad wonen in een geschakelde villa. 

Bakblik schreef op 13-04-2023 om 11:57:

[..]

Dat iemand aangeeft dat je mee kan als je zelf je kaartje betaalt vind ik niet zo heel gek, dat gebeurde op de basisschool van mijn in veren weleens vaker. Maar en deel benzine en parkeerkosten declareren echt te gek voor woorden en dan inderdaad wonen in een geschakelde villa.

Ja uitnodigen en erbij zeggen zelf je kaartje betalen is prima. Dan weet je het meteen.  Vind ik niet raar 

Maar uitnodigen en dat niet zeggen maar dat wel verwachten vind ik ook vreemd

dan

dan

13-04-2023 om 13:16

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 18:19:

[..]

Nou heel de avond lopen en bedienen? Als ik visite heb schenk ik koffie in met wat lekkers en later een borrel met iets ander lekkers. Ik zie dat nou niet als heel de avond lopen bedienen hoor. Ik heb geen restaurant of terras.

Hier wel paar keer lopen met koffiekan en gebak, daarna schenk ik nog wel drinken in maar de toastjes met smeersels staan op schalen op tafel en dan ga ik er vanuit dat ieder neemt waar hij zin in heeft. 

Bakblik schreef op 13-04-2023 om 10:09:

[..]

Nou echt he! Het ergste wat wij hebben meegemaakt op dit vlak is grappig om te vertellen:

Dochter (toen 14) zat bij een vriendin in de vakantie. Daar kwam ter sprake dat het gezin van vriendin overmorgen naar een tentoonstelling in een museum in Amsterdam zou gaan. Dochter gaf aan dat ze daar ook heel graag heen wilde, ze had al diverse reclames daarvoor voorbij zien komen en het leek haar heel interessant. Die vader zegt toen: Als je mee wilt en je eigen kaartje voor het museum betaalt dan kan dat wel, jullie passen met 3 meiden prima op de achterbank. Dochter met mij overleggen, wat het kaartje koste, of ze het zelf moest betalen enzovoort. Dus op de dag dat ze gingen meldt ze zich met een lunch (dat was ook afgesproken) en wat lekkers om te delen in haar tas bij vriendin en ze rijden naar Amsterdam.

Na een gezellige dag komt ze enthousiast thuis. Ze heeft keurig bedankt voor de rit naar Amsterdam en het ijsje dat die vader trakteerde.

De volgende dag belt die vader op en meldt dat hij nog xx euro en 22 cent krijgt, 1/5 van de gebruikte brandstofkosten en 1/5 van het parkeergeld. Dochter is het gelijk gaan brengen, dacht dat dat wel zo zou horen. Toen ik dat later hoorde was ik woest. Ik vond het erg uitgekookt van zo'n volwassen man om je tripje met je kinderen naar Amsterdam goedkoper te maken nodig je een vriendinnetje uit waar je dan later parkeer en benzinekosten gaat declareren. Ontzettend flauw, als mijn dochter niet mee had gekund/gewild was hij wel gegaan en had gewoon volledig zelf die kosten voor zijn gezin gedragen. Ja Amsterdam is duur maar als je A zegt moet je ook B zeggen en niet een kind van 14 opzadelen met onverwachte kosten.

Belachelijk!

dan schreef op 13-04-2023 om 13:16:

[..]

Hier wel paar keer lopen met koffiekan en gebak, daarna schenk ik nog wel drinken in maar de toastjes met smeersels staan op schalen op tafel en dan ga ik er vanuit dat ieder neemt waar hij zin in heeft.

Ja precies zo gaat dat hier ook.

watertoren schreef op 11-04-2023 om 14:17:

Ik zou er ook wel iets van gezegd hebben als een kind hier zo maar iets uit de koelkast zou pakken maar niet op een boze manier. Het is ook wel een beetje brutaal. Laat het een goede les zijn geweest want ze zal dat echt geen tweede keer meer doen. Ik heb als kind zijnde ook moeten leren dat er overal andere gewoontes zijn. Zo bleef ik tussen de middag eten bij een vriendin. De tafel was gedekt en ze hadden verschillende soorten vleeswaren op tafel. Ik pakte een plakje schouderham om zo uit het vuistje te eten. Dat mocht bij ons thuis en we deden dat allemaal. Die vader werd boos op mij en zei van wat doe jij nou? Ik was een jaar of 6 en erg geschrokken maar het was een goede les.

Welke les had je geleerd? Ik leer uit deze tekst dat die vader een onopgevoede eikel is. Het is super onbeleefd om je gasten zich ongemakkelijk te laten voelen. Helemaal over een plakje vlees. Zal wel een raar nachts dingetje zijn geweest met boos worden erbij...

Als hier een kind naar de ijskast loopt dan vraag ik of hij ook wat voor mij kan pakken als ik dat wil. Kind is inmiddels negen, maar hier duiken ze ( kind en vrienden) gewoon de ijskast in om kaas te pakken. Die schaven ze ook zelf, beetje mayo op de boterham, kaas erop en happen maar. Fantastisch dat ik het niet hoef te doen!

CcBloom00O schreef op 24-04-2023 om 19:55:

[..]

Welke les had je geleerd? Ik leer uit deze tekst dat die vader een onopgevoede eikel is. Het is super onbeleefd om je gasten zich ongemakkelijk te laten voelen. Helemaal over een plakje vlees. Zal wel een raar nachts dingetje zijn geweest met boos worden erbij...

Als hier een kind naar de ijskast loopt dan vraag ik of hij ook wat voor mij kan pakken als ik dat wil. Kind is inmiddels negen, maar hier duiken ze ( kind en vrienden) gewoon de ijskast in om kaas te pakken. Die schaven ze ook zelf, beetje mayo op de boterham, kaas erop en happen maar. Fantastisch dat ik het niet hoef te doen!

Moet je speciaal hiervoor het topic weer omhoog halen? De les is dat andere mensen het nou eenmaal anders doen. Niet bij iedereen wordt broodbeleg los opeten, boter terugsmeren of de koelkast induiken als "fantastisch" gezien. Dat maakt die mensen geen onopgevoede eikels. 

Aviendha schreef op 24-04-2023 om 21:54:

[..]

Moet je speciaal hiervoor het topic weer omhoog halen? De les is dat andere mensen het nou eenmaal anders doen. Niet bij iedereen wordt broodbeleg los opeten, boter terugsmeren of de koelkast induiken als "fantastisch" gezien. Dat maakt die mensen geen onopgevoede eikels.

De laatste reactie is pas 11 dagen geleden, volgens mij mogen mensen vrij reageren tenzij het topic door forumbeheer gesloten is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.